Hojresor och Corona....?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är man inte på genomresa är det trevligt att bo på ett ställe och göra dagsturer. Vi har bara kört igenom på väg upp eller ner genom Harz så några bra ställen att bo har jag inte. Men Villa Löwenherz är inte långt bort.
http://www.villa-loewenherz.de/
https://www.google.com/maps/dir/Ros...69361e4!2m2!1d9.387273!2d51.6594042!3e0?hl=de
https://www.google.com/maps/dir/Wer...69361e4!2m2!1d9.387273!2d51.6594042!3e0?hl=de

Nära färjan längs kusten ligger Kühlingsborn där vi bott flera nätter. Både på campingen och Hotell Neptun. Vi är inte normalsvenskar som måste ha nytt hela tiden utan åker gärna tillbaka till ställen där vi trivs. Sedan är det smidigt med ett ställe nära färjan.
https://www.kuehlungsborn.de/
https://www.topcamping.de/camping.html
https://www.neptun-hotel.de/

Tack igen - nu har jag bestämt mig för att det blir Harz, och en camping som bas (jag tältar på denna turen).

Hittade denna sida: https://kurvenkoenig.de/motorrad/bikertouren-im-harz/erfurt.html med dagsturer i Harzområdet. Gick fint att få ut gpx-filer och importera i min app. Man kan även skriva ut kartorna. :tummenupp

Turerna är runt 4 timmar långa - så är dom små får man ta två. :D

Så då är det bara att bestämma campingplats egentligen.

Så här blir det i stora drag:

söndag: kvällsfärja Trelleborg - Rostock
måndag: Rostock - Harz på mindre vägar
tisdag, onsdag, torsdag: heldagar i Harzbergen
fredag: Harz - Husum camping på mindre vägar
lördag: Husum - hem på motorvägen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Du får berätta hur resan gick sedan. Och om du hittade en bra camping! :tummenupp

Gute fahrt! :)

Gör nog en egen tråd innan det bär iväg den 16 augusti, förhoppningsvis har någon glädje av mitt yrande och halvtaskiga bilder.

Har hittat en camping nu som jag kör på, den ligger bra till och har dusch, det var kravspecen:), och en backup-camping om det är fullt med tält (brukar sällan vara problem).

Men nu ska jag först njuta av semestern hemma!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Uppenbarligen kräver Norge och Danmark bevis på vart man är folkbokförd för inresa.
Det skall gå att fixa så här enligt nätet:

"Gå in på Skatteverket. Först går man in på privata sidor. Därefter väljer man "folkbokföring" i menyn. Scrollar man ner på sidan hittar man rubriken "folkbokföring" (raden under flyttanmälan). Klicka på den länken.

Då får man möjlighet att logga in med Bank-ID. Gör det.

Till höger i menyn som dyker upp när man loggat in finns rubriken "skriv ut personbevis". Klicka på den.

I menyn som kommer upp sedan kan man klicka på "utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text". Gör man det öppnas ett pdf-dokument som man kan skriva ut.

Av utdraget, som jag tror är det dokument som norska myndigheter efterfrågar, framgår bland annat att jag är folkbokförd i Stockholm och alltså *inte* får åka in i Norge. Men ni som *är* folkbokförda i Värmland har säkert nytta av denna lathund."
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Anlände till Norge igårkväll. Charmig första natt efter 65 mil: 01.30 slår upp tält bredvid E18 vid en rastplats fullt av lastbilar varav en dåre körde på tomgång halva natten, tillsammans med hällregn och stark vind senare.

=Uppskattad nattsömn till ca 2,5h.

Dag 2 på väg mot Lysebotn:
Vädret horribelt när vi vaknade, for iväg närmre kl. 13 efter sen frukost. 1h regnkörning senare svänger vi mot väg 38 för mer inspirerad körning och blå himmel och torra vägae visar sig istället! Hann köra till Vrådal innan min kopplingsvajer går av och får fixa bärgning. Förhoppningsvis klar till imorgon bitti för fortsatt resa västerut!
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Uppenbarligen kräver Norge och Danmark bevis på vart man är folkbokförd för inresa.
Det skall gå att fixa så här enligt nätet:

"Gå in på Skatteverket. Först går man in på privata sidor. Därefter väljer man "folkbokföring" i menyn. Scrollar man ner på sidan hittar man rubriken "folkbokföring" (raden under flyttanmälan). Klicka på den länken.

Då får man möjlighet att logga in med Bank-ID. Gör det.

Till höger i menyn som dyker upp när man loggat in finns rubriken "skriv ut personbevis". Klicka på den.

I menyn som kommer upp sedan kan man klicka på "utdrag om folkbokföringsuppgifter - engelsk text". Gör man det öppnas ett pdf-dokument som man kan skriva ut.

Av utdraget, som jag tror är det dokument som norska myndigheter efterfrågar, framgår bland annat att jag är folkbokförd i Stockholm och alltså *inte* får åka in i Norge. Men ni som *är* folkbokförda i Värmland har säkert nytta av denna lathund."

Kom till Norge i lördags.
I tullen frågar de om man reser från ett "rött" eller "grönt" län. Reser du från ett rött ex. Stockholm så måste du kunna bevisa med ett dokument att du suttit i karantän i 10 dagar. Om man som jag reser från ett grönt så passerar du utan att de ens tittar på ditt leg/pass.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kom till Norge i lördags.
I tullen frågar de om man reser från ett "rött" eller "grönt" län. Reser du från ett rött ex. Stockholm så måste du kunna bevisa med ett dokument att du suttit i karantän i 10 dagar. Om man som jag reser från ett grönt så passerar du utan att de ens tittar på ditt leg/pass.
:tummenupp
Dvs. det är lite si som så med det hela. Säger en sak, gör en annan.

En vän blev stoppad på väg till Danmark trotts att han bor i Skåne. Sthlm-dialekt och ingen bokad uppehållsplats för de närmaste 6 dagarna var kravet för honom. Han sa själv att hans polare åkte igenom 25 min innan med samma förutsättningar och det var inga problem då polaren var inne i Köpenhamn och väntade på honom. Vännen fick vända och bege sig till Sverige. :3freak Polaren åkte ensam vidare.
Vi fick aldrig grepp om vad det rätta var vid gränsen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Konstig mediarapportering gällande Norge i dag.

Man gör en stor grej av att UD häver avrådan gällande svenskars resor till bl.a. Norge. Men som jag uppfattar det finns det väl inget som tyder på att Norge öppnat upp för fri inresa från alla svenska regioner (?). Googlat som sjutton, men inte hittat något som säger att Norges restriktioner, beroende från var man kommer från i Sverige, har ändrats. Eller missar jag något här?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konstig mediarapportering gällande Norge i dag.

Man gör en stor grej av att UD häver avrådan gällande svenskars resor till bl.a. Norge. Men som jag uppfattar det finns det väl inget som tyder på att Norge öppnat upp för fri inresa från alla svenska regioner (?). Googlat som sjutton, men inte hittat något som säger att Norges restriktioner, beroende från var man kommer från i Sverige, har ändrats. Eller missar jag något här?
Ingen ändring från Norges eller Danmarks sida idag.
Vad det gäller är att Svenska UD inte längre avråder svenskar från att resa till de länderna. De gjorde det fram tills idag.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ingen ändring från Norges eller Danmarks sida idag.
Vad det gäller är att Svenska UD inte längre avråder svenskar från att resa till de länderna. De gjorde det fram tills idag.
Exakt. En nyhet med noll värde om man, som jag, vill köra hoj i Norge på fredag :tungan :(...
Men som det presenteras skulle man kunna uppfatta det som att det skulle vara ömsesidigt öppet, och fritt fram.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läser här
https://www.berlingske.dk/europa/ty...jsende-vil-blive-tvangstestet-for-coronavirus
att Tyskland ska börja med obligatorisk Corona provtagning på alla från Riskländer som passerar gränsen från nästa vecka.
Är det den här listan så är Sverige inte med bland Riskländerna ! :)
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Risikogebiete_neu.html

Citat:"Tyskland var et af de første lande til at åbne grænserne igen efter nedlukningen. Men kombinationen af tusinder af tyske ferieturister og stor bekymring over voksende smitte får nu de tyske myndigheder til at stramme grebet.
Allerede fra næste uge kan alle indrejsende fra risikolande blive forpligtet til at underkaste sig en coronatest ved grænsen. Hvis nogen modsætter sig, kan det blive en politiopgave at sikre, at testen bliver gennemført med tvang.
Fra det tyske politiforbund lyder det, at tyske betjente er klar til opgaven."
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Danmark snurrar till det igen...
https://www.expressen.se/kvallsposten/roland-och-elisabeth-fick-inte-resa-in-utgor-hot/

"Torsdagen den 30 juli meddelande danska utrikesdepartementet alla svenskar får resa in i Danmark från lördagen en 1 augusti. Om man inte är bosatt i Skåne, Halland eller Blekinge måste man ha bokat övernattning i landet i minst sex nätter eller ha ett ”särskilt syfte”.

Man kan även komma in om man har ett negativt covid-19 test skriver danska polisen på sin hemsida.

För transitresor gäller att man ska ha ett anmärkningsvärt syfte eller åka på semester utanför Danmark. Detta gäller oavsett var du bor eller vilket transportmedel du reser med. Däremot ska man kunna uppvisa dokumentation som styrker var man ska uppehålla sig, till exempel bokningsbekräftelse.

Att åka genom Danmark för att handla i Tyskland anses inte som ett ”anmärkningsvärt syfte” för personer utanför de tillåtna regionerna."


Så om man, som i artiklen, vill besöka sin dotter som bor i Tyskland får man inte resa genom Danmark då man inte kan uppvisa att man bokat boende på hotell hos dottern. Det räcker inte att man skall bo hos dottern och säg för guds skull inte att du skall handla på semestern. Då är det bara vända direkt :va
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Daskarna kan ta sitt jävla hygge o köra upp där solen
aldrig lyser.
Tänker då aldrig besöka landet med världen tråkigaste vägar
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då var det nya bud från Norge igen då..

"Norge ger nu grönt ljus för invånare i ytterligare fyra regioner i Sverige - nämligen Dalarna, Södermanland, Västerbotten och Uppsala. Däremot måste resenärer från Skåne och Kronoberg återigen sitta i karantän som de ska in i landet, skriver Norges utrikesdepartement på sin hemsida.

Följande svenska regioner betecknas nu som gröna: Blekinge, Dalarna, Kalmar, Södermanland, Uppsala, Örebro, Östergötland, Värmland och Västerbotten."
 

DraganJoskovic

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Honda X11
Och det är återigen oklart. Sörmland ska vara ok. Jag bor i den del av Stockholm som ligger i Sörmland. Men Stockholm i sig verkar off limits. Kolla bilden här:
https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...mraader-med-tilstrekkelig-lav-smittespredning

Jävla skit...

Den listan som Norge och Danmark har är över svenska län och inte landskap tror jag. Ingen del av Stockholm eller ens storstockholm (Södertälje, Väsby och resten av fejkstockholm) ligger i Sörmlands län.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Då var det nya bud från Norge igen då..

"Norge ger nu grönt ljus för invånare i ytterligare fyra regioner i Sverige - nämligen Dalarna, Södermanland, Västerbotten och Uppsala. Däremot måste resenärer från Skåne och Kronoberg återigen sitta i karantän som de ska in i landet, skriver Norges utrikesdepartement på sin hemsida.

Följande svenska regioner betecknas nu som gröna: Blekinge, Dalarna, Kalmar, Södermanland, Uppsala, Örebro, Östergötland, Värmland och Västerbotten."

-Suck.. Jag skulle inte ägna mina dyrbara semesterveckor på varken Norge eller Danmark detta året. Man kan ju bli smittad av deras sinnesförvirring. Jag röstar för 100% BOJKOTT
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kom hem i går från 350-milstur i Sverige. Nu VILL jag HA Norge :banana!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hoppas på att kunna ta mig ner till Bulgarien i Oktober. Färja Nynäs - Gdansk, Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien och hem via Serbien, Ungern, Tjeckien, Gdansk och färja till Nynäs. Det har varit en konstig sommar. Fick låna en stuga i skogarna söder om Örebro. Så mest kört grus i dom krokarna + utfärder till Småland/Västergötland etc. Nästa år blir det Magadan.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tog ett covid-test i Örebro för några veckor sen. Låg ju sjuk i Mars med alla klassiska symptom men inget direkt allvarligt. Milda symptom. Har antikroppar men inte i den utsträckning att provsvaret kunde ses som ”positivt”. Men det är bekräftat att jag hade Covid.... Om jag tagit provet i Maj så hade det med all trolighet blivit positivt svar. Har forskat vidare lite gällande detta. Antikroppar är en sak och dom utvecklas när man är sjuk och under tillfriskningsprocessen men efter ett tag försvinner dom då t-celler i princip käkar upp dom och i det skedet så programmeras immunförsvaret så att det får förmågan att bryta ner viruset. Så även utan/med få antikroppar så är man med all trolighet immun under en överskådlig tid. Hur länge vet ingen. Jag var ganska tidig med covid. När jag egentligen borde tagit testet så gick det inte. Så jag är i den lite prekära situationen att testet visat att jag haft covid då jag har antikroppar men inte i den mängd att man kan säga att provet är positivt men samtidigt är det en del av processen att bygga upp kroppens egen motståndskraft.... Kroppen bryter ner antikropparna efter ett tag och man är fortfarande immun genom immunförsvaret men idag finns det inget sätt att bevisa att man ÄR immun när antikropparna tagits omhand...... Om jag tagit testet i April/Maj, vilket inte gick, så hade jag med all trolighet fått ett positivt provsvar som jag kunnat vifta med i säkert något år eller två och definitivt långt efter att alla antikroppar brutits ner...... Vilket dom NÄSTAN gjort så här 5 månader senare men det är fortfarande klart bevisat att jag haft covid..... Snurrigt. Jag har väl fått lite känslan att hela klotet i princip gissat sig fram gällande covid. Men hoppas lite på att Europa kommer öppna upp efter högsäsong.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top