Café racer som pendlar hoj

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Tjena

Har precis börjat titta seriöst på att köpa en café racer och har planer på att använda den till daglig dags, pendling osv. Den är billig att köpa in, liten till storlek (ej klumpig dvs enkel i stan) samt otroligt billig att försäkra. Jag ser en hel del fördelar på pappret men när jag tittar omkring här på forumet så är det flera gånger jag stöter på kommentarer som tyder på att de är omständliga, opålitliga och annorlunda hojar att äga. Och att en del har café racern som extra hoj utöver sina 29 andra och bara nöjesåker.

Undrar därför om det är någon här på forumet som pendlar på sin racer i dagsläget och hur fungerar det? Rekommenderar ni det?

Värt att notera att jag bara åkt sporthoj hittils men tröttnat på det och kan noll om dessa äldre hojar
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just som pendlarhoj funkar väl i stort sen vilken bike som helst, som inte är en supersportis där man hänger på handlederna och ettans växel går till 170 knyck. Tänker att enda som är riktigt negativt på en kafferäser (förutsatt att den är frisk i maskin) är avsaknaden av förvaring men det har den i så fall gemensamt med de flesta hojar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Folk har olika uppfattning om vad en cafe räser är numera. Vad tänkte du åka på?

Mina hojar var cafestukade och de kördes så länge det var snöfritt till jobbpendling, köra som ett svin, touring till Venedig, Rivieran, Mallorca osv. Med eller utan skjuts. Tank- och packväskor vid behov.
Fyra cylindrar, vänt TT-styre, Raask bakåtflytt, 4-1 och kvartskåpa.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Folk har olika uppfattning om vad en cafe räser är numera. Vad tänkte du åka på?

Mina hojar var cafestukade och de kördes så länge det var snöfritt till jobbpendling, köra som ett svin, touring till Venedig, Rivieran, Mallorca osv. Med eller utan skjuts. Tank- och packväskor vid behov.
Fyra cylindrar, vänt TT-styre, Raask bakåtflytt, 4-1 och kvartskåpa.
Precis så förutom att jag hade clipon såg min 900F ut tidigt 80-tal och den åkte vi land och rike runt med inkl Trollstigen som då delvis var grusväg och snöslaskig.
Hustrun och jag hade bar sin 25liters Krauser och en packrulle med tält och annat i.
Då visste jag inte att det var en caferäser.
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Folk har olika uppfattning om vad en cafe räser är numera. Vad tänkte du åka på?

Mina hojar var cafestukade och de kördes så länge det var snöfritt till jobbpendling, köra som ett svin, touring till Venedig, Rivieran, Mallorca osv. Med eller utan skjuts. Tank- och packväskor vid behov.
Fyra cylindrar, vänt TT-styre, Raask bakåtflytt, 4-1 och kvartskåpa.

Hojarna jag tittat på hittils är SR 400, SR 500 samt xj400 samtliga redan ombyggda och klara.. de är billigare vad jag märkt samt ser ut att vara lite smidigare. Det borde väl vara tillräckligt bra motor i dessa för att orka daglig pendling?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om de är original så är det inget problem. Frågan är hur de är ombyggda.

Många caferäsers idag är ju mer cafecruisers av posörer för posörer. Det går men tar längre tid.
Det finns däck som ger bättre grepp, komfort och livslängd än TKC80 t ex.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur långt tänker du pendla? 2, 5 eller 10 mil? Det spelar roll, menar jag. Många mil motorväg på en mindre stånka kan ju bli lite tröttande i längden.

I alla väder? Spelar också roll. Är det ok att bli kall och våt (de dagar du missat regnstället)? Utan vindruta, utan väderskyddande kåpor.

...fast allt går! Min Thruxton har gått i fjällen i snöblandat regn och på Autobahn med packväskor. Det är mest en fråga om vilken komfort man vill ha.

PS. Jag pendlar också. Så jag köpte en pendlingsscooter. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min pendlarskoter är en 20 år ny Daytona 955...

Den klarar dagsetapper på över 100 mil.
Den klarar fullgas på Autobahn.
Den klarar att ta sig igenom Stau på Autobahn.
Den klarar Londontrafik.
Den klarar av packning för en längre semester.
Den klarar grusväg
Den klarar bankörning.

Den är inte bäst på något men ljudet från coolfiberdämparen är beroendeframkallande.

Skoter? Den har vindskydd och man kan få med sig saker! :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det går att köra i stadstrafik med clip on. Men man har bättre uppsikt över mottrafikanterna med ett högre styre. I högre hastigheter är det inte så kul med aphängare. Har nog ingen erfarenhet av pendlarhoj. Blir så när man har 40 meter till jobbet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top