Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Alla kanaler. En "krets" består av en bränslekanal och en luftkanal. Du har tomgångskretsen (luftskruv), lågfartskretsen (pilot jet) och högfartskretsen (main jet). Sen har du en vakumstyrd trottel och flottör med respektive skrymslen och vrår. Det är många pinnar på ett spett.

Yes, allt det där är rengjort (sen har jag märkt att man kan få rengöra in i förbannelse hehe). Det som är lite bökigt är väl att det är fyra som ska justeras. Har lite svårt att höra om det händer nåt när man skruvar (förutom när man bottnar den), men det kanske är bättre att använda stiften som kontroll?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om allt är rengjort till visshet om 99.99% enligt alla konstens regler kan det inte bli fel med 2-1/2 varv ut - om luftskruvarnas spets är hel och dess yttepytte o-ring är hel. Luftskruven skall först ha fjäder, sen bricka och sist o-ring monterad. Det lilla fasta röret i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset är det som är viktigast för tomgången och mest utsatt för oxid/skräp. Dess hål är ca 0.3 mm stort och är inte "pilot jet" som du kan skruva bort.

<edit>Lade till bilden</edit>

gsxr750w-93-idle.jpg
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om allt är rengjort till visshet om 99.99% enligt alla konstens regler kan det inte bli fel med 2-1/2 varv ut - om luftskruvarnas spets är hel och dess yttepytte o-ring är hel. Luftskruven skall först ha fjäder, sen bricka och sist o-ring monterad. Det lilla fasta röret i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset är det som är viktigast för tomgången och mest utsatt för oxid/skräp. Dess hål är ca 0.3 mm stort och är inte "pilot jet" som du kan skruva bort.

<edit>Lade till bilden</edit>

View attachment 454129

Fast tomgången känns ju hyfsat stabil nu, det är låga varv med last som känns som att den storknar. Det känns lite som att om varvtalet kommer ner mot tomgång och man vrider på så är det som att cykeln skulle väga 40 ton och hur man än vrider på rullen så händer ingenting (även om man drar fullgas), om man frikopplar och snabbt varvar upp så kan man ha tur att rädda skiten och slirar man iväg så sticker det bra, har man otur så dör cykeln helt.
Just det där med uppförsbackarna får mig ännu mer förvirrad.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du svarade tidigare att du gissade att bestyckningen var orginal, fastän den varit strypt. Du vet alltså inte om bestyckningen är enligt manualen?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Fast tomgången känns ju hyfsat stabil nu, det är låga varv med last som känns som att den storknar. Det känns lite som att om varvtalet kommer ner mot tomgång och man vrider på så är det som att cykeln skulle väga 40 ton och hur man än vrider på rullen så händer ingenting (även om man drar fullgas), om man frikopplar och snabbt varvar upp så kan man ha tur att rädda skiten och slirar man iväg så sticker det bra, har man otur så dör cykeln helt.
Just det där med uppförsbackarna får mig ännu mer förvirrad.
Mitt förslag är att skruva bort alla kåpor så du lättare kommer åt förgasare, tändstift, slangar etc.
Sen gör olika diagnostiska tester enligt förslag i tråden, så kan man börja komma närmare vad felet/felen kan vara.
Tändstiftstestet: kör olika varvtal, tryck prompt på dödarknappen, rulla in till sidan av vägen, ta av & kolla.
Men va vet ja, dricker morronkaffe och försöker vakna...:glömdet
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du svarade tidigare att du gissade att bestyckningen var orginal, fastän den varit strypt. Du vet alltså inte om bestyckningen är enligt manualen?

Det är en -94 eller -95 motor (R721) men de rackarna har TRM40 förgasare och det har inte min. Den har alltså inte varit strypt till 25kw utan det här är 100 hästars strypningen som gjordes vid importen till Sverige på alla hojar (vad jag förstått) före ett visst årtal. Det finns ingen info om ombestyckning av förgasare utan bara plåtbricka för att hindra spjället att öppnas fullt.
Såhär såg det ut:
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Mitt förslag är att skruva bort alla kåpor så du lättare kommer åt förgasare, tändstift, slangar etc.
Sen gör olika diagnostiska tester enligt förslag i tråden, så kan man börja komma närmare vad felet/felen kan vara.
Tändstiftstestet: kör olika varvtal, tryck prompt på dödarknappen, rulla in till sidan av vägen, ta av & kolla.
Men va vet ja, dricker morronkaffe och försöker vakna...:glömdet

Jo det får väl bli nåt sånt. Förutom att tankjäveln måste av för att kolla stiften :näsblod
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om allt är rengjort till visshet om 99.99% enligt alla konstens regler kan det inte bli fel med 2-1/2 varv ut - om luftskruvarnas spets är hel och dess yttepytte o-ring är hel. Luftskruven skall först ha fjäder, sen bricka och sist o-ring monterad. Det lilla fasta röret i förgasarkroppen som sticker ned i flottörhuset är det som är viktigast för tomgången och mest utsatt för oxid/skräp. Dess hål är ca 0.3 mm stort och är inte "pilot jet" som du kan skruva bort.

<edit>Lade till bilden</edit>

View attachment 454129
Känner mig lite dryg nu, men jag hittar inte riktigt det lilla röret Anders Brink nämner i bilden.
Så, dubbelt dryg lägger jag upp några fin-fina bilder från min 84:a. Äldre och annan förgasare, men samma princip.
Obs att den här är vänd åt andra hållet, samt att blandskruven, här i tråden ofta kallad "luftskruven" som heter pilot screw på engelska, är vänd så att skruvhuvudet pekar uppåt, medan i Brinks bild är den vänd neråt (och så sitter den på min blade också). Annars är nog det mesta samma. Röret som jag antar att Brink menar (och sitter fast i förgasaren) syns på bild 3 och heter där starter pipe. Tycker de här bilderna är en nog så god översikt och förklaring på förgasare som jag hittills sett.
förgasare 1.PNG
förgasare 2.PNG
förgasare 3.PNG
förgasare 4.PNG
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Hittade en bild som förklarar den fysiska positionen men inte det funktionsmässiga. Det kallas för "choke jet".

View attachment 454135

Hmm...sådär har jag inget minne av att det såg ut i mina. Men av bilderna att dömma så skulle det kanske kunna vara så att det finns avlagringar kvar i pilot air kanalerna som ställer till det?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hmm...sådär har jag inget minne av att det såg ut i mina. Men av bilderna att dömma så skulle det kanske kunna vara så att det finns avlagringar kvar i pilot air kanalerna som ställer till det?
Jag blir sugen på att spela in en liten video om detta:)
Men ja, även alla luftkanaler måste ju blåsas rena.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag blir sugen på att spela in en liten video om detta:)
Men ja, även alla luftkanaler måste ju blåsas rena.

Om det inte vore för att det är så jävla meckigt att få dän bryggan (mest pga gasvajrarna) så är det ju ganska kul. Eller ja, det kommer bli kul när allt funkar som det ska :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om det inte vore för att det är så jävla meckigt att få dän bryggan (mest pga gasvajrarna) så är det ju ganska kul. Eller ja, det kommer bli kul när allt funkar som det ska :)

Tips, montera av vajrarna vid gashandtaget istället för att pilla med de trångt sittande gasrullarna på förgasarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tack, bra tips, tänkte faktiskt inte ens på det haha

...inte jag heller - och jag har grämt mig för justera ventilerna på den trimmade gsf1371'an då Mikuni RS40 sitter på stenhårda insugsgummin och man "lär" då ta bort förgasarna pga gasvajrarna. Den tanken dök PLOPP upp i natt framför TV'n.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är en trist skeptiker. Hela gasvajern, som ska löpa igenom halvtdussinet klämmor och buntband.
Nä.
Jag fick istället framför tv:en idén att för tusan köp en krok att hugga tag i vajerfästet i förgasarn, så ska hon nog lossna lättare!:fyllisar
fjäderkrok.jpg
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Alltså, det här är helt makalöst. Lyckades få henne att gå hyfsat i fredags, gick fortfarande lite risigt på låga varv men lyckades iaf ta mig iväg till Bilprovningen för besiktning. Blanka papper!
Åker hem och låter henne stå ute några dagar. Idag tänkte jag ta en runda och se om man kan få henne att gå bättre på låga varv. Jag tycker mig se att gummina på luftburken inte sluter riktigt tätt runt förgasarna, så jag lossar dem, lossar hela luftburken och trycker sedan på gummina ordentligt och drar åt. Skruvar sen fast luftburken.
Åker cirka 20 meter sen dör hon. Startar upp och så går hon på EN cylinder (4:an). :näsblod:huvet
Testar att blöda en av förgasarna som inte går (1:an). Den får bensin igen efter blödning.
Testar att blåsa in startgas i insuget till luftburken...då tvärdör hon. :va
Jag fattar ingenting.
När hon går på en cylinder så svarar hon knappt på gas. Jag kan hålla liv i henne genom att ge lite grundgas och ibland går hon på tomgång, men försöker man varva till lite och sen släpper till tomgång så dör hon oftast. Ingen skillnad med choke eller utan.
Alltså vafan man tycker ju att det borde gå bättre om det är tätt mellan luftburken och förgasarna..inte sämre??
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har du kollat nålventilerna i förgasarna? Min motorcykel gjorde ungefär såhär efter tio års stillestånd, och det var o-ringarna på nålsätena som hade krympt så det flödade bensin hej vilt oavsett flottörens läge.

Det du säger om att den börjar gå om du dränerar förgasare och går bättre med mer luft tyder ju på att det skulle kunna vara möjligt.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har du kollat nålventilerna i förgasarna? Min motorcykel gjorde ungefär såhär efter tio års stillestånd, och det var o-ringarna på nålsätena som hade krympt så det flödade bensin hej vilt oavsett flottörens läge.

Det du säger om att den börjar gå om du dränerar förgasare och går bättre med mer luft tyder ju på att det skulle kunna vara möjligt.

Ska kolla det, och byta bara för att :)
Ska testa att byta o-ringarna för luftskruven oxå medans jag ändå har isär skiten.

Kan man köra typ Brakleen när man gör rent i förgasarna? Tänker mest i kanaler och sånt som inte har gummikomponenter?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ska kolla det, och byta bara för att :)
Ska testa att byta o-ringarna för luftskruven oxå medans jag ändå har isär skiten.

Kan man köra typ Brakleen när man gör rent i förgasarna? Tänker mest i kanaler och sånt som inte har gummikomponenter?

Man ska inte göra som jag gjort i alla fall, köra med 5-56!:näsblod Oljigt och jävligt.
Och inte heller blåsa rent med cykelpump med ditknögglad smal gummislang.
(att det ändå fungerat utmärkt även tusentals mil senare är en annan sak:D)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top