SMC vill ha in synpunkter om terrängkörningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oj! Med tanke på miljöpartisternas oproportionerligt stora makt idag blir man ju rädd för vart detta slutar.

Problemet enligt texten verkar vara buller så man anar ju att förslaget kommer inte från markägare utan stadsboende miljömuppar som inte vill höra en snöskoter när de är i fjällen och åker skidor på sportlovet.

Eller se en offroadmotorcykel på skogsvägen där de tar sin söndagspromenad.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan säga att det inte är nollåttorna som är det största problemet (i just detta fall) när det gäller ljud och terrängkörning i fjällkommunerna. Det är de fast boende som ledsnat totalt på att kustbor och norrmän kommer dit och lever rövare i planteringar och låter motorerna yla över nejden 18 timmar/dygn under vårvintern.

Hade man haft ljuddämpare värda namnet och folk följt lagen hade problemet varit marginellt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag trodde att denna "utredning" var färdig eftersom en rapport ju presenterades under hösten...?

(den som föreslog obligatorisk ledavgift plus snöskoterskatt men inga andra ändringar i nuvarande reglemente...)

Jag visste inte heller att SMC var remissinstans i en utredning kring terrängkörningslagen...?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inte heller förvånad om det kommer att bli hårdare tag mot terrängkörningen för det körs ju lite hej vilt i planteringar och liknade med lössnömaskinerna, samma sak med fyrhjulingar som körs så det ser fördjävligt ut på vissa ställen speciellt myrar. Problemet är ju att många tyvärr saknar sunt förnuft vilket jag är rädd att det kommer drabba friåkningen, tror att på vissa ställe tar skotrarna mer tallar än älgarna.

Jag äger skog själv och har planteringar men jag kör skoter i lössnö (även om jag har en gubbskoter, 49 Etec med 51 mm kammar), fyrhjuling och jagar älg med jämthund så jag vill ha kvar både skoteråkningen och älgarna även om det kostar nån tall men har förståelse att vissa markägare och viss lokalbefolkning också blir irriterade då man inte visar hänsyn och jag kan säga att jag själv skulle bli heligt förbannad om nån körde sönder mina hyggen med plantor och är lite orolig då jag har två fina lössnöhyggen med plantorna just under snön.

Kan säga att jag gärna skulle upplåta min mark för leder för barmarkskörning med fyrhjuling och motorcykel vilket jag skulle tycka vore väldigt bra så folk kan köra lagligt och inte som nu tvingas köra olagligt. Jag skulle rent av en fördel med att tillåta terrängkörning på barmark då tex gamla cykelstigar och liknade som nu igen växta eller håller på att växa igen skulle hållas öppna. Dock ser jag som med skotrarna vissa risker att det kommer att köras lite hur som helst utanför dessa leder då sunt förnuft är en bristvara i dagens samhälle, det kommer säkert att jämföras med skotrarna vilket jag tror i detta fall kommer att hindra en på vissa plan lättare terrängkörningslag. I detta fall tror jag att nån form av terrängledsystem måste till och sen begränsa körningen till detta, annars blir det nog tyvärr som friåkningen med skoter att det körs på ställen det definitivt inte ska köras på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top