Krockad hoj - försäkringsbolaget vill lösa in

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kära sporthojskollegor - finns det något jag kan göra?

Situationen är sådan att skadorna/reparationerna på min nedlagda GSX750R-98 uppgår till >40 000 SEK enligt Lindströms Racing i Södertälje, och mitt försäkringsbolag vill hellre lösa in hojen än reparera den.

Jag vill verkligen ha den kvar, och skulle säkerligen kunna reparera den med begagnade delar för en bråkdel av det priset. (handtag, kåpor, kraschpuckar)

Men har jag något val här? Jag lär ju inte få ut "marknadspriset" på den och sen behålla den för egna reparationer.

Finns det någon väg att få loss hojen o ändå få skälig ersättning att laga den?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Brukar sällan bara problem att få ut marknadsvärde och sen behålla fordonet. Om man väljer att behålla den så får man däremot lite mindre än vid hel inlösen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Och kom ihåg det är DU som äger fordonet och inte försäkringsbolaget. Försäkringsbolag formulerar sig så man inte tror att man ha något val annat än att lämna över nycklarna typ. Men begär kontantreglering och fixa upp bågen själv. Jag har fått kontantreglering vid 3 olika tillfällen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Brukar sällan bara problem att få ut marknadsvärde och sen behålla fordonet. Om man väljer att behålla den så får man däremot lite mindre än vid hel inlösen.

- Du menar alltså att jag kan få behålla hojen om jag inte kräver så mycket för den? Det låter nästan för bra för att vara sant :banana
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En mig närstående hade samma bekymmer.
FB sa att eftersom hojen kunde ha trafikfarliga skador vägrade de att lämna ut den ihop med en liten påse pengar.
Firman som gjorde kostnadskalkylen fick köpa den, tejpade ihop den och sålde den direkt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En mig närstående hade samma bekymmer.
FB sa att eftersom hojen kunde ha trafikfarliga skador vägrade de att lämna ut den ihop med en liten påse pengar.
Firman som gjorde kostnadskalkylen fick köpa den, tejpade ihop den och sålde den direkt.

Exakt. Därför man ska komma ihåg att det är en själv som har sista ordet vad det gäller sina ägodelar!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ja visst, det hade ju gått att behålla den, men då utan pengar från FB.
Man måste inte sälja sin hoj.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
När FB ville lösa in min förra båge lämnade jag in en realistisk offert vad jag bedömde jag kunde renovera för. De skickade en inspektör som godkände och pengarna betalades ut. Bilsport och Mc.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
När FB ville lösa in min förra båge lämnade jag in en realistisk offert vad jag bedömde jag kunde renovera för. De skickade en inspektör som godkände och pengarna betalades ut. Bilsport och Mc.

- I mitt fall har försäkringsbolaget bett verkstaden värdera kostnaden för reparationerna. Det innebär då också att de räktnat på att alla delar som byts ut är nya.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte riktigt samma sak, men ändå liknande situation. Vi fick en vattenskada i kåken för en massa år sedan, och alternativen var att antingen betala självrisk och få en firma som gjorde allt jobb, eller få ut ersättning för materialet och någon skadeersättning har jag för mig, minus självrisken då. Vi valde det senare, eftersom farsan ville ha det ordentligt gjort, det var ju uttalat att firman bara skulle ha bytt halva väggskivorna på höjden tex.

En stor del av priset är ju jobb, för 8-1200kr/h, och nya delar kostar multum. Kan du göra jobbet själv och få pengar till hyggliga begagnade delar så borde det ju bli betydligt billigare.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Först. Varför kastar du hojen i backen om du vill behålla den:va. Om man gillar något är man ju rädd om det:D

Som föregående talare säger. Det är din hoj du bestämmer själv hur du vill ha det med ersättning.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Först. Varför kastar du hojen i backen om du vill behålla den:va. Om man gillar något är man ju rädd om det:D

Som föregående talare säger. Det är din hoj du bestämmer själv hur du vill ha det med ersättning.

- Först. Jag valde asfalten framför en frontalkrock med en buss. Tänkte att jag hellre skrapar mig än mosar mig : )
Hojen hade blivit jätteful om den mött en bjässe på flera ton nos mot nos.

Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
- Först. Jag valde asfalten framför en frontalkrock med en buss. Tänkte att jag hellre skrapar mig än mosar mig : )
Hojen hade blivit jätteful om den mött en bjässe på flera ton nos mot nos.

Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?

Jag fick alternativet till lösen att fixa iordning hojen själv som var en summa till storleken ca 2/3. Då var det inga skador på ramen utan "bara" plast, blinkers fot- och handreglage och styre som blev skadat. Välte från lastramp och fick ett fritt fall ner i asfalten, landade nästintill uppochner innan den tippade över på sidan.

Valde lösen och såg samma hoj tillfixad på annons för lika mycket som lösensumman 14 dagar senare. Verkstaden hade en likadan hoj som min med skador på andra sidan stående visade det sig, så den donerade delar till min.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Först. Jag valde asfalten framför en frontalkrock med en buss. Tänkte att jag hellre skrapar mig än mosar mig : )
Hojen hade blivit jätteful om den mött en bjässe på flera ton nos mot nos.

Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?

Det går alltid att försöka förhandla.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min hoj ja, men jag tänker om försäkringsbolaget bestämmer sig för att lösa in hojen eller ingen ersättning alls. Brukar det alltså finnas ett förhandlingsläge i såna fall?

Om du ger försäkringsbolaget ett erbjudande som de tjänar pengar på så går det i princip alltid att förhandla.

Kan du laga hojen för 75% av inlösenpriset? I så fall kommer försäkringsbolaget sannolikt att ta det budet så länge hojen inte är så skadad att de anser att den inte ska ut i trafik igen.

Mvh,
Ingvar
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Har du pratat med försäkringsbolaget? :va

- Ja. De inväntar Polisrapport, verkstadens reparationsoffert och även svar från motpartens försäkringsbolag.
Jag har fått Polisrapporten och skickat den vidare till försäkringsbolaget, och jag har även kontaktat motpartens försäkringsbolag två gånger via mail och bett dem skicka över sitt ärende. De har inte bemödat sig att återkoppla till vare sig mig eller min handläggare.
Verkstaden meddelade mig att ytterligare en försäkringshandläggare är inblandad i ärendet, som ska ha sagt åt dem att de ska kontakta motpartens försäkringsbolag med offerten. Helt snurrigt hela vägen, o jag har hittills gjort allt jobb själv och informerat parterna hit o dit.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
- Ja. De inväntar Polisrapport, verkstadens reparationsoffert och även svar från motpartens försäkringsbolag.
Jag har fått Polisrapporten och skickat den vidare till försäkringsbolaget, och jag har även kontaktat motpartens försäkringsbolag två gånger via mail och bett dem skicka över sitt ärende. De har inte bemödat sig att återkoppla till vare sig mig eller min handläggare.
Verkstaden meddelade mig att ytterligare en försäkringshandläggare är inblandad i ärendet, som ska ha sagt åt dem att de ska kontakta motpartens försäkringsbolag med offerten. Helt snurrigt hela vägen, o jag har hittills gjort allt jobb själv och informerat parterna hit o dit.


Bra då kan du använda det som argument om dom trilskas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top