Gaffelbenen sitter som helvete!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
HjäLp!
Jag är inne på sista rakan nu och det är i princip bara gafflarna och frambroms kvar.
Imorgon är det tänk att jag ska lämna in gafflarna på service på en firma (orkar inte göra det själv) så ikväll har jag spenderat timmar i garaget med att få dän gafflarna, men de sitter som berg!?
Jag har skruvat bort bromsok och framhjul, lossat på alla tänkbara saker (clip-ons, nåt styrdämparfäste tror jag), två stycken inseksbultar på varje ben och så sista fästena ovanför clip-on fästena.
Jag såg på nån video nån lirare som gjorde samma sak, men när han gjorde det så fick han hålla i gaffeln när han släppte sista bulten annars hade gaffeln åkt i backen. När jag släpper sista bulten händer inte ett skit. Bägge gafflarna sitter som fastsvetsade.
Har provat att knacka lite försiktigt lite här och var för att se om det släpper, men jag vågar inte ta i eftersom cykeln står på nåt tattar-depåstöd från Biltema (som dessutom inte ens passar i kronan).
Har oxå testat att bända lite med en skruvmejsel på alla ställen jag kan se att det sitter bultar och alla de ställena fjädrar när jag bänder så det ser inte ut att sitta fast där.
Vad i hela helvete gör jag för fel?

Som sista grej innan jag gick in för kvällen så drog jag på lite 5-56 på alla ställen där jag ser att gaffelbenen sitter fast, men jag tror inte ens på det själv.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du tagit bort framskärmen? Tvärstaget mellan gaffelbenen kan vara orsaken att gaffelbenen "nyper". Kan du snurra på gaffelbenen? Vad det är för hoj du försöker skruva på har viss betydelse - mer än att det är en 120 hästars Suzuki - för att kunna komma med några vettiga råd.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har du tagit bort framskärmen? Tvärstaget mellan gaffelbenen kan vara orsaken att gaffelbenen "nyper". Kan du snurra på gaffelbenen? Vad det är för hoj du försöker skruva på har viss betydelse - mer än att det är en 120 hästars Suzuki - för att kunna komma med några vettiga råd.

Det är en Suzuki GSXR 750 från -93.

Yes framskärm är borta. Nope det går inte att snurra på dem. Jag måste vara lite försiktig tyvärr då jag inte litar ett dugg på den där gaffelstödet från biltema, men jag har vridit och juckat så mycket jag törs, och även knackat lite runtikring men de rubbas inte en millimeter. Har jag tur så kanske det släpper lite med 5-56, men jag tänkte mest höra om jag kanske har missat nåt. Har aldrig skruvat med gafflar förr så man känner sig lätt osäker...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag har kilat i två lagom stora skruvmejslar så käftarna öppnat liiite. Sen en träkloss uppe på benet och en smäll med en semistor hammare. Har du justerskruvar så banka inte rätt på dom.
Palla upp med något under benet så det bara kan lossa någon centimeter.

Har funkat för mig när det suttit fast ordentligt.:smasha
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slå in en skruvmejsel lite lagom i gapet både på övre och undre kronan så att det öppnar upp lite mer. Sätt lämpligt verktyg på toppmuttern och vrid gaffelbenet samtidigt som du trycker neråt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett tips som förenklar livet eftersom toppmuttern ibland är dragen onödigt hårt. Den behöver inte dras särskilt hårt alls egentligen. Den är lättast att lossa medans gaffeln sitter på hojen

Den bästa arbetsmetodiken är därför att man först lossar klämskruvarna i övre gaffelkronan så att de inte klämmer fast mutter. Därefter lossar man toppmuttern medans gaffelbenet alltså fortfarande sitter fast i nedre kronan. Drar muttern på plats igen men löst.
Därefter lossar man skruvarna i nedre gaffelkronan och tar lös gaffelbenen.

Din stötdämparmecklare kommer nog vara tacksam för det, och ska du serva gaffeln själv har du säkert inte ens verktyg för att lossa muttern efteråt.

Lossa sedan bottenskruven på gaffelbenen och ställ dom så att oljan rinner ur medans du går och dricker ditt morgonkaffe. Så blir det trevligare att jobba sen utan olja som rinner överallt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är en Suzuki GSXR 750 från -93.
Nu vill jag inte verka besvärlig, men din hoj har EN (1) framgaffel med TVÅ (2) gaffelben, alltså INTE två framgafflar. Den har heller inte två svingar.

Att ditt framstöd är lite vingligt för att du har fel diameter på tappen som går in i gaffelkronan är inte stödets fel ;) Dessutom ska man aldrig lyfta med enbart framstöd, man ska alltid ha ett depåstöd bak också :fakta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och så använder du plastkilar att vidga infästningarna med, bankar man in skruvmejslar blir det fula märken.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om gaffelkronorna är gängade (inte skruv och mutter) så kan man dra i skruven i den gängade änden först och sätta en plåtbit eller planbricka i glipan och dra skruven lite lätt för att öka avståndet.

Bild längre ned.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Och, passar inte pinnen som ska upp i undre gaffelkronan så sätter man i en vanlig hylsa med rätt ytterdiameter så löser.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
27912a6d717352df9875c5d21f7a208f.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu vill jag inte verka besvärlig, men din hoj har EN (1) framgaffel med TVÅ (2) gaffelben, alltså INTE två framgafflar. Den har heller inte två svingar.

Att ditt framstöd är lite vingligt för att du har fel diameter på tappen som går in i gaffelkronan är inte stödets fel ;) Dessutom ska man aldrig lyfta med enbart framstöd, man ska alltid ha ett depåstöd bak också :fakta

Äsch, notera tidpunkt för trådstarten och fantisera typ 10 timmars pungslit i garaget så svetten dröp, och innan det 5 timmar uppe på en stege klippandes äppelträd. Då är man inte så petig med vokabuläret ;)

Det är alldeles riktigt att det är tappen som är dimensionerad efter en liten kines fisring istället för en Suzukiförares grova utblås :)
Bakstöd är ju en självklarhet. Fast det hjälper jättelite när det finns varken framhjul eller GAFFELBEN där fram :arsele:lol
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu ligger GAFFELBENEN hos Talos för service.
FYIHELAHELVETE vad de satt. Fick bända upp varenda fäste med kilar, spraya 200 liter 5-56 och vålda med hylsnyckel och en 32 hylsa. Fronstödet kollapsade vid ett tillfälle, men som tur var hade jag spännt upp två spännband från ramen till krokar i taket, plus en domkraft under kylarfästet, samt pallat upp ramen underifrån med stenplattor från trädgården :näsblod
Kan ge mig fan på att de där benen inte varit avmonterade på 27 år. :död

Well, well...tack för alla tips! Återkommer när de ska monteras på igen, antar jag :gnissla:brynad
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu ligger GAFFELBENEN hos Talos för service.
FYIHELAHELVETE vad de satt. Fick bända upp varenda fäste med kilar, spraya 200 liter 5-56 och vålda med hylsnyckel och en 32 hylsa. Fronstödet kollapsade vid ett tillfälle, men som tur var hade jag spännt upp två spännband från ramen till krokar i taket, plus en domkraft under kylarfästet, samt pallat upp ramen underifrån med stenplattor från trädgården :näsblod
Kan ge mig fan på att de där benen inte varit avmonterade på 27 år. :död

Well, well...tack för alla tips! Återkommer när de ska monteras på igen, antar jag :gnissla:brynad

BRA GJORT!!! Nyfiket undrar man ju "Hur rostiga var gaffelbenen där kronorna klämt?"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu ligger GAFFELBENEN hos Talos för service.
FYIHELAHELVETE vad de satt. Fick bända upp varenda fäste med kilar, spraya 200 liter 5-56 och vålda med hylsnyckel och en 32 hylsa. Fronstödet kollapsade vid ett tillfälle, men som tur var hade jag spännt upp två spännband från ramen till krokar i taket, plus en domkraft under kylarfästet, samt pallat upp ramen underifrån med stenplattor från trädgården :näsblod
Kan ge mig fan på att de där benen inte varit avmonterade på 27 år. :död

Well, well...tack för alla tips! Återkommer när de ska monteras på igen, antar jag :gnissla:brynad

Montera dit dem är förhållandevis mysigt pill och ska inte kräva fasligt med våld alls.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett tips som förenklar livet eftersom toppmuttern ibland är dragen onödigt hårt. Den behöver inte dras särskilt hårt alls egentligen. Den är lättast att lossa medans gaffeln sitter på hojen

Den bästa arbetsmetodiken är därför att man först lossar klämskruvarna i övre gaffelkronan så att de inte klämmer fast mutter. Därefter lossar man toppmuttern medans gaffelbenet alltså fortfarande sitter fast i nedre kronan. Drar muttern den på plats igen men löst.
Därefter lossar man skruvarna i nedre gaffelkronan och tar lös gaffelbenen.

Din stötdämparmecklare kommer nog vara tackas för det, och ska du serva gaffeln själv har du säkert inte ens verktyg för att lossa muttern efteråt.

Lossa sedan bottenskruven på gaffelbenen och ställ dom så att oljan rinner ur medans du går och dricker ditt morgonkaffe. Så blir det trevligare att jobba sen utan olja som rinner överallt.

Vill inte strö salt i såren men efter jag skrev gick jag ut och plockade lös gaffelbenen på en crosshoj, har servat den monterat tillbaka och ätit lunch, bara kaffet kvar.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
BRA GJORT!!! Nyfiket undrar man ju "Hur rostiga var gaffelbenen där kronorna klämt?"

Tack!
De är ju lackade och antingen har nån tidigare ägare dragit åt någe så in i helvete att färgen har förvandlats till svetsfog, eller så har de helt enkelt aldrig varit bortplockade förut :näsblod
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vill inte strö salt i såren men efter jag skrev gick jag ut och plockade lös gaffelbenen på en crosshoj, har servat den monterat tillbaka och ätit lunch, bara kaffet kvar.

Man blir förbannad. :mad:

Själv strödde jag lite socker i såren genom att beställa ett par nya race stövvlar, because I'm worth it! :arsele
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De är ju lackade och antingen har nån tidigare ägare dragit åt någe så in i helvete att färgen har förvandlats till svetsfog, eller så har de helt enkelt aldrig varit bortplockade förut :näsblod

Jag blir alltid nervös när jag läser om lackade framgaffelrör...

En original GSX-R från 1993 har väl en helt vanlig USD-gaffel med aluminium ytterrör som är anodiserade...? Deras yta skall absolut inte lackeras då deras monrering i gaffelkronorna är att betrakta som precision.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top