Jag är elbil 2.0

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fick väl en snöflinga rakt på fontanellen på vägen hem och insåg att det var lika bra att sula om, tror vinterdäcken har bättre före i dessa kastvindar som cirkulerar nu. Lastbågarna hade kommit också men det blev ingen bildvideoserie för ovanlighetens skull, hade lite tidspress.. för ovanlighetens skull.

Syns väl inte helt bra men snön yrade och 0°C
20201119-163626.jpg


Paketet från Nissan var intakt och fint, inuti hade man dock valt att placera attiraljerna i förslutna påsar och löst skrammel tillsammans med lastbågarna så det tog lite tid att sortera. Två manualer följde med, det enda som stod var typiskt amerikanska varningar om att inte hoppa stavhopp med lastbåge och att surfingbrädor skulle placeras på varann och inte sida vid sida. Sen var det bara en serietidning utan text att tolka, var inte helt obegripligt ändå men någon montering fick jag göra om.

Loctite 577 (gängtätning) hade jag införskaffat och lustigt nog stod det Loctite i illustrationen, dock ingen specifik. Innan hade jag kikat på Thules EVO wingbar och någon engelshantverkare demonstrerade sin installation och betonade att det läckte in vatten, rätt ordentligt och därav var jag lite förberedd. Skruvstyckena är m.a.o. med genomgående gänga in i skåpet och att få hållarna defintivt täta är förmodligen inget att räkna med. Alla skruvar skulle dras 6Nm men oavsett moment är det i princip omöjligt att göra det korrekt när infästningen innebär att komprimera gummi. Kommer ihåg en cykel jag hade, halvfin och skulle montera pakethållare o skärmar = plast & aluminium. Skulle vara duktig med liten momentnyckel och jädrans vilken fin gängsallad det blev :)

Nåväl nu sitter dom där, tre till antalet och alltså skruvade direkt i taket så inga rails behövs. Dom specade 7.5kg men paketet vägde någonstans mellan 8.3kg-8.6kg, hade bara en personvåg och har för mig den visa 8.6kg för bara paketet men 8.3kg med mig på utan och med paketet. Som jag förstår det ska taket stå pall för 100kg även om det inte står vare sig i registrerade uppgifter eller instruktionsboken, i någon broschyr och test av modellen framgår dock 90kg-100kg vilket jag förmodar beror på om man räknar med lastbågarnas vikt eller ej.

Sett att det finns flotta aluminiumrör för längre last, typ socklar/lister o sånt men dom kostar ungefär lika mycket som lastbågarna så.. Avloppsrör duger gott för mig, tänkte införskaffa 2x2m med skarvmuff så kan jag ha olika längd vid behov. Såg att det finns mörkblåa rör vilket blir flott.

20201119-223056.jpg


Allt skulle efterdras efter 50 mil stod det men jag höfta bara ihop det lite snabbt idag så jag kommer nog passa in det noggrannare innan dess. Vid 110km/h på mätaren började det hoa likt en hes uggla från taket men inget som stör mig nämnvärt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Trots många repor längs hyllorna kom jag inte på någon given fastsättning men det får lösa sig, sen. Var bara varuhuset i Sickla som speca saldo, där får man även betala p-avgift för att stå på deras parkering.. jävla straff.

20201120-171637.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det är en bra fråga och eftersom jag själv inte doktorerar i detta årligen köper jag direkt från rostskyddsfirma, det enda dom sysslar med och gjort så i över 40 år. Där fyller dom dunken jag tar med mig med kran så..

Lite mer specifik kan jag dock vara, dom arbetar med Dinitrol och Tectyls produkter sen hur mycket det svänger i utvecklingen där är en bra fråga. Båda tillverkarna kallar sitt tunnflytande medel för ML och det är väl så specifikt jag kan veta. Ex. Tectyl säger sig ha över 150 olika produkter, dock inte alla för bilar men slipper jag sätta mig in i det mer än nödvändigt så.. handlar av proffs istället :)

Medlen är i sig inte dyra utan det är kvaliten och hantverket som spelar roll. Gjort detta själv sedan ganska länge om än inte särskilt ofta. Minns särskilt en gång när en kollega gjorde en riktig fail, han kunde likt mig handlat av firman men av oklar anledning sprang han iväg till det blåa gubbdagiset och handla något tunnflytande medel dom kallade rostskydd.

Hur det nu var så hade jag precis behandlat en bil i min ägo, någon vecka innan eller så och det var väl det som fick igång han som då körde en Subaru Forester med obekvämt trög koppling vill jag minnas.

Dagen efter var han lite nojig och kom fram till mig..

-Det var väl f-n vilken dimma det blev av rostskyddet.
-?
-Ja alltså..
-Du öppna väl några portar åtminstone, lite korsdrag o sådär?
-Eh, nä.
-Vinnare, tro f-n att det såg ut här inne då.

Som vanligt när man får låna lokal så sköter man sig, jag lägger ut golvpapp och sörjer för god ventilation, ställer upp golvfläktar samt städar efter mig för spill blir det alltid.

Någon dag senare kommer chefen och säger att ventilationen i fastigheten håller på att packa ihop :rofl

-Titta inte på mig. sa jag självsäkert och kunde visa bilder på min uppsättning

Ventilationsfirman undra vad farao vi hade gjort när de hade plockat ut något igensatt mästerfilter jag aldrig hört talas om.

Så kan det gå, jag hade behandlat innan och tillika efter detta utan problem så bara man tänker efter lite så. Någon dag senare var vi lite nyfikna hur resultatet blivit på kollegans Subaru och vi kika under..

-Eh jaha, vad har du behandlat?
-Men vad i helvete!? :4skrika

Garvade nog så att jag tjöt, det syntes bokstavligen ingenting mer än om du sprungit under bilen med sprayflaska matt klarlack, en gång. Måste varit 95% lösningsmedel i vad han nu fått tag på till samma literpris som jag handla från anrik rostskyddsfirma.

Så kan det också gå :nicka
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Taklastprojektet fortskrider:

Beam me up..

20201121-092754.jpg


Första tanken var att fästa med enkel slangklämma, rostfri inträdd i någon strumpa jag inte uppfunnit ännu. Sen tänkte jag om och knalla förbi järnhandeln, igen.

Efter att noga valt ut några artiklar kommer jag till kassan och stöter på ett nytillkommet original till kassör, sist fick jag en granskning av honom i självscanningen..

Skärmen lyser upp om att ärendet behöver en kassavärd eller liknande meddelande. Jag hade även denna gång köpt lite lösviktsgodis fast hade haft lite bråttom och lagt 4-5 artiklar i samma påse och klistrat fast alla ettiketter på den.

-Jag ska granska detta.
-Ok.
-Hmm här står det ögleskruv..
-Jo?
-Ah o här står det ringmutter, borde dom inte heta samma?
-Jadu, bra fråga det var dom siffrorna som stod på lådorna.
-Jamen ring och ögle?
-Får jag se. sa jag som strunta i nomenklaturen för lyftöglor jag skulle köpa men försökte få han att se logiken
-Den här ringen har en pinne med gängor och kallas således skruv och denna har ett hål med gängor och kallas då mutter.
-Hmm ja men man kunde tycka att dom skulle heta samma..
-Det kan man tycka.

Eftersom priset var snarlikt för båda gick han med på att jag inte var bandit.

Denna gång hade jag valt vanlig kassa men undkom alltså inte denna granskare till kassavärd, det heter ju inte dagisfröken längre.. Grabben går minutiöst igenom påse efter påse och stannar plötsligt upp.

-Du här står det sexkantsskruv och här står det stålskruv.
-Jag ser det ja.
-Borde dom inte heta samma sak?

Jag skulle ha så korta skruv som möjligt men visste inte hur kort jag kunde gå och hade då valt 4st m8 sekantsskruv helgängad 8x12 och 4st 8x16.

-Den ena låg i D601 om jag minns rätt och den andra i D587 så dom stod inte i nummerföljd som dom brukar men, det var dom siffrorna som stod på lådorna. Som du ser skiljer dom lite i längd.
-Hmm är det hela som räknas eller gängorna?
-För dessa är det den gängade delen som är intressant så där har du måtten.
-Sekanstskruv, stålskruv..

Han tar tag i telefon och ringer supporten.

-Hej! Jag har ett case här med skruv.

:rofl Visste inte var jag skulle ta vägen, stod kvar.

-Ja kunden har plockat själv men sekantsskruv och stålskruv är väl inte samma sak?
-Mm.. så vi släpper det?
-Ah.. eh en krona... *1.16:-*
-Ok. klick

-Ja nä det måste vara två olika personer på huvudkontoret som skrivit in dessa.
-Så måste det vara. och jag fick tillslut betala.
-Eh behöver du en liten påse?
-Nej jag har flera stycken :)
-Jaha?
-Som du ser. nickandes åt påsarna från självplocket
-Ha jaha! poletten föll ner Trevlig helg!
-Detsamma. vad som nu blev kvar av den..

20201121-170107.jpg


Guldfärg är dock inte önskvärt någon annanstans än på museum och möjligtvis elektronik så jag hade köpt en snutt krympslang. Kunde dock inte frambringa något att värma med där jag stod, inte ens en tändare hitta jag.

Hmm, ja va fan.. tell fakking no one:

https://youtu.be/Rf9Upxe5pvA

20201121-200220.jpg


20201122-084504.jpg


När jag skulle välja ut något att klamma runt lastbågarna ville jag ha något snarlikt i storlek att måtta mot, utan att behöva släpa in själva lastbågen så att säga. En tumstock kom jag på var skapligt nära och finns att låna på hyllan i affärn, blev också nästan perfekt. Kommer behöva någon distans för att det ska klämmas åt ordentligt men gav upp för kvällen då med förhoppning om att slutföra i afton.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade en skruvfirma här i Umeå som sålde uteslutande på lösvikt, direkt ur plast-tunna.

Det var dock inget riktigt fast kilopris, utan gubben i kassan tittade ner i påsen och kollade om man enbart hade tagit av den dyraste sorten, blandat, eller enbart tagit av den billiga sorten, sedan hasplade han ur sig ett kilopris och vägde påsen.... Han avrundade dessutom lite som han ville, blev det 47:- så var det en femtiolapp, blev det 47:- en annan gång blev det 40:- jämt...

Även dom gånger han avrundade uppåt så gjorde man en bra affär..

Jag behövde en halmeter M5 gängstång lite akut en fredagkväll när jag höll på att bygga ett gas-stag till en bil jag höll på att byta förgaseri på, så jag ringde upp och undrade om dom hade öppet, han skulle just gå hem, så han sa "Jag slänger ut en gängstång bakom snöskoveln vid dörren så hämtar du den när du vill, sen kommer du in och betalar när du har vägarna förbi"

Han hade inte bara slängt ut gängstång, han hade plockat ihop en påse med allt han kunde tänka sig vara användbart vid bygge av ett gasstag, kulleder, glidhylsor, sprintar, skarvmuttrar osv och skrivit en lapp, använd det du behöver, lämmna igen resten vid tillfälle. (han hade absolut ingen aning om vem jag var)

Jag åkte dit typ tisdag och kom in med påsen och ville betala, han sa bara "behåll påsen, jag ids inte sortera och lägga tillbaka" och när jag frågade vad det kostade sa han bara "Är du så ärlig att du kommer in och vill betala för dig så kan jag bjuda på sakerna"

Såna företag finns inte i dag, med datoriserade lagersaldon där varenda skruv är bokförd flera gånger, och faller en skruv ner i golvbrunnen är lagersaldot för alltid en skruv fel efter det...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gängor kostar tydligen extra =/ En av kupolmuttrarna.

20201122-192510.jpg


Förmonterade fulskruvarna ersattes, 12mm blev väl kort att brotta dit men 16mm räckte till.

20201122-181918.jpg


Muttern på rörklämmorna är fäst med 4st svetsloppor, verkar förvisso sitta men innan jag kör något tyngre som ex. kopparrör borrar jag upp dom här som ser ut som en pappersloppa och sätter skruv med fetingbricka även från detta håll.

20201122-181338.jpg


20201122-222409.jpg


20201122-204903.jpg


Har införskaffat 4st handtag som jag ska sätta på locken men i övrigt är det skapligt färdigt, provkörde flat out och dom sitter som berget.. ännu.

20201122-222309.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg en "stealth-camping" buss i USA som hade hängt ett rör på vardera sida ner från takräcket

Det ena (på dörrsidan) innehöll en markis, så om han vred röret lite i infästningen så kunde han dra ut markisen.
Det andra röret var en sol-vattenvärmare, vatten i ett svart PVC rör värms upp rätt bra i solen.

Anledningen till att han hade hängt dom på sidorna av tackräcket var för att dölja takluckor och solpaneler på taket, dessutom var det tydligen vanligt bland rörkrökare i USA att montera dom så, för att kunna lasta annat uppe på takräcket.

Från sidan såg den bussen ut som vilken skabbig rörmockarbil som helst, komplett med fejkat firmanamn.

Men du som kör sportbil kanske skulle satsa på en spetsig noskon och några fenor längst bak och skriva Quassam och sätta en Palestinsk flagga på dom....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nja fast noskon skrocka jag för mig själv innan faktiskt :) En Pike Peaks-vinge på rören vore nåt det.. Ingen dum idé med sidomontaget, frågan är om befintlig lösning får plats men det går naturligtvis att stuka till.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Premiär för mode 3 typ 2..typ äh! Premiär för nya sladden, behövde inte ens avtejpas för att nå fram till kärnkraftverket.

Viktigt att dokumentera..

20201125-121418.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Premiär för att vara listig, jaja sockel då fast det stod golvlister för hyllan :nicka (sockel för artiklarna)

Som jag säkert nämnt har jag köpt handtag för locken som jag fortfarande ej monterat =/ Stod där i kylskåpshallen och kämpade, satfläsk vad dom satt. Jag hade även dränkt dom med specifik smorta vid montering men det verkade göra noll skillnad.. verkade men skillnad gjorde det säkert. Tillslut hade jag lyckats skramla fram ett koben och en handslägga.

20201130-180535.jpg


Kan tro att vakuumtryck inte hjälpte till så jag ska installera någon variant av vattentät ventil på rören eller locken.. locken blir det nog.

Efter att ha dragit publik, mest anställda som ville hjälpa till.. eller få mig ur vägen och någon öststatare som var vänlig och plocka upp en borr jag hade skramlat ur skåpet så var förlängningen klar.

2+2 meter + skarven = kanske 4.1m men långsocklarna var 4.2m så fick vara öppet framtill.
20201130-165028.jpg


Någon som har tips på smörjmedel som underlättar, temas smörja för avloppsrör gjorde det inte. Köldbeständigt och utan silikon är väl typ kriterierna utöver att det ska fungera.

https://youtu.be/4OMNcyFti2o
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Premiär för att vara listig, jaja sockel då fast det stod golvlister för hyllan :nicka (sockel för artiklarna)

Som jag säkert nämnt har jag köpt handtag för locken som jag fortfarande ej monterat =/ Stod där i kylskåpshallen och kämpade, satfläsk vad dom satt. Jag hade även dränkt dom med specifik smorta vid montering men det verkade göra noll skillnad.. verkade men skillnad gjorde det säkert. Tillslut hade jag lyckats skramla fram ett koben och en handslägga.

20201130-180535.jpg


Kan tro att vakuumtryck inte hjälpte till så jag ska installera någon variant av vattentät ventil på rören eller locken.. locken blir det nog.

Efter att ha dragit publik, mest anställda som ville hjälpa till.. eller få mig ur vägen och någon öststatare som var vänlig och plocka upp en borr jag hade skramlat ur skåpet så var förlängningen klar.

2+2 meter + skarven = kanske 4.1m men långsocklarna var 4.2m så fick vara öppet framtill.
20201130-165028.jpg


Någon som har tips på smörjmedel som underlättar, temas smörja för avloppsrör gjorde det inte. Köldbeständigt och utan silikon är väl typ kriterierna utöver att det ska fungera.

https://youtu.be/4OMNcyFti2o

Sätt dit ett skruvbart renslock för avlopp om den är 110mm. Hur lätt som helst att lossa.
Det använde jag i många år på min servicebil när jag jobbade som rörmokare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var banne mig inte lätt att hitta renslock med stos (helt självklart..) i saldo på hyllan, när jag tillslut fick orden i rätt ordning hitta jag det hos muminhuset där jag stod o svor igår :4skrika

Online finns det urval men vem orkar det? Dåligt med utbud hos övrig plankhandel och snarlika banditer, faktiskt.

Kommer bli svinbra även om jag är två blåa skarvmuffar kort :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför ska du ha ett så himla långt blått avloppsrör på takräcket? Folk kan ju tro du är rörläggare eller annat pinsamt?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag skulle gärna vara rörpulare.. om det inte vore för förmodad skolbänkstid, avlopp, kunder och ev. klientel i yrket, men annars så.

Varför ser du på bilderna ovan och 4m + är det bara vid behov.

Idag ser den ut såhär:

Polish-20201202-110136193.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top