Info om bilfirma i Tungelsta!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Firman har en Hotmailadress.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
:rofl
Personligen är jag väl absolut ingen fan av franska bilar heller även om jag måste motvilligt tillstå att även om vår Berlingo har fått oförtjänat mkt skit så har den faktiskt fungerat förvånansvärt bra.
Finge jag själv välja så hade jag kikat på en annan typ av bil som ska fungera som andra fiol i vår vagnspark men då sambon är den som nästan uteslutande kör bilen så måste hennes åsikter (hon älskar bilfan!) vägas in!





(husfrid är definitivt inte underskattat :tungan)

Kvaliten på franska bilar har många åsikt om men dessa åsikter bygger nog en del på förutfattad mening. Det finns exempel på mindre bra tekniska lösningar men å andra sidan har jag en fantastiskt underhållande "Svensk" Husqvarna 701:a där man behöver verktyg för att nå verktygsfacket!! Eller där SM- varianten samt Enduron använder sig av samma längd på sidostödet trots olika höjd på hojarna med resultatet att SM står nästan upprätt i parkerat läge med stor risk att den faller om man inte kortar sidostödet...klantigt!

Biltypen du är intresserad av Partner / Berlingo /Caddy är en förnuftig biltyp om den används för att frakta personer och gods då den är lättlastad. Ingen vidare prestanda och något högre bränsleförbrukning än en vanlig personbil men den gör sitt jobb.
Akilleshälen på Partnern / Berlingon är remskivan som brukar lägga av vid ca 6000 mil, inget dramatiskt och man hör detta 100 mil innan aluminiumbeläggningen lossnar. Har haft 5-6 stycken och varje har rullat 25 - 30 000 mil i min ägo. Luftmassamätaren kunde spöka ibland men mycket driftsäker bil.
VW Caddy (tre års erfarenhet) känns ändå kvalitetsmässigt något över Berlingon.
Renault Kangoo har jag enbart dåliga minnen av, har haft två och dom gjorde mig inte lycklig.

Innan jag skaffade min första Franska bil var jag också skeptisk. Min första Peugeot (Partner, syskonmodell till Citroen Berlingo) inhandlades ny ca år 2000 och vid 20000 mil var den enda driftstörningen generatorbyte.
I och med att den var driftsäker har jag fortsatt med Peugeot / Citroen / Fiat , har haft 10 -12 Boxer, Jumper samt Ducato.
Modellen som kom 2007 (kamkedja) är mkt bättre än tidigare generation.
Jag har precis tagit ut en Citroen Jumper ur tjänst, 5 år gammal och med 30 000 mil på mätaren (byte av startmotor, koppling, spindelled och fäktmotstånd)

Oljeservice vid 2000 mil med kvalitetsolja samt chaufförer som lyssnar på bilen och inte fullt kräm på stereon så håller bilarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top