Tips om vägar runt Arvika önskas!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Trevligt att se att några också verkligen kör hoj i detta fora :) Ha en go tur!

Tackar - jo det blir en fullpackad dag i morrn, service på hojen på morgonen, sen runt 55 mil från Malmö till Arvika. Blir motorvägen till Göteborg, jag har tyvärr inte tid att köra roliga vägar hela vägen då jag kör på arbetstid (vilket jag inte klagar över, köra hoj på arbetstid liksom!). :)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Rix 45 till mellerud
166 från mellerud till strax ovan Rostock.
Route 2218 till långed
Stenebyvägen genom ed ut till 172 sedan 172 till arvika.

Inte mycket längre än den väg du själv valt men galet mycket trevligare.. hade du kommit förbi mellerud på eftermiddag hade jag slagit följe med dej bara för att njuta lite fina vägar.

Åker från mellerud norrut titt som tätt på 30-40mil turer i lugn o ro på hojen.

Mvh
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Rix 45 till mellerud
166 från mellerud till strax ovan Rostock.
Route 2218 till långed
Stenebyvägen genom ed ut till 172 sedan 172 till arvika.

Inte mycket längre än den väg du själv valt men galet mycket trevligare.. hade du kommit förbi mellerud på eftermiddag hade jag slagit följe med dej bara för att njuta lite fina vägar.

Åker från mellerud norrut titt som tätt på 30-40mil turer i lugn o ro på hojen.

Mvh

Tack! Så här?:

Anteckning 2020-05-25 145117.png
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kurvor, kurvor, kurvor
Väg 172 är Sveriges näst längsta länsväg (bara en sån sak!) och sträcker sig från Uddevalla till Arvika. Utan en enda raksträcka längre än 25 meter. Det är skog och mera skog, små sjöar och vattendrag. Och Dalslands kanal med slussar. Och mera skog. Och kurvor. Och några bortglömda brukssamhällen. Men mest av allt: kurvor!

Orkar ni ända fram till Arvika? Mat eller fika vid Glafsfjorden i Centrum och kultur på Rackstadmuseet.

(Alternativ väg: E45)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kurvor, kurvor, kurvor
Väg 172 är Sveriges näst längsta länsväg (bara en sån sak!) och sträcker sig från Uddevalla till Arvika. Utan en enda raksträcka längre än 25 meter. Det är skog och mera skog, små sjöar och vattendrag. Och Dalslands kanal med slussar. Och mera skog. Och kurvor. Och några bortglömda brukssamhällen. Men mest av allt: kurvor!

Orkar ni ända fram till Arvika? Mat eller fika vid Glafsfjorden i Centrum och kultur på Rackstadmuseet.

(Alternativ väg: E45)

Ett stort tack för din vägledning! :)

Fint i Dalsland, kanon vägar och fina gamla bruksorter (Bengtsfors tex).

Effektiv körtid från Malmö till Arvika var 6 timmar och 10 minuter, vilket inte är så illa. Blev stopp strax innan Göteborg för mat och bensin, sen en bensträckare och bensin i Mellerud. Kurvor, skog, sjöar - och knappt några bilar alls. Bara jag och den nyservade hojen typ.

Heder åt väghållaren som grusat (snabellagningar?) E45:an och satt upp varningsskyltar precis överallt och sänkt hastigheten till 50 km/h (som ingen höll). Så ska det se ut!

Ska bli kul att ta några svängar någon eftermiddag/kväll de närmsta veckorna.

Tack igen alla i tråden! :yoparty
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I morrn ska det bli finväder (igen) så tänkte brassa lite efter jobbet, det är schnitzelbuffe på Gate till lunch på fredagar så kan hoppa över middag. Få se vilken runda det blir, men någon av alla tips blir det ju!

På måndag ska jag till Eurospeed och få bänkat och mappat.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Blev en fin sväng till Värmskogs Cafe idag, med en fin räkmacka som belöning. Sol, kurvor, fin natur och bara göttigt. Cirka 9 mil blev det.

Det blev inga fantastiska bilder precis - men jag tog några iaf: :D

2020-05-29 18.27.29.jpg

2020-05-29 18.27.17.jpg

2020-05-29 18.27.09.jpg

Anteckning 2020-05-29 210825.png
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja utforska vägarna runtom gärna norrut. Värmland har galet mycket vägar som inte gps vill föreslå när man söker kurviga vägar. Själv kör jag mest dit hjulet pekar o sedan stannar o frågar om vägen.

Värmlänningar är oftast genuint trevliga o verkar någon ointreserad pratar du bara ytligt om rallye bilar sådana står det i vartenda garage i hela Värmland.

Mvh
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja utforska vägarna runtom gärna norrut. Värmland har galet mycket vägar som inte gps vill föreslå när man söker kurviga vägar. Själv kör jag mest dit hjulet pekar o sedan stannar o frågar om vägen.

Värmlänningar är oftast genuint trevliga o verkar någon ointreserad pratar du bara ytligt om rallye bilar sådana står det i vartenda garage i hela Värmland.

Mvh

Strålande skrivet. Kunde inte sagt det bättre själv :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den här svängen blev det igår, fyfan i helvete vilka fina vägar (jo lite tjälskott men det är skitsamma med den här naturen:

Anteckning 2020-05-31 081035.png

2020-05-31 18.13.50.jpg

2020-05-31 18.14.47.jpg

2020-05-31 18.15.38.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då är hojen lämnad till Eurospeed för lite bänk och mapp. Hämtar upp den nästa sväng till Arvika om två veckor! :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och nu är hojen hämtad från Eurospeed. Tack ni som tipsade om Eurospeed och Roger!

På söndag kör jag hem hojen från Arvika, men det är inte omöjligt att jag kör upp den igen snart. Jag har många vägar kvar ju, och några som måste köras igen. :fyllisar
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har ett klagomål. Ingen juste räkmacka på bild senaste inläggen. Vad är du för en hojåkare "ejenkligen"? :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Från punkt två till tre har dom vräkt på oljegrus nu i veckan , tar du norrut vid Ica gräsmark mot Torsby och sen vidare på östra sidan Fryken har du också trevliga vägar som du kan fortsätta följa ner till kil

Tack för info - jag såg skyltarna om kommande vägarbete där när jag körde där sist har jag för mig. Synd på en fin vägsträcka, hade tänkt ta den svängen idag eller i morgon. Men jag provar östra sidan istället! :tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tack för info - jag såg skyltarna om kommande vägarbete där när jag körde där sist har jag för mig. Synd på en fin vägsträcka, hade tänkt ta den svängen idag eller i morgon. Men jag provar östra sidan istället! :tummenupp

Du passerar en av dom finare badställena mellan gräsmark -Torsby så badbyxor i ryggan är ett tips ,7-8km från gräsmark mot Torsby passerar du en camping ,direkt efter campingen gör du en u-sväng vid busshållplatsen och parkerar så har du 40-50 meter till stranden
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu är hojen hemma igen, blev att spetta snabbaste vägen hem.

Få se om det blir hoj upp om en vecka när jag ska tillbaka till Arvika, eller kanske sista rotationen innan semestern!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top