Tips om vägar runt Arvika önskas!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag är på ett större jobb i Arvika och kommer att vara här ett tag. Funderar på att köra upp med hojen nästa tur upp.

Har redan hittat väg 175 - men hoppas på att någon här som bor eller kan vägarna runt Arvika kan tipsa mig.

Det behöver vara kortare svängar (en till max två timmar) tur och retur från Arvika centrum (Scandic), mer än så kommer jag inte orka köra efter jobbet.

Och givetvis, är det någon SH-are som vill ta en sväng och visa bästa vägarna är det ännu bättre! :)

GMC i Karlstad är det någon som har erfarenheter av dem? Eventuellt måste jag serva min Triumph där om jag inte hinner passa in det med service hemma.

Kom med tips om ni har. :krama
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Jag är på ett större jobb i Arvika och kommer att vara här ett tag. Funderar på att köra upp med hojen nästa tur upp.

Har redan hittat väg 175 - men hoppas på att någon här som bor eller kan vägarna runt Arvika kan tipsa mig.

Det behöver vara kortare svängar (en till max två timmar) tur och retur från Arvika centrum (Scandic), mer än så kommer jag inte orka köra efter jobbet.

Och givetvis, är det någon SH-are som vill ta en sväng och visa bästa vägarna är det ännu bättre! :)

GMC i Karlstad är det någon som har erfarenheter av dem? Eventuellt måste jag serva min Triumph där om jag inte hinner passa in det med service hemma.

Kom med tips om ni har. :krama
Jag var där uppe och jobbade för ett par år sedan.tyckte det var fantastiskt fint att åka runt fjorden.
Blir ett par mil,lagom efter en arbetsdag.svängde in vid en liten Ica tror den hette vikingen och genom ett samhälle som heter Glava.sen kommer man till en bro över fjorden.så kan man åka andra sidan hem till Arvika.
Sen finns det en av dom trevligaste 300metersstäckan jag kört om man åker mot Nysäter efter byn så fortsätter man mot Åmal, nån mil efter mejeriet i Nysäter finns det 2 kurvor som är så jävla perfekta(speciellt om man åker mot Arvika) så man får ståfräs i veckor efteråt.
Den vägen Arvika/Nysäter kan jag rekommendera

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Kollade Maps att den vägen jag tänker på går ihop med 175an, men du kör först på andra sidan glafsfjorden.
Finns en trevlig camping utanför Glava som jag bodde på ibland när jag tröttnade på hotell.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Är du på nya skolbygget? Kör söder ut mot Årjäng och sen vidare över Bengtsfors och sen är du nära vägen till håverud över brudfjället så får du lite kurvor att köra i
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kollade Maps att den vägen jag tänker på går ihop med 175an, men du kör först på andra sidan glafsfjorden.
Finns en trevlig camping utanför Glava som jag bodde på ibland när jag tröttnade på hotell.

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

Den vägen har jag provat med bil - och den såg väldigt fin ut!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är du på nya skolbygget? Kör söder ut mot Årjäng och sen vidare över Bengtsfors och sen är du nära vägen till håverud över brudfjället så får du lite kurvor att köra i

Tackar! Nej jag är inte på skolbygget. Är på gjuteriet.
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
En kortsväng men denna väg är rätt skoj, ta det lugn bara - det är både kuperat och lite hårnålar. Mötande bilar kan också tycka det är kul att ligga i innersväng, oavsett riktning :3freak

Annotation 2020-04-27 203253.png
 

NewstreaM

Fardin
Gick med
29 May 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Tuono V4R -14
Sen har du säkert hört talas om Värmskogs Café? Många som tar hojen dit, men en lite roligare sträcka istället för 175:an hela vägen är denna, sväng av mot Vegerbol (tror jag det står) i Klässbol, man kommer fram nästan nere vid Caféet i Värmskog.

Annotation 2020-04-27 203253-2.png
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
När det gäller service av Triumph så har du ett bättre alternativ i Eurospeed. Ligger i Glava. Roger är duktig. Ligger 2 mil från Arvika på västra sidan av glafsfjorden.

Kommer med förslag på vägar i morgon.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kör söder ut mot Årjäng och sen vidare över Bengtsfors och sen är du nära vägen till håverud över brudfjället så får du lite kurvor att köra i

Absolut Brudfjällsvägen är kanske (sägs vara) Sveriges kurvigaste och roligaste väg väl värd en utflykt....
Kanske lite för långt för TS en kväll efter jobbet men passa på att ta en liten omväg när du kör upp till Arvika eller på hemväg.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Absolut Brudfjällsvägen är kanske (sägs vara) Sveriges kurvigaste och roligaste väg väl värd en utflykt....
Kanske lite för långt för TS en kväll efter jobbet men passa på att ta en liten omväg när du kör upp till Arvika eller på hemväg.

Klämmer nog den vägen både på väg upp och ned! :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
När det gäller service av Triumph så har du ett bättre alternativ i Eurospeed. Ligger i Glava. Roger är duktig. Ligger 2 mil från Arvika på västra sidan av glafsfjorden.

Kommer med förslag på vägar i morgon.

Försökte kolla på Eurospeeds hemsida om de är auktoriserade Triumph, hittade inget om det. Vet du eller ska jag slå en signal? Tyvärr behöver jag ha en Triumphstämpel i boken detta året också för att vara säker på garantins gällande.

Funderar dock på att passa på och klämma in en Power Commander med hjälp av dem, och en bänkning. Få se om tiden tillåter.

Tack för tips!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Absolut Brudfjällsvägen är kanske (sägs vara) Sveriges kurvigaste och roligaste väg väl värd en utflykt....
Kanske lite för långt för TS en kväll efter jobbet men passa på att ta en liten omväg när du kör upp till Arvika eller på hemväg.
Sträckan Ed-Nössemark får du inte missa heller, doolar.

En liten omväg om man skall till Arvika, men vilken härlig omväg ... :)
3 mil med nästan bara kurvor. Har kört den sträckan bortåt 10 gånger, och kan gott tänka mig köra 10 till.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack alla! Nu har jag massa tips - förhoppningsvis kan jag köra upp hojen på måndag, om orken är där.

Måste av tidsskäl tyvärr harva motorväg första biten och det är ju så infernaliskt tråkigt. Men det slår att sitta i hyrbil alla dar i veckan, och jag kan ta någon tur på kvällarna. Dessutom slipper jag köra med packning - den åker med kollegorna i bil.
 

torv-einar

Ny medlem
Gick med
25 May 2018
Ort
slottsbron
Hoj
kawasaki ER6n
Sen har du säkert hört talas om Värmskogs Café? Många som tar hojen dit, men en lite roligare sträcka istället för 175:an hela vägen är denna, sväng av mot Vegerbol (tror jag det står) i Klässbol, man kommer fram nästan nere vid Caféet i Värmskog.

View attachment 453712

Den övre vägen är görgo, tror det står Avelsbol där man svänger av
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack igen för alla tips.

Jag har precis kommit hem från Arvika, var tyvärr tvungen att köra bil denna vändan. Men ska upp igen om två veckor, och då tar jag hojen! Ser fram emot att köra alla goa vägar. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
På tisdag kör jag upp till Arvika från Malmö. Blir snabbaste vägen upp, men sen ska jag köra era tips. Stannar minst 1,5 vecka, så bör hinna!

Har bokat mappning hos Eurospeed i Glava också, mailat med Roger och han verkar hyvens!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
I morgon kör jag - så här ser min rutt ut från Mellerud, Brudfjällsvägen inkluderad:

Anteckning 2020-05-25 113541.png
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top