MC-kort i sommar?

Lidas05

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Falun
Hoj
-
Hej på er!
Tog tillfället i akt att skumma igenom många av trådarna inne i detta forum. Har försökt hitta åsikter kring vissa hojar & vad man ska tänka på kring när man är ny. Men tänkte att det är väl lika bra att bli en av ert forum också för ni verkar ju kunna svara på det mesta.

Bestämde mig för 1-2v sedan att nu ska jag försöka ta MC-kort, så efter körtillstånd samt synundersökning så tog jag min första lektion i torsdags. Otroligt spännande, nervöst & intressant, känner att jag har stor respekt för att köra tung hoj.

Jag är 40år så det blir A-kort på en gång, har inte kört hoj sedan man körde moppe men det var ju några år sedan, så lite vana har man ju men märktes ju tydligt att man var ovan & konstigt vore det annars.
Vet inte vad som är vanligt att göra på första lektionen men vi körde iväg genom stan på en gång och vidare till ett övningsområde där jag fick öva på lågfart, köra koner samt vändningar och olika bromsningar. Sedan en sväng ut på vägen med trafik.

Ny lektion bokad på lördag & sedan har jag risk 1,2:an kommande 2v.
Teorin har jag kikat igenom på ikörkortmc, mycket bra & nyttig för det märks att man inte kommer ihåg allt längre. Dock är det jobbiga att komma ihåg statistik samt olika sträckor kring bromssträcka samt stoppsträcka osv.

Jag har även redan bokat tid för teori samt förarprov men fick tider långt fram så min förhoppning är att fixa risk-utbildningarna & hoppas på att hitta tidigare tider.
Jag har dock ingen egen hoj (än) & även ingen att träna tillsammans med, men det kanske går bra ändå.

Som så många andra så tänker jag såklart på att skaffa hoj men det är ju svårt att veta vilken som passar, jag är 186cm lång & är väl hyfsat atletiskt byggd. (runt 90kg)
Har kikat på en massa olika modeller som jag gillar rent utseendemässigt även fast de skiljer sig en del i stil. Jag kan tänka mig att köpa en lite äldre hoj men även lite nyare men en budget till max 60´.
Jag är ingen som mekar så driftsäkerhet blir viktigt & inte allt dyr för att serva.
Jag har mognat till åren så inte ute efter någon hoj där största syftet är att blåsa upp till 200km/h men fortfarande med lite kraft & en skön upplevelse.

Dessa olika modeller har jag kikat på/fastnat för:
Kawasaki:
Z 750
Z 650
ER-6n
Vulcan

Yamaha:
FZ8-N
FZ6-N
MT-07 (samma som körskolan)
MT-09
Bulldog BT 1100
XJ6
XSR 900

Suzuki:
GSR 750
Bandit 600

Honda:
Hornet CB 600
CB 750
650 F

Ber om ursäkt för det långa meddelandet :hihi men hoppas ni kan hjälpa mig med er kunskap & erfarenhet.

// Lidas05
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vet inte vem du kör hos, men jag tog några lektioner hos Wahlin när jag hade jobb i området för länge sen. Riktigt bra snubbe!
 

KitKat

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2020
Ort
Ingen aning.
Hoj
R1250GS
Hej hopp!


60 000 är en bra budget och du kan få fina ex för den summan. Jag är inte så kunnig på de olika modellerna. Mitt tips är att du tar dig till lite olika handlare i ditt område och testar och klämmer på lite hojar. Den hojen man tycker är skitsnygg kan vara den som man sitter sämst på och då är det lite tråkigt. Du kommer med stor sannolikhet ändra dig flera gånger om innan du landar i "rätt" kategori hoj för dig.

Du är även rätt storväxt på 187 och 90 kg. MT07 och 09 är fina hojar men lider av lite dåliga dämparkomponenter från fabrik. Kan upplevas rätt svampiga och mjuka jämfört med bra grejer. Som sagt kolla med handlare.

Även skyddsutrustning kan kosta en hel del och även där kan det vara bra att ha en stadig budget. allt från någon tusenlapp på blocket till över 30000 i butik är inget ovanligt när folk handlat klart. :crash

Lycka till! :hej
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej hopp!


60 000 är en bra budget och du kan få fina ex för den summan. Jag är inte så kunnig på de olika modellerna. Mitt tips är att du tar dig till lite olika handlare i ditt område och testar och klämmer på lite hojar. Den hojen man tycker är skitsnygg kan vara den som man sitter sämst på och då är det lite tråkigt. Du kommer med stor sannolikhet ändra dig flera gånger om innan du landar i "rätt" kategori hoj för dig.

Du är även rätt storväxt på 187 och 90 kg. MT07 och 09 är fina hojar men lider av lite dåliga dämparkomponenter från fabrik. Kan upplevas rätt svampiga och mjuka jämfört med bra grejer. Som sagt kolla med handlare.

Även skyddsutrustning kan kosta en hel del och även där kan det vara bra att ha en stadig budget. allt från någon tusenlapp på blocket till över 30000 i butik är inget ovanligt när folk handlat klart. :crash

Lycka till! :hej

Håller med föregående talare med förbehåll för just testa. Eftersom du inte har körkort kommer du inte få provköra.
Men provsitta är bra, läsa lite om dom man är intresserad av osv. Välja första hojen utan kort är oftast svår att hitta rätt, eller många har nog det.

Lycka till.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Budgetera för körkortet och skyddsutrustning. Köp hoj för det som blir över.
 

Lidas05

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Falun
Hoj
-
Håller med föregående talare med förbehåll för just testa. Eftersom du inte har körkort kommer du inte få provköra.
Men provsitta är bra, läsa lite om dom man är intresserad av osv. Välja första hojen utan kort är oftast svår att hitta rätt, eller många har nog det.

Lycka till.


Ja, leta efter artiklar & kika på Youtube-klipp är det främsta intresset just nu :D
Kanske lätt att man har för bråttom, man vill ju helst ha klarat kortet NU, är riktigt taggad på att komma ut på en hoj till sommaren så får hoppas det målet kan uppnås.
Verkar som en effekt av Corona även har påverkat teori samt förarprov, fick höra att det är många "inspektörer" som inte sätter ut tider.. Men det får visa sig längre fram.
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Lycka till! Hoppas det verkligen går vägen. :)
Hörde att någon regel ändrats, och att man kan boka körprov utan att ha klarat teoriprov, men att man inte får genomföra körprov utan att ha ett godkänt teoriprov. (nåt sånt)
Tog kortet nyligen, två veckor sedan, och det diskuterades på uppkörningen. Herren som jag körde upp för berättade att det ser värre ut än vad det är, då många körprov avbokas då någon inte klarar teorin.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Du ska inte försöka du ska ta mc-kort!
Har sett en del ge upp men det är bara att nöta på och det är helt naturligt om det stundvis känns omöjligt.
 

crustyrider

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2019
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Jag var i samma sits som dig förra året och valde en Triumph Street triple 675R.
Ångrar mig inte en sekund. Perfekt första hoj. Snäll i början men ändå jävligt rolig när man blev varm i kläderna.
 

Lidas05

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Falun
Hoj
-
Vet ni vad!!
Uppkörning i måndags & det gick vägen! Fy fan vad nervös jag var hela dagen!!
Jag har haft tur samt varit aktiv i att hitta tidigare tider för både teorin samt körprovet (även fast jag fick åka till Köping för teoriprovet, men det var det värt)
Så nu har jag MC-kort, riktigt skön känsla! Men dessvärre ingen egen hoj än. Känns som att även utbudet har fått sig en corona-effekt, tycker inte det kommer ut så mycket & min uppfattning är att det som kommer ut har en högre prisklass för tillfället? Någon som känner igen sig? Eller är det så den här tiden på året?

Street Triple verkar rolig men ligger inte ute så många direkt:tungan

Ingen i Dalarna/Uppsala/Stockholm/Gävle som ska sälja sin cykel? :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns många mc köposälj-grupper på FB där du blir överöst av erbjudanden från desperata säljare.
Pruta hårt och köp inget obesiktigat eller med "bara förgasarrengöring" och kolla rotationsriktningspilen på däcken så blir det nog bra
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top