Fråga om däcktrycket där tillverkaren ger 3 olika besked!

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Vad är egentligen rätt däcktryck på en Hypermotard 950 SP, 2020 års modell. Vet att det finns modellspecifika forum för frågan tänker att detta måste ha drabbat andra nyblivna hoj-ägare!

Kollade nyss däcktrycket på min nya hoj, 2,2 bar - 31,91 fram och 2,6 bar - 37,71 psi bak.

I manualen står det:
Fram: 2,3 bar - 33,36 psi
Bak: 2,1 bar - 30,5 psi

På etiketten på hojen står det:
Front SP: 33 psi
Front: 36 psi
Rear SP: 31 psi
Rear: 36 psi

Zzz zzzz
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du har inte skrivit ut något frågetecken vilket jag tolkar som att du har noterat att det finns skillnader i rekommendationerna. Vilket gör att jag förmodar att du vet vilket däcktryck det är som passar dig och din åkstil och inte någon annans.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag skulle gå på däck-tillverkarens rekommendationer för din hoj och typ av körning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det står ofta tre olika värden i manualen, ett värde för gata utan passagerare, ett med passagerare och ett för bana.

Men det bästa är att prova dig fram så att du hittar det trycket som passar dig, ditt sätt att köra och däcken som sitter på.

Mvh// Julius
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är det inte udda med längre tryck bak än fram? Jag har inte haft många hojar så jag vet inte med de tre jag haft med att göra har alla haft högre tryck bak enligt manuler.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Innan vi går in på själva däcktrycket så kan vi börja med att fråga om du har koll på varm- och kalltryck?

Alla däcktrycksguider utgår ifrån varmtryck vilket betyder att du måste köra däcken varma INNAN du mäter trycket.

Mäter du kalltryck dvs då du kommer till garaget så kommer alla siffror bli fel.

På de flesta gatdäck brukar trycket ligga mellan 2,2-2,6 och fram 2,5-2,8 och ligger man där så är man oftast säker.

Nästa steg i utvecklingen är att lära sig vilket däcktryck du gillar då hojen beter sig lite olik beroende på hur mkt luft du har i. Jag gillar att ha standard fram och lite lägre tryck bak då jag upplever hojen som stadigare och mindre benägen att släppa utan kasar mer vid pådrag samt att det gör bakhjulsåkning lättare.

Högre tryck gör hojen mer lättsvängd men för högt gör att du tappar fäste.

Det allra viktigaste är att du har bytt vinterluften till sommarluft annars är det kört.....
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Innan vi går in på själva däcktrycket så kan vi börja med att fråga om du har koll på varm- och kalltryck?

Alla däcktrycksguider utgår ifrån varmtryck vilket betyder att du måste köra däcken varma INNAN du mäter trycket.

Mäter du kalltryck dvs då du kommer till garaget så kommer alla siffror bli fel.

Nu måste jag ställa en korkad fråga till, stämmer detta verkligen? Alla instruktioner jag någonsin sett är kalltryck, vilket gör det fan så klurigt om man har en bit att åka till plats man kan kolla/fylla på.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det skiljer som mest 0,5 PSI mellan etikett och manual, det motsvarar som mest 0,03447 Bar, skulle inte grubbla alltför mycket över dom decimalerna.

Något 3e besked ser jag inte, du skriver ju själv att du har en SP och behöver inte läsa siffrorna till den hoj du inte har.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varför har du en dekal på hojen som anger tryck i psi...? Är det en amerika-import...? Drar du bakhjulsmuttern med newtonmeter eller lastbilsfötter...?
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Hypermotard 950 SP har Pirelli Supercorsa SP, vilket kan antyda att på etiketten där det står SP på hojen (som anger psi) är för två olika däcktyper, blå Supercorsa SP. Hojen är köpt i butik i Sverige.

Instruktionsboken vill att däcket ska vara kallt vid påfyllning.

Jag fattar inte vad som är rätt däcktryck om jag nu inte har kunskaper, då måste jag gå efter rekommendationer men alla pekar på olika.
Jag fattar att mer eller mindre däcktryck ger olika egenskaper men rent generellt, ska tex trycket va högre fram eller bak?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Öppnar för att det kan vara jag som är bandagsskadad och inte tittat i en manual på länge så kalltryck kan mkt väl gälla för gata.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För gata anges alltid kalltryck.

Bredden på däcket har inget med trycket i sig att göra.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är väl som vanligt. Hojtillverkaren säger ett tryck utifrån hojmodellen och däckstillverkaren säger ett tryck utifrån däckmodellen.
Min manual säger ett visst tryck och pirelli säger ett annat för de angel gt som sitter på nu.
Hojtillverkaren vet inte vilka specifika däck man sätter på och däcktillverkarna vet inte på vilken specifik hoj ett däck kommer att sättas på.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag tolkar det som att du ska ha ca 2,3bar fram och ca 2,1bar bak. Tittar man på pirellis hemsida så stämmer det där med. Kalltryck!
Strunta i Psi, för många decimaler som varken gör till eller från för en som är ny på hoj.

Att det är olika för den vanliga och SP-modellen måste väl bero på fjädringen/vikten? Som någon annan antydde, konstigt det är lägre bak än fram. Är du ny på hoj kommer du troligtvis inte märka någon större skillnad på om du kör efter vad som anges till SP eller den vanliga.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Jag tolkar det som att du ska ha ca 2,3bar fram och ca 2,1bar bak. Tittar man på pirellis hemsida så stämmer det där med. Kalltryck!
Strunta i Psi, för många decimaler som varken gör till eller från för en som är ny på hoj.

Att det är olika för den vanliga och SP-modellen måste väl bero på fjädringen/vikten? Som någon annan antydde, konstigt det är lägre bak än fram. Är du ny på hoj kommer du troligtvis inte märka någon större skillnad på om du kör efter vad som anges till SP eller den vanliga.

Vart hittade du uppgifterna, kunde inte hitta det själv om Supercorsa SP V3.

Får inte heller ihop trycket från o bak.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vart hittade du uppgifterna, kunde inte hitta det själv om Supercorsa SP V3.

Får inte heller ihop trycket från o bak.
Supercorsa SP är ett bandagsdäck. Trycken är antagligen satta utifrån att man kör på det sättet, alltså bandagar. Vilket betyder att man bygger mer värme i bakdäcket och offrar ganska mycket livslängd för att få ut maximalt grepp.

Blir väldigt fel om man tänker pendla eller åka till kiosken. Men, du vill heller inte trycka i väldigt mycket mer luft än vad tillverkaren rekommenderar, det ger konstiga effekter. Skulle jag köra den hojen på gata hade jag börjat med att byta däck till några som faktiskt är bra för det, och då kört på 2,3/2,5 i kalltryck.

Eller köra 2,3/2,3 som det är nu men hålla mig väldigt långt borta från fukt.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top