Hojresor och Corona....?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skönt att dom släppte den där 2-timmars avrådan nu så slapp man pissa på den! Jag kör norrut mot dalarna eller så v.29 med frugan bak är planen, Norge ser tyvärr mörkt ut iår men Tyskland kanske ändå? Jag var och surrade lite kring Harz förra året och fattade aldrig vad grejen var egentligen, nu kom jag direkt ifrån Italien och Österrike också iofs, men jag ställde in min TomTom på kurviga vägar kring häxenplatz (stavning) och kringliggande städer och hittade nära på värre körning än jag gjorde hemma. Besvikelse faktiskt. Vad gjorde jag för fel? :tungan

Få se när vi är hemma igen, jag har aldrig kört hoj där. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
DN skrev:

"Svenskar måste sitta i tysk karantän
BERLIN. Den tyska delstaten Niedersachsen inför två veckors karantän för resande från Sverige, meddelade de regionala hälsomyndigheterna på söndagskvällen. Detta eftersom antalet rapporterade fall av covid-19 överstigit 50 per 100.000 invånare under den senaste sjudagarsperioden i Sverige. Regeln innebär att alla som vistats i Sverige omedelbart efter inresan i delstaten måste ta sig till den adress där karantänen ska sittas av. De har inte tillåtelse att lämna bostaden under kommande två veckor, inte ens för att handla mat, uppger public service-radion RBB. Dessutom ska inresande från Sverige anmäla sin ankomst och kontaktuppgifter till de lokala hälsomyndigheterna.

Tidigare i veckan satte det tyska smittskyddsinstitutet RKI upp Sverige på listan över riskområden där smittspridningen är särskilt stor. Som enda EU-land är Sverige nu rödmarkerat på RKI:s karta, vilket innebär att de tyska delstaterna ska överväga att införa karantän för inresande från det landet.
Niedersachsen, där Hannover är huvudstad och där Volkswagens högkvarter i Wolfsburg ligger, är den första delstaten att omsätta rekommendationen i verket. Det var på söndagskvällen oklart om fler delstater kommer att följa efter. "
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
DN skrev:

"Svenskar måste sitta i tysk karantän
BERLIN. Den tyska delstaten Niedersachsen inför två veckors karantän för resande från Sverige, meddelade de regionala hälsomyndigheterna på söndagskvällen. Detta eftersom antalet rapporterade fall av covid-19 överstigit 50 per 100.000 invånare under den senaste sjudagarsperioden i Sverige. Regeln innebär att alla som vistats i Sverige omedelbart efter inresan i delstaten måste ta sig till den adress där karantänen ska sittas av. De har inte tillåtelse att lämna bostaden under kommande två veckor, inte ens för att handla mat, uppger public service-radion RBB. Dessutom ska inresande från Sverige anmäla sin ankomst och kontaktuppgifter till de lokala hälsomyndigheterna.

Tidigare i veckan satte det tyska smittskyddsinstitutet RKI upp Sverige på listan över riskområden där smittspridningen är särskilt stor. Som enda EU-land är Sverige nu rödmarkerat på RKI:s karta, vilket innebär att de tyska delstaterna ska överväga att införa karantän för inresande från det landet.
Niedersachsen, där Hannover är huvudstad och där Volkswagens högkvarter i Wolfsburg ligger, är den första delstaten att omsätta rekommendationen i verket. Det var på söndagskvällen oklart om fler delstater kommer att följa efter. "

Ja det där oroar mig lite, nu ska vi inte åka förrän i slutet på augusti så förhoppningsvis är det bättre då.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Över 50/100k kommer vi ligga hela sommaren pga att vi inte testat folk förrän nu.
Planerat Tyskresa i sept. men börjar ge upp den nu.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lyckades klara Majorna Göteborg till Sundstorget Höganäs under 2 timmar idag på morgonen med start 06:15 i Majorna. Och bara +17C i Gbg vid starten. Skönt det inte var varmare.
Har tror jag aldrig upplevt så lite trafik i Göteborg och på E6an.
Som tur var.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja nu har vi ställt in vår resa till Harz. Det får bli en tur i Sverige istället, håller på att fundera var jag ska köra. Har en vecka på mig, så jag hinner ju en hel del.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag startade ifrån Västerås i söndags morse med sikte på Vildmarksvägen. Körde E4 till Timrå tog sen in på väg 331 mot Sollefteå. Stort misstag att köra väg 90 mot Junsele. Vägarbete med uppriven asfalt. Minst en mil av sträckan består av riktigt grovt lösgrus, riktigt vidrigt om man inte har grusdäck. Slog upp tältet tre mil efter Gäddede mot Strömsund.När jag rev tältet på morgonen vart jag sönderbiten av knott i ansiktet. Tre mil före Strömsund fångade jag in en lösspringande häst. Regnade kraftigt mellan Svenstavik och Sveg. E45 mellan Sveg och Orsa är full av vägbyggen, på två ställen är det trafikljus där du får åka efter en lots. Gissar att 3-4 mil består av uppriven asfalt där ytskiktet är borttaget= räfflad asfalt. 173 mil på två dagar är nog nytt rekord för min del.

Nästa mål blir nog vattenfallet Njupeskär utanför Särna i norra Dalarna.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Semester på E4 och E45, ptja... alla har vi våra böjelser. :näsblod

Det betyder att du missade 272'an och sen 83'an till Sveriges förmodligen bästa krokväg Kalvstigen till Delsbo och sen 305'an mot Timrå.

Själv är man så till åren kommen att orken oftast bara räcker för en halv dagstripp (slumpmässigt, SMHI's radarbilder avgör vars det bär).
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Semester på E4 och E45, ptja... alla har vi våra böjelser. :näsblod

Det betyder att du missade 272'an och sen 83'an till Sveriges förmodligen bästa krokväg Kalvstigen till Delsbo och sen 305'an mot Timrå.

Själv är man så till åren kommen att orken oftast bara räcker för en halv dagstripp (slumpmässigt, SMHI's radarbilder avgör vars det bär).[/QUOTE

Syftet med resan var Vildmarksvägen mellan Vilhelmina och Strömsund. Vill jag köra krokiga småvägar så finns det gott om dom i mina hemtrakter.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Syftet med resan var Vildmarksvägen mellan Vilhelmina och Strömsund. Vill jag köra krokiga småvägar så finns det gott om dom i mina hemtrakter.

Du är väldigt förlåten. Jag har själv haft tankarna på att hänga på MC-släpet efter Firebirden och avverka transportsträckor.

Fast då förståss inte med långsvingen, den överhettar efter ynka 4 mil.

<edit>jämra bild-uppladdning & flunka</edit>

View attachment 453545
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man kanske borde stannat i Delsbo och hälsat på Helmer-Ljus :banana

Du snarkar inte högt hoppas jag? :D

Men jag hoppas du fortsatte ner mot Arbrå, Kalvstigen är fin nu när alla tjälskott är borta. :tummenupp
En favorit är backen när man kommer söderifrån och lämnat transportsträckan öster om Ljusnan. Sedan fortsätter det... :kär
https://www.google.com/maps/@61.715...4!1sMxEDFWU3td6w9P3k9HTGCQ!2e0!7i16384!8i8192

https://www.google.com/maps/dir/820...a7b7197fad7!2m2!1d16.3793236!2d61.4702685!3e0
Transportsträcka med det att det inte är särskilt kurvigt men utan trafik. Till skillnad från den eländiga vägen mellan väg 272 och Arbrå.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Du snarkar inte högt hoppas jag? :D

Men jag hoppas du fortsatte ner mot Arbrå, Kalvstigen är fin nu när alla tjälskott är borta. :tummenupp
En favorit är backen när man kommer söderifrån och lämnat transportsträckan öster om Ljusnan. Sedan fortsätter det... :kär
https://www.google.com/maps/@61.715...4!1sMxEDFWU3td6w9P3k9HTGCQ!2e0!7i16384!8i8192

https://www.google.com/maps/dir/820...a7b7197fad7!2m2!1d16.3793236!2d61.4702685!3e0


Har du hört om historian när polisen kommer hem till Helmer och hittar ett nyskjutet rådjur innanför dörren? Vad är detta säger polisen. Helmer nåt skit som katten släpat hem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För de som inte tycker att semestern börjar förrän man lämnat landet, och därför snabbt drar motorväg ner mot färjan, måste det vara jobbigt med sverigesemester.
För oss som tycker semestern börjar när jobbet är slut är det inte så svårt. Förutom att målet nu inte ligger utanför Sverige.
Men jag tillhör inte majoriteten som reser från något, jag måste inte från Sverige, däremot kan jag ta mig till något...
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Jaha, hur går det ? Har ni kommit iväg på er "efterlängtade" Sverigesemester då ? Själv tillhör jag dom som fortfarande hoppas att allt ska vara som vanligt i augusti när jag har 4 veckors semester till :D Det var var ju då jag skulle köra söderut.. Men det ser mörkt ut :gråta -Visst Norrland, vildmarksvägen och Klimpfjäll och all det där i all ära, det kan väl ha sina ljuspunkter. Tält och sovsäck är ju härligt, men det känns som man blev snuvad på det man gått och längtat efter hela vintern. (Men jag är inte bitter) :D (Bara lite sur för tillfället) :huvet -Ja, hur tänker ni andra ?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Åker Vildmarksvägen imorgon. Räknar med att åka slalom mellan husbilar och husvagnar. Kör södra sidan Strömsvattudal, då slipper jag trafik upp till Gäddede i alla fall.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag startade ifrån Västerås i söndags morse med sikte på Vildmarksvägen. Körde E4 till Timrå tog sen in på väg 331 mot Sollefteå. Stort misstag att köra väg 90 mot Junsele. Vägarbete med uppriven asfalt. Minst en mil av sträckan består av riktigt grovt lösgrus, riktigt vidrigt om man inte har grusdäck. Slog upp tältet tre mil efter Gäddede mot Strömsund.När jag rev tältet på morgonen vart jag sönderbiten av knott i ansiktet. Tre mil före Strömsund fångade jag in en lösspringande häst. Regnade kraftigt mellan Svenstavik och Sveg. E45 mellan Sveg och Orsa är full av vägbyggen, på två ställen är det trafikljus där du får åka efter en lots. Gissar att 3-4 mil består av uppriven asfalt där ytskiktet är borttaget= räfflad asfalt. 173 mil på två dagar är nog nytt rekord för min del.

Nästa mål blir nog vattenfallet Njupeskär utanför Särna i norra Dalarna.

HEsten...? Vad hände med den? Hette den verkligen "Knott"?
Hur länge fick den följa med på resan? Sov den den i tEltet?

Bra info där om vägbyggen där. 45an mellan Sveg och Orsa ligger i vart fall mig varmt om hjärtat.
Lite Vildmarksväg Light och en bra sträcka att låta tankarna vandra längs.
Meeen, skall man brottas med Harrys Flaggvakter där också så kan man lika gärna planera om.

Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top