Krockad hoj - försäkringsbolaget vill lösa in

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
- I mitt fall har försäkringsbolaget bett verkstaden värdera kostnaden för reparationerna. Det innebär då också att de räktnat på att alla delar som byts ut är nya.

I den offerten så är där väl även inräknat en arbetskostnad på ~800kr i timmen, vilket antagligen utgör en ganska stor del av sista raden på offerten.
Ring ditt försäkringsbolag och förhandla om skiten!
Om du, som någon annan skrev, kan fixa den själv för ett lagom lägre pris än vad inlösen är så vinner både försäkringsbolaget och du på det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Ja. De inväntar Polisrapport, verkstadens reparationsoffert och även svar från motpartens försäkringsbolag.
Jag har fått Polisrapporten och skickat den vidare till försäkringsbolaget, och jag har även kontaktat motpartens försäkringsbolag två gånger via mail och bett dem skicka över sitt ärende. De har inte bemödat sig att återkoppla till vare sig mig eller min handläggare.
Verkstaden meddelade mig att ytterligare en försäkringshandläggare är inblandad i ärendet, som ska ha sagt åt dem att de ska kontakta motpartens försäkringsbolag med offerten. Helt snurrigt hela vägen, o jag har hittills gjort allt jobb själv och informerat parterna hit o dit.

Detta är nog inget ovanligt.. det är många som krockar varje dag.

Har själv ett liknande senario.. min bil o jag blev påkörda av en pensionär min bil blev total skrot. Bilen bärgades och det gick 2 månader utan ett ord..

Ringde till mitt bolag o undrade hur det går med ärendet då bilen utan tvekan kommer att lösas in.

Vilken bil?? Var svaret.. här har du ärendets nr var mitt svar på detta. Jaha den bilen vet vi inte var den är du(jag) får se om du kan hitta vart dom bärjade din bil.

Jag fick då ta o ringa runt till bärgnings firmor till jag hittade den som bärgat den.. den var körd till en bilskrot då den omöjligt kunde lagas.

Så mitt bolag hade ingen aning om någonting men Volvos försäkringsbolag som skulle ersätta min bil (motparten) hade full koll o bara undrade om mitt bolag inte skulle kontakta dom.. (länsförsäkringar) mitt bolag.

Volvos försäkringsbolag betalade ut omedelbart efter tel samtalet då dom inte innan visste vem dom skulle ersätta då mitt bolag inte kontaktat.dom eller hade.en aning om var bil eller något fanns/var.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag räknar försäkringsbolag som mer eller mindre nödvändigt avskum tills de återupprättat mitt personliga intryck...

Har bara utnyttjat försäkring en enda gång.
Skaderegleraren jämförde min 1,5år gamla R1 med den billigaste motsvarande på blocket 50mil från där jag bor.
När jag visade kvitton på att jag just gjort storservice och även bytt drivpaket och däck veckan innan gnällde han som fan och erbjöd mej 1000kr till..

Sa jag hade kvar alla de gamla delarna och tänkte byta tillbaka dem i så fall,
då hojtade han att det var deras hoj nu och att jag inte fick peta på den (det tog en månad innan ägarbytet gick igenom visade det sej sen)...

Repkostnad låg på 75kkr och han erbjöd 83 i inlösen.
Avböjde och sa de fick reparera.
Då började han gnälla och menade att jag inte skulle få tillbaka hojen denna säsongen (var i mitten av juni).

-Konstigt, verkstan bedömde den skulle vara klar inom 14dagar.
-Nej,nej, du vet vi måste ju skicka delar på lack och leta beggade prylar....

-Nej, prisbedömningen ni fått av firman gällde nya delar som finns några dagar bort...

Det blev inlösen...

Även i detta fallet köpte firman "skrotet" och sålde den vidare till en bekant...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Trevligt bemötande man fick av motpartens/vållandes försäkringsbolag Protecta´s kvinnliga handläggare:
"det hjälper inte att du ringer o tjatar varje dag för det går inte fortare för det"

Jag har ringt henne en enda gång o det var i förmiddags.

Detta efter att jag frågat efter status och om det är någon information hon behöver i ärendet. Hon visste ex. inte att motorcykeln var försäkrad ens. Inte heller hade hon haft kontakt med mitt försäkringsbolag. Hon hade ett skadeärende öppnat, men min motorcykel stod som oreggad i det.

Så mycket tack för att hon fick informationen direkt via telefon :fattartil
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trevligt bemötande man fick av motpartens/vållandes försäkringsbolag Protecta´s kvinnliga handläggare:
"det hjälper inte att du ringer o tjatar varje dag för det går inte fortare för det"

Jag har ringt henne en enda gång o det var i förmiddags.

Detta efter att jag frågat efter status och om det är någon information hon behöver i ärendet. Hon visste ex. inte att motorcykeln var försäkrad ens. Inte heller hade hon haft kontakt med mitt försäkringsbolag. Hon hade ett skadeärende öppnat, men min motorcykel stod som oreggad i det.

Så mycket tack för att hon fick informationen direkt via telefon :fattartil

Du skall nog inte vara förvånad.. Många som ringer satan då dom inte har gellt till nytt fordon innan utbetalning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Uppdatering för de intresserade:

Fick mailsvar från Polisen idag på morgonen, och de har inte fått in någon förfrågan från motpartens försäkringsbolag Protector. Nu bad de mig om kontaktuppgifter till Protector så att de kan kontakta direkt o höra vad som felat i kommunikationen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hoppas det löser sig till din fördel. Håll oss uppdaterade!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu bad de mig om kontaktuppgifter till Protector så att de kan kontakta direkt o höra vad som felat i kommunikationen.

Tror du att den uppringande polisen får höra ""det hjälper inte att du ringer o tjatar varje dag för det går inte fortare för det" från Protector? Skulle inte förvåna mig det minsta!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Just nu söker jag en CBR eller GSXR tills jag fått allt klart med försäkringsbolagen.
Har lagt in en annons här på forumet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Just nu söker jag en CBR eller GSXR tills jag fått allt klart med försäkringsbolagen.
Har lagt in en annons här på forumet.

En polare vill avyttra sin hornet 900 för en rimlig peng. Vill minnas att årsmodell är 01 eller 02. Slipon vet jag iaf att det finns. Miltalet är iaf lågt för en såpass gammal hoj.

Skicka pm om det kan vara intressant. Ingen sporthoj, men ändå.

Hoppas ärendet löser sig till din fördel. Lindström racing i Södertälje har jag bara gott att säga om för övrigt. (för visst var det de som du lämnade in till?)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
En polare vill avyttra sin hornet 900 för en rimlig peng. Vill minnas att årsmodell är 01 eller 02. Slipon vet jag iaf att det finns. Miltalet är iaf lågt för en såpass gammal hoj.

Skicka pm om det kan vara intressant. Ingen sporthoj, men ändå.

Hoppas ärendet löser sig till din fördel. Lindström racing i Södertälje har jag bara gott att säga om för övrigt. (för visst var det de som du lämnade in till?)

- Tackar för tipset, men mitt fokus nu är en CBR929 eller 954 från -00 o framåt.
Japp Lindströms Racing har hojen som står o tar upp dyrbar verkstadsyta hos dem.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns en zx9r på facebook. Rexxy kallar han sig som ville sälja. 23k tror jag det var o tror den var blå.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur går det med ärendet nu borde ju alla fakta o återkopplingar mellan alla handläggare vara klara!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
är det inte så att det får ta max 30 dagar från krock till utbetalning, eller det gäller inte längre :confused::va

Nja, gäller inte idag.
Jag fick vänta 4 månader och tre offerter senare så kom verkstan fram till att "Åh fan ramen är ju sne".

Efter det gick det väldigt fort med försäkringsbolaget.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
ok.
vänta lite det var kanske jag som blandade ihop grejorna. 30 dagar är kanske vid stöld :va
vete fan men förut var där något med 30 dagar:confused:

Det "något med 30 dagar" måste vara att det är minimumtiden ett försäkringsbolag måste ha för att ens titta på ett ärende!
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
nja vill minnas att när jag fick bilen stulen, skulle man ha ersättning inom 30 dagar
men detta var typ 30 år sen. så dom har kanske hittat på nytt sen dess
men jag har haft fel för, kan bara inte komma ihåg när :hihi

skit samma. hur går det med inlösen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top