Finland förbjuder onödig och störande körning

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...euro-den-nya-trafiklagen-forbjuder-onodig-och

"Nöjeskörning är enligt lagen onödig körning. Att bränna gummi och låta bilstereon ryta ut musik är störande körning. I juni kommer en ny lag som tar tag i det här."
"Vägtrafiklagen ser på motorfordon som verktyg för att transportera folk eller för arbete. Allt övrigt körande är enligt lagen mer eller mindre onödigt"

"Om en bil kört förbi tillräckligt många gånger anses det fylla kriterierna för onödigt körande. I typiska fall är det magiska antalet tre."

"Polisen kommer att beakta onödiga avgaser och oljud när de bedömer vad som är onödig körning. "

"En högljudd accelerering vid ett trafikljus kan alltså bli en dyr affär även om den sker på vägen till jobbet. "


Så att ta sin Ducati med eftermarknadspipor och nöjesköra en timme blir alltså olagligt i Finland. :skrämd
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
The Man passar på att flytta fram sina positioner i coronatider när det knappast går att piska upp en opinion emot något alls.

Jag såg ett meme om att hela 2020 borde avinstalleras eftersom det innehåller virus...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Auktoritära krafter flyttar fram sina positioner både till höger och vänster. Snart är det slut på ett kort liberalt mellanspel i vår historia.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Onödig körning? Måste man vara skitnödig för att få köra fordon i Finland?
Man skall uppenbarligen ha ett riktigt syfte och inte bara köra runt. Typ; åka till jobbet, åka till affären, osv. Annars är det onödigt och släpper ut för mycket avgaser.
Och polisen skall göra bedömningen på plats. Det bådar ju för ganska varierande bedömningar.

Skrämmande om de tankarna hittar hit.
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Frågan är ju om det gäller elbilar också, de låter ju inte speciellt mycket och släpper inte heller ut något.

I vilket fall är det jädrans idiotiskt, "skrämma" folk att stanna hemma i detta vackra land. Nöjeskörning är bra för själen och tar de ifrån oss våra slingriga rundor då och då så tar dom också en bit av oss. Ibland måste man få komma iväg hemifrån...

Vi betalar ju också fordonsskatt samt bränsleskatt, snart också kilometerskatt, ska de höja dessa då folk kör mindre, för att kompensera förluster?

Edit: läste lite längre och de kan ju knipa år elfordonsägare också om de anser det som säkerhetsrisk, frågan är om de sätter dit en för att man möjligen kan köra över fotgängare om man kör flera varv runt stan.
 
Last edited:

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Frågan är ju om det gäller elbilar också, de låter ju inte speciellt mycket och släpper inte heller ut något.

I vilket fall är det jädrans idiotiskt, "skrämma" folk att stanna hemma i detta vackra land. Nöjeskörning är bra för själen och tar de ifrån oss våra slingriga rundor då och då så tar dom också en bit av oss. Ibland måste man få komma iväg hemifrån...

Vi betalar ju också fordonsskatt samt bränsleskatt, snart också kilometerskatt, ska de höja dessa då folk kör mindre, för att kompensera förluster?

Edit: läste lite längre och de kan ju knipa år elfordonsägare också om de anser det som säkerhetsrisk, frågan är om de sätter dit en för att man möjligen kan köra över fotgängare om man kör flera varv runt stan.
Dom la väl ner kilometerskatten?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Jag vet inte? Vart står det? Känns som elbilarna måste skattas, och det inom en rimlig framtid.
Var någon debatt om det på P1, helt orimligt med utredningen som dom kom fram till så det lades på is.

Om det återupptas till elbilar vet jag ej men det var bland det sjukaste jag läst. Någon kan omöjligt vara så korkad eller förresten, det kunde dom visst.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Inget som gör dig lycklig som individ.bara det som är bra för kollektivet. Och ledarna förstås
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Onödiga utlandssemester till varmare ställen som Thailand borde ju verkligen göras olagliga om man inte får åka MC på nöjesresor, tre års fängels för en Thailandsresa borde väl vara lagom och kanske ett år för Kanarieöarna. Jag är inte intresserad av detta så då ska de göras olagliga, det är nog så resonemanget går bland beslutsfattarna.

Vad är en nöjesresa, om jag har med mig en termos kaffe och en påse bullar och åker runt i Norrbotten och fikar är det nöjes körning? Får jag åka och fiska, det är ju både nöje med fiska och åka hoj? Är det okej att åka att fiska men inte åka och dricka kaffe efter vägen? Hela turistnäringen är ju bara att lägga ner i sånt fall då stor det av turismen blir olaglig, eller är det okej att turista med bil eller hoj 1000 mil en sommar men inte köra 10 mil på raggen en sommar med Cadillacen? Om mitt mål med att dricka öl och åka Cadillac på raggen är att få ihop det med en tjej är det då onödig körning? I sånt fall borde ju alla nattklubbar göras olagliga då folk tar sig dit för enbart nöje, tror att utelivet i Sverige påverkar miljön mer är hojarna, alltså ska nattklubbar göras olagliga.

Blir ju lite skrämmande om polisen ska få avgöra om jag nöjeskör eller ej, är det kortaste vägen till och från jobbet som gäller då? Vad kan försäkringsbolagen hitta på? Jag kraschade eftersom skogsväg där jag skulle ha svårt att motivera annat än nöjeskörning, dom kan nog se sin chans att slippa betala ut eller reducera ersättningen vid en olycka.

Om man sen vill få bort viss onödigt stötande trafik som lever om nattetid eller att man bränner däck och spelar stereo kan jag väl förstå men detta är väl redan olagligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inget som gör dig lycklig som individ.bara det som är bra för kollektivet. Och ledarna förstås
Ekonomer är det som kommer att få samhället att krascha :fakta

Samhället ska stängas ner för att förhindra att multisjuka pensionärer dör, men ingen tittar på konsekvenserna. Nu börjar ju vissa grupper vakna och varnar för ökad psykisk ohälsa pga ensamhet, arbetslöshet osv, och att det kan leda till en våg av självmord och sjukskrivningar. Många länder inser också att dom inte alls har råd att stänga ner några längre stunder.

Statliga bolag säljs ut, så att staten förlorar inkomsten och vi får högre priser och sämre service, tex bilprovningen och apoketen. Men just försäljningen gav ju en intäkt. Eller så går man ihop med ett annat land och tar notan för deras avveckling av verksamheten, tex Postnord.

Förtätning är också ett poppis koncept, man ska mosa in så mycket folk som möjligt på så liten yta som möjligt, för att maximera avkastningen. Javisst, det är ju billigare per person att bygga infrastruktur till ett höghusområde med smala gränder mellan husen än till ett villaområde, det krävs färre buss/tunnelbanelinjer osv. Sen att folk mår piss egentligen, sjukdomar sprids lättare osv, det bryr sig ingen i. Det senaste jag läste var att det inte finns någonstans för dagisbarnen att vara ute i några nya områden dom bygger häromkring. Nej, såklart det inte gör det, det är ju bättre att sälja den marken till ett fastighetsbolag som kan bygga höghus där. Hur var det nu, var miljonprogrammet ett vinnande koncept som gav lyckliga invånare i mysiga områden utan kriminalitet och utanförskap?

Sen kan man ju blanda in miljömuppar också, som glatt låter sig övertygas om att en SUV på 2,5 ton och med en härlig V8 kan bli en supermiljöbil och få full miljöbonus, eftersom den har lite extra ballast i form av batterier och en komplex elhybriddrivlina, och kan köra testbanan på el, men efter någon mil drar en liter milen istället. Och att förbjuda tops skulle ju rädda världen en sväng också, enligt han som flög mellan Bromma och Arlanda.

Det går inte att ha ett samhälle som enbart styrs av ekonomer som har fokus på halvårsbokslut, och blindgalna miljödårar som inte har en aning om hur saker funkar. Man måste lyfta blicken lite också.
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Äh, bara medier som haussar upp det, eftersom vi har begränsningar på G pga Coronan så har ungarna i brist på att hänga på typ ungdomsgårdar, mackar osv börjat att samlas i grupp och anordna typ cruising med allehanda fordon som vi gjorde för en 20-30 år sen, detta stör en del folk och dom har då fått en del uppmärksamhet i media med dessa samlingar där det är nån hundra ungar. Onödig körning har alltid varit förbjudet i tätort, minns när vi var unga och var ut å körde omkring på stan å festa å levde fan så kunde FBI stå och räkna hur många varv man körde å efter en ca 3 varv kunde dom vifta in nån. :D Nu omfattar det även utanför tätort, å ni har samma, onödigt och störande körning kan avbrytas eller hur?:smasha

Så helt enkelt sensationsnyhet, å vem fan ska kolla om du är ute på "onödig" körning.. Eskil å Ada 79 år ut på söndagsutflykt å blir nerbrottad av milisen..:rofl
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det låter som en Coronalag där man tar tillfället att förbjuda något många inte gillar. :va

Alla städer har väl haft en raggarrunda med hastigheter som kunde ge böter om de körde för sakta.

Med Noll Vision ska vi nu alla i Sverige köra i dessa låga hastigheter för att inte vara trafikfarliga. :huvet
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Äh, bara medier som haussar upp det, eftersom vi har begränsningar på G pga Coronan så har ungarna i brist på att hänga på typ ungdomsgårdar, mackar osv börjat att samlas i grupp och anordna typ cruising med allehanda fordon som vi gjorde för en 20-30 år sen, detta stör en del folk och dom har då fått en del uppmärksamhet i media med dessa samlingar där det är nån hundra ungar. Onödig körning har alltid varit förbjudet i tätort, minns när vi var unga och var ut å körde omkring på stan å festa å levde fan så kunde FBI stå och räkna hur många varv man körde å efter en ca 3 varv kunde dom vifta in nån. :D Nu omfattar det även utanför tätort, å ni har samma, onödigt och störande körning kan avbrytas eller hur?:smasha

Så helt enkelt sensationsnyhet, å vem fan ska kolla om du är ute på "onödig" körning.. Eskil å Ada 79 år ut på söndagsutflykt å blir nerbrottad av milisen..:rofl

Som jag läste artikeln begränsade sig lagen inte på det sättet. Sen när kan vi förvänta oss återhållsamhet från dom troende, dom som vet bäst, dom som har rätt?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att jag håller med Bosse i denna fråga,

Om en enskild polisman helt plötsligt ska bestämma vad som är nytta och nöje så är vi nog väldigt snett ute...Jag har ännu inte träffat en enda polisman som imponerat med sitt intellekt och precis som Bosse säger - det måste ju finnas tusentals andra "verksamheter" man kan syna innan man ger sig på motorhobbyn...?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag tror dom menar det vi kallar buskörning. det ju även olagligt i sverige.
många gator o torg stängs vid 22 i sverige för att förhindra buskörning
kan inte tänka mej att dom förbjuder vanligt folk att ta en söndags tur i jänkebilen eller motorcyklen.
"onödiga avgaser" betyder sannolikt buller
nock inte så farligt som visa tror
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det verkar som de vill åt rund- och buskörningen i tätbebyggt. Är i Arvika och jobbar, och det brummas runt här i byn. Hur många gånger på 30 minuter ser jag "LINDSTRÖM" (ja det står med stora bokstäver i framrutan, så klart) i sin A-traktor? Minst fem. Jag tror det är detta lagen syftar till.

Finska polisen vill helt enkelt ha ett verktyg för att kunna stoppa buskörning på olämpliga ställen. Samma som vi har i Sverige. Sen att man i den finska lagen verkar tolka all körning utan mål som "onödig" och därmed inte laglig - ja det är en annan femma. Men då kan man juridiskt börja tvista om vad ett mål är. Mitt mål är att må bättre? Eller "mitt mål är hemma".

Jag skulle tippa på att det blir väldigt svårt att bötfälla en vanlig trafikant som är ute och kör en runda (speciellt på landsväg) med ett fordon som inte bryter mot exempelvis buller, och som framförs på ett normalt sätt.

Stora delar av nyheten är sensationsjournalistik - även om det är djupt störande att ett land bedömer all körning som inte är "nödvändig" som olaglig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top