Hojresor och Corona....?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Fick besök idag av min vän Rafael som bott i Sverige men flyttat tillbaka till Danmark, Odder där han vuxit upp och numera bor i det som en gång var hans farfars hus. Han tänkte först lämna sin svenska deklaration i Deklarationsinkastet hos Skattemyndigheten i Nordstan men den lådan var ju igenbommad.
Så han ringde mig och kom hem för en liten frukost.
För säkerhets skull åt han eget danskt bröd och drack eget termoste.
För är jag smittfri med min hosta ? Bara för jag är feberfri sedan 11 april ?
Postade deklarationen strax innan 0900. Det står ju att brevlådan töms 0900 Måndag-Fredag ?!

Rafael hade kollat upp mina möjligheter för ett besök i Odder, Danmark.
Inga problem om jag stannar 6 veckor eller längre hos honom i Odder !

Så det lär dröja .
Så sugen är jag inte på att rensa ogräs i den gamle trädgårdsmästarens (Rafaels farfars) trädgård.
Tog ett foto innan han rullade iväg på sin BMW R90S köpt 1980 med 4000mil körda.
Nu har den rullat 54000mil.

får han inte sitta i karantän när han återvänder till danmark ? o hur kom han in i sverige, har vi inte inrese förbud ?
eller hur fungar det:va:va bara nyfiken
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
får han inte sitta i karantän när han återvänder till danmark ? o hur kom han in i sverige, har vi inte inrese förbud ?
eller hur fungar det:va:va bara nyfiken

Hur kom han in i sverige ?
Han tog Stena färjan från Fredrikshamn till Göteborg.
Stena tar inga passagerar till fots (för undvika trängsel) men Rafael körde ombord med motorcykeln.
Och för fordon med förare och passagerare är det fritt fram åka över med Stena.
Kanske räcker det med att cykla ombord ?

Tullen frågade vad han skulle göra i Sverige och han svarade att han skulle hålla två kurser i klättring.
Och så var det bara köra in i Sverige.
Rafael kan klättring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rafael_Jensen

Vad det gäller hemresan så vet Rafael inte vad som händer.
Det blir kanske 2 veckor karantän i Danmark ?
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
tack för ditt svar
blir lite förvånad att det var så lätt att komma in i sverige när vi har inresa förbud i landet.
jag har inget emot att han kom hit, jag var bara nyfiken på hur det fungerar i dessa tider
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Åker lite som vanligt. Naturligtvis måste man tänka sig för vad det gäller folksammlingar. Om det går blir det Norge. Vanligt folkvett räcker LÅNGT. mvh. Lillalbin.:kär
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste i gårdagens tidning att när det gäller bilresor är gränsen 2 timmar hemifrån.
Man ska orka åka hem om man blir sjuk. Som jag fattade det. (Expressen på papper 15 maj 2020)
Vad det gäller Nordiska resor så lite info från Finland.
https://www.hbl.fi/artikel/thl-nastan-300-doda-i-coronaviruset-i-finland/
om Sverige
https://www.hbl.fi/artikel/69-nya-dodsfal-i-covid-19-spansk-studie-andrar-inget-i-sverige/
Intressant att sjukvårdspersonalen är så utsatt i Sverige nu i Maj. Skyddsutrustning (och utbildning ?) saknas tydligen.
om resande
https://www.hbl.fi/artikel/ingen-en...sebegransningar-sverige-pekas-ut-som-problem/

Läget idag 2020-05-16
från bing/covid
Sverige _Sjuka 20590, tillfrisknade 4971, döda 3646 B
Finland _Sjuka __935, tillfrisknade 5000, döda _293 B
Norge __Sjuka __873, tillfrisknade 7114, döda _232 B
Danmark Sjuka _1493, tillfrisknade 8959, döda _537 B
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vem FN bryr sig igentligen jag tog själv en tur förra lördagen på 6,5 timmar o dryga 40 mil på mindre läns vägar genom massor av byhålor o över allt satt det gammal o ungt folk o fikade på uteserveringar i lugn o ro..

Inte fasen bestämmer tegnel eller A-lag svetsaren vart fasen jag kör min hoj..:fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem FN bryr sig igentligen jag tog själv en tur förra lördagen på 6,5 timmar o dryga 40 mil på mindre läns vägar genom massor av byhålor o över allt satt det gammal o ungt folk o fikade på uteserveringar i lugn o ro..

Inte fasen bestämmer tegnel eller A-lag svetsaren vart fasen jag kör min hoj..:fakta

Det är väl precis den Svenska inställningen: Inte bestämmer Tegnel eller Svetsaren över mig
Citat: o över allt satt det gammal o ungt folk o fikade på uteserveringar i lugn o ro. slut citat
som gör
att övriga Nordiska länder inte vill ha besök av svenskar nu när det ska lättas på restriktionerna.

Även om det politikerna ser är siffrorna på Covid i Sverige.
Ungefär 6 ggr så många Covid 19 sjuka i Sverige som de övriga Nordiska länderna tillsammans
Ungefär 1/3 ggr så många Covid 19 tillfrisknade i Sverige som de övriga länderna tillsammans
Ungefär 3 ggr så många Covid 19 döda i Sverige som de övriga Nordiska länderna tillsammans

Själv ser jag som mest katastrofalt att nu i maj är nästan hälvten av alla nya sjuka sjukvårdspersonal.
Sverige saknar tydligen skyddsutrustning eller kunskaper om huir den ska användas
eller är det så enkelt som att sjukvårdspersonalen är så pressad så dom inte hinner med patienterna
om personalen följer reglerna ?
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det är väl precis den Svenska inställningen: Inte bestämmer Tegnel eller Svetsaren över mig
Citat: o över allt satt det gammal o ungt folk o fikade på uteserveringar i lugn o ro. slut citat
som gör
att övriga Nordiska länder inte vill ha besök av svenskar nu när det ska lättas på restriktionerna.

Precis, bra citerat. Vad folk inte fattar är att dom biter sig själv i svansen med den åsikten. Jag blir inte glad precis att se att mina tänkta MC-turer tex. till Åland i år går i stöpet och sen läsa detta här. Hedrar inte i min mening det "tuffa" inlägget som skrevs direkt ...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vem FN bryr sig igentligen jag tog själv en tur förra lördagen på 6,5 timmar o dryga 40 mil på mindre läns vägar genom massor av byhålor o över allt satt det gammal o ungt folk o fikade på uteserveringar i lugn o ro..

Inte fasen bestämmer tegnel eller A-lag svetsaren vart fasen jag kör min hoj..:fakta

På en sån tur kanske du ändå aldrig var mer än 2 timmar hemifrån?

Syftet med detta verkar vara att du ska kunna komma hem ifall du blir sjuk så att du inte belastar sjukvården på annan ort likt Stockholmarna som åkte till Sälen.

Men det vore väl inte mer än rätt att resten av Sverige nu börjar åka till Stockholm på semester så snart det börjar bli flockimmunitet i Stockholm.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta gnället att vi inte får åka hit eller dit gör mej ganska iriterad.

På bygget jag är just nu finns ny kommna arbetare.

6st engelska som bär in vit o köks varor.

8st estländare som bränner takpapp o tätskickt.

3st rumäner som lägger parkett.

Finska rörmokare.

Sedan vanliga svenskar som pendlar ca en timme enkel väg varje dag från olika håll i Västsverige.

Samtliga sitter o käkar tillsammans byter om tillsammans morgon o kväll.

Inga krav på handsprit eller masker..

Utöver detta åker det lastbils leveranser in o ut varje dag från olika delar av sverige samt utlandet.

Skulle det då spela någon som helst roll vart fasen jag eller andra åker o tar en kopp kaffe??

Tack o lov är den större delen av svenskarna kapabla till egna beslut o inte följer flocken.. tror det är därför 50% av alla hushåll är singel hushåll. Vi klarar att ta hand om oss själva..
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Precis, bra citerat. Vad folk inte fattar är att dom biter sig själv i svansen med den åsikten. Jag blir inte glad precis att se att mina tänkta MC-turer tex. till Åland i år går i stöpet och sen läsa detta här. Hedrar inte i min mening det "tuffa" inlägget som skrevs direkt ...

Fanns absolut inget tufft i det inlägget alls. Det är min och massor andras just nu bestämda åsikt som dessutom ökar vecka för vecka..
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Fanns absolut inget tufft i det inlägget alls. Det är min och massor andras just nu bestämda åsikt som dessutom ökar vecka för vecka..

Jag är kanske dum men inte ointelligent... Det har varit förväntat en längre tid att det blir som en "tidsbomb" när gemene man ledsnat på situationen...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lite syniskt att säja något sådant här, men det kan lika gärna drabba mig själv eller mina nära.

Mänskligheten har alltid varit mycket uppfinningsrika på att ta fram saker som dödar så effektivt som möjligt.

Darvins tes säger att den starkaste överlever o det dåliga sorteras så sakta bort.. kanske är vi för många människor på jorden. Kanske detta bara är en västanvind av vad som kan ske om något virus muterar på ett elakt sätt.

Det avlider redan idag 100,000tals varje år för att penicillin inte biter på ett gäng saker längre men inte fasen stoppar världen för detta. Prognoserna visar att det kommer o avlida milioner om bara ca 10 år på grund av att penicillin inte funkar längre.

Världen verkar inte bry sig ett skit om detta faktum.

Det avlider 100,000 tals av svält varje år. Någon som märker detta i debatten?

Osv osv

Corona är bara en fis i rymden ännu iallafall om man jämför dom pågående katastroferna som huserar året runt utan att någon reflekterar något större över detta.

Kriget mot IS i dom länderna hur många 100,000 tals dig där utan att någon brydde sig?

Men 3500 svenska dödsfall av normalt 90,000 per år då är det katastrof. Hur många av dessa 3500 hade avlidit 1-4 månader senare i dom underliggande sjukdommarna som personerna redan hadde?

Tja det går bara att spekulera i men det är helt säkert att om man kollar vad en person är värd vill jag minnas att det är ca 5miljoner. Vad Corona idiotin har kostat redan o vad den kommer kosta i framtiden innan allt blir normalt det vet nog ingen.

Media har en gigantisk skyldighet till denna enormt uppblåsta samhällsutvecklingen.

Sedan finns ju naturligtvis fördelar med att det har påvisat vilka enorma svagheter det finns i det svenska samhället i dag.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite syniskt att säja något sådant här, men det kan lika gärna drabba mig själv eller mina nära.

Mänskligheten har alltid varit mycket uppfinningsrika på att ta fram saker som dödar så effektivt som möjligt.

Darvins tes säger att den starkaste överlever o det dåliga sorteras så sakta bort.. kanske är vi för många människor på jorden. Kanske detta bara är en västanvind av vad som kan ske om något virus muterar på ett elakt sätt.

Det avlider redan idag 100,000tals varje år för att penicillin inte biter på ett gäng saker längre men inte fasen stoppar världen för detta. Prognoserna visar att det kommer o avlida milioner om bara ca 10 år på grund av att penicillin inte funkar längre.

Världen verkar inte bry sig ett skit om detta faktum.

Det avlider 100,000 tals av svält varje år. Någon som märker detta i debatten?

Osv osv

Corona är bara en fis i rymden ännu iallafall om man jämför dom pågående katastroferna som huserar året runt utan att någon reflekterar något större över detta.

Kriget mot IS i dom länderna hur många 100,000 tals dig där utan att någon brydde sig?

Men 3500 svenska dödsfall av normalt 90,000 per år då är det katastrof. Hur många av dessa 3500 hade avlidit 1-4 månader senare i dom underliggande sjukdommarna som personerna redan hadde?

Tja det går bara att spekulera i men det är helt säkert att om man kollar vad en person är värd vill jag minnas att det är ca 5miljoner. Vad Corona idiotin har kostat redan o vad den kommer kosta i framtiden innan allt blir normalt det vet nog ingen.

Media har en gigantisk skyldighet till denna enormt uppblåsta samhällsutvecklingen.

Sedan finns ju naturligtvis fördelar med att det har påvisat vilka enorma svagheter det finns i det svenska samhället i dag.

Får läsa det där sen. Nu ska jag och ett gäng ut och köra hoj. Härligt!

:squid
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
blir lite förvånad att det var så lätt att komma in i sverige när vi har inresa förbud i landet.
jag har inget emot att han kom hit, jag var bara nyfiken på hur det fungerar i dessa tider

Inreseförbudet gäller endast människor som kommer utanför EU.
Alla inom EU får resa in i landet fortfarande

Sverige har aldrig haft något som helst inreseförbud varken inom eller utom EU, andra länder både inom och utanför EU har däremot inte tillåtit resor till exempelvis Sverige.
så att man inte fått resa hit beror på deras eget lands regler.

Det har varit helt meningslöst för oss att låsa dörren in när den redan var låst från andra sidan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite syniskt att säja något sådant här, men det kan lika gärna drabba mig själv eller mina nära.

Mänskligheten har alltid varit mycket uppfinningsrika på att ta fram saker som dödar så effektivt som möjligt.

Darvins tes säger att den starkaste överlever o det dåliga sorteras så sakta bort.. kanske är vi för många människor på jorden. Kanske detta bara är en västanvind av vad som kan ske om något virus muterar på ett elakt sätt.

Det avlider redan idag 100,000tals varje år för att penicillin inte biter på ett gäng saker längre men inte fasen stoppar världen för detta. Prognoserna visar att det kommer o avlida milioner om bara ca 10 år på grund av att penicillin inte funkar längre.

Världen verkar inte bry sig ett skit om detta faktum.

Det avlider 100,000 tals av svält varje år. Någon som märker detta i debatten?

Osv osv

Corona är bara en fis i rymden ännu iallafall om man jämför dom pågående katastroferna som huserar året runt utan att någon reflekterar något större över detta.

Kriget mot IS i dom länderna hur många 100,000 tals dig där utan att någon brydde sig?

Men 3500 svenska dödsfall av normalt 90,000 per år då är det katastrof. Hur många av dessa 3500 hade avlidit 1-4 månader senare i dom underliggande sjukdommarna som personerna redan hadde?

Tja det går bara att spekulera i men det är helt säkert att om man kollar vad en person är värd vill jag minnas att det är ca 5miljoner. Vad Corona idiotin har kostat redan o vad den kommer kosta i framtiden innan allt blir normalt det vet nog ingen.

Media har en gigantisk skyldighet till denna enormt uppblåsta samhällsutvecklingen.

Sedan finns ju naturligtvis fördelar med att det har påvisat vilka enorma svagheter det finns i det svenska samhället i dag.

3500 på 90000? Varför räknar du en dryg månads coviddöda i relation till ett helt års antal döda? Det är ju inte på något sätt över ännu.

Under april har det dött 10200 istället för normala 7500 personer, trots att nästan alla tagit det försiktigare än vanligt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sverige har aldrig haft något som helst inreseförbud varken inom eller utom EU, andra länder både inom och utanför EU har däremot inte tillåtit resor till exempelvis Sverige.
så att man inte fått resa hit beror på deras eget lands regler.

Det har varit helt meningslöst för oss att låsa dörren in när den redan var låst från andra sidan.
Jag måste ha läst fel då... eller.....
https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-forlanger-inreseforbudet/
"För en månad sedan fattade regeringen beslut om att stoppa icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU.
Vid en presskonferens på torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven att inreseförbudet förlängs ytterligare en månad, fram till den 15 maj."


Edit:
De har för övrigt förlängt det till den 15 juni. Om man nu litar på det Regeringskansliet säger.
https://www.regeringen.se/pressmedd...ill-eu-via-sverige-med-anledning-av-covid-19/ :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top