Klim Dakar, hur är dom?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur är Klims "billiga" Dakar jacka och byxa? Är dom värda pengarna, visst får man säkert betala ordentligt för namnet men har Klims skoterkläder och är nöjd med dom. Ska främst ha dom för grusåkning men det kan ju säkert bli nån transportsträcka på asfalt, skydd kommer vara i form av skyddsjacka, skyddsbyxa och lösa knäskydd.

Hur är Klims storleksmässigt och bör man gå upp i storlek om man ska ha skydden under?

Ser att Bike i Trollhättan har dessa kläder till hyfsat pris, hur är dom att handla av?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan bara kommentera din sista fråga. Bike är bra, tycker jag. Ett seriöst företag som funnits i många år. Har bara handlat lite tillbehör där (hjälm, jacka, stövlar), både över disk och i deras webbshop. Men har kompisar som köpt hoj där.

Du kan säkert hitta någon som tycker annorlunda, det finns det alltid. Men min erfarenhet av Bike är god.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag är i akut behov av nytt ställ då jag vill ha lösa skydd som en erfarenhet efter min krasch förra våren och stället jag har nu är som ett korvskinn med skydden under det. Testade ringa Bike men dom hade stängt valborg och första maj, är ju som lite rädd i coronatider då det står att det är 5-8 dagars leveranstid på jackan. Verkar ju vara lite si och så med leveranser just nu.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Byxorna är bra. Har inte provat jackan.

Kolla på revzilla och Rocky Mountain ATV för recensioner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Visst är det vanliga byxor som man har utanför skorna som bike säljer? Finns på denna sida en bit ner på sidan https://www.biketrollhattan.se/165-byxor#!/orderby:name/orderway:asc/sida:4/

Det ser så ut. Nedan ser du skillnaden på de två modellerna.

Nu låter det som om det vore brådskande, annars kan jag tipsa om att Revzilla har utförsäljning på vissa storlekar/färger.

https://www.revzilla.com/klim-moto-pants


9867cb632b8053137dd431de490e5d62.plist


bcf8bc556cf547ff038671ab05df40e0.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det verkar vara slut storlekar på de nerdsatta byxorna, jag vill ha stl 38. Normalt har jag 36 men efter varit ute med hojen en kort sväng (det började snöa) drog jag av mig korvskinnet till ställ och tog och mätte mig med skydden på och då kom jag fram till att XL på jackan och 38 på byxan är det jag bör ha, möjligtvis kan väl 36 funka men jag vill kunna ha kläder under.

Är väl ingen större idé att beställa från revzilla om man får betala 200 dollar det ska väl frakt, till och moms på det så då är man väl uppe i Bikes 2400 kr eller kanske mer.

Normal brukar jag hålla koll på reor och sånt men det har blivit en miss då jag hänger undan mc-kläderna i ett förråd på vintern och skoterkläderna på sommaren och utgick helt enkelt ifrån att det var nog stort för att få plats med lösa skydd men dom byggde mer än jag trodde. Blir att stoppa tillbaka alla skydd utom knäskydden i stället och sen köra så tillsvidare till jag hittar nytt ställ. Är ca 70-100 cm snö i skugglandet så det är säkert nån vecka bort innan man kan åka grusvägar som varit oplogade.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Plockade tillbaka skydden utom knäskydden i stället jag har så nu kommer jag i alla fall i det utan att vara skål i svett och förhoppningsvis kommer jag också lättar upp på hojen ;)

Lutar åt att beställa från Bike fast det står beställninigsvara 5-8 dagar, hoppas det är 5-10 dagar bort så det inte är nåt annat i dessa coronatider. 24mx har också kläderna men det skiljer 600 kr för jackan och byxan men dom ska ha Dakar kläderna i lager.

Du so testat, hur är Dakar byxan? Funkar den om det är kallare om man har kläder under eller släpper den igenom vind så det blir kallt? Här uppe är det ju ibland lite si och så med värme under sommaren, just nu är det runt nollan och snöblandat regn.

Hur är den storleksmässigt, ska man ta måtten som finns i tabellen med skydden på? Det verkar ju som att skyddsjacka och skyddsbyxa bygger mer än lösa skydd man stoppar in i fickorna i kläderna.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Plockade tillbaka skydden utom knäskydden i stället jag har så nu kommer jag i alla fall i det utan att vara skål i svett och förhoppningsvis kommer jag också lättar upp på hojen ;)

Lutar åt att beställa från Bike fast det står beställninigsvara 5-8 dagar, hoppas det är 5-10 dagar bort så det inte är nåt annat i dessa coronatider. 24mx har också kläderna men det skiljer 600 kr för jackan och byxan men dom ska ha Dakar kläderna i lager.

Du so testat, hur är Dakar byxan? Funkar den om det är kallare om man har kläder under eller släpper den igenom vind så det blir kallt? Här uppe är det ju ibland lite si och så med värme under sommaren, just nu är det runt nollan och snöblandat regn.

Hur är den storleksmässigt, ska man ta måtten som finns i tabellen med skydden på? Det verkar ju som att skyddsjacka och skyddsbyxa bygger mer än lösa skydd man stoppar in i fickorna i kläderna.


Hade Klim haft byxor med suffixet "Pokka" så hade dom troligen varit kalas för lite kyligare väder.
"Dakar" anspelar inte bara på rallyt, utan även på breddgraden det ursprungliga rallyt hölls på.

Byxornas stretch/resårdel är luftig ventilationsdel, vill jag minnas - som på många crossbyxor.
Finns inget bra sätt att stänga dem på, utan man får bygga på med Windstopperunderställ om man skall ut i kylan och köra.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågan är hur man ska tänka, det enda jag är lite orolig över är är vinden men om man har ett tunnare vindstopper ställ under borde det väl funka? Under riktig högsommar kan jag tänka mig att dom är bra då det är varmt. Till skotern har jag Klim Valdes och Toghotowee (hur fan det nu stavas) och det är ju rena skalkläder men dom stoppar vinden till man öpnnar upp alla ventilationsöppningar då blåser det rakt igenom. Dock blir det att packa på sig ordentligt under stället vid -15.

Klim "Pokka edition" hade varit intressant, skulke säkert ha förstärkningar på axeln för kastlinan ;)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Använder dem i öknen med alla ventilationer öppna. Även gylfen så man kan kyla av nedtill när man står upp...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Använder dem i öknen med alla ventilationer öppna. Även gylfen så man kan kyla av nedtill när man står upp...

Du har inte testat dom i typ normalt svenskt sommarväder? Är inne på att man får packa på sig kläder under om det är kallare väder. Är dåligt med öknar hör i norr, är väl mer kalfjäll.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du har inte testat dom i typ normalt svenskt sommarväder? Är inne på att man får packa på sig kläder under om det är kallare väder. Är dåligt med öknar hör i norr, är väl mer kalfjäll.

Det är rejält material, så de är egentligen för varma för ökenkörning. De passar bättre när vi kör mer tekniskt runt 20C. Jag gillar dem eftersom de håller ihop när man går omkull bland stenar och buskar, men vi kör inte så fort att vinden blir ett problem.

När det närmar sig 15C och man vill hålla lite fart, så vore nog ett par långkallingar ganska lämpligt.

Mitt råd: köp.

FYI: jag använder separata knä/benskydd och höftskydd under och har en storlek större än i vanliga byxor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är rejält material, så de är egentligen för varma för ökenkörning. De passar bättre när vi kör mer tekniskt runt 20C. Jag gillar dem eftersom de håller ihop när man går omkull bland stenar och buskar, men vi kör inte så fort att vinden blir ett problem.

När det närmar sig 15C och man vill hålla lite fart, så vore nog ett par långkallingar ganska lämpligt.

Mitt råd: köp.

FYI: jag använder separata knä/benskydd och höftskydd under och har en storlek större än i vanliga byxor.

Kollade Klims storlekstabell på xlmoto och mätte mig med skydden på, har normalt 36 i byxstorlek men med skydden på var jag närmare 38 så det får i sånt fall bli dom hatar snäva kläder. Knäskydd och skyddsjacka verkar ju också funka ganska bra som vindstopper, tycker man är svettig det lilla har testat använda dom.

Kommer nog inte heller användas i några jätte farter utan tillsammans med en lätt nerdrevad KLR efter mindre grus, traktorvägar och skogsstigar så 90-100 km/h är nog vad man kan räkna som max marshfart, dock bli det ju hyfsat kallt i 90 om det är +5 och det blåser rakt genom kläderna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kollade Klims storlekstabell på xlmoto och mätte mig med skydden på, har normalt 36 i byxstorlek men med skydden på var jag närmare 38 så det får i sånt fall bli dom hatar snäva kläder. Knäskydd och skyddsjacka verkar ju också funka ganska bra som vindstopper, tycker man är svettig det lilla har testat använda dom.

Kommer nog inte heller användas i några jätte farter utan tillsammans med en lätt nerdrevad KLR efter mindre grus, traktorvägar och skogsstigar så 90-100 km/h är nog vad man kan räkna som max marshfart, dock bli det ju hyfsat kallt i 90 om det är +5 och det blåser rakt genom kläderna.

Det blir nog bra. 90-100km/h kör vi nästintill aldrig. Snarare 20-50. Kan vi köra fortare än så är det en transportsträcka
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej där, hur gick det? Blev du nöjd med kläderna?

Jag köpte för övrigt nya Klim-strumpor i veckan och blev förvånad att de är tillverkade i Sverige. Man lär sig något varje dag
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Väntar på rea ;) Blev lite andra utgifter just nu:(

Kan säga att det inte är nåt Dakarväder här i Norr, sista dagarna har det i alla fall varit över +10. Blir nog köp men jag får se när, det lilla jag kört har det varit i ett Course Four Seasons med samtliga forder i plus termounderställ och extra fleece tröja.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Väntar på rea ;) Blev lite andra utgifter just nu:(

Kan säga att det inte är nåt Dakarväder här i Norr, sista dagarna har det i alla fall varit över +10. Blir nog köp men jag får se när, det lilla jag kört har det varit i ett Course Four Seasons med samtliga forder i plus termounderställ och extra fleece tröja.

Ajdå, så kan det bli ibland.

Här var det 10C när hundarna ville ut innan sex i morse. Värmer upp till knappa 25 under dagen

Just nu utanför Lone Pine där hundratalet klassiska westernfilmer spelats in.

b5f578977f1cae4e795d46e9d7e284ed.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite skillnad mot här ;)

Jag la på de grövre däcken på KLR:en mitt på dagen igår och tänkte åka lite skogsvägar idag, på kvällen var och motionerade Jämten igår med fyrhjulingen då jag inte vågar cykla då jag verkar ha överansträngt mitt vänsterben som är lite så där efter kraschen för ett år sen. Kom bara 500 m efter skogsvägen som leder ut på skogsvägnätet sen var det 30-40 cm snö på stora delar av den, förhoppningsvis tinar det fort nu för det har varit varmt sista dagarna och även varmt på nätterna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top