Uppkörning - underkänd

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Tja, helt ny här och skulle behöva lite råd.
Haft dröm att ta mckort hela livet, men pågrund av livet så har jag inte haft möjlighet förens i år.
Har lagt ner all fritid på det här senaste året, kört mycket privat och även på körskola.
Allt kändes bra, fick höra från min körskola att jag körde fint och de hade inte så mycket att säga. Tog 8 lektioner totalt.

Då jag hade min egna motorcykel så bokade jag uppkörningen privat. Åkte ner till Linköping med släp i måndags o var grymt taggad.

Satt alla moment men blev underkänd på provet pga bristfällig placering i rondeller.
Hopp, ingen idé att klaga.

Fick ny tid i Västerås dagen efter. Men nerverna var för mycket och gjorde bort mig helt på högfarten.

Vad tycker ni jag ska göra? Fortsätta jaga tider eller avvakta innan nästa uppkörning?
Redan fått gliringar för min motorcykel och allmänt negativ inställning till den. (z900)

Känns som dom inte har någon överseende alls, och nervositeten förstör verkligen.

Uppskattar hjälp och rådgivning från några mer erfarna. Har ingen runt mig som sysslar med mc så är själv i det här.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nervositeten är helt klart en fiende.
Jag sumpade min första uppkörning, och hanterade det genpm att tänka att nu hade jag ju misslyckats, så om jag misslyckades igen var de tju ingen större skillnad. Man har ju fortfarnde bara misslyckats liksom.

Vad gäller råd om körning, kan du köra privat så är det inte alls dumt att få mängdträning och vana i sadeln så.

Vad gäller hojen, det är ju inget speciellt med den som borde ge upphov till glirningar, men om du är orolig så boka uppköning genom körskolan och kör med deras hoj.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tredje gången gillt kanske och nu vet du ju hur det är att bli kuggad. En erfarenhet rikare som iofs inte är kul men trots allt en erfarenhet. Ge inte upp och väntar du tar det bara längre tid innan du får köra själv med kortet i hand. Håller tummar och tår! :yoparty

Mängdträning inte dumt som "Ulvhamne" nämner. Gå med i någon grupp nära dig som kör turer så kan du ju övningsköra där med någon få mängdträning på köpet till du har lappen i handen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väl inget med din hoj som skulle föranleda speciellt mycket gliringar. Sen är det ju förvisso så att det finns mycket tyckande i motorcykelkretsar och många har bestämda åsikter om den ena eller andra hojen.
Men har du köpt en hoj som du trivs med så kör med den.

Vad gäller uppkörning så är ju nervositet helt klart en faktor.
Det gäller att slappna av och inte stressa upp sig. Vilket kan vara nog så svårt för dom flesta.

Vill du ha lite mer mängdträning innan uppkörning så är det ju såklart aldrig en dum idé om du kan hitta någon som ställer upp på att vara handledare och köra privat. Det kostar ju lite mindre.

Vad gäller uppkörning så skulle jag säga att om skolan bedömt att du borde klara uppkörning så borde du klara den. Då är det bara att försöka hitta en ny tid och eventuellt försöka nöta lite till på det som du fått anmärkningar på på uppkörningen. Om inte annat så för att du själv ska känna att du banne mig kan dom grejorna vilket kanske dämpar nervositeten.
Du kan ju också boka uppkörningen via körskolan. Det kostar ju lite mer men jag tror (med betoning på att jag tror) att besiktningsmännen vid uppkörningen kan tänkas acceptera lite mer misstag som man gör pga nervositet om man kör med körskolan eftersom dom då vet att det är någon kunnig som kollat innan så att du verkligen kan köra.
När du kör upp privat så har dom ju i praktiken ingen koll på om det är någon som överhuvudtaget har koll som sagt att du borde klara uppkörning och då är det svårare att veta om den där missen du gör är pga nervositet eller om det är för att du inte kan.
Men det är som sagt något som jag bara tror.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Jag hade en egen hoj när jag tog körkort och som jag tränade på tills jag kände att allt var ok samtidigt som jag tog lektioner (säkert 10-12 st trots att jag hade mkt crossvana samt bilkörkort). Valde sen att köra upp via trafikskolan, ovärderligt med hjälp och råd i det sista samt att det signalerade att man kört via dom. Handlar om att gardera sig ordentligt, jag kände att säsongen var för kort för att misslyckas.

Så mitt råd är ta mer lektioner tills du inte är så nervös och kör sedan upp på en körskolehoj.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Som dom flesta säger, mängdträning, timmar i sadeln är avgörande enligt min mening.
Skadar inte att komma till förarprovet tillsammans med körskoleläraren.
Varför det överhuvudtaget skulle spela roll vet jag inte, kanske inte gör det, men en del säger ändå att det verkar underlätta att dom kan stå o snicksnacka med varandra om ditt o datt.

En annan bra idé jag brukar säga till andra är att är du inte hemmahörande på den plats uppkörning ska ske så se till att övningskör där några gånger så att inte miljön, konstiga korsnigar etc ställer till det speciellt om man är nervös.
 

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Planen var att köra upp via körskolan, men pga skador/sjukdomar/Corona så var första lediga tiden i slutet på september. Då tog jag chansen att köra privat, vilket kanske var dumt.
Pratade med dom idag igen, och första lediga tiden nu är mitten på oktober.... :banana
Men de säger att jag bara ska plocka första tiden och fortsätta, då de anser att jag är redo.

Har en tid om en månad i örebro, där jag bor.
Får väl försöka hitta någon att övningsköra med tills dess.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Bara att kämpa, det kommer! Klarade mitt på 3e uppkörningen. Första var som ett test efter att endast kört privat så jag körde fel i högfarten :smasha.. ren chansning alltså. Andra gången ösregnande det så jag tvekade och välte en kon med tåspetsarna två gånger i undanmanövern.

Tredje gick manöverproven bra och väl i trafik var det inga större konstigheter. Då hade jag tagit två lektioner för att drilla just uppkörningsmomenten.

Z900 är förviss rätt vass men inget extremt och en helt normal hoj som verkligen inte borde ge upphov till någon slags glirningar... borde vara utmärkt att både övningsköra och köra upp på. Jag hade en BMW F800R för övrigt... Lycka till, jag lovar att det är värt det :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är man nervös och stressad så gör man misstag, så enkelt är det. Var glad att du drog den lärdomen under ordnade former och inte ute i trafiken, när vägen svängde mer än du trodde eller det där blindstyret gjorde något konstigt.

Ta några djupa och träna lite till, så att du inte blir nervös. Du säger att du har kört mycket privat, den handledaren kanske kan leka uppkörningskontrollant och grilla dig lite?

Lycka till :tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag tog mitt körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel,
konbana, garage sväng o hela helvete. så det inte hojen det hänger på.
förvisso på hedenhös tid
så bara på brännet igen, det kommer gå bra :tummenupp
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Jag förstår att du kuggade om du var felplacerad i rondellen. Där ska du ju inte vara överhuvudtaget.:D
 

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Tack för alla tips o råd! Uppskattas verkligen.
Ingen här i forumet i Örebro trakten som har lust att agera handledare i några veckor? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
jag tog mitt körkort på en harley chopper med 10" förlängd gaffel,
konbana, garage sväng o hela helvete. så det inte hojen det hänger på.
förvisso på hedenhös tid
så bara på brännet igen, det kommer gå bra :tummenupp
Garagevändningen var ju bättre på så vis, den anpassades ju efter just din hojs svängradie, dagens konbanor har ju standardmått.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Minns det inte som igår men..

Jag låg i badkaret den morgonen och hade ångest, det här går åt helvete helt bergis stensäkert ? och dränkte mig en stund under ytan. Sen tänkte jag hur jefla najs det skulle va med ett mc-kort nästa morgon när jag ligger här.

Jag hade inte varit något underverk i utbildningen men satt allt jag skulle, dagen innan dock fick jag en väl oservad hoj med kantiga däck. Lågfarten som jag trilskades mest med gick bara dåligt, såhär sista lektionen var det väl just hopp o lek = träna på det man ansåg sig behöva mest. Självförtroendet var förbrukat.

Tre till antalet + läraren begav sig iväg dagen K, jag har för mig att två av oss fick skjutsa varann och att jag tyckte det var bra balansträning, efterhand långt senare har jag funderat om man får skjutsa under övningskörning? Men, tror det var så eller det måste ha varit så.. kommer till det :va

Väl där kändes det bättre, varmt så inihelv.. var det och flygfält så ja, ni förstår. Två gubbar som såg mer besvärade ut av värmen än oss väntade misstänkt flämtande topless så att säga...

Säkerhetskontroll och jag showa off med att kontrollera bromsvätskan under sadeln.. Lågfarten gick skakigt, tror man skulle leda hojen först och typ när jag satt mig på hojen sa han snabbt att det går alldeles för fort! Kan jag få starta först väste jag tillbaka men vet inte om det uppfattades =) En fot åkte ner i bästa motardanda jag aldrig kört men slutförde och fick börja om. Svetten forsa och jag vingla o skaka ur min synvinkel, ni vet bröt tillbaka misstagen i slowmotion/lågfart och lyckades ta mig runt utan äran i behåll. Resten av förövningarna gick väl skapligt, jo efter uppvisad framhjulslåsning skulle man kör någon snabbare bana o vända längst bort innan nån linje eller hur det var. Detta hade gått som en dans innan så jag cruisa väl fram lite väl självsäkert för när jag kom fram till vändningen var attackvinkeln helt fel. Blixtövervägande, gubbfan kan omöjligen se detta och jag tog ut lite över linjen så det såg kontrollerat ut. Inte ett ljud hörde jag om det väl tillbaka.

Körningen sen gick bra, sprutade grus på följehojen från deras egenuppfunna utfart från ett dike mer eller mindre. Lura ut mig på en grusväg och vändning vid timmerbilsficka där jag gav mig fan på att göra det utan att stanna. Vingla runt och då sa han faktiskt att det gick bra men att jag gott och väl kunde ha stannat tittat efter trafik o så. Körde om någon moped med coronaavstånd samt mötte upp typ 50 snuttar på utbildning.

Sen var lappen i hamn :)

Dom två andra hade kuggat så läraren fråga om den ena kunde få skjutsa mig hem.

-Visst, bara du inte är självmordsbenägen nu.. svara jag.

Läraren tyckte jag var taskig ? men han den andre o jag hade kört lite ihop innan så det var chill. Träffade han en tid senare och han hade tagit lappen bara någon vecka senare.

Var ett bra badkarande morgonen därpå :tummenupp

Allt är omöjligt innan man gör det, ge inte upp!
 

ulpe

Ny medlem
Gick med
26 May 2017
Ort
08
Hoj
NC700X-12 Tidigare: Skyteam Dax125-12, MT07-14, GSXS1000-17
Z900 måste väl vara så nära mellanmjölk man kan komma i landet lagom, det är typ den enda gliringen jag kan tänka mig.

Körkortsförättarna ser väl vad du missat på och när du kört upp, så att boka uppkörningar som övningskörningar är väl inte helt optimalt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv körde jag upp på egenrenoverad BMW R100RS -78, med Krauserväskor och allting... :rock

Hade kört 350 mil med kompisarna/handledarna innan, varav säkert 50 på grus. Hade nött konbanan så centralstödet var skrapat på bägge sidor, justerat ATE-oken med nya belägg så de var så effektiva de kunde bli (inte helt supereffektiva).

Jag var väl förberedd och det gick kanon.


Däremot var det några andra där samtidigt och mönstret går igen vid de övriga uppkörningar jag bevittnat med mina barn. Fler som kommer dit har helt enkelt kört för lite hoj. Det syns direkt och då är det ju bara att åka hem.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tack för alla tips o råd! Uppskattas verkligen.
Ingen här i forumet i Örebro trakten som har lust att agera handledare i några veckor? :)

Om du har facebook så gå med i "Sporthoj Örebro"-gruppen. Så kan nog någon hjälpa dig!
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Har inga direkta råd att ge mer än att öva mer speciellt där du ska köra upp.
Min erfarenhet av Örebro är att de flesta studenter där cyklar som krattor och korsar vägen utan att ha koll på övrig trafik.
Lite mer positiv inställning gör också susen!
Intala dig själv att du inte misslyckades.
Det var ett försök. Inget misslyckande. Och du gjorde ett försök till.
Så nästa gång försöker du en gång till!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Däremot var det några andra där samtidigt och mönstret går igen vid de övriga uppkörningar jag bevittnat med mina barn. Fler som kommer dit har helt enkelt kört för lite hoj. Det syns direkt och då är det ju bara att åka hem.

Precis så är det, syns direkt. Övning ger färdighet, bara kötta på. Vill du bli klar snabbt så övningskör så mycket du kan på en bra körskola så fixar dom tid till dig. Mängdträning privat är ett bra komplement.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top