Info om bilfirma i Tungelsta!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Jag har hittat en bil som jag o sambon överväger att köpa men tycker att firman verkar minst sagt "fishy".
De kallar sig Linceybil AB eller Linceybil Farsta Biloutlet.
Lyckas inte hitta firman på allabolag, de angivna numrerna är inte registrerade etc etc.

Är det ngn som känner till denna firman?
Är det bara att undvika eller...?

(tilläggas bör att jag har 40-50 mil till företaget ifråga så jag är inte jättesugen på att kuska upp utan att ha på "fötterna")
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan att ha koll på bolaget i sig så borde det väl finnas andra bilar med bättre säljare och inom kortare avstånd? När så pass fundamentala saker inte är på plats så ringer åtminstone en hel del varningsklockor hos mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Överväg inte att köpa den bilen.

Bilar finns det exakt hur många som helst och alla säljare är bättre än dessa bluffirmor.


Buy quality, cry once
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Carfax (el. motsvarande) på bilen säger nog mer om läget än rykten om handlaren.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tog slumpmässigt tre bilar från deras Blocket-sida och kollade ägare på dem. Ingen av bilarna ägdes av ett företag. En av de bilarna ägdes av en privatperson som står som ägare till 23 fordon och noll företag.
Seriöst...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tog slumpmässigt tre bilar från deras Blocket-sida och kollade ägare på dem. Ingen av bilarna ägdes av ett företag. En av de bilarna ägdes av en privatperson som står som ägare till 23 fordon och noll företag.
Seriöst...

Jag håller med om att det inte ser bra ut, men ÅAS så känner jag folk som har ett tjugotal fordon registrerade på sig också, utan att vara skummisar.
Jag kollade sonen nyss, för han skrotade bort en massa förra sommaren, nu har han bara 14 och en stor hög med delar....

Han har nog bara hälften i trafik dock
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag håller med om att det inte ser bra ut, men ÅAS så känner jag folk som har ett tjugotal fordon registrerade på sig också, utan att vara skummisar.
Jag kollade sonen nyss, för han skrotade bort en massa förra sommaren, nu har han bara 14 och en stor hög med delar....

Han har nog bara hälften i trafik dock

Jodå, visst finns det många som har mängder av fordon skrivna på sig. Det jag menar är att en bilhandlare som inte går att hitta hos Bolagsverket och där de utannonserade bilarna står skrivna på privatpersoner knappast är en seriös handlare. Det finns alldeles för många som handlar med fordon på ett yrkesliknande sätt utan att följa regelverket.
 

Kyrkratta

Medlem
Gick med
15 Mar 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki 1100
Se det som köp av en privatperson, bilhandlarnas garantier är ändå som ett desperat krogragg halv tre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jodå, visst finns det många som har mängder av fordon skrivna på sig. Det jag menar är att en bilhandlare som inte går att hitta hos Bolagsverket och där de utannonserade bilarna står skrivna på privatpersoner knappast är en seriös handlare. Det finns alldeles för många som handlar med fordon på ett yrkesliknande sätt utan att följa regelverket.

Det är jag fullt enig med dig om, bilhandlare "som låter bilen stå kvar på föregående ägare för att det inte ska bli så många ägarbyten på fordonet" har sällan rent mjöl i påsarna
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp en premiumbil från märkeshandlaare , fick ett års nybilsgaranti förlängd :rock

Skulle aldrig köpa annat om jag inte hade egen verkstad
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skulle inte köpa något från dem.

Dels vet man inte vilket företag som ligger bakom om det ens ligger ett företag bakom.
Det framgår inte på hemsidan om det finns ett bolag bakom.
Söker man på bolagsnamnen finns inget sådant registrerat bolag.

Telefonnummret går till en okänd abonent.

Slår man på senaste bilen de lagt upp, Subaru Outback CUJ149, så har den varit skrotad i USA innan den importerats till Litauen och sedan till Sverige.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle inte köpa något från dem.

Dels vet man inte vilket företag som ligger bakom om det ens ligger ett företag bakom.
Det framgår inte på hemsidan om det finns ett bolag bakom.
Söker man på bolagsnamnen finns inget sådant registrerat bolag.

Telefonnummret går till en okänd abonent.

Slår man på senaste bilen de lagt upp, Subaru Outback CUJ149, så har den varit skrotad i USA innan den importerats till Litauen och sedan till Sverige.

En närstående till mig blev blåst på typ 120.000 av en sådan "handlare"... en bekant blev lurad på nästan 200.000.

Stay out.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag skulle inte köpa något från dem.

Dels vet man inte vilket företag som ligger bakom om det ens ligger ett företag bakom.
Det framgår inte på hemsidan om det finns ett bolag bakom.
Söker man på bolagsnamnen finns inget sådant registrerat bolag.

Telefonnummret går till en okänd abonent.

Slår man på senaste bilen de lagt upp, Subaru Outback CUJ149, så har den varit skrotad i USA innan den importerats till Litauen och sedan till Sverige.

Populärt att ta hit översvämningskadade bilar från Usa , kan se helt nya ut men elsystemet kommer börja spöka med salt överallt som börjar krypströmma i vårat fuktiga klimat
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
TACK för all input, uppskattas verkligen!
Innerst inne insåg jag att magkänslan/varningsklockorna var riktiga men behövde väl höra det från ngn utomstående oxå som en bekräftelse...
Söker vidare!
:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag håller med om att det inte ser bra ut, men ÅAS så känner jag folk som har ett tjugotal fordon registrerade på sig också, utan att vara skummisar.
Jag kollade sonen nyss, för han skrotade bort en massa förra sommaren, nu har han bara 14 och en stor hög med delar....

Han har nog bara hälften i trafik dock


Driver du bilfirma och har bilarna skrivna på privatpersoner så är du oaktat hur jäkla reko du än är, en sjavig typ.

Det åsido, bilen i sig behöver inte vara nå skumt med. Den kan bara haft otur med sin ägare.

Vill man stötta sådan verksamhet är en större fråga i frågan.

Du får helt enkelt hantera köpet som vilket privatköp som helst. Din undersökningsplikt blir annan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För min del är det sämre att handla av en skum bilhandlare än av en privatperson. En privatperson kan vara ärlig i sina uppgifter om bilen, men "Ärlige Harrys Bilar" vet man redan från början att det är något fel på. Det är säkert ingen långsökt gissning att Harry har stört ett antal bilsäljare med skambud och irriterande attityd för att fylla på sitt lager med bilar. Sen skrivs bilarna på någon uteliggare eller Harrys kusins farmor så att han själv ska slippa betala diverse skatter.
Har de även satt i system att arbeta med utskrotade bilar från diverse naturkatastrofer riskerar drömmande ynglingar att bli sittande med bilar utan fungerande elsystem eller med konstiga rostskador som gör bilen trafikfarlig. Bilarna kanske är ihoplappade med delar som hämtats på olika garageinfarter hos vanliga bilägare och följden av det är höga försäkringspremier.
----------
Fast jag undrar ju vilken bil som var värd att åka långt för...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skulle inte köpa något från dem.

Dels vet man inte vilket företag som ligger bakom om det ens ligger ett företag bakom.
Det framgår inte på hemsidan om det finns ett bolag bakom.
Söker man på bolagsnamnen finns inget sådant registrerat bolag.

Telefonnummret går till en okänd abonent.

Slår man på senaste bilen de lagt upp, Subaru Outback CUJ149, så har den varit skrotad i USA innan den importerats till Litauen och sedan till Sverige.

Hur finner du denna typen av information om bilarna.

Mvh
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top