Sidan 1 av 8 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 155
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91

    Projekt Suzuki GSXR 750RR -00 (-10293 gram)

    Hade under drygt 20år en Moto Speed trimmad Suzuki GSXR1100 -86
    Den var lite lätt modifierad för att bli lagom trevlig borrad till 1108cc med
    RS 36:or, nya kammar, ljudligt V&H system mm. Lättad från 227Kg till ca 215Kg
    fulltankad vikt med ca 160Hk i motorn. Den döptes till GSXR1100R.

    Dock så var det nån som stal den under våren 2016

    Så nu är det dax för en Gixxer igen projektet är döpt till GSXR750RR.

    Hojen är en Suzuki GSXR 750Y alltså från -2000
    Hyfsat skick & har gått ca 2300mil.

    Tanken är en maskin byggd som jag vill ha den så det blir ordentlig lättning.
    Den väger i originalskick 180,10kg utan bensin men för övrigt körklar.

    Målet är att minska vikten med 20kg till 160Kg samt fixa till väghållningen.
    Motorn lämnas i första skedet orörd då 140 originalhästarna får räcka tills vidare.

    Det som hänt hittills är följande.
    -Ett GRMoto slipon i rostfritt från GSXR1000 K5/K6. -928g
    -Lion FE batteri -2772g
    -Passagerarforpinnen vänster sida demonterad. -308g
    -Original verktygssaten bortplockad. -678g
    -Styrändsvikter bortplockade -178g
    -Luftfiltret utbytt mot K&N filter.
    -Slitagepinnarna på förarfotpinnarna demonterade -24g
    -Modifierad kåpa till kopplingsarmen -19g
    -Framskärm i kolfiber -120g
    -Höger & vänster hälskydd i kolfiber -34g
    -Avgashängare modifierad för att passa system från GSXR1000K5/K6 -146g
    -Nytt bakdrev 45T520(original 42T525) -316g
    -Nytt framdrev 16T520(nuvarande 17T525) -79g
    -Ny X-ring kedja 520(original 525 kedja)
    -Miniblinkers fram
    -Modifierad hållare bakre bromsoket -26g
    -Demonterad kylfläkt -978g
    -Ny justerbara broms & kopplingsgrepp +11g
    -Nya bättre bromsslangar -184g
    -Bakre stötdämpare från GSXR750 K6/K7 -362g
    -Grenrör i titan från GSXR1000 K5/K6 -2736g
    -Lättvikts bromsskiva bak -416g
    -Nya däck Michilin Pilot Power 2CT



    Så vikten i daxläget ligger på 169,807Kg(körklar utan bensin/fulltankad 182,937Kg

    Då denna typ av maskin för mej endast är för solokörning kommer det bli lättad
    bakram & solosadel.

    Delar på ingång är följande.
    -Bakram för modifiering.
    -Enkelsits i glasfiber.
    -Samt massvis med alu & titanskruvar.
    -Showa BPF gaffel (L1-L5) bästa oem gaffeln om man inte bygger om samt lätt.
    -Fram & bakhjul från (L1-L5) lättare hjul
    -Brembo monoblock bromsok fram (K8-L7)
    -K3/K4 swing (lättare samt slipper staget till bakbromsen)
    -K3/K4 bakre bromsok & hållare


    Vägda originaldelar.
    Bakdrev 42T 525 :631g
    5st muttrar till bakdrev :46g

    Bromsskiva bak :961g


    En bild på utgångsobjektet.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0388 (2).JPG
Visningar:	119
Storlek:	196,9 KB
Id:	453983
    Senast redigerat av MichaelB den 2020-06-25 klockan 23:17.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
    Inlägg
    226
    Detta kan bli ett kul bygge!

    Jag håller själv på med en GSX-R 750 SRAD -98 som skall moddas lite lätt.
    Köpes:

    Generatorkåpa Suzuki GSX-R 600/750 96-00

    Kylare Suzuki GSX-R 750 96-00

    Bolt-on Suzuki GSX-R 600/750 96-00 (3 bultar)

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
    Inlägg
    226
    .PS. Glöm inte att fotografera mycket under byggets gång! .DS.
    Köpes:

    Generatorkåpa Suzuki GSX-R 600/750 96-00

    Kylare Suzuki GSX-R 750 96-00

    Bolt-on Suzuki GSX-R 600/750 96-00 (3 bultar)

  4. #4
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 609
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av MichaelB Visa inlägg
    - informativ text -
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0388 (2).JPG
Visningar:	119
Storlek:	196,9 KB
Id:	453983
    - Åh, mekporr. Precis sånt jag försöker ägna mig åt - att lätta äldre hojar o med enkla medel öka prestandan

    Jag var iväg o köpte en GSX750R-98 häromveckan o funderar just på vad man kan göra med en sådan förutom att hiva i en 1000-motor.'

    Men titanskruvar...det räcker väl att använda på roterande delar då. Annars är det väl huvvaligen-dyrt att känna att man vunnit något på att ersätta varenda ofjädrad skruv med titanditon?
    Senast redigerat av MickeZX7R den 2020-05-11 klockan 07:51.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Det kommer fotas & dokumenteras under byggets gång

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av MickeZX7R Visa inlägg
    - Åh, mekporr. Precis sånt jag försöker ägna mig åt - att lätta äldre hojar o med enkla medel öka prestandan

    Jag var iväg o köpte en GSX750R-98 häromveckan o funderar just på vad man kan göra med en sådan förutom att hiva i en 1000-motor.'

    Men titanskruvar...det räcker väl att använda på roterande delar då. Annars är det väl huvvaligen-dyrt att känna att man vunnit något på att ersätta varenda ofjädrad skruv med titanditon?
    Jo titanskruvar är inte billig har jag märkt men det lockar
    Detsamma gäller kolfiberbitar av bra kvalite
    Men det får bli inköp allt eftersom. Det första som kommer kompletteras när det gäller
    titanskruvar är skruvarna som tillhör ofjädrad vikt.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Just nu är det service som som är på gång.

    -Kalibrera TPS givaren. -Klart
    -Göra rent & olja in K&N filtret. -Klart
    -Byte av motorolja & filter.
    -Byte av bromsvätska fram & bak.
    -Skölja rent kylsystemet samt byta kylvätska.
    -Byte gaffelolja i framgaffeln.
    -Beställning av nya däck(Michilin Pilot Power 2CT) -Klart
    -Skicka stötdämparen på oljebyte.
    -Löda om sekundära spjällmotorn (felkonstruerad lödningarna till kontakten spricker pga vibrationer)

  8. #8
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    756
    Kul! Det här kommer bli spännande att följa. Fixa många bilder längs projektets gång
    Usch vilket sug jag fick för sporthoj från millennieskiftet!

    Väldigt tråkigt att en hoj du haft så länge blev stulen, beklagar. Måste svidit ordentligt.

    Jag utsattes nyligen för stöldförsök av båda mina hojar, men förutom att båda blev skadade av borrande här och var, så fick jag åtminstone behålla dem. Så jag kanske inte ska vara så gnällig över att vara hojlös så här i början av säsong.
    Senast redigerat av Sniglom den 2020-05-11 klockan 09:53.

  9. #9
    Medlem ThomasSs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Hoj
    zx10r
    Inlägg
    1 723
    Om du hittat ett par lättare fälgar så kan nog spara ett par kg med. Dom borde inte kosta så mycket heller till en gammal hoj. Även ett racekåpset spar lite vikt och det går att såga ut för lyset eller sätta i lättare lampa fram än originalet.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 416
    Bakdrev i aluminium, 900 gram jämfört med stål i mitt fall.

    http://www.nikasilproffsen.se/drev.htm

  11. #11
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 445
    Hmmm, jag har en K1-motor komplett med kabelhärva och kylare som är över då den inte passade i en gsx-ram -82.
    Lägger ner min tid på mina 1100R/750R oljekylda istället också.....
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  12. #12
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 905
    Citat Ursprungligen postat av ThomasS Visa inlägg
    Om du hittat ett par lättare fälgar så kan nog spara ett par kg med. Dom borde inte kosta så mycket heller till en gammal hoj. Även ett racekåpset spar lite vikt och det går att såga ut för lyset eller sätta i lättare lampa fram än originalet.
    Och ska man då gå all in så skippa tanken, ha en plastdummy och en liten plasttank istället, gå ner någon dimension i drivpaketet, racebakkåpa med gummi istället för sits tex.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av ThomasS Visa inlägg
    Om du hittat ett par lättare fälgar så kan nog spara ett par kg med. Dom borde inte kosta så mycket heller till en gammal hoj. Även ett racekåpset spar lite vikt och det går att såga ut för lyset eller sätta i lättare lampa fram än originalet.
    Har hittar kåpset både i glasfiber & kolfiber som har uttag för lyse så det kommer framöver.

    Vet att det finns lite lättare fälgar inom GSXR familjen dock har jag inte hittat hur mycket lättare
    dom är. Drömmen är ett set BST kolfiberhjul fast dom är för dyra tyvärr.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Bakdrev i aluminium, 900 gram jämfört med stål i mitt fall.

    http://www.nikasilproffsen.se/drev.htm
    Tackar för länken det kommer bli ett 520 drivpaket istället för original 525 givetvis
    med aludrev bak.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Kul! Det här kommer bli spännande att följa. Fixa många bilder längs projektets gång
    Usch vilket sug jag fick för sporthoj från millennieskiftet!

    Väldigt tråkigt att en hoj du haft så länge blev stulen, beklagar. Måste svidit ordentligt.

    Jag utsattes nyligen för stöldförsök av båda mina hojar, men förutom att båda blev skadade av borrande här och var, så fick jag åtminstone behålla dem. Så jag kanske inte ska vara så gnällig över att vara hojlös så här i början av säsong.
    Nä inget kul när folk har svårt med mitt & ditt
    Då jag haft hojen så länge började det bli dax för renovering av den så man vart rätt sur ett tag.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Suzuki GSXR750 BMW F650GS Dakar Suzuki DR350S
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Och ska man då gå all in så skippa tanken, ha en plastdummy och en liten plasttank istället, gå ner någon dimension i drivpaketet, racebakkåpa med gummi istället för sits tex.
    Det kommer bli lagom all in så att säga. Planen är att det ska vara en gathoj fortfarande liknade
    tillverkarnas specialmodeller där dom öst på lite godis. Fast i detta fallet helt anpassad hur jag
    själv vill ha den.

    Ska man köra all in kan man lika gärna bygga en optimerad tävlingshoj från början. Brukar ju spåra ur när man börjar bygga om så blev det när jag började köra bana med bil för att antal år sedan dröjde bara 2år sen hade man byggt om bilen till en tävlingsbil & tävlade istället för att köra trackdays...
    Senast redigerat av MichaelB den 2020-05-11 klockan 13:03.

  17. #17
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av MichaelB Visa inlägg
    Målet är att minska vikten med 20kg till 160Kg samt fixa till väghållningen.
    Motorn lämnas i första skedet orörd då 140 originalhästarna får räcka tills vidare.

    En bild på utgångsobjektet.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0388 (2).JPG
Visningar:	119
Storlek:	196,9 KB
Id:	453983
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Och ska man då gå all in så skippa tanken, ha en plastdummy och en liten plasttank istället, gå ner någon dimension i drivpaketet, racebakkåpa med gummi istället för sits tex.
    Totalvikten med förare? Det brukar vara det intressanta i verkligheten...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  18. #18
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 905
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Totalvikten med förare? Det brukar vara det intressanta i verkligheten...
    Du menar att man ska, som sista steg, hyra in en liten asiat som kör hojen också?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  19. #19
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    4 639
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Du menar att man ska, som sista steg, hyra in en liten asiat som kör hojen också?
    Nja, det känns lite som att hyra in någon som ska bli pappa till mina barn, det vill man göra själv.
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    813
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Totalvikten med förare? Det brukar vara det intressanta i verkligheten...
    Jag har slutat dricka öl och kör med titanproteser i kroppen = minus 10Kg totalvikt

Sidan 1 av 8 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Oj, länge sedan jag var in på sporthoj. Detta va enda tråden jag gjort som överlevt ???? här kan man hylla dom bra sakerna med biltema. man är välkommen att sk [...]

ozeo
Vill du annonsera ovan? Klicka här