Presidentval USA 2020

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så det blev en våldtäktsman som Demokraterna kunde vaska fram.

Debatterna i höst kommer bli oförglömliga. Trump kommer trasa sönder demente Joe till oigenkännlighet.

Sällan man i maj längtar till november men hösten kommer bli minnesvärd.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Båda kommer nog rätt högt i antasta kvinnor tävlingen tyvärr. :(
Men i övrigt tror jag du får rätt.
Även om Trump just nu har det svårt i Corona-tider.
Jag har förut skrivit att jag tycker synd om alla styrande som får ta beslut kring en pandemi som ingen av dem orsakat.
Trump, Macron, Merkel, Putin såväl som vår egen Stefan.
Oavsett vilka beslut som tas kommer de styrande få skit från oppositionen.

Men att Biden skulle skall bli president känns som 1000ggr pengarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Båda kommer nog rätt högt i antasta kvinnor tävlingen tyvärr. :(
Men i övrigt tror jag du får rätt.
Även om Trump just nu har det svårt i Corona-tider.
Jag har förut skrivit att jag tycker synd om alla styrande som får ta beslut kring en pandemi som ingen av dem orsakat.
Trump, Macron, Merkel, Putin såväl som vår egen Stefan.
Oavsett vilka beslut som tas kommer de styrande få skit från oppositionen.

Men att Biden skulle skall bli president känns som 1000ggr pengarna.
Innan Corona kändes det som 1,000,000 gånger pengarna. Nu har det mörknat lite.
Att kolla på de hopklipp om Joe som florerar är så smärtsamt. Han är uppenbart dement.
Jag älskar också att media så tydligt tagit ställning mot Trump att de undviker Hunter Bidens förehavanden. Det kommer bli magiskt när Trump kladdar ner honom med det.
Redan 2016 var bra, det här blir episkt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och ja, Trump har garanterat också petat runt både här och där med sina små händer och stora kostymer.
Dokumentären om honom på Netflix är klart sevärd, oavsett vad man tycker om honom.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Innan Corona kändes det som 1,000,000 gånger pengarna. Nu har det mörknat lite.
Att kolla på de hopklipp om Joe som florerar är så smärtsamt. Han är uppenbart dement.
Jag älskar också att media så tydligt tagit ställning mot Trump att de undviker Hunter Bidens förehavanden. Det kommer bli magiskt när Trump kladdar ner honom med det.
Redan 2016 var bra, det här blir episkt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kan inte riktigt förstå hur demokraterna tänker som skickar fram Hillary och nu Biden? :crash
Han verkar, som du skriver, lite lätt dement.
Han kommer inte få det lätt i debatter direkt...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl Lisa Simpsons tur nu, eller? :va

Skämt och sido har jag länge vidhållit att Trump sitter två turer, oberoende hur vansinnigt jag tycker att det är. Corona är väl det som kunnat göra något åt det, men att alternativet blir så hopplöst som Joe Biden, vem vet, det är väl inte dummare än att rösta in Trump? Men "The devil you know" kommer nog att segra.....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl Lisa Simpsons tur nu, eller? :va

Skämt och sido har jag länge vidhållit att Trump sitter två turer, oberoende hur vansinnigt jag tycker att det är. Corona är väl det som kunnat göra något åt det, men att alternativet blir så hopplöst som Joe Biden, vem vet, det är väl inte dummare än att rösta in Trump? Men "The devil you know" kommer nog att segra.....
Grejen med Trump är att innan Corona har det funnits väldigt få sakliga skäl att kritisera honom.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Give it a try

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

OK. :)

Som med alla ledare finns det bra och dåliga saker tycker jag.
Jag har försökt vara saklig nedan utan ta hänsyn till Trump som person.
Bra:
- Lagt större vikt vid USA's inrikes-, arbetspolitik inkl omarbetning av handelsavtal med Mexico och Kanada.
- Iran. Gjordes på fel sätt men något behövde göras.
- Nordkorea. Gjordes "lite okonventionellt" men något behövde göras.
- Kina. Här borde världen reagerat hårt mycket tidigare.

Dåligt.
- Lämnat Paris-avtalet.
- Skrotat/minskat "health-care" och satt fler utanför sjukvårdssystemet.
(Detta verkar dock vara vad Amerikaner vill men jag tycker det är märkligt att lämna så många utanför.)
- Inte gått hårdare åt vapenlagarna.
(Också min personliga åsikt då jänkare verkar se på sina bössor som husdjur.)
- Erkänt Jerusalem som Israels huvudstad. Borde ha gjorts/bearbetats på annat sätt.
- Hotat att dra sig ur NATO. Borde ha gjorts på annat sätt.
- Handelstullar mot EU. Borde ha hanterats annorlunda.
- Allmänt för att splittra EU.
(Även här en personlig åsikt då jag tror EU är bra och det behövs en stabil "makt" i Europa. Det finns naturligtvis problem men det behöver förbättras/justeras snarare än skrotas. Ungefär som med en dålig svenska skolan. Skola är i grunden en bra sak så då får vi förbättra den istf att skrota den. Får se vad som händer med EU nu efter Corona...)

Som du ser har jag en del åsikter om VAD som gjorts och även HUR det gjorts.
En del har hamnat på bra en del dåligt beroende på min personliga åsikt av hur viktigt det var.
Jag tror att den samlade världs-bilden av USA som stormakt har fått sig en ordentlig törn.
Det är lite tråkigt då nog många såg USA som en garant för fred, rättigheter, sanning osv.

Som vanligt bara mina högst personliga två cent. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
OK. :)

Dåligt.
- Skrotat/minskat "health-care" och satt fler utanför sjukvårdssystemet.
(Detta verkar dock vara vad Amerikaner vill men jag tycker det är märkligt att lämna så många utanför.)
- Inte gått hårdare åt vapenlagarna.
(Också min personliga åsikt då jänkare verkar se på sina bössor som husdjur.)
- Erkänt Jerusalem som Israels huvudstad. Borde ha gjorts/bearbetats på annat sätt.
- Hotat att dra sig ur NATO. Borde ha gjorts på annat sätt.
- Handelstullar mot EU. Borde ha hanterats annorlunda.

Som amerikansk skattebetalare måste jag säga att det är skönt att någon står upp och ifrågasätter USA’s fortsatta subventionering av andra länder och deras försvar.

På vilket sätt har sjukvården i USA blivit sämre?

Vad anser du man borde göra åt vapenlagar? Tänk på att lagar skiljer sig från stat till stat och att de övergripande federala lagarna fokuserar på bakgrundskontroller och liknande. Sedan finns det stater som tillåter handel utan bakgrundskontroll, variationer av permissible/constitutional carry, osv.

Jämför tex Californien och Maine, där Cali är väldigt strikt (väldigt begränsat CCW, magasinkapacitet begränsat till 10 patroner, AR får inte ha löstagbara magasin, osv), och Maine tillåter constitutional carry. Dessa är lagar inskrivna på en statlig nivå och alltså inte under federal kontroll.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som amerikansk skattebetalare måste jag säga att det är skönt att någon står upp och ifrågasätter USA’s fortsatta subventionering av andra länder och deras försvar.

På vilket sätt har sjukvården i USA blivit sämre?

Vad anser du man borde göra åt vapenlagar? Tänk på att lagar skiljer sig från stat till stat och att de övergripande federala lagarna fokuserar på bakgrundskontroller och liknande. Sedan finns det stater som tillåter handel utan bakgrundskontroll, variationer av permissible/constitutional carry, osv.

Jämför tex Californien och Maine, där Cali är väldigt strikt (väldigt begränsat CCW, magasinkapacitet begränsat till 10 patroner, AR får inte ha löstagbara magasin, osv), och Maine tillåter constitutional carry. Dessa är lagar inskrivna på en statlig nivå och alltså inte under federal kontroll.

Ja, det förstår jag.

Såvitt jag förstår så har ett antal miljoner (fler) människor hamnat utanför sjukvårdssystemet. Jag tycker allmänt att det är dåligt att inte ha fri sjukvård (väl medveten om att vissa kan hävda att vår sjukvård inte heller är perfekt, något jag håller med om).
Här kan jag ha fel och du får gärna rätts mig isf.
Att folk hamnar utanför systemet, speciellt i corona-tider, utgör naturligtvis en fara för alla.

Jag tror att mer eller mindre fri tillgång till vapen är ett av skälen till mass-skjutningar och mord.
Variation mellan stater eller inte så skulle det naturligtvis sätta en annan ton i debatten om Trump skulle säga sig vilja ändra lagarna.
Jag förstår också att det skulle vara politiskt självmord, men min personliga åsikt är att det system man idag har är galet.
Jag är rätt säker på att mord och mass-skjutningar skulle bli ännu högre här hemma om vilken gäng-idiot som helst kunde köpa vapen på ica-maxi.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det förstår jag.

Såvitt jag förstår så har ett antal miljoner (fler) människor hamnat utanför sjukvårdssystemet. Jag tycker allmänt att det är dåligt att inte ha fri sjukvård (väl medveten om att vissa kan hävda att vår sjukvård inte heller är perfekt, något jag håller med om).

Fri sjukvård? Jag har betalt all min sjukvård själv.

Jag har betalat skatt ända sedan jag började sommarjobba någon gång.

Dom enda som har "fri sjukvård" är dom som aldrig har bidragit med en enda krona skatteintäkter i landet, och inte tänker göra det heller.

Trots att jag fått vänta alldelens för många månader på en sketen rutinoperation nu senast och dessutom förmodligen måste göra om den när den här coronaskiten är över tycker jag bättre om vårat system än det amerikanska, men fri sjukvård har vi förbanne mig inte.

Samma sak när folk på vänsterkanten gapar om "Gratis kollektivtrafik" "Gratis kulturevenemang" "Gratis inträde på museum" osv...

Jo, det är gratis för parasiter, men jag får betala för det...
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, det förstår jag.

Såvitt jag förstår så har ett antal miljoner (fler) människor hamnat utanför sjukvårdssystemet. Jag tycker allmänt att det är dåligt att inte ha fri sjukvård (väl medveten om att vissa kan hävda att vår sjukvård inte heller är perfekt, något jag håller med om).
Här kan jag ha fel och du får gärna rätts mig isf.
Att folk hamnar utanför systemet, speciellt i corona-tider, utgör naturligtvis en fara för alla.

Jag tror att mer eller mindre fri tillgång till vapen är ett av skälen till mass-skjutningar och mord.
Variation mellan stater eller inte så skulle det naturligtvis sätta en annan ton i debatten om Trump skulle säga sig vilja ändra lagarna.
Jag förstår också att det skulle vara politiskt självmord, men min personliga åsikt är att det system man idag har är galet.
Jag är rätt säker på att mord och mass-skjutningar skulle bli ännu högre här hemma om vilken gäng-idiot som helst kunde köpa vapen på ica-maxi.

Vilka är det som inte har tillgång till sjukvård? The Affordable Care Act finns fortfarande. Det som skett är att man tagit bort kravet på sjukförsäkring. Det är alltså upp till varje individ att bestämma om man vill teckna en försäkring, och vilket bolag man isf vill använda sig av, eller om man vill stå utan försäkring. Jämför det med om man i Sverige skulle kunna välja bort landstingsskatt till förmån för en privat sjukförsäkring.

När det gäller vapen så går det inte riktigt att jämföra med Sveriges situation, då katten redan är ute ur påsen, så att säga. Det finns helt enkelt så många vapen i omlopp att det är praktiskt omöjligt att i dagsläget minska möjligheterna för de med ont uppsåt att få tag i vapen. Därför är det lämpligare att satsa resurser på att finna de individer som går i dessa tankar och adressera just dessa.

När det gäller staters vapenlagar så har inte presidenten något att säga till om. Däremot går det bra för de som bor i staterna att rösta fram en guvernör med de förändringar man vill se i samhället på sin agenda.

Mer om Trumps position nedan:


El Paso and Dayton: Does Trump's five-point plan to end gun violence make sense? https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-49227591
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fri sjukvård? Jag har betalt all min sjukvård själv.

Jag har betalat skatt ända sedan jag började sommarjobba någon gång.

Dom enda som har "fri sjukvård" är dom som aldrig har bidragit med en enda krona skatteintäkter i landet, och inte tänker göra det heller.

Trots att jag fått vänta alldelens för många månader på en sketen rutinoperation nu senast och dessutom förmodligen måste göra om den när den här coronaskiten är över tycker jag bättre om vårat system än det amerikanska, men fri sjukvård har vi förbanne mig inte.

Samma sak när folk på vänsterkanten gapar om "Gratis kollektivtrafik" "Gratis kulturevenemang" "Gratis inträde på museum" osv...

Jo, det är gratis för parasiter, men jag får betala för det...

Det är inte jag som namngivit det "fri sjukvård" och jag har aldrig sagt att kostnaden för den är noll.
Det är mer för att särskilja de ganska olika system vi har för sjukvård.
Jag föredrar vårt, tom om det betyder att tex unga vuxna som ännu inte fått jobb och betalat skatt får sjukvård.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilka är det som inte har tillgång till sjukvård? The Affordable Care Act finns fortfarande. Det som skett är att man tagit bort kravet på sjukförsäkring. Det är alltså upp till varje individ att bestämma om man vill teckna en försäkring, och vilket bolag man isf vill använda sig av, eller om man vill stå utan försäkring. Jämför det med om man i Sverige skulle kunna välja bort landstingsskatt till förmån för en privat sjukförsäkring.

När det gäller vapen så går det inte riktigt att jämföra med Sveriges situation, då katten redan är ute ur påsen, så att säga. Det finns helt enkelt så många vapen i omlopp att det är praktiskt omöjligt att i dagsläget minska möjligheterna för de med ont uppsåt att få tag i vapen. Därför är det lämpligare att satsa resurser på att finna de individer som går i dessa tankar och adressera just dessa.

När det gäller staters vapenlagar så har inte presidenten något att säga till om. Däremot går det bra för de som bor i staterna att rösta fram en guvernör med de förändringar man vill se i samhället på sin agenda.

Mer om Trumps position nedan:


El Paso and Dayton: Does Trump's five-point plan to end gun violence make sense? https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-49227591

Enligt detta har ca 12% av alla amerikaner ej tillgång till sjukvård.
Det har bara ökat men någon procent så här var det klart mindre än jag trodde.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-24370967
Obs! Snabb-googlat och ett år gammal länk.

Sant.
I stort sett omöjligt att få bort vapen i omlopp.
Men det betyder ju inte att det inte går att försvåra nyanskaffning av vapen.
Och naturligtvis skulle Trump's åsikt i frågan spela stor roll för debatten och därför lagarna i de olika staterna.
Men som sagt: politiskt självmord.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte jag som namngivit det "fri sjukvård" och jag har aldrig sagt att kostnaden för den är noll.
Det är mer för att särskilja de ganska olika system vi har för sjukvård.
Jag föredrar vårt, tom om det betyder att tex unga vuxna som ännu inte fått jobb och betalat skatt får sjukvård.

Om jag bodde i USA och satte av 10% av min lön hela livet på ett konto så skulle jag ha råd med så mycket sjukvård jag ville, och den skulle vara "gratis" eftersom jag inte längre behövde ta pengarna från lönekontot.

Jag föredrar också skattefinansierad sjukvård, men den måste skötas effektivt, bara för att landstinget har hand om kontot jag har satt in mina pengar på betyder det inte att jag ska vara nöjd med dålig vård eller långa väntetider, eller att bortprioriteras för att jag är gammal.

En bekant till mig har nyss bytt knä, han är 70+, hade han varit aningens äldre hade han kanske inte fått något nytt knä, utan han hade fått smärtstillande och en rollator. (han har redan ätit smärtstillande alldelens för länge i väntan på operation)

Hade han själv satt undan 10% av lönen hade han definitivt haft råd att byta knä på privatkliniken med kortast kö istället för att hela tiden nedprioriteras i den skattefinansierade vårdkön, och eftersom han har hållit sig frisk i övrigt hela livet så hade han haft pengar över att köpa en husbil för när han gick i pension.

Jag är fortfarande för en gemensam stor balja med pengar, där man tar pengar till dom som behöver vård, men då ska man ha bra vård när man behöver den, utan snack, oavsett ålder, dom pengarna finns ju redan där, eller borde i alla fall finnas där....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...

Jag föredrar också skattefinansierad sjukvård, men den måste skötas effektivt, bara för att landstinget har hand om kontot jag har satt in mina pengar på betyder det inte att jag ska vara nöjd med dålig vård eller långa väntetider, eller att bortprioriteras för att jag är gammal.

...

...

Jag är fortfarande för en gemensam stor balja med pengar, där man tar pengar till dom som behöver vård, men då ska man ha bra vård när man behöver den, utan snack, oavsett ålder, dom pengarna finns ju redan där, eller borde i alla fall finnas där....

Utan tvekan +1 på dem! :tummenupp

Skitdåligt skött hur länge som helst!
Och utan tvekan borde vi ha bäst sjukvård i världen med vårt skattetryck.
Det har vi uppenbarligen inte så vi måste göra det MYCKET bättre!

Jag är faktiskt lite förvånad över att denna dåliga organisation funkat alls i dessa corona-tider? :va
Enda skälet till det, som jag ser det, är alla de fantastiska människor som arbetar skiten av sig i kaoset.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Utan tvekan +1 på dem! :tummenupp

Skitdåligt skött hur länge som helst!
Och utan tvekan borde vi ha bäst sjukvård i världen med vårt skattetryck.
Det har vi uppenbarligen inte så vi måste göra det MYCKET bättre!

Jag är faktiskt lite förvånad över att denna dåliga organisation funkat alls i dessa corona-tider? :va
Enda skälet till det, som jag ser det, är alla de fantastiska människor som arbetar skiten av sig i kaoset.

Absolut, vårdpersonalen förtjänar all heder, och en rejäl löneförhöjning.
(löneförhöjningnen har dom förtjänat länge, det är lite synd att det tas upp just nu, så folk tror att det är för just den här situationen dom har förtjänat den)
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top