Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
den får fortfarande ingen soppa,,byt korta slangarna,,/byt till sånna som inte veckar sej,, det rinner för långsamt, du kör slut på bränslet i flotörkopparna ,därav går fint på tomgång o varva sillastående ,, då går det knappt ingen soppa,,,dra iväg på ettan tvåan= slut i kopparna,

Jag har kvar de gamla slangarna...kanske skulle testa att sätta tillbaks dem?
Då slipper man ju riva allt oxå....fyfan det är ju ingen enkel manöver att dra ner, isär och ihop förgasarna heller. En lätt snålhet i utrymme :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är det bränsleslangar som tål etanol?
Ta bort slangarna och verifiera att det är hål igenom :)
Bränslekranen? Rost och skit som satt igen filtret i tanken?

Slangarna är...*host* *harkel*...Biltema :rodnar
Kranen är helrenoverad och filtret såg riktigt fint ut. Men det kan nog vara så som Caca skrev att den inte får nog med sås...
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja det är en enklare lösning ,testa med de gamla slangarna ,kör på pri på kranenen som test också/mer flöde , du kan ha dålig vackumfuntion på kranen
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Flottörskålarna har ju dräneringsskruvar. Koppla slang till en i taget. Öppna skruven och töm. Slut skruven. Kranen på pri, öppna skruven, se om det börjar rinna friskt. Prova nästa etc. Då vet du ju ifall tanken-kranen-slangen-förgasare in-nålventil-nålsäte funkar. Om det inte rinner, koppla loss slangarna för förgasarna, kranen på pri, se om det rinner. isf funkar tank-kran-slang sen är det nåt stopp.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du skrev att du tog bort strypning? Är förgasaren rätt bestyckad för att köra ostrypt?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ventilationen i tanklocket fungerar? Har du ens öppnat förgasarna?



View attachment 454055

Förgasarna är totalt genomgånga och rengjorda. Koppartråd genom hålen i nålar och allt man kan tänka sig. Jag är inte dum i huvudet, bara oerfaren :)

Ska kolla ventilationen i tanken. Slangen (som gick ner i kronan) är borta men det är väl skitsamma (har inte hittat nån ny som passar än)?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du skrev att du tog bort strypning? Är förgasaren rätt bestyckad för att köra ostrypt?

Japp, det är Mikuni BST38SS. Strypningen bestod av en plåtbit som hindrade spjället att öppna sig fullt.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Japp, det är Mikuni BST38SS. Strypningen bestod av en plåtbit som hindrade spjället att öppna sig fullt.

Lite oklart svar där. Frågan gällde ju om du har rätt munstycken för motorn i ostrypt utförande. De är sannolikt andra munstycken i bryggan när den är strypt.


Edit: Det kan inte stämma att du har en 38mm brygga på en 750. Jag har 36mm på en 1200. 34mm vore mer rimligt. Är det verkligen orginalbryggan du har på?
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lite oklart svar där. Frågan gällde ju om du har rätt munstycken för motorn i ostrypt utförande. De är sannolikt andra munstycken i bryggan när den är strypt.


Edit: Det kan inte stämma att du har en 38mm brygga på en 750. Jag har 36mm på en 1200. 34mm vore mer rimligt. Är det verkligen orginalbryggan du har på?

Tog infon härifrån lite snabbt, men jag har i ärlighetens namn inte kollat:
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsxr750 93.htm

Däremot så såg strypningen ut att vara gjord av en 8:åring så jag är tveksam till att de bestyckat om något...men jag är långt ifrån nån expert :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lite oklart svar där. Frågan gällde ju om du har rätt munstycken för motorn i ostrypt utförande. De är sannolikt andra munstycken i bryggan när den är strypt.


Edit: Det kan inte stämma att du har en 38mm brygga på en 750. Jag har 36mm på en 1200. 34mm vore mer rimligt. Är det verkligen orginalbryggan du har på?

Hmm det verkar vara lite förvirrat på nätet. Såg att både 36:eek:r och 38:eek:r nämns. Ska kolla när jag kommer hem. Intressant...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Status: Plockade av den där grejen där ventilationsslangen på tanken sitter och blåste. Det knäppte till lite. Sen när jag provkörde så gick hon iaf bättre men fortfarande långt ifrån bra. Antagligen blev det vacuum i tanken så det blev lite si och så med bensintillförseln. MEN jag ska också testa att byta tillbaka bränsleslangarna till de gamla för det känns fortfarande inte som hon går så bra som hon skulle kunna. Dessvärre måste man ju riva halva hojen för att komma åt så det får bli till helgen.

Kunde inte se nån beteckning på förgasarna heller, ska se om jag orkar forska vidare angående det. Hade tänkt att försöka undvika att riva förgasarna igen oxå då det är ett jävla bajsgöra. :gnissla:crash
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om du misstänker att ventilationen till tanken spökar så kan du testa att öppna tanklocket när den börjar gå dåligt. Om det löser problemet så har du hittat felet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ny status: Rev isär allt igen. Bytte bränsleslangar till de gamla (som det egentligen inte var nåt större fel på). Nu går hon bättre, men jag är fortfarande inte helt nöjd. Hon har väldigt dålig kraft på låga varv. Drar man på lite så skickas man iväg som en sprängfylld pormask, men låga varv känns trött.
Skruvade lite och försökte ställa förgasarna, men jag måste vara tondöv för hur jag än skruvade på pilotskruven så märkte jag ingenting :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är kanske det här verktyget du frågade efter innan? Pilotskruvs-skruvmejsel, pilot screw adjuster? Såg en sån på mc-varuhuset sthlm.
pilot-screw-adjusting-tool-70d.jpg
Det verkar som att du ändå är på och kommer åt pilotskruvarna, eller blandskruvarna kallas de väl oftare.
Bara lite enkla tester och se vad som händer:
1/4 varv ut
1/2 varv ut
3/4 varv ut
Osv osv.
Men istället för att lyssna efter höjd/sänkt tomgång, hopp opp på hojen och kör 100m och kolla olika varvtal och respons. Du säger att hon är för klen på låga varv. Vilket varvtal bryter hon vid och piggnar till? Hur förändras det varvtalet efter ovan test?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är kanske det här verktyget du frågade efter innan? Pilotskruvs-skruvmejsel, pilot screw adjuster? Såg en sån på mc-varuhuset sthlm.
View attachment 454104
Det verkar som att du ändå är på och kommer åt pilotskruvarna, eller blandskruvarna kallas de väl oftare.
Bara lite enkla tester och se vad som händer:
1/4 varv ut
1/2 varv ut
3/4 varv ut
Osv osv.
Men istället för att lyssna efter höjd/sänkt tomgång, hopp opp på hojen och kör 100m och kolla olika varvtal och respons. Du säger att hon är för klen på låga varv. Vilket varvtal bryter hon vid och piggnar till? Hur förändras det varvtalet efter ovan test?

Fixade en sån här. Inte riktigt lika bra som den du visade men...
Njae jag vred lite på en pilotskruv bara, men märkte ingen skillnad alls. Funderar på att rycka ur stiften och kolla lite vad de tycker.
Jag körde i en hyfsat brant backe igår och det var knappt hon orkade ta sig uppför...fanns ingen kraft alls. Nu var det ganska låga varv eftersom det var mitt i ett villaområde med grannar och hon låter ganska mycket den här damen, men man tycker ju att en liten backe inte borde vara några problem...
12-800_xxl_2 (2).jpg
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Kastar ut en snabb koll bara...skulle det kunna vara vevhuspackningar som spökar?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ang luftskruv. Om den inte ger någon resons när du skruvar så är något igensatt. Jag hade samma problem på en knattecross nyss, det tog ett par timmar med ståltråd att få bort korrosion i kanalen men det blev en jäkla skillnad. Min poäng är att du snabbt skall märka skillnad vid påslag när du justerar luftskruven.

Standard är normalt 1-1,5 varv ut. Börja där och "gasa till snabbt", om det låter som att cykeln storknar (bööööar) så vrid ut lite till tills den svarar snabbt på gasen.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ang luftskruv. Om den inte ger någon resons när du skruvar så är något igensatt. Jag hade samma problem på en knattecross nyss, det tog ett par timmar med ståltråd att få bort korrosion i kanalen men det blev en jäkla skillnad. Min poäng är att du snabbt skall märka skillnad vid påslag när du justerar luftskruven.

Standard är normalt 1-1,5 varv ut. Börja där och "gasa till snabbt", om det låter som att cykeln storknar (bööööar) så vrid ut lite till tills den svarar snabbt på gasen.

Precis så beter den sig. Den "storknar" och går prutt, iaf när hon får lite belastning (inte stillastående dock). När hon väl kommer upp i varv så är det helt annat beteende.
Vilken kanal är det du menar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilken kanal är det du menar?

Alla kanaler. En "krets" består av en bränslekanal och en luftkanal. Du har tomgångskretsen (luftskruv), lågfartskretsen (pilot jet) och högfartskretsen (main jet). Sen har du en vakumstyrd trottel och flottör med respektive skrymslen och vrår. Det är många pinnar på ett spett.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top