Belysning till crossen!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Halloj på er alla el-kunniga 2-hjulsentusiaster (och ev. andra)!
Jag ska montera belysning på en crosshoj (finns inget batteri i den och ska inte monteras något pga. först och främst utrymmesbrist).
Helst både framlyse och baklyse och det finns en framlykta med H4-lampa tillgänglig.

Det finns ett HPI (Horse Power Ignition) ljussystem till nämnda crosshoj.
Systemet består av tändplatta med 4 st. kopparspolar, svänghjul, tändspole och CDI-enhet.
Det ger max 12 V AC (växelspänning) och max 60 W. Dessa 2 varierar alltså med motorns varvtal.

Från spolarna på tändplattan går 1 kabel med spänning ut, dvs. den som ska mata en lampa av något slag.

Min tanke är att byta den vanliga H4-lampan och använda en H4 LED-lampa (LUXTAR Q1 LED H4 från Xenonkungen)

View attachment 453845

och enbart använda halvljuset (25 w).
Jag ska också koppla in ett baklyse av något slag. Gärna LED-lampor, kanske av den här typen

View attachment 453846

Finns även en KOSO vattentemperatursensor + display som drivs med 12 V, som ska kopplas in.

Jag förstår att det behövs en likriktare, eftersom LED-lampan fungerar/mår bäst av DC (likspänning). Därför har jag investerat i en sån här:

View attachment 453844

Så till det lite mer el-tekniska.
Lamphuset fram kommer att monteras framför/mot gaffelbenen och ovanför plaststänkskärmen, och jag tänker dra en jordkabel parallellt med matarkabeln och fästa i motorn, istället för att chansa på att den jordar bra i fästskruvarna till gaffelbenen.

Finns här någon som kan göra en hyfsat enkel skiss (eller en bra beskrivning i form av skriven text) som visar hur jag bör koppla ihop enheterna/komponenterna?

Braaap! :tummenupp

/H
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skippa Led’n kör med en vanlig moppelampa fram typ 35//35w
(Du hade aldrig fått bra stabil ström)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Får man fråga vad din plan är med ljuset?

För 60w innan likriktning är i praktiken mest för att det skall vara besiktningsbart och lysa så länsman blir nöjd. Och då duger ändå inte LED utan glödtråd är den rekommenderade lösningen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Säger som övriga. Vad är syftet? Är det av praktiska skäl eller besiktning. Är cykeln förreggad, annars kan du aldrig registrera en cross.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hej Boris

Visst får man det.
Det ska köras på privata ägor (läs skogen) långt ute på landsbygden och då det är flera hojar som far omkring på slingan är det bra med ljus så att man kan ses av övriga och kanske se lite bättre själv :)
Den ska inte besiktigas och länsman kommer aldrig att få se skapelsen på allmänna vägar.
/H
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En sak du missar är.

Att en oregistrerad cross inte kan försäkras.. av egen erfarenhet innom motorcross på relativt hög nivå o därmed ett antal skador..

Bara ett brutet ben gör att du tappar mycket inkomst som en regad enduro med försäkring kanske hade ersatt mellanskillnaden.

Det finns en person på forumet som bröt ryggen i cab35-40km när han gick ned i ett dike.. tur i oturen kunde han gå efter ett större gäng månader. Men där upptäckte dom hur utsatt man är o hur utsatt din personliga ekonomi är vid en olycka..

Och nej oavsett vad markägaren säger gäller terrängkörnings lagen. Man får inte nöjesköra i skog o mark. Däremot om länsstyrelsen godkänt en enduro slinga så får man köra där.

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mycket effekt drar tändning/CDI? Om du ska ha en Koso, framlampa och bakljus så finns det ju trots allt viss risk att dom drar för mycket ström, så att du får effektförluster som drabbar även tändningen. Få saker är överdimensionerade på hojar, elsystem är ett sånt, och i synnerhet på crossar.

10% lägre spänning ger ca 40% sämre ljusubyte,du kan ju tänka dig vad det gör med tändstiften och effekten.

Bra där också moddlaren :tummenupp Ska man vara riktigt duktig så ska man ju heller inte köra ensam i skogen. Vet ingen vart man är och det tar några timmar innan någon börjar leta så kan det ju bli jobbigt om man har gjort sig illa rejält.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
En sak du missar är.

Att en oregistrerad cross inte kan försäkras.. av egen erfarenhet innom motorcross på relativt hög nivå o därmed ett antal skador..

Bara ett brutet ben gör att du tappar mycket inkomst som en regad enduro med försäkring kanske hade ersatt mellanskillnaden.

...

Och nej oavsett vad markägaren säger gäller terrängkörnings lagen. Man får inte nöjesköra i skog o mark. Däremot om länsstyrelsen godkänt en enduro slinga så får man köra där.

Mvh
-

"moddlaren"

Jag har inte missat att en oregistrerad motocrosshoj inte kan försäkras.

Du skriver med en som har drabbats hårdare än vad du kan gissa. Dock inte på crossbanan, där klarade jag att köra i drygt 20 år utan att slå mig nämnvärt (inga benbrott). Men på landsväg däremot... (med laglig landsvägshoj ja).

Vilken tur då - (enduro)slingan får vi köra på :)

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hur mycket effekt drar tändning/CDI? Om du ska ha en Koso, framlampa och bakljus så finns det ju trots allt viss risk att dom drar för mycket ström, så att du får effektförluster som drabbar även tändningen. Få saker är överdimensionerade på hojar, elsystem är ett sånt, och i synnerhet på crossar.

10% lägre spänning ger ca 40% sämre ljusubyte,du kan ju tänka dig vad det gör med tändstiften och effekten.

...
-

"Hoztic"

Jag vet inte hur mycket effekt tändning och CDI drar.
Det jag vet är att jag har ett ljussystem som ger max 12V och max 60W (varierar med varvtalet).

Jag har köpt en likriktarbrygga som ger likspänning.
Min tanke är att montera en LED-lampa fram på 35W och enkelt baklyse samt KOSO-enheten för vattentempmätaren. Jag anser att ljussystemet bör klara detta.

/H
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad är det för hoj. Många 4T ger ca. 35-50w i överskott till insprutning etc. På t.ex Suzuki är det lätt att koppla in sig på befintliga kontakter för att få tillräckligt med el för en LED-lampa.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Vad är det för hoj. Många 4T ger ca. 35-50w i överskott till insprutning etc. På t.ex Suzuki är det lätt att koppla in sig på befintliga kontakter för att få tillräckligt med el för en LED-lampa.
-

"ething"
Det är en Honda Cr 500-motor. 2-takt alltså.
/H
-
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top