REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387

    Belysning till crossen!

    Halloj på er alla el-kunniga 2-hjulsentusiaster (och ev. andra)!
    Jag ska montera belysning på en crosshoj (finns inget batteri i den och ska inte monteras något pga. först och främst utrymmesbrist).
    Helst både framlyse och baklyse och det finns en framlykta med H4-lampa tillgänglig.

    Det finns ett HPI (Horse Power Ignition) ljussystem till nämnda crosshoj.
    Systemet består av tändplatta med 4 st. kopparspolar, svänghjul, tändspole och CDI-enhet.
    Det ger max 12 V AC (växelspänning) och max 60 W. Dessa 2 varierar alltså med motorns varvtal.

    Från spolarna på tändplattan går 1 kabel med spänning ut, dvs. den som ska mata en lampa av något slag.

    Min tanke är att byta den vanliga H4-lampan och använda en H4 LED-lampa (LUXTAR Q1 LED H4 från Xenonkungen)

    Bifogad fil 453845

    och enbart använda halvljuset (25 w).
    Jag ska också koppla in ett baklyse av något slag. Gärna LED-lampor, kanske av den här typen

    Bifogad fil 453846

    Finns även en KOSO vattentemperatursensor + display som drivs med 12 V, som ska kopplas in.

    Jag förstår att det behövs en likriktare, eftersom LED-lampan fungerar/mår bäst av DC (likspänning). Därför har jag investerat i en sån här:

    Bifogad fil 453844

    Så till det lite mer el-tekniska.
    Lamphuset fram kommer att monteras framför/mot gaffelbenen och ovanför plaststänkskärmen, och jag tänker dra en jordkabel parallellt med matarkabeln och fästa i motorn, istället för att chansa på att den jordar bra i fästskruvarna till gaffelbenen.

    Finns här någon som kan göra en hyfsat enkel skiss (eller en bra beskrivning i form av skriven text) som visar hur jag bör koppla ihop enheterna/komponenterna?

    Braaap!

    /H

  2. #2
    ? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
    Inlägg
    2 280
    Skippa Led’n kör med en vanlig moppelampa fram typ 35//35w
    (Du hade aldrig fått bra stabil ström)

  3. #3
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 293
    Citat Ursprungligen postat av Randonörd Visa inlägg
    Skippa Led’n kör med en vanlig moppelampa fram typ 35//35w
    (Du hade aldrig fått bra stabil ström)
    Det räcker väl att lägga in en kondensator som batteri för att det ska bli tillräckligt stabilt för lite led-lampor?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  4. #4
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 916
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Det räcker väl att lägga in en kondensator som batteri för att det ska bli tillräckligt stabilt för lite led-lampor?
    Ja precis! Jag fick hjälp här med vilken kondensator jag skulle använda, det funkade kanonbra med stabilt ljus på låg tomgång

  5. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 494
    Får man fråga vad din plan är med ljuset?

    För 60w innan likriktning är i praktiken mest för att det skall vara besiktningsbart och lysa så länsman blir nöjd. Och då duger ändå inte LED utan glödtråd är den rekommenderade lösningen.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  6. #6
    2 Stripes Mc El Presidentes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Småland
    Hoj
    XR400 + grom + Tricker
    Inlägg
    861
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Ja precis! Jag fick hjälp här med vilken kondensator jag skulle använda, det funkade kanonbra med stabilt ljus på låg tomgång
    Nyfiken - kan du länka vilken kondensator du skulle använda?
    På vilken hojmodell monterade du på?

  7. #7
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 916
    Citat Ursprungligen postat av El Presidente Visa inlägg
    Nyfiken - kan du länka vilken kondensator du skulle använda?
    På vilken hojmodell monterade du på?
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...st&highlight=

    Här fick jag lite tips

  8. #8
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 507
    Säger som övriga. Vad är syftet? Är det av praktiska skäl eller besiktning. Är cykeln förreggad, annars kan du aldrig registrera en cross.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  9. #9
    2 Stripes Mc El Presidentes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Småland
    Hoj
    XR400 + grom + Tricker
    Inlägg
    861
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Bug o bock, uppskattas!

  10. #10
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387
    Hej Boris

    Visst får man det.
    Det ska köras på privata ägor (läs skogen) långt ute på landsbygden och då det är flera hojar som far omkring på slingan är det bra med ljus så att man kan ses av övriga och kanske se lite bättre själv
    Den ska inte besiktigas och länsman kommer aldrig att få se skapelsen på allmänna vägar.
    /H

  11. #11
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387
    Hej "ehting"

    Se svaret ovan till "Boris".

    /H

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 032
    En sak du missar är.

    Att en oregistrerad cross inte kan försäkras.. av egen erfarenhet innom motorcross på relativt hög nivå o därmed ett antal skador..

    Bara ett brutet ben gör att du tappar mycket inkomst som en regad enduro med försäkring kanske hade ersatt mellanskillnaden.

    Det finns en person på forumet som bröt ryggen i cab35-40km när han gick ned i ett dike.. tur i oturen kunde han gå efter ett större gäng månader. Men där upptäckte dom hur utsatt man är o hur utsatt din personliga ekonomi är vid en olycka..

    Och nej oavsett vad markägaren säger gäller terrängkörnings lagen. Man får inte nöjesköra i skog o mark. Däremot om länsstyrelsen godkänt en enduro slinga så får man köra där.

    Mvh

  13. #13
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 843
    Hur mycket effekt drar tändning/CDI? Om du ska ha en Koso, framlampa och bakljus så finns det ju trots allt viss risk att dom drar för mycket ström, så att du får effektförluster som drabbar även tändningen. Få saker är överdimensionerade på hojar, elsystem är ett sånt, och i synnerhet på crossar.

    10% lägre spänning ger ca 40% sämre ljusubyte,du kan ju tänka dig vad det gör med tändstiften och effekten.

    Bra där också moddlaren Ska man vara riktigt duktig så ska man ju heller inte köra ensam i skogen. Vet ingen vart man är och det tar några timmar innan någon börjar leta så kan det ju bli jobbigt om man har gjort sig illa rejält.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  14. #14
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    En sak du missar är.

    Att en oregistrerad cross inte kan försäkras.. av egen erfarenhet innom motorcross på relativt hög nivå o därmed ett antal skador..

    Bara ett brutet ben gör att du tappar mycket inkomst som en regad enduro med försäkring kanske hade ersatt mellanskillnaden.

    ...

    Och nej oavsett vad markägaren säger gäller terrängkörnings lagen. Man får inte nöjesköra i skog o mark. Däremot om länsstyrelsen godkänt en enduro slinga så får man köra där.

    Mvh
    -

    "moddlaren"

    Jag har inte missat att en oregistrerad motocrosshoj inte kan försäkras.

    Du skriver med en som har drabbats hårdare än vad du kan gissa. Dock inte på crossbanan, där klarade jag att köra i drygt 20 år utan att slå mig nämnvärt (inga benbrott). Men på landsväg däremot... (med laglig landsvägshoj ja).

    Vilken tur då - (enduro)slingan får vi köra på :-)

    /H

  15. #15
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Hur mycket effekt drar tändning/CDI? Om du ska ha en Koso, framlampa och bakljus så finns det ju trots allt viss risk att dom drar för mycket ström, så att du får effektförluster som drabbar även tändningen. Få saker är överdimensionerade på hojar, elsystem är ett sånt, och i synnerhet på crossar.

    10% lägre spänning ger ca 40% sämre ljusubyte,du kan ju tänka dig vad det gör med tändstiften och effekten.

    ...
    -

    "Hoztic"

    Jag vet inte hur mycket effekt tändning och CDI drar.
    Det jag vet är att jag har ett ljussystem som ger max 12V och max 60W (varierar med varvtalet).

    Jag har köpt en likriktarbrygga som ger likspänning.
    Min tanke är att montera en LED-lampa fram på 35W och enkelt baklyse samt KOSO-enheten för vattentempmätaren. Jag anser att ljussystemet bör klara detta.

    /H

  16. #16
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 690
    Tändningen har egen spole på statorn så den behöver man inte tänka på.
    BOOST III

  17. #17
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 507
    Vad är det för hoj. Många 4T ger ca. 35-50w i överskott till insprutning etc. På t.ex Suzuki är det lätt att koppla in sig på befintliga kontakter för att få tillräckligt med el för en LED-lampa.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  18. #18
    Tusenkonstnär Rundiks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    V.Götaland
    Hoj
    CBR900, FJ1100, YZ125, Scout
    Inlägg
    467
    Hjälmljus och batteripack är mitt tips

  19. #19
    Medlem Hojkul!s avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Sthlm
    Hoj
    Gökur
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Vad är det för hoj. Många 4T ger ca. 35-50w i överskott till insprutning etc. På t.ex Suzuki är det lätt att koppla in sig på befintliga kontakter för att få tillräckligt med el för en LED-lampa.
    -

    "ething"
    Det är en Honda Cr 500-motor. 2-takt alltså.
    /H
    -

  20. #20
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 507
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Instagram-cf1acb.png
Visningar:	22
Storlek:	146,5 KB
Id:	454156
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar komma 18-19 mil vid ’vanlig pendling till jobb samt lite mysåka’ på bana max 15 mil.

M|cke
Vill du annonsera ovan? Klicka här