KTM 990, Yamaha Fz1-N eller annan?

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tjena!

Är riktigt sugen på att skaffa en busig hoj med gott om effekt, långtursvänlig och som inte backar för att resa sig.

Har tidigare ägt en uppskrämd 640 som jag gillade. Rolig hoj på småvägar men mardröm på långturen samt att där saknades effekt och toppfart.

Har också haft en gsxr1100. Där fanns gott om effekt och på motorväg gick den som en dröm. Här var det o andra sidan lite klumpigt och på småvägarna var den Inge vidare.

Har kikat på de två hojarna jag skrev med i rubriken, kan det vara någon av de jag är ute efter? Finns det någon annan mc jag borde kika på?


Budget: runt 60K

Drömhojjen vore KTM 1290 (tror jag), tyvärr lite dyr just nu så det får vänta.

:D
 

KitKat

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2020
Ort
Ingen aning.
Hoj
R1250GS
Yoyoyo!

Haft en 2007 FZ1N sen flera år. Toppenhoj på alla sätt. Ska du toura mycket är den kåpade versionen att föredra eller ett eftermarknadskåpglas av valfri bra leverantör.

Gör du en ECU-flash av FZ1 så går den väldigt bra. Är kraftigt strypta från fabrik för att klara avgaskrav på lägre rpm osv. Spjällen öppnar helt tidigare mm efter flash.

De går och går och går utan bekymmer. Även de första årsmodellerna. Dock kan de upplevas lite ryckiga i gasresponsen men det upplevde jag som att det försvann efter flash. Eller jag kanske bara hade vant mig då haha.
Billiga i helförsäkring. Bra servicekostnader och kvalitén på komponenter känns som mycket god.


Har absolut ingen erfarenhet av 990 (Duke antar jag?) däremot lider de av lite barnsjukdomar. Där kan säkert någon annan svara på vilken årsmodell som du ska gå på och vad man ska se upp med. 990 R är ju bra mycket snyggare/fet än den nya 1290 duke. Riktigt rå den versionen.

Lycka till! :hej
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
KTM 990 SM/SMT. Aldrig haft en hoj som är så bakhjulsvänlig, bekväm och snabb i samma paket. Brorsan har en 990 Superduke men den är inte alls lika bakhjulsvillig.
Edit: Superduken går ju såklart också lätt på bakhjulet, speciellt med kopplingen, men inte alls på samma sätt.

Fördel SMT - försäkringen är mycket billigare än SM. Nackdel är turbulens från rutan. Jag har tagit bort min så nu ser den inte lika snygg ut.
För SM - tvärtom.

Denna hojen är verkligen allsidig! Annars testa typ en Multistrada 1200, helst från de tidigare, råare iterationerna.
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Yoyoyo!

Haft en 2007 FZ1N sen flera år. Toppenhoj på alla sätt. Ska du toura mycket är den kåpade versionen att föredra eller ett eftermarknadskåpglas av valfri bra leverantör.

Gör du en ECU-flash av FZ1 så går den väldigt bra. Är kraftigt strypta från fabrik för att klara avgaskrav på lägre rpm osv. Spjällen öppnar helt tidigare mm efter flash.

De går och går och går utan bekymmer. Även de första årsmodellerna. Dock kan de upplevas lite ryckiga i gasresponsen men det upplevde jag som att det försvann efter flash. Eller jag kanske bara hade vant mig då haha.
Billiga i helförsäkring. Bra servicekostnader och kvalitén på komponenter känns som mycket god.


Har absolut ingen erfarenhet av 990 (Duke antar jag?) däremot lider de av lite barnsjukdomar. Där kan säkert någon annan svara på vilken årsmodell som du ska gå på och vad man ska se upp med. 990 R är ju bra mycket snyggare/fet än den nya 1290 duke. Riktigt rå den versionen.

Lycka till! :hej

Låter riktigt bra!
ECU-Flash, är det PC5 eller liknande som krävs för det eller är det enbart mjukvaran man laborerar med? :)

Har kollar en del videos osv och det verkar som att det krävs en del kopplande/varvande för att få upp den på bakslangen. Efter ECU-flash osv (byte av blås är ju givet), är det fortfarande kämpigt för den att få se himlen? :)

Tack för bra svar! Mycket intressant hojj! Såg att det ligger en ute på blocket för 59K där de hade satt i en PC5 och fixxat lite. 170hk på bakhjul, då känns det ändå som att det rör på sig :tummenupp
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
KTM 990 SM/SMT. Aldrig haft en hoj som är så bakhjulsvänlig, bekväm och snabb i samma paket. Brorsan har en 990 Superduke men den är inte alls lika bakhjulsvillig.
Edit: Superduken går ju såklart också lätt på bakhjulet, speciellt med kopplingen, men inte alls på samma sätt.

Fördel SMT - försäkringen är mycket billigare än SM. Nackdel är turbulens från rutan. Jag har tagit bort min så nu ser den inte lika snygg ut.
För SM - tvärtom.

Denna hojen är verkligen allsidig! Annars testa typ en Multistrada 1200, helst från de tidigare, råare iterationerna.

Har faktiskt inte kikat någonting på SMT, det får jag göra - låter ju kanon! Utseendet faller mig inte lika mycket i smaken som superduken, kan vara därför jag inte har kikat på den. Men det viktigaste är ju köregenskaperna :tummenupp
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har haft båda. FZ1 är bra men spelar inte i samma liga som 990 gör när det gäller buskörning. Faktum är att jag hellre tourar med min gamla 990 SM än min FZ1 också.
Om du måste ha en FZ1 så välj N modellen.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har faktiskt inte kikat någonting på SMT, det får jag göra - låter ju kanon! Utseendet faller mig inte lika mycket i smaken som superduken, kan vara därför jag inte har kikat på den. Men det viktigaste är ju köregenskaperna :tummenupp
Tar du dig ner runt Halmstad någon gång kan du få prova en sväng!

Jag har haft allt möjligt tidigare (utom glidare) och ingen har passat mig så bra som denna gör nu!

Den egentligen enda nackdelen för mig är utseendet; finns ju så sjukt snygga hojar idag

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Har haft båda. FZ1 är bra men spelar inte i samma liga som 990 gör när det gäller buskörning. Faktum är att jag hellre tourar med min gamla 990 SM än min FZ1 också.
Om du måste ha en FZ1 så välj N modellen.

Det låter ju som att 990 är given?
Var din FZ1 original eller var den flashad?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag kör inte så mycket bakåka, är helkass så inget för mig. Som svar på din fråga angående Ecu-flash så görs det direkt i Ecun. Inga andra ingrepp behövs. Jag hade ett Yoshi slipon och när Motorrad(tror det var dem) gjorde ett test med olika slipon till just FZ1 så visade det sig att Yoshi var överlägset med nästan 9 hkr ökning från original.

Det var det enda som Yamahacenter ville veta så de kunde göra en korrekt flash till just min hoj. Kan skilja beroende på om du har slipon, halv eller helsystem osv.

Tror du är på rätt väg med 990 om du ska busa mycket.

Kör på det som känns bäst. :banana

Schnell/KitKat.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det låter ju som att 990 är given?
Var din FZ1 original eller var den flashad?

FZ1an var orginal förutom slipon. 990n var rejält moddad så jämförelsen haltar väl lite. Jag hade inte tvekat ändå. 990n har mycket trevligare ljud, mycket smidigare chassie och är busenkel att köra bakhjul med. Mycket mer benplats också (990 SM)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Jag ljuger om jag säger att det inte lutar åt 990 just nu. Det som gör att jag tvekar lite är just effekten. Fz1 lite uppskrämd på 170-180hk lär flytta på sig något bättre än 990. Kanske är det två olika hojar jag måste skaffa? En motard och en sporthoj :banana Eller räcker 990 med sina 120hk till även på motorvägen?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag ljuger om jag säger att det inte lutar åt 990 just nu. Det som gör att jag tvekar lite är just effekten. Fz1 lite uppskrämd på 170-180hk lär flytta på sig något bättre än 990. Kanske är det två olika hojar jag måste skaffa? En motard och en sporthoj :banana Eller räcker 990 med sina 120hk till även på motorvägen?

120 hk räcker långt och blir över. Nu gillar jag ju FZ-1 men effekten ligger väldigt högt upp och utväxlingen är väl som en sporthoj... Den gör nästan 140 km/h på ettans växel - KTM 990 är mkt mer bus och du hittar dess 120 hk när du behöver dem. På FZ:an är det i princip omöjligt att komma åt effekten på gata om man inte kör som ett svin.

Är ditt största nöje att bomba motorväg alternativt bana i hyperfart - Köp FZ1, som sagt suverän hoj med grym kvalite.

Men skall du ha max roligt och busa omkring i på de vägar som hojar faktiskt är roliga att köra på - Köp KTM. Eller en Hypermotard... https://www.blocket.se/annons/skane/ducati_hypermotard_1100_s/89555682

Som sagt, 120 hk är mkt det också...
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
120 hk räcker långt och blir över. Nu gillar jag ju FZ-1 men effekten ligger väldigt högt upp och utväxlingen är väl som en sporthoj... Den gör nästan 140 km/h på ettans växel - KTM 990 är mkt mer bus och du hittar dess 120 hk när du behöver dem. På FZ:an är det i princip omöjligt att komma åt effekten på gata om man inte kör som ett svin.

Är ditt största nöje att bomba motorväg alternativt bana i hyperfart - Köp FZ1, som sagt suverän hoj med grym kvalite.

Men skall du ha max roligt och busa omkring i på de vägar som hojar faktiskt är roliga att köra på - Köp KTM. Eller en Hypermotard... https://www.blocket.se/annons/skane/ducati_hypermotard_1100_s/89555682

Som sagt, 120 hk är mkt det också...

Okey!
Gillar ju att bomba motorväg ;) men det är kanske främst mindre vägar jag kommer köra på (70-vägar)! Blir troligtvis en hel del längre turer mellan Karlstad och Göteborg också. Så en hojj man kan åka några mil på utan att rygg eller liknande går av på mitten är ju gött! Och vsom jag förstått det så ska 990 fungera bra på de längre turerna (inte att jämföra med lillebrodern med enstonka). Är nog kanske hojjen jag är ute efter!

Såg denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/superduke_990___06/89626953

Stått still i två år, hade ni vågat köpa en sådan? Tänker eventuellt packboxar som börjar läcka när det börjar röra på sig igen osv. Är det ett rimligt pris? Känns som att när man läser gamla trådar från flera år tillbaka så låg samma hojjar i samma prisklass (årsmodell 06 kostade 40000kr även 2013 vilket de gör även nu).
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har faktiskt inte kikat någonting på SMT, det får jag göra - låter ju kanon! Utseendet faller mig inte lika mycket i smaken som superduken, kan vara därför jag inte har kikat på den. Men det viktigaste är ju köregenskaperna :tummenupp

990 SMR är ju rätt mycket snyggare om man inte är så förtjust i SMT. Var väldigt nöjd med min SMR och körde både långresor och rena huliganturer med den.


Också en riktigt kompetent hoj. Tror faktiskt det där är min gamla hoj. Utrustad med extra allt, och ett riktigt bra exemplar för de pengarna i så fall.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Såg denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/superduke_990___06/89626953

Stått still i två år, hade ni vågat köpa en sådan? Tänker eventuellt packboxar som börjar läcka när det börjar röra på sig igen osv. Är det ett rimligt pris? Känns som att när man läser gamla trådar från flera år tillbaka så låg samma hojjar i samma prisklass (årsmodell 06 kostade 40000kr även 2013 vilket de gör även nu).

Att hojen stått i ett par år ska inte vara någon fara, så länge den inte stått i en fuktig och kall lada. Att priset är detsamma för en -06 idag som för några år sedan verkar gälla även för andra modeller. Troligtvis har det att göra med att priserna för nya hojar blivit högre.

Med detta sagt tycker jag ändå att priset känns lite i överkant och jag skulle tro att du hittar en hoj som ger mer för pengarna om du har lite is i magen. Eller så prutar du lite på hojen i annonsen. Har den inte använts på två år kanske säljaren är motiverad att bli av med den.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tänk på att vattenpumpen var dåligt konstruerad fram till 08 och att kopplingsslaven(?) har tendens att fallera (då sätter man dit eftermarknads).

Finns mycket ktm-kunskap på forumet! :)

Ladda ner Kevxtx modbok där mycket kan appliceras på flera 990 modeller.

http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=20811

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top