Förlängd fabriksgaranti vs Försäkringsbolags "Maskinskada"

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tjenare,

Har en ny Ducati Hypermotard och fick frågan om jag ville förlänga fabriksgarantin. 3000kr för två extra år.

Undrar då jag har helförsäkring via Svedea. Är det någon ide med förlängd fabriksgaranti? Förstår att är säkrare att ha båda, och kan gå fortare men vad säger ni? bara att köpa till eller täcker helförsäkringen?

Klippt från vilkåren

4.5 Maskinskada

4.5.1 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS OMFATTNING

Maskinskada gäller för plötslig och oförutsedd skada som direkt påverkar motorcykelns funktion. Försäkringen gäller för serietillverkad motorcykel som är högst sex år gammal (om du är SMC-medlem åtta år gammal) räknat från motorcykelns första datum i trafik och som körts högst 6 000 mil. Om motorcykelns första datum i trafik är senare än två år efter dess ursprungliga registreringsdatum gäller försäkringen högst åtta år (om du är SMC-medlem tio år) från ursprungligt registreringsdatum och som körts högst 6 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått inom nämnda gränser ska den anses ha uppkommit den dag du anmälde skadan eller felet till oss.

Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:

• Motor inklusive styrelektronik i originalutförande.

• Startmotor.

• Generator samt följdskador som påverkar motorcykelns elektroniska funktion i dess standardutförande från fabrik.

• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess styrreglering men inte slangar, filter och bränsletank.

• System för avgasrening inklusive dess styrsystem men inte ljuddämpare och avgasrör.

• Tändsystem inklusive styrreglering men inte tändstift, tändkablar och batteri.

• Motorns kylsystem för vatten och olja men inte slangar eller uppkomna följdskador.

• Kraftöverföring men inte koppling, lamellbelägg, kedja, drev, drivrem eller uppkomna följdskador.

• Servosystem för bromsar inklusive styrreglering för låsningsfria bromsar (ABS) men inte slangar, huvud- och hjälpcylindrar, bromsskivor, bromstrummor och bromsbelägg.

• Antisladd-/spinnsystem inklusive givare och styrreglering.

• Stötdämpare inklusive givare och styrreglering men inte packboxar och dammskydd.

Försäkringen ersätter även kostnader för felsökning upp till 8 timmar i syfte att fastställa om skadan ersätts av försäkringen.

4.5.2 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS SÄKERHETSFÖRESKRIFTER

• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.

• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.

• Du måste se till att motorcykelns oljenivåer är korrekta, andra smörjmedel har rätt mängd och kylsystem innehållande vatten har tillräckligt med frostskyddsmedel.

• Rätt bränsle ska användas i motorcykeln.

Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 5.3.3.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Garantin gäller väl mer än motorn? Dock låter 3000 för två år ganska dyrt. Jag blev erbjuden förlängd maskinförsäkring på min Ducati som jag köpte begagnad och då var det 5-600 om året via försäkringsbolag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Maskinskadan på försäkringen ersätter motor och drivlina och det som hör till.
Förlängd garanti (som kan vara ett mycket spretigt begrepp) innebär ju (oftast) att du även har garanti på en blinkers eller om sadelns infästning plötsligt lossnar och det är ett fabrikationsfel.

Sen infaller ju frågan om vad just den garantin innebär egentligen, det får du lusläsa villkoren plus att en garanti oftast innefattar en diskussion om huruvida du har gjort något eller om det verkligen är ett fabrikationsfel...
En förlängd garanti är bra om man har ett väldigt bra förhållande med sin återförsäljare... :)
 

jsubvert

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2017
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Tackar för svar! Nu förstår jag skillnaden :)
Ringde Sveda och dom förstod inte heller riktigt varför man skulle vilja köpa extra garanti, men det är klart det finns fördelar.

Blinkers, sadeln osv kan man ju se som en ursäkt till att uppdatera till bättre om det pajar.

Tänker att dom flesta grejer upptäcks första 2åren med.

Tog dyrare försäkring med billigare självrisk (1000kr) så jag är inte så pigg på att betala mer nu för försäkring.

Lägger hellre pengarna på nytt bling till hojen :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Maskinskadan på försäkringen ersätter motor och drivlina och det som hör till.
Förlängd garanti (som kan vara ett mycket spretigt begrepp) innebär ju (oftast) att du även har garanti på en blinkers eller om sadelns infästning plötsligt lossnar och det är ett fabrikationsfel.

Sen infaller ju frågan om vad just den garantin innebär egentligen, det får du lusläsa villkoren plus att en garanti oftast innefattar en diskussion om huruvida du har gjort något eller om det verkligen är ett fabrikationsfel...
En förlängd garanti är bra om man har ett väldigt bra förhållande med sin återförsäljare... :)

Jäklar, hade ingen aning om att helförsäkringen täcker skador på motorn. Var övertygad om att fel och defekter på hojen inte täcktes av något annat än garantin.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Generellt vill alla sälja tilläggsgarantier och försäkringar. Det är ytterst sällan de nyttjas, samtidigt som 1000 sek inte är så mycket. Det är en lönsam affär så därför är utbudet stort.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fick nya försäkringsbrevet från Svedea idag.
Ser att dom har förlängt maskinskadan till 12år/8000mil, vilket känns ganska generöst.

Svedea.jpg

Är det någon som har erfarenhet av att ha nyttjat denna del av försäkringen?
Det finns en hel del under villkoren som kan bli ett ämne för diskussion tänker jag.
Till exempel vad som är slitage, eller "väta, köld och korrosion".
Skulle bara vara intressant att veta hur "bra" den har fungerat i skarpt läge?
Nu har jag inte fått de nyaste handlingarna, men ringde Svedea och kollade, och det är bara år/mil som är uppdaterat.
I övrigt gäller det som redan står i detta, det vill säga du får utföra servicen själv, men vill du ha reducering på självrisken måste du serva hos auktoriserad verkstad.

Maskinskada.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Finns väl inte en enda hoj i Sverige som gått över 8000mil. I detta land räknas ju 4000 mil som ”sopslut”. Vad man för övrigt kör på två säsonger i varmare länder.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Finns väl inte en enda hoj i Sverige som gått över 8000mil. I detta land räknas ju 4000 mil som ”sopslut”

Jag tar för givet att du är ironisk?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tidigare har jag alltid haft just milnoja men när jag handlade FJR så ignorerade jag milen. Skick, historik och lågt ägarantal tilltalade mig mer. Fick fatt i en 14-AE med 4200 mil, fullservad och med en ägare för 117.000. Då ingick service och vinterförvaring. Lågt pris med tanke på vad de låg ute för lite senare. Hade köpt samma hoj om den rullat 8000 mil. Ingen skillnad. Finns ju polishojar som rullat 50-60.000 mil utan problem.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Finns väl inte en enda hoj i Sverige som gått över 8000mil. I detta land räknas ju 4000 mil som ”sopslut”

Jag tar för givet att du är ironisk?
Nä, men lite skämtsam. Flesta privatägda hojar når inte mer än 5000mil innan de rostar sönder pga ålder i Sverige.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nä, men lite skämtsam. Flesta privatägda hojar når inte mer än 5000mil innan de rostar sönder pga ålder i Sverige.

He he, jag måste vara lite unik. Köpte min Bandit då den var 12 år och gått 7800mil. i dag är den 25 och har gått 13500 mil :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det är det fina, jag ringde och pratade med Svedea.
Det enda som skiljer är att du får 50% reducerad självrisk om du har servat hos auktoriserad verkstad.
Så serva själv går utmärkt.
Det är faktiskt så man funderar på en ny Yama som sista nya hoj nu innan elektrifieringen..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den som efter 12 år kört 8000 mil har inte nyttjat hojen många mil per år.
Jag hyrde in ett team nobelprisvinnare som kan räkna ut hur långt den gått per år i snitt. 666 + 2/3 mil. Var lärde du dig så komplexa formler.
Finns väl inte en enda hoj i Sverige som gått över 8000mil. I detta land räknas ju 4000 mil som ”sopslut”

Jag tar för givet att du är ironisk?
Samma forskar kumde detektera ironi till 99%.
Nä, men lite skämtsam. Flesta privatägda hojar når inte mer än 5000mil innan de rostar sönder pga ålder i Sverige.

He he, jag måste vara lite unik. Köpte min Bandit då den var 12 år och gått 7800mil. i dag är den 25 och har gått 13500 mil :)
Cool!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top