Projekt Suzuki GSXR 750RR -00

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
vad trevligt det såg ut i toppen,,verkar ju vara toppen köp:smasha
Jo det såg riktig trevlig ut. Ska ju vara Kenneth "Grottis" Nylén som portat toppen han var ju
en av Sveriges absolut bästa om inte den bästa på detta innan han tragiskt gick bort sommaren 2003.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Har även lyft kamkåpan men det var svårt att se numren på kammarna utan att vrida runt motorn eller demontera överfallen. Så jag har inte kunnat verifiera vilka kammar som sitter i ännu. Det jag såg var dock misstänkt likt originalkamarna. Dock får framtiden utvisa detta.

Skulle det vara så verkar en kostnadseffektiv lösning vara GSXR 1000 kammar.
Men som sagt får se hur det ser ut vid rivning av motorn.
 
Last edited:

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Är det något som hindrar dig att dra runt motorn?

Har stått still länge. Vet inte vad skick på den så jag tar
det säkra före det osäkra & demonterar den framöver
för att kontrollera allt samt att se till att det finns smörjning
överallt inför uppstart.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Med dra runt menade jag med hjälp av spärrskaft för att komma åt och se vad det står för nr på kamaxlarna.

Hoppas den går bra och är i fint skick.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Letat efter lite lättare & bättre delar att skruva på så följande står på listan att köpas in.

-Showa BPF gaffel (L1-L5) bästa oem gaffeln om man inte bygger om samt lätt.
-Fram & bakhjul från (L1-L5) lättare hjul
-Brembo monoblock bromsok fram (K8-L7)
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Lättningen fortsätter just nu med beställning av lättare delar.
Har just beställt en ny bakre bromsskiva den är ca 420g lättare än originalskivan.

Kommer i veckan bli en beställning med lite övriga bra att ha delar.

Hoppas även att mitt slipon ska dyka upp i veckan.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hur meckigt är det att få på grenrör från en 1000 k5/k6? Jag har också en 750 - 00 som mest går bandagar.

Vilken av dina moddar ger mest bang for the buck? Själv har jag bara skruvat bort vänster skjutspinne, backspeglar och lagt ur original verktygssats. Och så slip-on så klart. Singelkuts är på väg från Kina också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Hur meckigt är det att få på grenrör från en 1000 k5/k6? Jag har också en 750 - 00 som mest går bandagar.

Vilken av dina moddar ger mest bang for the buck? Själv har jag bara skruvat bort vänster skjutspinne, backspeglar och lagt ur original verktygssats. Och så slip-on så klart. Singelkuts är på väg från Kina också.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Mest besparing viktmässigt/pris är helt klart bytet till ett lättare batteri sparade in nästan 2,8kg kostnad 800:- Jag köpte ett på Biltema för att testa det verkar fungera än så länge. Dock får framtiden utvisa hur det blir i långa loppet.

Har bara erfarenhet av deras Gel batterier sen tidigare. Har haft ett gel batteri i min racebil men det dog efter 7år. Fram tills dess klarade det lilla 14Ah batteri att starta min 2.8L sexa även vid minus 10 grader så det batteriet har jag inget att klaga på.

Det var inget problem att montera själva grenröret. Det passar rakt på. Dock vet jag inte hur det blir med resten av avgassystemet. Har beställt ljuddämpare & linkpipe. Så i slutet av veckan borde jag svara på hur det passar samt hur mycket vikt som sparats.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Mest besparing viktmässigt/pris är helt klart bytet till ett lättare batteri sparade in nästan 2,8kg kostnad 800:- Jag köpte ett på Biltema för att testa det verkar fungera än så länge. Dock får framtiden utvisa hur det blir i långa loppet.

Har bara erfarenhet av deras Gel batterier sen tidigare. Har haft ett gel batteri i min racebil men det dog efter 7år. Fram tills dess klara det lilla 14Ah batteri att starta min 2.8L sexa även vid minus 10 grader så det batteriet har jag inget att klaga på.

Det var inget problem att montera själva grenröret. Det passar rakt på. Dock vet jag inte hur det blir med resten av avgassystemet. Har beställt ljuddämpare & linkpipe. Så i slutet av veckan borde jag svara på hur det passar samt hur mycket vikt som sparats.
Bra tips! Man kan ju dessutom plocka ur batteriet om man skulle klota och hojen blir "Ett objekt för den händiga". Det får bli en tripp till btema i veckan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Då har man fått avgassystemet det var positivt när det gällde vikten.

Vikterna nedan är ink skruv & klämmor för att montera allt utom grenrörsskruvarna som är lika för alla.
Original grenrör 5041g & ljuddämpare 2795g Summa 7836g
Titangrenrör 2305g & GRMoto ljuddämpare 1867g Summa 4172g

Så en besparing mot original på 3664g :banana

Gentemot det slipon jag hade monterat tidigare med original grenrör är lättingen 2953g

Dock funkade det dåligt med hängaren för avgassystemet jag köpt så
det blev att modifiera orginalhängaren lite som passade bättre dock blir den nog några gram tyngre.

Status just nu är -9888g lättad, 170,212Kg utan bensin, 183,342Kg fulltankad
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
En sak att tänka på med lättviktsbatterier är att dom åtminstone tidigare haft en ökad risk för brand.

Om jag fattat det rätt så kunde dom självantända om batteriet var dåligt laddat. Jag har själv hjälpt till att släcka en hoj där branden startade i ett lättviktsbatteri.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
En sak att tänka på med lättviktsbatterier är att dom åtminstone tidigare haft en ökad risk för brand.

Om jag fattat det rätt så kunde dom självantända om batteriet var dåligt laddat. Jag har själv hjälpt till att släcka en hoj där branden startade i ett lättviktsbatteri.

Batteritypen LiFePO4 som jag köpte till min hoj är temperaturstabila samt mer kemiskt stabila än en del andra typer av Li batterier så brandrisken torde vara mindre än tidigare typer av lättviktsbatterier som var mer instabila.
 
Last edited:

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Då har man passerat 10 kg lättning iom bytet av bromsskivan bak :banana:banana:banana

Nya & gamla bromsskivan.
IMG_0770.jpg

Passade även på att putsa till fästet gör bromsoket bak lite till hela 4g lättare :D
IMG_0772.jpg

Nya bromsskivan monterad.
IMG_0773.jpg

Så nu är den lättad med 10,308Kg

Vikt utan bensin: 169,792Kg (Originalvikt 180,100Kg)
Vikt Fulltankad: 182,922Kg (Originalvikt 193,230Kg)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En sak att tänka på med lättviktsbatterier är att dom åtminstone tidigare haft en ökad risk för brand.

Om jag fattat det rätt så kunde dom självantända om batteriet var dåligt laddat. Jag har själv hjälpt till att släcka en hoj där branden startade i ett lättviktsbatteri.

Nyligen? Det där med instabilitet, har det att göra med den sk cellbalanceringen som det talas om? Vilken också nuförtiden ska vara inbyggd....
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Batteritypen LiFePO4 som jag köpte till min hoj är temperaturstabila samt mer kemiskt stabila än en del andra typer av Li batterier så brandrisken torde vara mindre än tidigare typer av lättviktsbatterier som var mer instabila.
De SKA väl vara säkrare enl all reklam.
Den enorma kapacitetsförbättringen har jag aldrig märkt dock. Några minuters halvljus och allt annat smått med tändningen på och sen startar inte min hoj. Och då har jag låg komp i motorn också.
 

MichaelB

Medlem
Gick med
16 Apr 2020
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
Lite bilder på nya avgassystemet & dess montering saknades.

Här original passagerarfortpinne/avgashållare modifierad för att passa slipon från GSXR1000 K5-K6
Tyvärr blev den 15g tyngre än den eftermarknads hållare jag köpte tidigare.
IMG_0774.jpg

Här monterad med nya avgassystemet.
IMG_0776.jpg
IMG_0775.jpg

Klämman nedan ska jag försöka bli av med i vinter den väger 80g & är inte särskilt fager.
Får leta reda på någon som kan tigga ihop ljuddämparen med linkpipen.
IMG_0778.jpg

Skaffat en bakram som håller på att strippas på fästen mm som inte behövs
när jag bygger om till singel sits.
IMG_0777.jpg

Justerat vikten lite då fästet för ljuddämparen som sagt ökade lite i vikt.
Vikt utan bensin: 169,807Kg (Originalvikt 180,100Kg)
Vikt Fulltankad: 182,937Kg (Originalvikt 193,230Kg)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top