Uppkörning - underkänd

ktmexc300

Medlem
Gick med
12 Jan 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda CBR1000
Var det samma uppkörningslärare?
Kanske du kan hitta en annan lärare på annan ort.

När jag tog lastbilskort så hade jag en uppkörningslärare som var rätt förstående..
Tog en rondell lite för fort då jag missbedömde hastigheten på en kommande bil.
Fick ratta rätt häftigt och läraren fick hålla i sig.
Trots det tyckte han att jag minsann visste hur man rattar en lastbil när något plötsligt dyker upp. så jag blev godkänd. hade det varit en annan lärare hade han kunnat sparka ut mig från lastbilen direkt.

Så testa annan lärare.
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Missade du på felplacering i rondell är det bara kör lite till och lyckas nästa gång! Då är du jävligt nära (och med en annan kontrollant hade du säkert fått det).

Jag var så nervös så jag skakade och nästan grinade men kom igenom när jag körde upp! Detta fixar du :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Har en tid om en månad i örebro, där jag bor.
Får väl försöka hitta någon att övningsköra med tills dess.

Att du får köra upp i Örebro, där du bor, tror jag är jättebra, jag skulle tro att du blir mindre nervös när du kör i kända omgivningar. Det är lättare att planera körningen när man vet mer hur det ser ut.

Ett tips som jag fick när jag körde upp var att om du inte får detaljstyrning (typ sväng höger nästa korsning etc) utan får köra mer fritt så är det jättebra att sätta upp sin egen plan, typ nu ska jag köra till ICA, sen polishuset etc. Det blir lätt fel om man inte har klart för sig vart man ska när man kommer till en korsning (eller något annat).

Lycka till! Tredje gången gillt!

Mvh,
Ingvar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Säg till provledaren "-Jag är jäkligt nervös!"

Då är det gjort och du kan slappna av. Dels fattar provledaren det redan eftersom nästan alla är jättenervösa, dels kommer denne att göra lite extra för att du skall slappna av... :)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Z900 bör vara en bra hoj för uppkörning men jag tror ändå inte du har så mycket mängdträning som du tror. Jag tog 15 lektioner och övningskörde privat sidan av både bana och trafik. Osis att sumpa det i trafiken dock när man väl kommit dit, nästa gång sitter det!
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Själv var man übernervös då vi var sju stycken som skulle köra upp den dagen och jag var nummer fem. Medans man väntade på sin tur hade bara en hittills fått grönt ljus för körning i trafik. Jag som bara hade en körlektion innan och hade inte ens åkt den riktiga låg- och högfartsbanan utan var på en tom parkering med körläraren "där är det säkert massa folk vi far hit där det är lugnt" kände mig inte helt lugn.

När det var min tur så gick det inte helt bra, vid första konen så fick förstod jag inte hur jag skulle sick sacka så stannade och räckte upp handen och fråga hur jag skulle köra, fick instruktioner och tuffade vidare råkade dock sätta ner foten 2-3 gånger men tog mig igenom. Även trafiken gick hyfsat så fick kortet men vi var bara tre av sju som klarade sig och de var rätt duktiga måste jag säga.

Så jag tror mycket handlar tur att man ska rätt förarprövare som bör vara på rätt humör. :hej
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Den där jävla nervositeten!

Bokade uppkörning bil och mc med två veckors mellanrum. Först ut med bil. Var cool lugn ända tills jag satte mig bakom ratten. Blev så satans nervös! Körde i hela 5 minuter till jag kom till en ljuskorsning där det även var en järnväg och en cykelväg man skulle korsa. Hade sån koll på omgivningen för att inte göra bort mig, så jag glömde kolla vilken färg där var på ljusstolpen.

Två veckor senare var det dags för mc. Ännu mer nervös. Manöverprovet gick galant. Ut i trafiken, kommer ca 1km innan en ljuskorsning och jag får panik! Rullar förbi ljusstolpen och stannar framför den :4skrika

Bägge gångerna lät inspektörerna mig köra hela provet iaf, och när jag visste att det ändå var kört försvann nervositeten och det gick hur bra som helst. Hemska minnen... Klarade bägge uppkörningar några veckor senare, och av nån anledning fick jag då passera ALLA stans ljuskorsningar. :lol

Ge inte upp! Och fortsätt träna så mycket som möjligt. Mer träning= bättre självförtroende, bättre självförtroende = mindre nervositet. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så jag tror mycket handlar tur att man ska rätt förarprövare som bör vara på rätt humör. :hej

Nädu, hela ditt inlägg andas snarare att du inte var tillräckligt förberedd och det är det saken handlar om.

Är man tillräckligt förberedd går det som en dans. Annars inte.

Kör mer!


Buy quality, cry once
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
En sak som hjälpte mig mkt... Köpte ett gäng koner på Biltema och nötte själv många kvällar i ett tomt industriområde. Gjorde mkt för självförtroendet
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Käka 3-4 rosenrotspiller (arctic root) och nervositeten släpper. Ta med en flaska vatten och ett snickers så du kan ladda mellan passen, sen har du det på tredje försöket, som mig. Jag tränade konbana 4h dagen innan uppkörningen..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dra på dig ett skinnställ från 70-taket och en Nolankruka från -83. Beatles tischa under och polisonger i nyllet. Snacka sedan högt och brett om hur mysigt det ska bli att köra BSA:n du ärvt från farfar. Den där han köpte ny -53 och som gått från far till son sedan dess. Växel och broms sitter iofs omvänt, men du ska ju bara köra ute vid farfars gamla stuga, så det ska nog gå bra. Visst känns det som igår han lärde dig justera förknasar’n?

”Tänk om han funnits kvar - han hade sett fram emot att hämta hojen tillsammans när renoveringen är klar på fredag... Hoppas det går bra idag så jag kan visa upp den för farmor när vi ska dit och fika i helgen.”

Fnys med förakt mot de som dyker upp på nya hojar och/eller i moderna skinnställ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dra på dig ett skinnställ från 70-taket och en Nolankruka från -83. Beatles tischa under och polisonger i nyllet. Snacka sedan högt och brett om hur mysigt det ska bli att köra BSA:n du ärvt från farfar. Den där han köpte ny -53 och som gått från far till son sedan dess. Växel och broms sitter iofs omvänt, men du ska ju bara köra ute vid farfars gamla stuga, så det ska nog gå bra. Visst känns det som igår han lärde dig justera förknasar’n?

”Tänk om han funnits kvar - han hade sett fram emot att hämta hojen tillsammans när renoveringen är klar på fredag... Hoppas det går bra idag så jag kan visa upp den för farmor när vi ska dit och fika i helgen.”

Fnys med förakt mot de som dyker upp på nya hojar och/eller i moderna skinnställ.


:tummenupp
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Ni som transporterade hojen till uppkörningsplatsen med släp/lastbil - vilket av dessa alternativ var smidigast. Och om ni hyrde/hade lättlastbil, hur säkrade ni hojen? Eller om det är någon annan som har tips angående detta, har nämligen inte dragkrok på bilen - så lutar nog mot att behöva hyra lastbil..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ni som transporterade hojen till uppkörningsplatsen med släp/lastbil - vilket av dessa alternativ var smidigast.

Kan inte din handledare för MC följa med så åker ni MC båda två? Annars är en hyrd skåpbil enklast. Kör in framhjulet i endera hörnet i fram, ställd den på sidostödet, säkra arslet på hojen med två strappar på varsin sida i 45 graders vinkel snett framåt. Kör inte som en 08 till uppkörning utan som en besökare från Grönköping.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Nädu, hela ditt inlägg andas snarare att du inte var tillräckligt förberedd och det är det saken handlar om.

Är man tillräckligt förberedd går det som en dans. Annars inte.

Kör mer!


Buy quality, cry once

Helt rätt jag var inte tillräckligt men jag tyckte att de som körde upp samtidigt var mycket bättre förberedda och de blev kuggade redan på manöverbanorna utan att veta exakt vad de fick nedslag på. Men kändes som förarprövaren ville vara klar till lunch.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt rätt jag var inte tillräckligt men jag tyckte att de som körde upp samtidigt var mycket bättre förberedda och de blev kuggade redan på manöverbanorna utan att veta exakt vad de fick nedslag på. Men kändes som förarprövaren ville vara klar till lunch.

Hela uppkörningen går egentligen ut på att provförrättaren skall kunna göra en bedömning om den prövande skall kunna släppas ut i trafiken.

Manöverbanan finns framförallt till för att sortera bort de som inte har tillräcklig grundbalans, blick och teknisk förmåga i samspelet gas/koppling/broms. Att köra en hoj som redan rullar är väldigt enkelt pga gyrostabiliteten, men övergången mellan rull och stillastående åt bägge håll är betydligt svårare och där krävs betydligt mer.
De förmågorna används vid varje rödljus och varje gång man startar/stannar...

Om man inte klarar av de grundläggande färdigheterna är det därför lika bra att avbryta direkt och åka hem och träna mer. Det sparar tid och pengar för alla.
 

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT07
Kan inte din handledare för MC följa med så åker ni MC båda två? Annars är en hyrd skåpbil enklast. Kör in framhjulet i endera hörnet i fram, ställd den på sidostödet, säkra arslet på hojen med två strappar på varsin sida i 45 graders vinkel snett framåt. Kör inte som en 08 till uppkörning utan som en besökare från Grönköping.

Kan tyvärr inte, sedan att det är en vardag tidigt på morgonen gör inte saken bättre tyvärr!
Utav dessa som Circle-K har, är det stor lastbil som är smidigast?

Tycks se ut att ha ramp, sannolikt positioner inuti lastbilen att spänna fast strappar också eller bör man dubbelkolla det både en och två gånger?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag är handledare åt en med uppkörning i morgon.... vi körde dit hojen ikväll och lade länk runt hjulen och kapell över... det lär funka fint.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Bara att nöta, Helt naturligt att vara nervös och det vet även alla som har hand om uppkörningen också. Kan inget annat än rekommendera en rejäl jävla tur dagen/kvällen innan uppkörningen för att dämpa eventuella nerver. samt faktiskt om du kan köra MC till uppkörningen som "uppvärmning" istället för att ta den på släp (förstår att alla inte har den möjligheten).

Öva på det dem tyckte du missa och lycka till nästa gång! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top