Auktion med "samlar"-motorcyklar..

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sprang på denna när jag kollade på auktioner.
https://tovek.se/klassiskt/auktion?auctionId=2634&partId=2931#lista

Är det bara jag eller har de satt priserna lite väl optimistiskt..? :va
För så udda är väl inte hojarna?

Som exempel en 96:as GSX-R750 med 4500 mil. Utgångspris 24 000 + 1562 i inropsavgift....

Eller en kvaddad GSX-R1100 från 1988. Utropspris 21 000 + 1562 i inropsavgift.
:glömdet
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blir intressant att följa. En värdemätare.
...på hur galen man blir av auktioner.

Fanns en till synes väldigt fin DT125a med i listan.

40' som utropspris på en optiskt okay Laverda Mirage är inte fel.
Den kommer skena i pris.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ha! Nu vet vi vem som är den egentligen säljaren:

Birger Rommedahl Färjestaden: mannen som köpte Oves Motor - men aldrig öppnade.

Att sälja genom auktionshus är nog helt rätt för den killen. Han lär vara svåååår att handla från...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har haft lite kontakt med honom, han var aktiv med säljande på FB för ett tag sedan.
Verkade väl inte ha vansinniga priser på det som kom fram då.
Men givetvis blir det dyrt med en mellanhand.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kan eventuellt vara något om man är ung/pengastinn och har tiden framför sig (inte luktar lik som jag) lägga i MOB vissa av Sukorna. Ta tex. den här 85an på bilden som en i min grupp har. Den kostar "schaber" idag.

3a.jpg
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
2 dagar kvar av auktionen, men ännu har inte buden börjat komma in i någon större skala. Vad konstigt... :hihi

Det finns kanske en naturlig förklaring till det.
Alla fordon har i princip samma text vilket inte säger ett dugg om respektive fordons för- och nackdelar.
Dvs svårt att köpa osett, när informationen är i princip noll.

Dessutom är det visning idag, och endast idag, mellan 15-17 om man vill titta på fordonen.
Och köper man ett fordon är det avhämtning onsdag den 3/6 mellan 11 och 14. Hämtar man den inte förverkas köpet.
I Nybro..... Det begränsar nog intressesfären till de som bor i närområdet.
Särskilt om man ska följa statsministerns instruktion om max 2 timmars körsträcka.

Jag hittar heller inga uppgifter (men jag är heller inte inloggad så det finns säkert angivet en kostnad eller procentsats) på hur hög inropsavgiften är.

Under de premisserna som är angivna är i alla fall jag helt ointresserad av att köpa något.
Det tillkommer ju också 25% moms på auktionspriset, men det kommer antagligen inte som en överraskning för någon. (Hoppas jag!)

Edit: Moms utgår inte enligt listan, fel av mig!
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag klickade på något objekt och då står det "Inropsavgift 1750 kr exkl moms".
Hade det varit seriös auktion utan höga utropspriser kanske det hade varit intressant.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ha! Nu vet vi vem som är den egentligen säljaren:

Birger Rommedahl Färjestaden: mannen som köpte Oves Motor - men aldrig öppnade.

Att sälja genom auktionshus är nog helt rätt för den killen. Han lär vara svåååår att handla från...

Var det han som tyckte att det var ett bra första steg att publicera filmer och bilder på hur dåligt de förra ägarna skött verkstaden?
Kändes inte som en vidare sympatisk person och i min ögon är det helt fel taktik om man har som mål att skapa en (eller ta över befintlig) kundkrets.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Catawik, många mc i deras autktioner

det finns tydligen ett auktionshus som heter Catawiki Dom auktionerar ut allt mellan himmel o jord, så även hojar. En del riktigt gamla, och en del från senare år. Här ett ex med en liten Honda Dax 50cc 1976 som deras experter värderar till mellan 2900 och 3200 Euro

https://www.catawiki.se/c/713-klassiska-motorcyklar-och-mopeder


dax.JPG
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det finns kanske en naturlig förklaring till det.
Alla fordon har i princip samma text vilket inte säger ett dugg om respektive fordons för- och nackdelar.
Dvs svårt att köpa osett, när informationen är i princip noll.

Dessutom är det visning idag, och endast idag, mellan 15-17 om man vill titta på fordonen.
Och köper man ett fordon är det avhämtning onsdag den 3/6 mellan 11 och 14. Hämtar man den inte förverkas köpet.
I Nybro..... Det begränsar nog intressesfären till de som bor i närområdet.
Särskilt om man ska följa statsministerns instruktion om max 2 timmars körsträcka.

Jag hittar heller inga uppgifter (men jag är heller inte inloggad så det finns säkert angivet en kostnad eller procentsats) på hur hög inropsavgiften är.

Under de premisserna som är angivna är i alla fall jag helt ointresserad av att köpa något.
Det tillkommer ju också 25% moms på auktionspriset, men det kommer antagligen inte som en överraskning för någon. (Hoppas jag!)

Edit: Moms utgår inte enligt listan, fel av mig!
Man behöver inte vara inloggad, men däremot måste man klicka på objektet. Jag vet, komplicerat.. :hihi

Ingen moms tillkommer på budet. Däremot gör det, det på slagavgiften.
Auktion.jpg

Och vem f*n har budat på en omlackad och sen kvaddad gammel GSX-R1100 som gått över 8000 mil och som har andra fälgar än original.
Iofs kanske den är billig med tanke på hur konstig hojmarknaden är i denna stund.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Intressant att ha 4st Ducati 900SS och 2 ST Triumph T595 i samma färg.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Man behöver inte vara inloggad, men däremot måste man klicka på objektet. Jag vet, komplicerat.. :hihi

Ingen moms tillkommer på budet. Däremot gör det, det på slagavgiften.
View attachment 454277

Och vem f*n har budat på en omlackad och sen kvaddad gammel GSX-R1100 som gått över 8000 mil och som har andra fälgar än original.
Iofs kanske den är billig med tanke på hur konstig hojmarknaden är i denna stund.

Det har väl ingen betydelse att den är omlackad,den behöver väl lackas igen!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Man behöver inte vara inloggad, men däremot måste man klicka på objektet. Jag vet, komplicerat.. :hihi

Ingen moms tillkommer på budet. Däremot gör det, det på slagavgiften.
View attachment 454277

Och vem f*n har budat på en omlackad och sen kvaddad gammel GSX-R1100 som gått över 8000 mil och som har andra fälgar än original.
Iofs kanske den är billig med tanke på hur konstig hojmarknaden är i denna stund.

Fast den har ju rätt fälgar och troligen originallack, priset är rätt just nu, ganska billig. Eftertraktad cykel som inte kommer falla i värde.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var det han som tyckte att det var ett bra första steg att publicera filmer och bilder på hur dåligt de förra ägarna skött verkstaden?
Kändes inte som en vidare sympatisk person och i min ögon är det helt fel taktik om man har som mål att skapa en (eller ta över befintlig) kundkrets.

Densamme.
Anläggningen han skulle bygga upp i Färjestaden skulle bli branschnorm.
Kartongerna lär stå ouppackade ännu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast den har ju rätt fälgar och troligen originallack, priset är rätt just nu, ganska billig. Eftertraktad cykel som inte kommer falla i värde.
Du har rätt om fälgarna. Hade (felaktigt) för mig gammelramen hade de andra fälgarna under hela sin livstid.

Jag tror nog man kan få en kvaddad 8000 mila gixxer för 15 innan sommaren är över. Men med tanke på hur marknaden är i år så vem vet...
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Du har rätt om fälgarna. Hade (felaktigt) för mig gammelramen hade de andra fälgarna under hela sin livstid.

Jag tror nog man kan få en kvaddad 8000 mila gixxer för 15 innan sommaren är över. Men med tanke på hur marknaden är i år så vem vet...

Det är inte många 1100R ute till salu, ingen verkar vilja sälja dem då alla vet eller i alla fall tror att de kommer bli dyra. två 750/1100R 1985-88 finns på Blocket sammanlagt just nu. Den svarta jubileumsmodellen (vilket jubileum vet vi inte, var nog bara en special edition som det står på kåpan) är eftertraktad och även lättare att renovera då den är enfärgad. Fälgarna fanns endast på denna modell detta år, 18 tum treekrade. lägg där till att det sitter flattisar på den så är det nästan klart för ett både fränt och fräsigt bygge. Blev nästan sugen själv nu men jag har redan ett mycket dödare lik som står men från 1987.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top