Hojresor och Corona....?

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Min bokade EU resa ligger fortfarande kvar, Men min fru bokade av sin resa ner till Mosel igår (Flyg o Tåg) Vi skulle träffas där och bo där i 5-6 dagar tillsammans var tanken...

Jag tänker vänta in till sista veckan (tänkt åka Slutet av Juni).
Öppnar dom gränsen då åker jag...:va
Lever som en eremit på mina resor kör och sover, Och att inte få vara så social har jag inga problem med:D

Men är det som nu ja då blir det att ta det lugnt i Svedala istället:(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Apropå karantän för svenskar vid utlandsresa, så här ser man på Sverige i Danmark
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-grimme-sandhed-om-den-svenske-model
artikeln ligger bakom en betalvägg men här är det lätt jämföra antalet döda i olika länder / 1 miljon invånare
vilket lär ligga bakom artikeln i Berlingske
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Idag
för Sverige 200 döda / 1 miljon invånare
för Danmark 68 döda / 1 miljon invånare
för Norge 36 döda / 1 miljon invånare
för Finland 31 döda / 1 miljon invånare

Och ser man på artikeln om situationen på USS Theodore Roosevelt där 99% av besättning testats och 777 visat sig bära på Covid-19 men bara 6 hamnat på sjukhus, dvs
på varje sjukhusfall ca 130 som bär på Covid-19 så betyder det i Sverige med idag 16755 som registrerats av sjukvården att det finns ca 2000000 miljoner svenskar som bär på smittan utan att vara speciellt sjuka. Vilket stämmer med råd i den här siten, från Region Stockholm.
https://corona.sll.se/
Citat: De flesta som smittas av coronavirus får milda symtom och kan stanna hemma för att ta hand om sig som vid en förkylning eller influensa. slut citat
https://www.nyatider.nu/endast-6-sjoman-pa-uss-theodore-roosevelt-behovde-vard/
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Apropå karantän för svenskar vid utlandsresa, så här ser man på Sverige i Danmark
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-grimme-sandhed-om-den-svenske-model
artikeln ligger bakom en betalvägg men här är det lätt jämföra antalet döda i olika länder / 1 miljon invånare
vilket lär ligga bakom artikeln i Berlingske
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Idag
för Sverige 200 döda / 1 miljon invånare
för Danmark 68 döda / 1 miljon invånare
för Norge 36 döda / 1 miljon invånare
för Finland 31 döda / 1 miljon invånare

Och ser man på den här artikeln om situationen på USS Theodore Roosevelt där 99% av besättning testats och 777 visat sig bära på Covid-19 men bara 6 hamnat på sjukhus, dvs
på varje sjukhusfall ca 130 som bär på Covid-19 så betyder det i Sverige med idag 16755 som registrerats av sjukvården att det finns ca 2000000 miljoner svenskar som bär på smittan utan att vara speciellt sjuka. Vilket stämmer med råd i den här siten, från Region Stockholm.
https://corona.sll.se/
Citat: De flesta som smittas av coronavirus får milda symtom och kan stanna hemma för att ta hand om sig som vid en förkylning eller influensa. slut citat

Eftersom det bara är internetkrigare som vet på riktigt så vet vi andra inte hur det slutar. Men siffror är viktiga för många.

Tiotusentals fler har avlidit i covid-19 världen över än vad den officiella statistiken visar. Sverige tycks dock vara något av ett undantag och ett av de bättre länderna på att fånga upp dem som dör av sjukdomen, visar en granskning av New York Times.
Tidningen har granskat den så kallade överdödligheten i elva länder eller städer världen över, däribland Sverige. Det vill säga hur många fler dödsfall som registreras under period, jämfört med i normala fall. Därefter har tidningen jämfört detta tal med antalet registrerade dödsfall i covid-19 och räknat ut mellanskillnaden, för att på så vis få en uppfattning om hur många dödsfall i covid-19 som myndigheterna kan ha missat.


En vanlig influensa får vi inte veta om det är 500 eller 2 000 som har dött.
Vaccin har biverkningar men risken är större om man inte vaccinerar sig.
Då blir man ställd när en människa, på fullt allvar, inte vågar vaccinera sig eftersom denne läst på internet att det finns risker...:va
Nu körde personen inte motorcykel för då hade det varit svårt att använda vägar med Tragikvärkets räcken som räddar bilisters liv.
Tänk en kropp med avslitna armar och ben så förstår man vad som händer...:(

Hög risk att dödas vid krock med w-balk
I Australien har man för första gången genomfört krocktester med MC-dummy mot två sorters räcken med Motorcycle Protection System, MPS och mot ett vanligt w-balkräcket. Testerna visade att risken att dödas minskas på räcken med skydd medan räcken med oskyddade stolpar visade att dummyn inte överlevde en krasch i 60 km/h. Räcken med MPS visade också på godkända resultat med personbil. Ännu en gång visar forskare i andra länder att räcken med oskyddade stolpar är en dödsfälla för motorcyklister. SMC hoppas att svenska vägmyndigheter tittar på resultatet och väljer räcken som ökar chanserna för motorcyklister att leva i händelse av en kollision.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hog-risk-att-dodas-vid-krock-med-w-balk/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hög risk att dödas vid krock med w-balk
I Australien har man för första gången genomfört krocktester med MC-dummy mot två sorters räcken med Motorcycle Protection System, MPS och mot ett vanligt w-balkräcket. Testerna visade att risken att dödas minskas på räcken med skydd medan räcken med oskyddade stolpar visade att dummyn inte överlevde en krasch i 60 km/h. Räcken med MPS visade också på godkända resultat med personbil. Ännu en gång visar forskare i andra länder att räcken med oskyddade stolpar är en dödsfälla för motorcyklister. SMC hoppas att svenska vägmyndigheter tittar på resultatet och väljer räcken som ökar chanserna för motorcyklister att leva i händelse av en kollision.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hog-risk-att-dodas-vid-krock-med-w-balk/
Enkelt, sätt 50 som högsta fysiskt möjliga hastighet mha ISA och GPS på hojar, så, problemet löst :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Enkelt, sätt 50 som högsta fysiskt möjliga hastighet mha ISA och GPS på hojar, så, problemet löst :tummenupp

Japp, det är hastigheten som dödar! :tummenupp

Det mantrat upprepas hela tiden av Tragikvärket så det måste juh stämma...:fakta

Att det är en bortvald minoritet av trafikanterna som dödas i dödsräckena gör problemet ännu mindre och visar bara att det är JeTTefaRLiGt med motorcyklar... :(
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hoppas på Harz senare i år. Oavsett så blir det Sverigetur med mitt nya fina tält jag fick i födelsedagspresent.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom det bara är internetkrigare som vet på riktigt så vet vi andra inte hur det slutar. Men siffror är viktiga för många.

Jag tror att internet har inte så stor betydelse som media
Och när en dansk större tidning som Berlingske skriver så här

Citat från danska Berlingske
Mens coronapandemien raser kloden rundt, har Sverige skilt sig ud blandt de vestlige demokratier ved at følge en nedlukning i »lav skala«. Hvorvidt dette vidner om en unik styrke ved det svenske samfund eller snarere dårlig dømmekraft, kan fastslås ved at sammenligne Sveriges covid-19-tal med nabolandenes.
Viser Sveriges beslutning om at undgå en landsdækkende nedlukning en anderledes måde at bekæmpe covid-19 på, hvor et åbent samfund stadig bevares? Landets uortodokse tackling af coronavirus er populær i hjemlandet og har fået ros visse steder i udlandet. Men den har også bidraget til en af verdens højeste dødsrater for covid-19 uden for USA. slut citat
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-grimme-sandhed-om-den-svenske-model

Hur tror ni att det påverkar opinionen i Danmark ?
Tummen upp för Sverige ?
Tummen ner för Sverige ?
Hur påverkar artikeln danska politiker,
de rusar till sin lokala tidning och påpekar att Berlingske har fel, Sverige klarar Covid-19 bättre än Danmark ?

Jag själv tror att effekten av artiklar som den i Berlingske att svenskar stoppas från inresa eller hamnar i karantän i Danmark.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sverige klarar Covid-19 bättre än Danmark ?

Just nu kan vi bara tro saker. Vi väcker tråden om ett år och kollar facit. Med en daglig överdödlighet (utan vaccin) på ca 10% inser man att det KAN vara värre än säsongsinfluensan - TROTS att vi har vaccin mot säsongsinfluensa. Den som överlever får se.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag vet inte. Jag är ingen expert så jag avvaktar.

Varför inte spekulera i hur det blir när land efter land öppnar sina gränser och alla husbilar, alla husvagnar, bilister med hus eller husvagnar nere i Europa, alla bussar, alla touringåkare ska ut nästan samtidigt. Finns det färjor, finns det plats, blir dét kö över till Danmark?
Ni kan väl posta lite länkar, beräkningar och tips så jag kan planera mitt liv redan idag.

Annars kommer jag att beta av några platser i Sverige. Fulcampa och slåss med mygg. Det funkar det med. Fast vad blir det för väder i Sverige då?!

Allt är så otryggt nu. :tuttar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att internet har inte så stor betydelse som media
Och när en dansk större tidning som Berlingske skriver så här

Citat från danska Berlingske
Mens coronapandemien raser kloden rundt, har Sverige skilt sig ud blandt de vestlige demokratier ved at følge en nedlukning i »lav skala«. Hvorvidt dette vidner om en unik styrke ved det svenske samfund eller snarere dårlig dømmekraft, kan fastslås ved at sammenligne Sveriges covid-19-tal med nabolandenes.
Viser Sveriges beslutning om at undgå en landsdækkende nedlukning en anderledes måde at bekæmpe covid-19 på, hvor et åbent samfund stadig bevares? Landets uortodokse tackling af coronavirus er populær i hjemlandet og har fået ros visse steder i udlandet. Men den har også bidraget til en af verdens højeste dødsrater for covid-19 uden for USA. slut citat
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-grimme-sandhed-om-den-svenske-model

Hur tror ni att det påverkar opinionen i Danmark ?
Tummen upp för Sverige ?
Tummen ner för Sverige ?
Hur påverkar artikeln danska politiker,
de rusar till sin lokala tidning och påpekar att Berlingske har fel, Sverige klarar Covid-19 bättre än Danmark ?

Jag själv tror att effekten av artiklar som den i Berlingske att svenskar stoppas från inresa eller hamnar i karantän i Danmark.

De flesta utanför Danmark läser nog inte Berlingske Tiderne på annat än internet.
En del media är öppna att läsa och hittar man något som har de åsikter man gillar länkar man det vidare som sprids vidare på internet.
Vi har krigat med Danmark förr och även om det slutade militärt med Roskildefreden så finns det en liten fientlighet kvar ibland. :hej
Jag kommer ihåg när jag i min ungdom fick tyst på dryga danskar med det första jag lärde mig på danska efter -Unskyld, en öl tack!
-Det siger du kun fordi jeg er svensk!:D
https://www.bing.com/videos/search?...38C8ECED1AE8F8B65D1538C8ECED1AE8F&FORM=WRVORC

Har de rätt eller fel?
Det vet jag inte, det finns både för- och nackdelar med båda sätten.
Om överdödligheten ökar nu när de nu öppnar blir det nog några som blir skadeglada!:hihi
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Undrar just hur gemeneman i andra länder egentligen ser på sverige?

Köpte en grej på Tyska ebay, när jag bekräftade att den kommit fram fick jag denna hälsning:

-Greetings to Corona-Relaxed Sweden. :) I would like to be there now.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Räcker det inte med den officiella corona-tråden? :va Var inte tanken med den här tråden att diskutera hur vi hanterar hojresor trots kontamineringsriskerna, inte börja käbbla om coronapolitiken här också?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Räcker det inte med den officiella corona-tråden? :va Var inte tanken med den här tråden att diskutera hur vi hanterar hojresor trots kontamineringsriskerna, inte börja käbbla om coronapolitiken här också?

Äh, vadå, tyskarna vill till sverige o jag vill till tyskland, vad är problemet, :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top