REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 3 av 3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R

Bygga led broms/bakljus.

Jag vet att det finns många duktiga personer inom elektronik på sporthoj. Min fråga är nog ganska okompliserad men ställer den ändå.

Jag vill ta 10 vanliga 5mm led med ben och löda ihop dessa så dom funkar i 2 separata rader a5st som både fungerar som broms o bakljus.

Antar att man tar 12volt från bakljuset via ett motstånd för att minska effekten på led och sedan bara drar bromsljus spänningen parallellt till samma anslutnings punkt men efter motståndet o då lyser led med full effekt?

Rätta mej gärna och förklara hur jag bör göra detta enklast.

Tack på förhand

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Uträkningarna beror helt och hållet på Vfwd och Ifwd på lysdioderna. Det är Ifwd som bestämmer om LED'en går sönder eller inte.

https://dccwiki.com/LED_Lighting_and_Resistors
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Tack anders det var inte så komplicerade trodde jag kanske var tvungen att ha en spännings stabilisator o också men det verkar ju kunna funka ändå.

Mvh

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Millenialsuttryck för att söka på internet....... (används även av andra mindre begåvade, typ min fru)...

steffe
Vill du annonsera ovan? Klicka här