Hojresor och Corona....?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra tips :tummenupp
Är man i Sörmland och gillar kustartileri så finns ett motsvarande ställe i oxelösund :tummenupp

http://www.femorefortet.se/Femorefortet-Start.htm
Femöre är också grymt bra, ja :tummenupp Jag har varit på specialvisningar där och fått ratta kanonen och gått runt i lite andra utrymmen än vanliga guidningen går i.

Eller så tar man hojen till Torö söder om Nynäshamn och tar båten till ERSTA-batteriet på Landsort: http://www.batterilandsort.se/Batteri_Landsort/Start.html Det spöar Arholma och Femöre tillsammans, världens modernaste när det begav sig, och fortfarande något av det häftigaste man kan få tag på i kustartilleri. Ganska långt från Siarö eller Siknäs :fakta
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Okej, åter till ämnet. Detta året skulle bli som andra år, ett par tre veckor utomlands med hojen. Har fått beviljat 7 veckors semester i år, och nu är det reseförbud :näsblod Kul lixom. När jag semestrar med hotell använder jag Booking.com, och har gjort det i många år utan problem, Kan man lita på det i dagsläget ? Sitta hemma och glo i 7 veckor pallar jag inte, så det får bli en Sverigesemester detta året med tält och primuskök. Vi kanske ses i Jokkmokk eller nåt i sommar :lol
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eftersom det bara är internetkrigare som vet på riktigt så vet vi andra inte hur det slutar. Men siffror är viktiga för många.

Tiotusentals fler har avlidit i covid-19 världen över än vad den officiella statistiken visar. Sverige tycks dock vara något av ett undantag och ett av de bättre länderna på att fånga upp dem som dör av sjukdomen, visar en granskning av New York Times.
Tidningen har granskat den så kallade överdödligheten i elva länder eller städer världen över, däribland Sverige. Det vill säga hur många fler dödsfall som registreras under period, jämfört med i normala fall. Därefter har tidningen jämfört detta tal med antalet registrerade dödsfall i covid-19 och räknat ut mellanskillnaden, för att på så vis få en uppfattning om hur många dödsfall i covid-19 som myndigheterna kan ha missat.


En vanlig influensa får vi inte veta om det är 500 eller 2 000 som har dött.
Vaccin har biverkningar men risken är större om man inte vaccinerar sig.
Då blir man ställd när en människa, på fullt allvar, inte vågar vaccinera sig eftersom denne läst på internet att det finns risker...:va
Nu körde personen inte motorcykel för då hade det varit svårt att använda vägar med Tragikvärkets räcken som räddar bilisters liv.
Tänk en kropp med avslitna armar och ben så förstår man vad som händer...:(

Hög risk att dödas vid krock med w-balk
I Australien har man för första gången genomfört krocktester med MC-dummy mot två sorters räcken med Motorcycle Protection System, MPS och mot ett vanligt w-balkräcket. Testerna visade att risken att dödas minskas på räcken med skydd medan räcken med oskyddade stolpar visade att dummyn inte överlevde en krasch i 60 km/h. Räcken med MPS visade också på godkända resultat med personbil. Ännu en gång visar forskare i andra länder att räcken med oskyddade stolpar är en dödsfälla för motorcyklister. SMC hoppas att svenska vägmyndigheter tittar på resultatet och väljer räcken som ökar chanserna för motorcyklister att leva i händelse av en kollision.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hog-risk-att-dodas-vid-krock-med-w-balk/
Rätt sjukt att vi(smc?) Accepterar risken att bli sliten i småbitar i lågfartskrockar. Krascha in i en slät bergvägg verkar nästan hälsosamt i jämförelse med dom satans eländiga räckena som bara skyddar mobilsurfande dreglande lobotomipatienter från att damma i varann i full fart..
Misstänker att han läste innantill, inte ens det kunde svetsaren tänka ut själv..
Kan ni snälla sluta kalla den efterblivne alkoholiserade posören rövèn för svetsare?
En facklig råtta med ekonomutbildning som inte klarade svetsproven och aldrig svetsat professionellt bör inte kallas svetsare, det enda han har gemensamt med oss är att han är lite för glad i sponken. Ok?
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Rätt sjukt att vi(smc?) Accepterar risken att bli sliten i småbitar i lågfartskrockar. Krascha in i en slät bergvägg verkar nästan hälsosamt i jämförelse med dom satans eländiga räckena som bara skyddar mobilsurfande dreglande lobotomipatienter från att damma i varann i full fart..Kan ni snälla sluta kalla den efterblivne alkoholiserade posören rövèn för svetsare?
En facklig råtta med ekonomutbildning som inte klarade svetsproven och aldrig svetsat professionellt bör inte kallas svetsare, det enda han har gemensamt med oss är att han är lite för glad i sponken. Ok?

Hur han har det med spriten har jag ingen aning om, men att han aldrig lyckades slutföra svetsutbildningen på AMU är vi helt överens om :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kan vi hålla politik och Corona till OT eller Flachback:mad:
Så jävla trött på allt svammel om Corona.
Har svår hoj abstinens:gnissla
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förra årets bilder dyker upp på Facebook. Jag har kollat på dom ofta. Något av det bästa jag gjort. Skulle ha åkt Trollstigen i höstas men var inte tillräckligt sugen.

En bild från 27 april förra året. Lite norr om Barcelona. Kollar kartan för olika alternativ och campingplatser samtidigt som jag dricker kaffe och äter glass.

89dc2268e14790db03b8977b7ba2f830.jpg


Ja jag har också abstinens men att åka runt i Sverige kan bli bra det med. Det blir betydligt mindre packning i sommar.



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rätt sjukt att vi(smc?) Accepterar risken att bli sliten i småbitar i lågfartskrockar. Krascha in i en slät bergvägg verkar nästan hälsosamt i jämförelse med dom satans eländiga räckena som bara skyddar mobilsurfande dreglande lobotomipatienter från att damma i varann i full fart..

SMC har aldrig accepterat vajerräcken.
Det vi som motorcyklister kan göra, förutom att vara medlem i SMC förstås, är att berätta för våran omgivning att vi är en bortprioriterad trafikantgrupp när det sätts upp räcken som dödar trots att det finns alternativ som inte är dyrare och räddar både bilisters och motorcyklisters liv.
Tänk en kropp utan armar och ben så förstår man vad dessa räcken riskerar att göra... :(
Men de räddar ju bilisters liv... :huvet

En sökning på SMCs hemsida ger en massa att läsa för den intresserade...
https://www.svmc.se/smc/Sok-pa-SMC/?query=räcken
Jag valde en en nästan 10 gammal artikel som exempel...

SMC om räckesskydd
2010-11-11
FEMA har krigat i 20 år i Bryssel för att motorcyklister ska omfattas av räckesstandarder. Att SMC försökt förändra räckens utformning sedan vajerräcken började sättas upp vet också alla.
Dagens räckesstandard tar ingen hänsyn till motorcyklister och därför är det inte överraskande att motorcyklister är överrepresenterade i räckesolyckor. Siffran stiger dessutom, i takt med att mer räcken sätts upp.

https://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/SMC-om-rackesskydd/
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
SMC har aldrig accepterat vajerräcken.
Det vi som motorcyklister kan göra, förutom att vara medlem i SMC förstås, är att berätta för våran omgivning att vi är en bortprioriterad trafikantgrupp när det sätts upp räcken som dödar trots att det finns alternativ som inte är dyrare och räddar både bilisters och motorcyklisters liv.
Tänk en kropp utan armar och ben så förstår man vad dessa räcken riskerar att göra... :(
Men de räddar ju bilisters liv... :huvet

En sökning på SMCs hemsida ger en massa att läsa för den intresserade...
https://www.svmc.se/smc/Sok-pa-SMC/?query=räcken
Jag valde en en nästan 10 gammal artikel som exempel...

SMC om räckesskydd
2010-11-11
FEMA har krigat i 20 år i Bryssel för att motorcyklister ska omfattas av räckesstandarder. Att SMC försökt förändra räckens utformning sedan vajerräcken började sättas upp vet också alla.
Dagens räckesstandard tar ingen hänsyn till motorcyklister och därför är det inte överraskande att motorcyklister är överrepresenterade i räckesolyckor. Siffran stiger dessutom, i takt med att mer räcken sätts upp.

https://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2010/SMC-om-rackesskydd/
Jo jag känner till smc's arbete i motvind och att det även visats bilder på kvarlevor efter möte med vajerräcke.. förstår bara inte varför det inte verkar ha någon som helst effekt. Rätt frustrerande.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur han har det med spriten har jag ingen aning om, men att han aldrig lyckades slutföra svetsutbildningen på AMU är vi helt överens om :tummenupp
Hans fejs håller ju på att smälta bort.. riktigt klockrent antabusnylle. Även klara spår av fetalt alkoholsyndrom, samt våldsamt nedsatt intellekt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

Varför man ska acceptera en statsminister som är direkt olämpad att regera förstår jag inte heller, men det är ju symptomatiskt för svenskheten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo jag känner till smc's arbete i motvind och att det även visats bilder på kvarlevor efter möte med vajerräcke.. förstår bara inte varför det inte verkar ha någon som helst effekt. Rätt frustrerande.

Ja, det där med lika människovärde är inte en del av Noll Vision. :(

Det gäller att fler får veta att det finns räcken som inte dödar motorcyklister.
Det gäller att fler får veta att det finns räcken som räddar bilister utan att riskera att motorcyklister dödas.
Det gäller att fler får veta att dessa räcken inte nödvändigtvis är dyrare bara för att en trafikantgrupp inte bortprioriteras...

Alla har sett och hört en vårdslös motorcyklist och även de vidsynta ser lätt oss alla som sådana så därför får vi skylla oss själva.

Hans fejs håller ju på att smälta bort.. riktigt klockrent antabusnylle. Även klara spår av fetalt alkoholsyndrom, samt våldsamt nedsatt intellekt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

Varför man ska acceptera en statsminister som är direkt olämpad att regera förstår jag inte heller, men det är ju symptomatiskt för svenskheten.

Alltid härligt med ödmjuka och vidsynta människor som höjer nivån! :tummenupp

Gå in vid 3 minuter och 5 minuter om du inte har möjlighet att se hela! :tummenupp
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/marcus-aldrig-sett-sådana-sd-siffror-tidigare-12583096
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Norge stänger gränser mot EU ytterligare 90 dagar!

Nja, det kan bli så men är ännu inte bestämt... :)
Fram till den 15 maj håller man sig ändå på lägre höjder i Norge om man inte gillar snö... :tungan

Norge vill kunna stänga gränsen under sommaren

Uppdaterad idag 12:39Publicerad idag 12:38

Den norska regeringen har skrivit till EU om möjligheten att få förlänga beslutet om den inre gränskontrollen över sommaren, enligt norska dagstidningar. Gränsen nu är stängd sen den 16 mars och det beslutet gäller fram till den 15 maj.
Om Norge önskar förlänga den inre gränskontrollen med 90 dagar måste det meddelas EU fyra veckor i förväg, enligt tidningen VG.
Än är inget beslut taget om gränskontrollen ska utvidgas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norge-vill-kunna-ha-gransen-stangd-hela-sommaren

VG Nyheter: Grensekontrollen kan forlenges med 90 dager
https://www.vgtv.no/video/196329/vg-nyheter-grensekontrollen-kan-forlenges-med-90-dager


Indre grensekontroll

Pressemelding | Dato: 30.04.2020
| Nr: 84 – 2020
Den 16. mars gjeninnførte Norge kontroll på indre grense som et tiltak for å begrense spredningen av Covid-19. Det er besluttet at tiltakene foreløpig skal videreføres fram til 16. mai kl. 08.00.
Det er ikke besluttet om tiltakene skal forlenges etter det.


https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/indre-grensekontroll/id2700689/
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Kan vi hålla politik och Corona till OT eller Flachback:mad:
Så jävla trött på allt svammel om Corona.
Har svår hoj abstinens:gnissla

-Okej för mig att hålla politiken utanför tråden, men att utesluta Corona blir ju konstigt när tråden heter "Hojresor och Corona" Det kan du läsa i första inlägget :fakta Hoj abstinensen botar man med att köra hoj :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, det kan bli så men är ännu inte bestämt... :)
Fram till den 15 maj håller man sig ändå på lägre höjder i Norge om man inte gillar snö... :tungan

Norge vill kunna stänga gränsen under sommaren

Uppdaterad idag 12:39Publicerad idag 12:38

Den norska regeringen har skrivit till EU om möjligheten att få förlänga beslutet om den inre gränskontrollen över sommaren, enligt norska dagstidningar. Gränsen nu är stängd sen den 16 mars och det beslutet gäller fram till den 15 maj.
Om Norge önskar förlänga den inre gränskontrollen med 90 dagar måste det meddelas EU fyra veckor i förväg, enligt tidningen VG.
Än är inget beslut taget om gränskontrollen ska utvidgas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/norge-vill-kunna-ha-gransen-stangd-hela-sommaren

VG Nyheter: Grensekontrollen kan forlenges med 90 dager
https://www.vgtv.no/video/196329/vg-nyheter-grensekontrollen-kan-forlenges-med-90-dager


Indre grensekontroll

Pressemelding | Dato: 30.04.2020
| Nr: 84 – 2020
Den 16. mars gjeninnførte Norge kontroll på indre grense som et tiltak for å begrense spredningen av Covid-19. Det er besluttet at tiltakene foreløpig skal videreføres fram til 16. mai kl. 08.00.
Det er ikke besluttet om tiltakene skal forlenges etter det.


https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/indre-grensekontroll/id2700689/
Norge är ju inte med i e-ulandet, eller har jag missat nåt? Fan ska dom be e-ulandet om lov för då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fick besök idag av min vän Rafael som bott i Sverige men flyttat tillbaka till Danmark, Odder där han vuxit upp och numera bor i det som en gång var hans farfars hus. Han tänkte först lämna sin svenska deklaration i Deklarationsinkastet hos Skattemyndigheten i Nordstan men den lådan var ju igenbommad.
Så han ringde mig och kom hem för en liten frukost.
För säkerhets skull åt han eget danskt bröd och drack eget termoste.
För är jag smittfri med min hosta ? Bara för jag är feberfri sedan 11 april ?
Postade deklarationen strax innan 0900. Det står ju att brevlådan töms 0900 Måndag-Fredag ?!

Rafael hade kollat upp mina möjligheter för ett besök i Odder, Danmark.
Inga problem om jag stannar 6 veckor eller längre hos honom i Odder !

Så det lär dröja .
Så sugen är jag inte på att rensa ogräs i den gamle trädgårdsmästarens (Rafaels farfars) trädgård.
Tog ett foto innan han rullade iväg på sin BMW R90S köpt 1980 med 4000mil körda.
Nu har den rullat 54000mil.
 

Bifogat

  • 20200501-R90S-54000mil.jpg
    20200501-R90S-54000mil.jpg
    158.6 KB · Visningar: 86
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top