Hojresor och Corona....?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:felämne
Om vi inte passar oss kommer även denna tråd att urarta och inte innehålla någonting om Hojresor. :(

Tidsfråga innan det kommer in Dr Mengele och hyllningar av Ungern som i denna tråd som inte längre handlar om att
Köra Motorcykel
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288813-Covid-19-viktig-information!




:felämne
Långresor på SportHoj ser det inte ut att bli men eftersom jag tillhör minoriteten som startar semestern hemifrån, inte när jag lämnar Sverige, så kommer jag att njuta ändå av semestern. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det jobbiga just nu är ju de lite luddiga reseavrådan som finns nu.
Att det avrådes resor till andra länder är klart.

"UD har idag beslutat att förlänga avrådan om icke nödvändiga resor till andra länder och det här beslutet gäller alla länder fram till 15 juli i år, säger statsministern. "

Så ingen utlandssemester innan 15 juli och troligtvis inte efter det heller.

Rekommendationerna för resor inom landet sägs det så här om:

"Resor som motsvarar en till två timmar med bil ifrån hemorten kan genomföras under vissa förutsättningar. "
"Det här innebär inte att allt är som vanligt. Under sådana här resor gäller fortfarande sunt förnuft, stor försiktighet och ännu större eget ansvar så att risken för smittspridning i samband med den här typen av resor minimeras. Det beror på hur ni tar er dit, vilka ni umgås med och hur ni rör er i samhället ni besöker. "


Så att åka från Skåne till Stockholm för 2 dagars barhäng går bort. Samma sak med att dra familjen till någon fullsatt camping på Öland eller shoppinghelg på Ullared.
En grusbus-tur längs skogsvägar på landsbygden, med övernattning i tält eller i en enslig stuga torde däremot vara tillåtna.
Minimera smittspridning och social distans.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag måste ha läst fel då... eller.....
https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-forlanger-inreseforbudet/
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."


Edit:
De har för övrigt förlängt det till den 15 juni. Om man nu litar på det Regeringskansliet säger.
https://www.regeringen.se/pressmedd...ill-eu-via-sverige-med-anledning-av-covid-19/ :tungan

Icke nödvändiga resor är Turist och besöksresor.
Söka jobb, tigga, jobba, söka läkarvård, studera, hålla kurser, undervisa, bedriva handel osv är fritt fram för.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Icke nödvändiga resor är Turist och besöksresor.
Söka jobb, tigga, jobba, söka läkarvård, studera, hålla kurser, undervisa, bedriva handel osv är fritt fram för.
Och folk undrar varför dessa diskussioner hamnar i OT2...

Jag svarade på bondens inlägg där han hävdade:
"Sverige har aldrig haft något som helst inreseförbud varken inom eller utom EU, andra länder både inom och utanför EU har däremot inte tillåtit resor till exempelvis Sverige."

Nä, du får inte resa iväg till t.ex Danmark och tigga eller vad annat du nu vill göra. Du rekommenderas att inte resa utomlands överhuvudtaget.
Vill du tigga eller annat i t.ex. Stockholm så rekommenderas du att inte göra det då det är mera än en 2h bilfärd bort från där du bor. Du får helt enkelt göra sådant där på hemmaplan.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och folk undrar varför dessa diskussioner hamnar i OT2...

Jag svarade på bondens inlägg där han hävdade:
"Sverige har aldrig haft något som helst inreseförbud varken inom eller utom EU, andra länder både inom och utanför EU har däremot inte tillåtit resor till exempelvis Sverige."

Nä, du får inte resa iväg till t.ex Danmark och tigga eller vad annat du nu vill göra. Du rekommenderas att inte resa utomlands överhuvudtaget.
Vill du tigga eller annat i t.ex. Stockholm så rekommenderas du att inte göra det då det är mera än en 2h bilfärd bort från där du bor. Du får helt enkelt göra sådant där på hemmaplan.

Men är det verkligen ett förbud?

Ta citatet ur ur artikeln i DN som du postade i inlägg 100 som exempel:
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."

Hur stoppar man icke nödvändiga resor rent praktiskt men tillåter nödvändiga?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men är det verkligen ett förbud?

Ta citatet ur ur artikeln i DN som du postade i inlägg 100 som exempel:
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga HOJresor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."

Hur stoppar man icke nödvändiga HOJresor rent praktiskt men tillåter nödvändiga?

Alla HOJresor är väl nödvändiga för den mentala hälsan för oss på SportHoj som kör SportHoj? :va
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag brukar alltid ta en eller två resor neråt Europa varje år.
Men det blir ingen denna sommaren.
Så har tänkt ta en liten tripp i Sverige har inte gjort någon direkt plan blir nog mellan Sverige typ Värmland. Kommer ta det som det kommer ser jag att det blir lagom väder när jag är ledig så sticker jag iväg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men är det verkligen ett förbud?

Ta citatet ur ur artikeln i DN som du postade i inlägg 100 som exempel:
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."

Hur stoppar man icke nödvändiga resor rent praktiskt men tillåter nödvändiga?
Du får väl testa googla istället för att använda Bing eller Yahoo.. :tungan

Annars får jag hänvisa till UD / Folkhälsomyndigheten. Jag tror de har svaret på det du söker.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och folk undrar varför dessa diskussioner hamnar i OT2...

Jag svarade på bondens inlägg där han hävdade:
"Sverige har aldrig haft något som helst inreseförbud varken inom eller utom EU, andra länder både inom och utanför EU har däremot inte tillåtit resor till exempelvis Sverige."

Nä, du får inte resa iväg till t.ex Danmark och tigga eller vad annat du nu vill göra. Du rekommenderas att inte resa utomlands överhuvudtaget.
Vill du tigga eller annat i t.ex. Stockholm så rekommenderas du att inte göra det då det är mera än en 2h bilfärd bort från där du bor. Du får helt enkelt göra sådant där på hemmaplan.

Nu tänkte jag inte direkt på svenska resenärer utan mera vilka som är välkomna till Sverige ifall de bor inom Schengen.
Men självklart gäller samma regler för svenskar. Inom Sverige.
Utomlands är vi inte välkomna för besöks och turistresor.
Men avser vi stanna på en plats i Danmarki 2 månader så är det OK.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men är det verkligen ett förbud?

Ta citatet ur ur artikeln i DN som du postade i inlägg 100 som exempel:
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."

Hur stoppar man icke nödvändiga resor rent praktiskt men tillåter nödvändiga?

Bra fråga.
Gissar svensk gränspolis /tullare är lika frågande.

Min vän Rafael kom för några dagar sedan till Sverige.
Tullarna frågade vad han skulle göra i Sverige.
Svar: Jag skall hålla två kurser och så var det bara att rulla in.

Tyskar kommer till gränsen:
Vad ska ni göra i Sverige? Vi ska turista i Småland i vår sommarstuga ! Stopp.
Vad skall ni göra i Sverige? Vi är byggnadskonsulter, ska arbeta i Småland på ett bygge. Fritt fram
Bygget, ja se över sommarstugan efter våren.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag förstår att man vill åka hoj även i Coronatider, men idag noterade jag ett 20-tal motorcyklar vid Chiefland. Nu är det ett tag sen jag var in där och då var det inte hur stort som helst.
De kanske siktar på flockimmunitet...
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag förstår att man vill åka hoj även i Coronatider, men idag noterade jag ett 20-tal motorcyklar vid Chiefland. Nu är det ett tag sen jag var in där och då var det inte hur stort som helst.
De kanske siktar på flockimmunitet...

Det var jag som anordnade den turen med Classic-Suzuki idag. Och vi var 25 hojar från olika platser runt Mälardalen. Cheifland hade öppnat enkom för oss så inte så stort nej men inga andra gäster på plats. Då vet du det :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det var jag som anordnade den turen med Classic-Suzuki idag. Och vi var 25 hojar från olika platser runt Mälardalen. Cheifland hade öppnat enkom för oss så inte så stort nej men inga andra gäster på plats. Då vet du det :)

Hur resonerade ni kring Corona? Går det att hålla avstånd där inne? Jag bor alldeles intill så jag ser att det händer saker där då och då.
Att samla folk från olika delar av Mälardalen låter inte riktigt som det myndigheter försöker få oss att göra.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hur resonerade ni kring Corona? Går det att hålla avstånd där inne? Jag bor alldeles intill så jag ser att det händer saker där då och då.
Att samla folk från olika delar av Mälardalen låter inte riktigt som det myndigheter försöker få oss att göra.

Det gick alldeles utmärkt att följa det FHM säger. Vi höll bra mycket större avstånd också än 2 meter när vi körde då det känns säkrare i högre hastigheter. Ha en bra kväll, nu ska bingen intas :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det gick alldeles utmärkt att följa det FHM säger. Vi höll bra mycket större avstånd också än 2 meter när vi körde då det känns säkrare i högre hastigheter. Ha en bra kväll, nu ska bingen intas :)

Om Corona innebär att det blir bättre avstånd även i trafiken så är det något väldans positivt i bedrövelsen.

Med bil är det otrevligt men i sadeln livsfarligt. Vid hinder har jag att välja på att köra in i hindret eller bromsa och bli påkörd bakifrån.
Då brukar jag köra lite ojämnt, det blir det jobbigt att ligga för nära då. Antingen kör de om eller så lämnar de längre avstånd. Jag måste dock ha koll när jag saktar ner för vissa kör om oavsett... :huvet

Men när det gäller hojresor utanför landet får man kolla det senaste. Tids nog kommer lättnader. Såg på tysk TV att några fick komma tillbaka efter besökt sommarstugan i Sverige. Så stenhårt är det inte.

Några länkar med info om vad som gäller hos våra grannar.:)
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/reiserad-knyttet-til-nytt-koronavirus-coronavirus/
https://helsenorge.no/koronavirus

https://thl.fi/sv/web/infektionssju...r/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19
https://svenska.yle.fi/coronavirus
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hildegard_av_Bingen
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
TT skrev:
"Hur får man resa i Sverige?
Det korta svaret är: Res kort, helst inte alls.
Resor som motsvarar en till två timmar med bil från hemorten kan genomföras under vissa förutsättningar. Det är det nya budet från regeringen och Folkhälsomyndigheten.
– Det förutsätter att man inte träffar äldre eller riskgrupp, deltar i större sociala sammanhang, och har resa och boende som ger minsta möjliga sociala kontakt, sade Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson
Rekommendationen är dock fortsatt att tänka igenom om en resa inom Sverige alls är nödvändig.

Vad behöver ske för att vi ska kunna resa inrikes?
På den frågan har Folkhälsomyndigheten svarat att man gärna vill se jämn smittspridning i hela landet för att eventuellt kunna lätta på restriktioner kring resande i Sverige.
– Så att vi inte för ut infektionen från de delar som har mycket smitta till de som har mindre, sade Anders Tegnell i början på maj.

Det råder inreseförbud till EU via Sverige – vad innebär det?
Den 17 mars beslutade regeringen att tillfälligt förbjuda icke nödvändiga resor till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Det finns dock vissa undantag, bland annat vad gäller EU-medborgare och deras familjer som vill resa hem eller som av specifika skäl behöver resa till Sverige. Förbudet gäller inte heller svenska medborgare.

Utrikedepartementet gick ut med en avrådan om icke nödvändiga resor till alla länder den 14 mars. Den avrådan har förlängts och gäller fram till och med den 15 juli.
– Det är inte möjligt att förutspå när det kommer att vara möjligt att resa fritt, har utrikesminister Ann Linde (S) sagt.
Det är inte förbjudet att resa, men avrådan från UD ska ses som en signal på att läget är osäkert och att man bör tänka över eventuella beslut att resa. Det kan bland annat handla om att det kan vara svårt att kunna resa hem igen"
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
In Reseförbud. Pyttsan heller. Min danska granne fick besök av danskar med hoj idag så det är uppenbart inga bekymmer att resa in i sverige med hojar iallafall på rena nöjes resor..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
In Reseförbud. Pyttsan heller. Min danska granne fick besök av danskar med hoj idag så det är uppenbart inga bekymmer att resa in i sverige med hojar iallafall på rena nöjes resor..
Är Danmark medlemmar i EU? Det skulle i sådana fall kunna förklara saken.. :tungan
Inreseförbudet gäller ju bara personer som kommer från länder utanför EU.

Det är lite som det där snacket med att Danmark skulle hålla gränsen mot Sverige stängd.
Det gäller ju inte de som jobbpendlar, levererar varor, har makar, barn o dyl i landet, studenter, osv. De kan ju redan idag åka över till Danmark och kommer att fortsätta göra det.
Sen är det ju det faktumet att svenskar ombeds, av de svenska myndigheterna, att hålla sig i Sverige i år. Så vi kommer ju inte resa på semester till Danmark ändå, även om gränsen vore öppen.
Det är ju som att låta målvakten vakta målet redan dagen innan matchen börjat, bara för att vara på den säkra sidan.

Själv behöver jag en grushoj inför semestern. Sen är det gruvägar upp norrut och aktivt utöva social distans till allt :yoparty
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nu verkar ju EU öppna upp, för egen del handlar det om att kunna åka till Tyskland och Harz i slutet på augusti. Nu har vi bokat både hotell och färja - och håller tummarna för att det är samma eller bättre status när vi ska köra. Annars går det ju alltid att boka av.

Känns som att en mc-resa är idealiskt nu. Vi ska inte trängas varken i kollektivtrafiken eller på turistmål, utan sitta på varsin hoj och njuta av fina vägar. Det blir inte mycket smittspridning från/till oss inte.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Skönt att dom släppte den där 2-timmars avrådan nu så slapp man pissa på den! Jag kör norrut mot dalarna eller så v.29 med frugan bak är planen, Norge ser tyvärr mörkt ut iår men Tyskland kanske ändå? Jag var och surrade lite kring Harz förra året och fattade aldrig vad grejen var egentligen, nu kom jag direkt ifrån Italien och Österrike också iofs, men jag ställde in min TomTom på kurviga vägar kring häxenplatz (stavning) och kringliggande städer och hittade nära på värre körning än jag gjorde hemma. Besvikelse faktiskt. Vad gjorde jag för fel? :tungan

Nu verkar ju EU öppna upp, för egen del handlar det om att kunna åka till Tyskland och Harz i slutet på augusti. Nu har vi bokat både hotell och färja - och håller tummarna för att det är samma eller bättre status när vi ska köra. Annars går det ju alltid att boka av.

Känns som att en mc-resa är idealiskt nu. Vi ska inte trängas varken i kollektivtrafiken eller på turistmål, utan sitta på varsin hoj och njuta av fina vägar. Det blir inte mycket smittspridning från/till oss inte.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top