Krockad hoj - försäkringsbolaget vill lösa in

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ah, har glömt uppdatera.

Nåväl..inte mycket har hänt. Inget har hänt t.o.m.
Jag mailade Protector i torsdags för att höra vad som händer i ärendet. Inget svar. Deras vanliga taktik,verkar det som.

Från mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar, har jag redan fått ersättning för hjälm, jacka och lite sveda o värk. Utan att ens behöva lämna in grejorna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Idag fick jag beskedet från Protecta att deras fordon är vållande till olyckan, och de ska ersätta skadorna på motorcykeln :banana

Måtte de inte bara svänga på klacken när de ser fakturan från mc-verkstaden (40 000 SEK+) och bestämmer sig för att lösa in hojen...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och 10 min. senare fick jag ett nytt mail där de vill ha in kvitto/inköpshandlingar på hojen.

De ska väl bedöma ersättningen enligt marknadsvärdet o inte vad jag betalat för den??
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min uppfattning är att du enbart ska korrespondera med ditt försäkringsbolag, inte motpartens. Det är ju det du pröjsar en premie för, inte bara för att få ersättning. Du får ju ersättningen av ditt bolag inte motpartens. Hur bolagen sen reglerar dem emellan är ju inte din sak att ordna.

Min motparts bolag efterfrågade dokumentation av mig efter en olycka. Mitt bolag hade då redan reglerat klart fordon och utrustning och avslutat ärendet. Efter mitt besked att de fick kontakta mitt bolag i ärendet blev det tyst och när jag frågade min handläggare om hon blivit kontaktad sa hon nej.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Min uppfattning är att du enbart ska korrespondera med ditt försäkringsbolag, inte motpartens. Det är ju det du pröjsar en premie för, inte bara för att få ersättning. Du får ju ersättningen av ditt bolag inte motpartens. Hur bolagen sen reglerar dem emellan är ju inte din sak att ordna.

Min motparts bolag efterfrågade dokumentation av mig efter en olycka. Mitt bolag hade då redan reglerat klart fordon och utrustning och avslutat ärendet. Efter mitt besked att de fick kontakta mitt bolag i ärendet blev det tyst och när jag frågade min handläggare om hon blivit kontaktad sa hon nej.

- Eftersom jag hade halvförsäkring och motparten var vållande, fick jag veta att jag skulle kommunicera direkt med motpartens försäkringsbolag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
- Eftersom jag hade halvförsäkring och motparten var vållande, fick jag veta att jag skulle kommunicera direkt med motpartens försäkringsbolag.

Ah, då är det så det är. Jag hade helförsäkring...

Tack för förtydligandet! :tummenupp

Marknadsvärdet är ju det rimliga att bedöma efter. Gör research ordentligt på prisbilden innan du kastar dig in i samtal med handläggare bara.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Idag blev jag uppringd av Protectors skadetekniker.
Han frågade direkt efter kvitto och ville se vad jag betalat för motorcykeln.
Vi hade ett långt samtal, där jag ifrågasatte meningen med mitt pris, eftersom det borde vara utgångspriset enligt marknaden som gäller som underlag för ersättningsberäkning.

Klart är att priset för att reparera hojen på verkstad överstiger värdet, så jag föreslog att jag behåller hojen och lagar den själv, och så får de ge mig en lägre ersättning istället. Han var inte emot den lösningen, och sade att de normalt sett betalar ut en kontantsumma på ca 65% i de fallen de väljer att göra så.
Sen frågade han vad jag i så fall skulle tycka vore rimligt om jag tar hand om reparationenrna.
Han fick mitt pris och lovade att återkomma imorgon. Så långt äntligen en vettig kontakt på försäkringsbolaget Protecta.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kom ihåg att det är du som ska bli nöjd och vad handläggare tycker och tänker är irrelevant.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Får hoppas det löser sig.
När min bil blev påkörd för ca 10år sedan fick jag behålla 75% av repkostnaden plus bilen.
Lite beg delar & den var reparerad för ungefär 20% av repkostnaden.
En av få bilar man på på vinst med :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kom ihåg att det är du som ska bli nöjd och vad handläggare tycker och tänker är irrelevant.

- Obsalut, det är bara det att i slutänden bestlämmer handläggaren vad jag får ändå. Men det finns helt klart en förhändlingstolerans, har jag ju märkt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Allright, då har vi kommit överens, skadeteknikern och jag, om skälig kontantersättning mot att jag behåller Suzukin och fixar i ordning den själv. De var båda överens om att det enbart var kosmetiska skador.

Jag fick helt skäligt betalt och tillräckligt för att laga ihop hojen - trevligt avslut innan semestern :tummenupp
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Bra jobbat där Micke, hoppas det går bra att få ordning på hojen!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..

Jag har tidigare fått stilleståndersättning på ungefär 100 spänn per dag. Visserligen har jag haft helförsäkring men det kan vara värt att kolla upp med protecta.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Trist dock - Lindströms Racing i Stälje vill ha 100 SEK/dag som hojen står hos dem. Den kostnaden är nu uppe i över 3000 SEK...plus att de ska ha 250 SEK för att ha skrivit ut en lista på delarna som behöver bytas :(

O jag kan inte lämna jobbet på hela veckan här..

Är det något som överenskommits/kommunicerats från dem från början?

Om det är så att de kommer med de kraven i efterhand, när de insett att de inte kommer att få reparera hojen, så är det inte uppenbart för mig att du är skyldig att betala.

Jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag och höra med dem om de har någon åsikt om du detta ska hanteras, det är ju en kostnad som uppstår pga av mitt försäkringsärende. Om inte annat så kanske de kan hjälpa till att sätta litet press på hojfirman.

Mvh,
Ingvar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Lindströms Racing talade om att de skulle ha betalt för att ha motorcykeln hos sig, men i det läget utgick jag ifrån att vållandeparten - i det här fallet Protector då - skulle stå för de kostnader som uppstod i samband med att jag blev tvungen att lämna hojen och ta tåget hem till Kalmar på kvällen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
På måndag åker jag o hämtar Suzukin hos Lindströms Racing i Södertälje.

Sen återstår att se om jag ska sälja den eller 929:an jag åker på just nu.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På måndag åker jag o hämtar Suzukin hos Lindströms Racing i Södertälje.

Sen återstår att se om jag ska sälja den eller 929:an jag åker på just nu.

Och hur gick det, kommer försäkringsbolaget betala skulden eller? Det borde vara den vållandes som ska stå för dina utgifter men kombinationen logik och försäkringsbolag är inte alltid enkel.
Förutom logiken pengar in men inte ut förståss! :crash
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och hur gick det, kommer försäkringsbolaget betala skulden eller? Det borde vara den vållandes som ska stå för dina utgifter men kombinationen logik och försäkringsbolag är inte alltid enkel.
Förutom logiken pengar in men inte ut förståss! :crash

- Det återstår att se. Jag har påpekat för Protector att vårt "avtal" mellan oss gäller priset på motorcykeln, inte de omkostnader som deras vållandepart orsakat mig. Handläggaren är på semester nu o får mailet när hon är tillbaka.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top