Jag är elbil 2.0

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dagens topic; Imma insida rutor

Ok skåpan har en, sportig, tvåsittskupé med heltäckande vägg som lastförskjutningsskydd. Tyg och plastinredning samt golvmattor utav gummi.

Sitter jag själv o flåsar i bilen klarar jag mig i regel hyggligt från imma, + sambo, hund eller båda två så är det värre =/ Det är absolut inga problem att råda bukt med klimatanläggningen men dom gånger jag snålkör för räckvidd blir detta en utmaning, tips?

Kliniskt rena rutor, immar ändå.

Biltemas imskydd på sprayburk, lite bättre men immar ändå (och ett straff att applicera vilket f.ö. ska göras två ggr, förbrukade en halv rulle polerdukar för två sidorutor.. maskin är nog bättre men hinna blir det förmodligen ändå)

Två st fuktabsorberaande kuddar samt en mirakellåda för samma ändamål, märker ingen nämnvärd skillnad.

5mm nervevad ruta, x2 vid behov räcker men bruset är ovälkommet och tveksamt om gangstavindaavisare gör skillnad.

Det enda jag hittat utöver ovan är någon "flytande isskrapa" som ska gå bra att använda invändigt mot just imma men varit slut på hyllan 2 av 2 gånger jag försökt få tag på det. Testade något dylikt för frost på rutor någon gång och rutlisten för vindrutan hoppa nästan loss så.. men glas ska väl stå pall ändå.

Någon som har andra husmorsknep?

Testa Turtles clear vue när jag ändå var i farten, 1.5 mil i "normalregn" utan vindrutetorkare fungera bra så länge det gick över 50-60km/h:

https://youtu.be/DSFlklspfAQ
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Idagfickjagtagpåflytandeisskrapsomävenskafungeraförinvändigimmasåappliceringimorrnokastafrisbeetillshundenflåsarochsenfårviseomdetfungerar! (förmodligen den mest vetenskapliga lösningen)

Idag kände jag mig som en idot fast det kom väl något bra ur det med. Jo jag kan väl i princip allt om fordon, kör bättre än dom flesta och annat manligt förekommande ;) (slå upp ironi eller knip)

Anyhur så har man väl kört några bilar med hastighetsbegränsare (svära i kyrkan o allt det där..), en funktion jag aldrig satt mig in i. Visst har man tryckt fel någon gång och istället för farthållare har man aktiverat en siffra som blinkar om den överskrids, limit brukar det nog stå. Sen händer det att jag faktiskt läser instruktionsböcker, funderade på om det framgick någon begränsning för tillbehör/12V-systemet/extraljus till en elsnurra.. det framgick inte. Jag kunde däremot läsa att:

  • Laddsladd är tillval, alla sorter :va
  • Knuffa igång fordonet, egen rubrik i index och förklaras på inte mindre än två ställen i handboken :smasha
  • Korthållare finns bara på högerstyrda modeller #postbil
  • "Öka verkningsgrad" har nog Nissan fått om bakfoten
  • Under bokstaven G i index står endast "Gravida kvinnor"
  • Specifikationer - Motor; "Modell EM57" (genomgående)
  • Specifikationer laddningssystem - Höjd över havet; Upp till 3000m (oklart vad som händer sen)
  • Förvaring av hjul med skadat däck och verktyg, mm..

Inget om brytarspetsar eller hur man får käft på ett knarrande ryggstöd här inte.

SpeedBegränsareLimit var det, var ju tvungen att läsa hur dom berättigar denna usla funktion och.. aj fan, är det så det fungerar. :fattartil

Denna hårfön har kick down, dom orka väl inte hitta på någon fiffigare benämning men så är det. Inte heller elbilsunikt så har pedalen ett motstånd mellan nästan full gas och full i gasen, typ som att trampa av en glasspinne jag inte har en aning om vem som fyller på.. glasspinnar alltså.

Sätter jag fartbegränsaren på 80km/h så kommer, vilket dom flesta kanske redan räknat ut, den bara att göra 80km/h* på mätaren så länge jag bara gasar till nästan full gas. Använder jag "kick down" passerar den 80km/h.

Halvsmart faktiskt.

*Precis som farthållaren kan den rulla snabbare vilket jag upptäckte utan B-läget och blå backe, blinka o pep då.

Övrig egen erfarenhet är nämligen att konventionella farthållare inte är särskilt snåla till förbrukning oavsett drivmedel men den här jäveln slår mig på fingrarna i dom flesta fall.

En av dom bättre egenskaperna är att den fungerar åtminstone ner till 30km/h vilket farthållare sällan gör utöver aktiverad med radar. Fast ATT aktivera farthållare med radar under säg 35km/h brukar inte fungera, hål i huvet. Jag begriper resonemanget att ej ha farthållare i lägre hastigheter men jag behöver inte hålla med, sen kör jag ju trots allt bättre än dom flesta och :glömdet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill ha en "Pit lane speed limiter" att trycka in för 30 sträckorna, men som du säger funkar ofta inte farthållare i dom hastigheterna.

Sen vill jag ha en knapp för varje hastighetsbegränsning, så att den gör exakt 19+ eller 29+ på skyltad hastighet beroende på var gränsen för körkortsåterkallelse sker....

Men 30 vill jag faktiskt hålla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis men denna fungerar nog som pit lane assist, faktiskt. Vi har 30km/h i området, gul/röd skylt och inte bara rekommenderat, jäkligt soft att sätta 30km/h på gaspedalen och veta att den gör vad den kan för att hålla det dom 1500m jag har fram till berget. Utöver det vet jag att 30km/h på mätaren är lägre än verklig hastighet men duger gott på slutspurten.

Till stallet har dom dock fått upp 20km/h blå/vit rekommenderad och en skolpolis längs vägen som slänger ut egna farthinder när han känner för det =/ Där är det bäst att hålla 20km/h enl. mätaren men tyvärr kan jag inte aktivera någon automatik för det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För många år sedan var det något snille som ställde ut blomlådor på vägen, polisen och brandchefen var dit och tog bort dom för att dom inte hade tillstånd och förhindrade utryckningskörning, men någon dag senare stod dom där igen.

Jag körde då en LandRover Ser 2½ med 35" däck och utan servostyrning, så det var lite jobbigt att köra slalom, ÅAS guppade det knappt när jag körde över dom....

Det kom aldrig dit några nya efter det.

Egenutnämnda kvarterspoliser är det värsta jag vet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hehe ja nä dom står inte högt i kurs inte.

Samtidigt köper jag i regel resonemanget i grunden, alltså skylten men kan inte vara annat än cynisk i alla klassiska måsten nyblivna världsmästare till föräldrar och deras behov i att förstärka budskapet f'låt regeln:

  • Fågelskrämma utklädd till barn, behövs inge Netflix när man snubblar över den där på en kvällspromenad med hunden..
  • Någon leksaksbarnvagn eller låtsasgräsklippare halvvägs ute på vägen, snåljåp parkera en Briggs & Stratton med aggregat istället så det blir lite effekt om det skramlar till
  • Allehanda levande barn-skyltar, dessa är kanske min favorit för era tjocka ungar har inte synts till längs vägen de senaste 10 åren så.. en skylt om vargen skulle ha typ samma effekt

OnTopic:

Skulle, ju, montera nya landningsljus i fronten och kom överrens med mig själv att ledrampen ska få bo bakom stötfångaren för "enkelhetens" skull...

Justerade fästena för att enkelt kunna höfta ut hålens placering med en djuphålsmärkare

20201015-165645.jpg


20201015-171638.jpg


+/- 3mm lyckades jag öga upp på första försöket, nöjd

20201015-170203.jpg

Sen visa sig balkhelvetet vara gjord av uran, patent pending..

20201016-074629.jpg


Fick nästan en infarkt först men domkraften rädda mig tillslut, hann dock bara med håltagningen och början till rostskydd igår men ikväll blir det nog belyst o klart :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det här är ingen vidare placering Men det duger och när jag vill ha något bättre blir detta en backstrålkastare istället. Inget rättvist test av ledrampen i sig men för mig gör den att jag får ett normalbra helljus vilket helt klart är en förbättring.

20201019-140902.jpg


Halvljus
20201019-141044.jpg


Helljus (bredare ljusbild än vad som ryms på bild)
20201019-141125.jpg


Helljus + ledramp
20201019-141151.jpg


Bara helljus lämnar ett mörker framför bilen vilket nu fylls av ledrampen till ett dugligt helljus, typ.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
And so it begins..

Brukar köra en torsdag-söndag för denna inpackning men because of reasons får det bli en lördag-söndag denna vända. Upp med tuppen och göra rent = demontera kåpor, spola/skrubba/blåsa rent och torka i minst 8 timmar om det nu vill räcka.

Saknas någon kåpa eller två längst fram som demonterades för ledrampen

20201031-072435.jpg


Undrar hur många clips/h verkstäderna tappar bort nu för tiden..

20201031-072441.jpg


Glömde demontera reservhjulet när jag spola av under

https://youtu.be/7vahRquK_oc

20201031-074241.jpg


20201031-105703.jpg


Nu ett par tre timmar senare är underredet torrt men i balkar etc. kan bli bättre, får nog köra med tryckluft en stund så ska det nog duga till i afton men lövblåsen fungera bra för det värsta iaf

20201031-080310.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hjulhus vä fram, före
rs1.jpg


Under motorrum, 1 lager tunnflytande
rs2.jpg


Bakom batteripack och batteripack, 1 lager tunnflytande
rs3.jpg


Under motorrum, 2 lager tunnflytande
rs4.jpg


Bakom batteripack och batteripack, 2 lager tunnflytande
rs5.jpg


Hjulhus vä fram, 3 lager tunnflytande
rs6.jpg


Hjulhus vä bak, före
rs7.jpg


Hjulhus vä bak, 3 lager tunnflytande
rs8.jpg


rs9.jpg


Under, 4 lager tunnflytande
rs10.jpg


Under bak, 4 lager tunnflytande
rs11.jpg


Bakom batteripack och batteripack, 4 lager tunnflytande
rs12.jpg


Framtill och under motorrum, 4 lager tunnflytande
rs13.jpg


Inte mindre än 12st hålrumsplugg per sida, applicerade från två vinklar i varje hål och sedan tebax med täckgummin
rs14.jpg


Nu ska den väl stå sig en vinter iaf :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lite för dovt bröl från den dock, byggde säkert in egen noise cancelling när jag lät original sitta kvar.. också. Den är i rostfritt iaf :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du kan få ta mitt underrede på min Astra om du vill det är skit tråkigt att spruta tectyl:fakta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Med lyft & tryckluft tycker jag det är rätt soft fast jag skulle inte vilja jobba med smeten. Hobbyfix någon gång var 5 år eller så är helt ok.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Försöker bygga in en takhängd hundbur i skåpet, går sådär:

Men.. det är ju fel hund, vi har har en svart.

20201107-071625.jpg


Största fördelen med denna placering är att jag skulle kunna sätta in en widescreen ruta för Milton att se in i förarhytten och ut för den delen.

20201104-184938.jpg


Burdörren bakåt blir dock inte helt bra, last kommer att vara ivägen och vid en kollision eller hård inbromsning för den delen behöver det inte vara så öppet för något att flyga in i buren.

Under burgolvet sitter två klossar med kardborre på, utöver ligga käft betyder det att den bärigheten är vad som kalkylerats för bottenplattan.

20201107-072419.jpg


Hade denna alubit i materiallådan, kapad till två skulle bli lämpliga skenor under burgolvet..

20201106-120413.jpg


Trodde jag hade tigger med mig men så var ej fallet, den onödigt stora vinkelkapen slet sig inte alls faktiskt.. :nicka

Var bara att man up, knalla iväg och köpa aluminium istället..

20201106-125348.jpg


.. och massera över något någorlunda runt.

20201106-140055.jpg


Blev helt ok.

20201107-074600.jpg


Satte in 6st nya öglor varav 5st syns på bild.

20201105-194104.jpg


20201105-194113.jpg


Sen gick det mest utför, vet inte hur många gånger jag spännbanda upp den innan allt passa in, dörren gick att öppna, inget slack och banden inte smet iväg där dom inte skulle vara. Låg under den upphängda buren och mekade, tänkte att om den lossnar nu kommer jag bli utslagen, klämd och förmodligen rånbögmördad på kuppen.. men det gick bra.

Så, när jag fått allt på plats undra jag varför i helvete den hängde på sniskan helt plötsligt.. aha, crap.

Såhär ska takbalken se ut:

20201106-200711.jpg


Såhär ska takbalken inte se ut:

20201106-200728.jpg


Syns inte helt bra på bild men balken är till största del limmad i taket tydligen och höll inte längre måttet. Funderade vid denna tidpunkt på att panta buren, låsa och åka hem =/

Flyttade sedan in öglorna en balk så nu lyfter dom upp buren mot sig själva och allt är fridens men jag måste passa in allt på nytt så jag gav upp för kvällen.

Tillslut så.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top