Antal ägare

Classic 1600

Ny medlem
Gick med
7 May 2020
Ort
Falkenberg
Hoj
Kawasaki vn1600
Hej.
När bör man dra öronen åt när det gäller antal ägare på en hoj. Typ zx6rr års modell 03 med 14 ägare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ptja, det är en ägare per år, lite knappt. Inte helt omöjligt. Det kan ju också vara någon som har sålt den till mamma varje höst och köpt tillbaka den varje år för att hålla nere försäkringskostnaden.

På en så gammal hoj så skulle jag säga att skicket är det viktigaste, oavsett ägarhistoriken.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man skall ta på sig hjälmen är det absolut dags att dra åt sig öronen!

Antalet ägarbyten behöver dock inte vara en dealbreaker. Det kan handla om en och samma brukare som "ställt av" sin försäkring genom ägarbyten på pappret i bekantskapskretsen eller inom familjen. Undersök!
...men undersök i register, inte genom att fråga säljaren. Detta är nämligen en utmärkt grund för dyngprutning!

"Men oj, jag ser nu att hojen haft 14 ägare!
Mja, då vet jag inte. Hur mycket kan du gå ner...?"
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hur jag än vänder och vrider på det blir få ägare generellt bättre än många. Även om tidigare ägare bara gjort ägarbyten för att spara på försäkringen så vittnar det om en person som kanske köpt för dyr hoj för sin ekonomi. Vad mer har han eller hon sparat in på?

Men det brukar vara enklare att bedöma skick och tidigare skötsel på en hoj med mer normalt ägarantal. Varje riktigt ägarbyte ökar risken för att tillbehör, nycklar och dokumentation försvinner - men det behöver ju inte vara dödsviktigt med en 17 år gammal hoj heller.

Undersök noga, är allt ok ser jag inga problem. Och som notrightrider skriver - använd det i prisförhandlingen!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top