Lite för lätt framhjul

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Usch ja, jag lider av det delikata problemet att min hoj inte vill hålla sig nere..

Hur kul det än är, att wheela, så finns det vissa stunder då jag vill ha accelerationen istället..

Det är en BMW S1000RR som jag gjort om till streetfighter, och all den kraften, med den korta hjulbasen , och dendär ”minus en kugg fram för att få ner farten per växel” har ju satt sina spår :)

Jag blir alltså frånkörd av betydligt mer ”nybörjaraktiga” hojar, för att jag måste ”smyga” på gasen.

Jag har ingen styrdämpare, och den blir äckligt lätt i styret när man drar rullen åt det rätta hållet..

Kommer en styrdämpare att maskera mina problem, eller är det så här det är med denna hojen ??

Eller är det en längre sving som löser sånt här, jag har inte hittat något ”kitt” ?

Detta är en min fredagstråd, vet inte vad jag vill med den egentligen, men problem måste bollas!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle gå upp ett eller två kugg istället för ner... Blir mindre stingslig då.. Sen är det bara luta sig mer framåt för att trycka ner framändan på hojen... .
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Låter helt underbart, men om du inte gillar det så dreva tillbaka till orginal.. eller dreva åt andra hållet.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fyll framhjulet med vatten och kylarvätska. Det har vi i däcken på hjullastarn för att få lite vikt.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Konstigt att ingen kommit med det synnerligen oortodoxa förslaget och kanske i dessa dagar lite opassande förslag att lägga på sig några extra kilo antingen genom stort och högt kaloriintag eller att använda viktbälte?
Tungdykarna som vi anlitar på jobbet ibland, har rätt käcka blyplattor på bröstet och viktbälte för att tynga ner sig. Det hade kanske kunnat vara något att använda samtidigt som du lutar dig kraftigt framåt över tank och styre?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag väl helt fel person att uttala mig för jag har då problem att få upp framhjulet med mina hojar ;)

Tror jag såg nåt klipp med Guy Martin då jag låg med krossat knä blev mycket Youtube då, han skulle "dra" mot nån bil (kanske mot en F1 bil) och då använde han tydligen bakbromen för att kontrollera accelerationen, kanske kunde det vara värt att testa?

Edit: Här är videon, kolla vid 4,30 https://youtu.be/yfcI1m-Ro8E
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp ny sving, amerikaner är ju överförtjusta i svingar som är några decimeter längre än original, och det gör ju underverk för att hålla nere framhjulet :tummenupp
946004_10151582184734670_1861455706_n.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top