Trasig koppling KTM 690?

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
tjenare, var ute o körde för några veckor sedan och då gick kedjan av i farten ???? har nu precis fått på ett nytt drivpaket på hojen och startade för att se så allt såg bra ut, märkte då att kopplingen inte längre fungerar ???? någon som har något tips på nått man kan prova innan man börjar skruva isär hela kopplingen ???? eller om det finns någon annan förutom själva kopplingen som kan ha gått sönder?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Gäller det en Yamaha fs1 så har du nog inte fått på kåpan över främre drevet ordentligt.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kedjan kan ha slagit sönder eller böjt något när den gick av. Kolla att kopplingswire/slang/mekanism ser bra ut och funkar som de ska.

Känns långsökt att själva kopplingen skulle paja när kedjan går av. Rätta mig om jag har fel...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jaha jag missade var det var för åk.

Om motorn ser ut som på min gamla dt så sitter kopplingsmakanismen precis framför drevet. Mest troligt har den, eller axeln den trycker på, blivit knas när kedjan gick.

Hoppas det hjälper.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad gäller det för hoj?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
sorry, har vart upptagen med att dra alla svordomar jag möjligtvis kan komma på.. :'( upptäckte att motorn med högsta sannolikhet är skrot eftersom han börjat spruta motorolja genom avgasröret... skulle gissa på att blocket sprack eller liknande när kedjan gick av :( inte säker på varför kopplingen är sönder men spelar ingen större roll heller då detta får bli ett försäkringsärende :( är för övrigt en ktm duke 690r (2015) det hände på, tack för snabba svar även om det tyvärr inte hjälpte den här gången :/
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
sorry, har vart upptagen med att dra alla svordomar jag möjligtvis kan komma på.. :'( upptäckte att motorn med högsta sannolikhet är skrot eftersom han börjat spruta motorolja genom avgasröret... skulle gissa på att blocket sprack eller liknande när kedjan gick av :( inte säker på varför kopplingen är sönder men spelar ingen större roll heller då detta får bli ett försäkringsärende :( är för övrigt en ktm duke 690r (2015) det hände på, tack för snabba svar även om det tyvärr inte hjälpte den här gången :/
Fan vad surt! Hoppas att det löser sig...

Om du har tur så kommer Boris med en lösning. Det lär inte vara den första 690 som klipper en kedja...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Slavcylindern till kopplingen sitter precis framför drevet. Så det är nog anledning till den trasiga koppling. Olja i avgas är lite lurigare. Har hojen legat ner nyligen?


Tvätta av ordentligt och kolla vart kedjan har slagit i. Kanske något lättbytt som har spruckit...
 
Last edited:

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
nepp det har den inte, (ramla inte när kedjan skjöt heller) den har stått på ett depåstöd dom senaste 2 veckorna, märkte att jag inte kunde se motorolje nivån när jag höll på och felsökte förut vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag bytt olja + filter för ca 1-2 månader sedan så borde ju vart bra nivå. fyllde på lite och sedan lät jag den vara igång en liten stund för att jag tänkte att kanske kopplingen kärvat och skulle funka igen om han blev lite varm men märkte efter typ 10 sec sec att det bildats en oljepöl under avgasröret och såg även att man inte längre kunde se oljenivån i motorn
 

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
vågar nog inte greja mer med den nu och skruva isär motor eller likande, har helförsäkring på den så det borde försäkringsbolaget ta, sen om dom kan laga den eller om det blir inlösning får vi väl se :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är du säker på att helförsäkringen täcker? Gränsen går väl vid 5 år så en hoj från 2015 ligger ju på gränsen, det beror väl på vilket datum den köpts ny?

Kanske skiljer mellan försäkringsbolagen också.
 

wassss

Ny medlem
Gick med
8 May 2020
Ort
Falköping
Hoj
ktm duke 690R
nja, inte säker men försäkringen måste väl nästan täcka om man kör och kedjan går av och slår sönder motorn eller?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
nja, inte säker men försäkringen måste väl nästan täcka om man kör och kedjan går av och slår sönder motorn eller?

Hoppas inte på för mycket.. där går maskinskade delen in o det brukar finnas krav på services hos återförsäljare o dyligt..

Men du kan gärna återkoppla hit hur ärendet utvecklar sig så andra kan få erfarenhet av detta..

Finns en längre tråd om ktm 790 som rasade nästan ny killen fick köpa en ny motor från en krockad hoj då hans hoj inte var helt original. Se blinkers ljuddämpare och allmänt bling bling.. original brukar gälla i dessa fall..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stora singlar är kedjeryckare.
Natural fact och universal law.

Dr Big som exempel är riktigt stygg när man börjar trimma.

Därav följer att man måste ägna extra stor uppmärksamhet på kedja och drev på en storstånka - vad man köper, hur man lägger på, hur man sköter drivpaketet och när man byter det.

En frisk kedja går inte av - men en sliten, skadad, felnitad eller felvald gör det, förr eller senare.

Skall misskötsel belasta försäkringskollektivet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sent tips men kommer oljan verkligen från avgasrör för de är mer troligt de rinner ut vid kopplings slavcylinder som garanterat fått sig en kyss av kedjan. Jag körde nyss av kedjan på en xr650r och då slog den sönder kopplingsarmshuset. De forsade ut olja som rann ut över under hela motorn. På ktm 690 kan de smygläcka om slavcylinderhuset fått sig en känga ochj de kan säkert rinna så de ser ut som kröken läcker.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top