Hojresor och Corona....?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi kanske skulle göra en polli första inlägget.
Typ. Hur kommer du spendera semestern i år?

Hemma pysslandes med saker hemma
Åka hoj i Sverige
Åka hoj i Norden och smyga in i Finland/Norge via små grusvägar
Åka hoj i Europa och hävda att det är jobbresa
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Hade tänkt mig någon typ av Alpresa då jag fick blodad tand efter Norge förra sommaren. Men kommer nog göra några veckor i Svea rike istället, har ju faktiskt aldrig sett Norrland så detta är la året man passar på, då man ändå inte har så många andra valmöjligheter.

Det eller öluffa med motorbåten :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi kanske skulle göra en polli första inlägget.
Typ. Hur kommer du spendera semestern i år?

Hemma pysslandes med saker hemma
Åka hoj i Sverige
Åka hoj i Norden och smyga in i Finland/Norge via små grusvägar
Åka hoj i Europa och hävda att det är jobbresa

Jag kommer att spendera pengar på semestern i år! :hihi

Jag spenderade över en hundring i Mariefred på en liter Hälsingesåpa! :)
Hälsingesåpa kan rekommenderas för de som tillbringar tid i garaget och behöver bli av med smutsen på händerna. :tummenupp

Jag gillar att tälta och måste inte lämna landet, däremot måste jag köra hoj.
Jobbresorna blir med SportHoj så man kanske inte tar närmsta vägen hem alla dagar.

Vad som händer med Norge och Finland vet vi inte än men det går att hålla sig informerad.
https://www.nrk.no/korona/rad_info/
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast jag vet inte om Sörmland matchar Yorkshire riktigt.

Jag tycker nog det! :)
Fast jag jämförde inte Södermanland med Yorkshire utan bara två kyrkliga byggnader... :hej
https://www.svenskakyrkan.se/strangnas/domkyrkan
https://www.svenskakyrkan.se/strangnas/kortfilmer-om-domkyrkan
https://yorkminster.org/discover/
York is well known for its links to Viking history, following their arrival in 866 and the establishment of the Viking strong-hold of Jorvik. The Horn of Ulf is a 1,000-year-old elaborately carved elephant tusk, gifted to the cathedral by Viking lord Ulf. It has been preserved in superb condition and forms a focal point of the Undercroft’s displays.

Mälaren eller en grumlig Ouse? Strängnäs eller Gamla York? Sjöar eller hedar?

Jag älskar och trivs på båda ställena! Och båda har krokiga vägar för en SportHoj! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De flesta utanför Danmark läser nog inte Berlingske Tiderne på annat än internet.
En del media är öppna att läsa och hittar man något som har de åsikter man gillar länkar man det vidare som sprids vidare på internet.
Har de rätt eller fel?
Det vet jag inte, det finns både för- och nackdelar med båda sätten.
Om överdödligheten ökar nu när de nu öppnar blir det nog några som blir kadeglada!:hihi

Du har rätt i att få läser utländsk press. Man läser sitt egna lands press.
Och danskarna läser sin egen press, tex Berlingske. Och det är vad dom läser som gör hur dom ser på andra länder och tex en sådan sak som ska svenskar få resa in i Danmark ?

Ett eget exempel, sonens sambo skulle ta en veckas semester tillsammans med en väninna i Egypten för en tid sedan. De hade valt att flyga från Kastrup men en vecka innan avresan så stoppades svenskar för besök i Danmark. Det gick inte en gång att kliva av på Kastrup och ta flyget.

Till min stora förvåning har hon och väninnan fått pengarna för resan tillbaka. Tydligen totalstopp !


När tror du att "Danskdjävlarna" säger Välkomna, Välkomna till Svenskar på MC från Sverige ?
Jag har en god vän, dansk, som 1980 kom till Sverige för att jobba i skogsbruket. För några år sedan flyttade han tillbaka till Danmark. Han bor i Odder (ca 20km söder om Aarhus) och jag hade gärna tagit hojen för ett besök i sommar.
Blir det möjligt ?

Problemet är att trots freden i Roskilde så bestämmer "danskdjävlarna" själva över vår inresa 2020.

Och någon Karl X Gustav med en stridvan arme som 1658 tvingade danskarna till förhandlingsbordet i Roskilde, ja det har Sverige inte år 2020.
Jag rekommenderar
Peter Englund, Den oövervinnerlige, Om den svenska stormaktstiden och en man i dess mitt
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När tror du att "Danskdjävlarna" säger Välkomna, Välkomna till Svenskar på MC från Sverige ?

Problemet är att trots freden i Roskilde så bestämmer dom själva över vår inresa 2020.

Och någon Karl X Gustav med en stridvan arme som 1658 tvingade danskarna till förhandlingsbordet i Roskilde, ja det har Sverige inte år 2020.
Skåne är ju ungefär som Danmark. Så man behöver inte åka över bron för att uppleva det platta landskapet där alla pratar grötigt.
Lägg därtill vetskapen att Finland har varit svenskt längre än Skåne varit det. Då är det liksom utomlands i Skåne.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har rätt i att få läser utländsk press.
Men danskarna läser sin egen press, tex Berlingske. Och det är vad dom läser som gör hur dom ser på andra länder och tex en sådan sak som ska svenskar få resa in i Danmark.
Eller ska svenskar inte får resa in i Danmark ?
Ett eget exempel, sonens sambo skulle ta en veckas semester tillsammans med en vännina i Egypten för en tid sedan. De hade valt att flyga från Kastrup me4n en vecka innan avresan så stoppades svenskar för besök i Danmark. Det gick inte en gång att kliva av på Kastrup och ta flyget.
Till min stora förvåning har hon och väninnan fått pengarna tillbaka.

När tror du att "Danskdjävlarna" säger Välkomna, Välkomna till Svenskar på MC från Sverige ?

Nu kan jag inte dansk press så jag vet inte om Berlinske Tiderne är lika seriösa som Aftonbladet och Expressen. :crash
Min värld är inte kvällspressen det jag litar på men vi är alla olika...
De har släppt lite så de får gå och klippa sig om det är rätt eller fel kan jag inte säga.

Det som är säkert är att köpa toapapper ger en känsla av kontroll. Jag handlade lite idag men ännu har jag inte köpt toapapper... :tungan

Det kommissionen föreslår är att EUs medlemsländer börjar återgå till det normala genom att använda de råd vi tillämpar i Sverige.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/EUs-fardplan-for-att-latta-pa-coronarestriktioner/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vem fan vill köra hoj i Danmark?


Även om man som norrlänning är sjukt berest inom landets gränser i jämförelse med den genomsnittlige sörlänningen så finns det ju rätt mycket kvar att upptäcka i Sverige. Så det blir väl planen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
rätt mycket kvar att upptäcka i Sverige.

Lyckligt lottad boendes mitt emellan Dalarna och Roslagen. Det finns alltid en bit asfalt man aldrig tidigare kört hoj på. Tips, rolig väg förbi Barnens Ö och ända ut till Simpnäs och båt T/R Arholma.

[video]https://www.google.se/maps/@59.8710016,19.0770217,3a,75y,122.63h,76.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5Zcgsx6ilR1I-1gbUYagLQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en[/video]

20190617_164656.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vem fan vill köra hoj i Danmark? .


Danmark är ett fint land att köra motocross i vi åkte mycket cross (som faktiskt är mc) i danmark på 80-90talet, fantastiska sandbanor med så fin sand att när den var torr var det som att köra i 10-15cm ny snö.

Att köra krävde total attack minsta fitteri o gassläpp innebar att framhjulet skar ned i sanden och vurpan ett faktum.. dock skall sägas att sanden är ganska mjuk att göra kullerbyttor i. Jag har faktiskt aldrig skadat mej i den danska sanden:)

Efter en vecka i Danmark var hojen så ren blästrad från all skit o det fina sand dammet fanns överallt inuti alla lagringar o bustningar. Total demontering vid hemkomsten.

Men att köra cross exempelvis vid löcken gav ju aven fantastiska möjligheter att ta en ledig dag o njuta av den enormt långa stranden, var den 7 eller 9 mil lång? Och dessutom fick man ta bilen ned på stranden.

Det låg ett gäng byar/samhällen längs stranden med fantastiska pubbar.:fyllisar:rofl:tuttar

Men detta är ju inte mc utan en annan typ av rekreation:glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lyckligt lottad boendes mitt emellan Dalarna och Roslagen. Det finns alltid en bit asfalt man aldrig tidigare kört hoj på. Tips, rolig väg förbi Barnens Ö och ända ut till Simpnäs och båt T/R Arholma.

[video]https://www.google.se/maps/@59.8710016,19.0770217,3a,75y,122.63h,76.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5Zcgsx6ilR1I-1gbUYagLQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=en[/video]

View attachment 453669
Och är man ändå på Arholma så kan jag rekommendera Batteri Arholma: http://arholma.nu/sevardheter/batteri-arholma/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vem fan vill köra hoj i Danmark?


Även om man som norrlänning är sjukt berest inom landets gränser i jämförelse med den genomsnittlige sörlänningen så finns det ju rätt mycket kvar att upptäcka i Sverige. Så det blir väl planen.

Ja, Danmark har inte mycket för den som kör SportHoj. :(

Finland har JeTTekrokiga vägar i jämförelse. Lämnar man de stora, raka E-vägarna och RV-vägarna med låga vägnummer är det ganska positiv körning. Lite trafik så med lite förnuft kan man skotta på ordentligt ibland... ;)

Norge, hit finns det alltid en anledning att ta sig. Men solskensåkare göre sig inte besvär.

Nationalsången ger en liten vink... :tungan

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem
furet, vejrbidt over vandet
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tænker
på vor far og mor
og den saganat, som sænker
drømme på vår jord.

fårat, väderbitet över vatten
Fårat betyder även genomskuret av dalar säger min norsk - svenska ordbok.

20190704_123157 (2).jpg

Norge, en dal, väderbitet och vatten med flera plusgrader även i luften...;)
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, Danmark har inte mycket för den som kör SportHoj. :(

Finland har JeTTekrokiga vägar i jämförelse. Lämnar man de stora, raka E-vägarna och RV-vägarna med låga vägnummer är det ganska positiv körning. Lite trafik så med lite förnuft kan man skotta på ordentligt ibland... ;)

Norge, hit finns det alltid en anledning att ta sig. Men solskensåkare göre sig inte besvär.

Nationalsången ger en liten vink... :tungan

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem
furet, vejrbidt over vandet
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tænker
på vor far og mor
og den saganat, som sænker
drømme på vår jord.

fårat, väderbitet över vatten
Fårat betyder även genomskuret av dalar säger min norsk - svenska ordbok.

View attachment 453673

Norge, en dal, väderbitet och vatten med flera plusgrader även i luften...;)
Gillar man krokiga vägar, kuperat landskap och vansinnigt vackra vyer, ja då bara måste man åka minst en gång till Norge :)

Och de tre ggr vi varit där har det förvånansvärt ofta varit fint väder :tummenupp


Och är man ändå på Arholma så kan jag rekommendera Batteri Arholma: http://arholma.nu/sevardheter/batteri-arholma/

Bra tips :tummenupp
Är man i Sörmland och gillar kustartileri så finns ett motsvarande ställe i oxelösund :tummenupp

http://www.femorefortet.se/Femorefortet-Start.htm
 

Bifogat

  • IMG_7519_pan.jpg
    IMG_7519_pan.jpg
    380.9 KB · Visningar: 63
  • IMG_7240.JPG
    IMG_7240.JPG
    423 KB · Visningar: 62
  • IMG_7149.JPG
    IMG_7149.JPG
    545.1 KB · Visningar: 67
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Norge är kalas, men oåtkomligt om gränserna är stängda... :gråta

Men som tur är så finns ju Allmänna Vägnätet även i Norrland - även om inte särskilt mycket är asfalterat.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Danmark är ett fint land att köra motocross i vi åkte mycket cross (som faktiskt är mc) i danmark på 80-90talet, fantastiska sandbanor med så fin sand att när den var torr var det som att köra i 10-15cm ny snö.

Att köra krävde total attack minsta fitteri o gassläpp innebar att framhjulet skar ned i sanden och vurpan ett faktum.. dock skall sägas att sanden är ganska mjuk att göra kullerbyttor i. Jag har faktiskt aldrig skadat mej i den danska sanden:)

Efter en vecka i Danmark var hojen så ren blästrad från all skit o det fina sand dammet fanns överallt inuti alla lagringar o bustningar. Total demontering vid hemkomsten.

Men att köra cross exempelvis vid löcken gav ju aven fantastiska möjligheter att ta en ledig dag o njuta av den enormt långa stranden, var den 7 eller 9 mil lång? Och dessutom fick man ta bilen ned på stranden.

Det låg ett gäng byar/samhällen längs stranden med fantastiska pubbar.:fyllisar:rofl:tuttar

Men detta är ju inte mc utan en annan typ av rekreation:glömdet

Bränna på stranden mellan Lökken och Blockhus är fint. Vill man hitta bättre körning får man bege sig till Kuzomen Beach, Kolahalvön.


Japp, det är Vita Havet som rullar in i bakgrunden.
Vita Havet, ger lite perspektiv...

Jaska, som kör gjorde flera försök att komma över 200, men sanden sög för mycket med den utväxlingen.
Framför kameran, när han lyfter framhjulet över den mjuka sanden vid utloppet är 195 km/h. GPS-fart.
Körningen på ryska stränder är lite friare. Serveringarna lyser dock med sin frånvaro.

Jaska, ja. Jag har ju en ride report att skriva klart, med honom och hans älskade SuperEnduro.
Nej, jag var inte med på just denna resan - jag mötte Jaako, som han egentligen heter helt oförhappandes på en MC-träff uppe på nordkalotten.

Det kanske kunde vara en bra idé denna coronasommar? Stanna hemma och skriva klart lite reseberättelser? Se om man kan skaka ur lite bilder ur trasiga kameror och lura döda hårddiskar att snurra några sista extravarv...?
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bränna på stranden mellan Lökken och Blockhus är fint. Vill man hitta bättre körning får man bege sig till Kuzomen Beach, Kolahalvön.


Japp, det är Vita Havet som rullar in i bakgrunden.
Vita Havet, ger lite perspektiv...

Jaska, som kör gjorde flera försök att komma över 200, men sanden sög för mycket med den utväxlingen.
Framför kameran, när han lyfter framhjulet över den mjuka sanden vid utloppet är 195 km/h. GPS-fart.
Körningen på ryska stränder är lite friare. Serveringarna lyser dock med sin frånvaro.

Jaska, ja. Jag har ju en ride report att skriva klart, med honom och hans älskade SuperEnduro.
Nej, jag var inte med på just denna resan - jag mötte Jaako, som han egentligen heter helt oförhappandes på en MC-träff uppe på nordkalotten.

Det kanske kunde vara en bra idé denna coronasommar? Stanna hemma och skriva klart lite reseberättelser? Se om man kan skaka ur lite bilder ur trasiga kameror och lura döda hårddiskar att snurra några sista extravarv...?

Låter som en utmärkt idé, du skriver ju så att det är en ren fröjd att läsa:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu kan jag inte dansk press så jag vet inte om Berlinske Tiderne är lika seriösa som Aftonbladet och Expressen. :crash
Min värld är inte kvällspressen det jag litar på men vi är alla olika...
De har släppt lite så de får gå och klippa sig om det är rätt eller fel kan jag inte säga.

Det som är säkert är att köpa toapapper ger en känsla av kontroll. Jag handlade lite idag men ännu har jag inte köpt toapapper... :tungan

Det kommissionen föreslår är att EUs medlemsländer börjar återgå till det normala genom att använda de råd vi tillämpar i Sverige.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/EUs-fardplan-for-att-latta-pa-coronarestriktioner/

Står inte ett smack om Sverige i EUs färdplan
https://ec.europa.eu/info/live-work...p-lifting-coronavirus-containment-measures_sv
Tar man en titt på kartan JRC map 13 april 2020 så är det
inte ett enda land som tillåter fritt resande ut och in GRÖNT för International Movement restrictions.
Utan det är ett antal länder, bla Sverige som har blått,
dvs OK för "motiverade resor" som jag tolkar det och dit tror jag inte nöjesresor ingår.
Och ett antal länder har RÖTT, dvs inga gränsöverskridande resor, bla Danmark, Finland, Polen
Det enda som skiljer Sverige från resten av EU är att alla affärer får vara öppna GRÖNT.
(Många länder har tydligen begränsningen endast Livsmedel och Apotek öppna)
Det som utmärker Danmark är GRÖNT för alla resor inklusive flyg i Danmark, dvs 2 GRÖNA mot Sverige en GRÖN...
Jag undrar precis som alla andra hur länge det här med resebegränsningarna kommer pågå .....
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle kört ner nye hojen från Sverige meeen nu fick det bli frakt i låda istället. Men sen så, då ska det utforskas vägar!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top