Hojresor och Corona....?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ni vet att Norge har posterat ut hemvärnet för att vakta den svenska gränsen nu....
Det är sant. De står vid gränsstationerna och motar tillbaka alla sjuka svenskar... Inte för att någon svensk nu försöker korsa gränsen, men de står där i alla fall som en markering om inte annat.

Personligen skulle jag gärna se att Sverige mötte denna upptrappning genom att postera ut åtminstone ett pansarkompani på våran sida.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Eller hur. Det hade ju varit kul om Sverige kunde flexa musklerna lite, istället för bara lufta mjukisbrallrona.

Själv brukar jag ta mina Runt-hörnet-turer här omkring Södertörn. Numera på min nya grymma svarta KLX230 som jag köpte för nån vecka sen. Med aningens mer offroad i hojen dessa dagar kommer jag fram på flera andra ställen där jag aldrig vågade med min GS450. Coronan blir som bortblåst där ute, annars är det ett himla tjat här hemma om "ska du ut nu igen", och "tänk på att sjukhusen är fulla...". Tanten jobbar hemifrån snart ett år nu, jag trodde faktiskt att hennes mentala hälsa skulle vara värre redan.

Förresten, nån som kollat Vargkärr/Tullberget? Det ligger strax öster om Grödby och precis norr om sjön Tärnan, ett enormt kalhygge.

Vargkarr.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ni vet att Norge har posterat ut hemvärnet för att vakta den svenska gränsen nu....
Det är sant. De står vid gränsstationerna och motar tillbaka alla sjuka svenskar... Inte för att någon svensk nu försöker korsa gränsen, men de står där i alla fall som en markering om inte annat.

Personligen skulle jag gärna se att Sverige mötte denna upptrappning genom att postera ut åtminstone ett pansarkompani på våran sida.
Har vi ett pansarkompani kvar? Häftigt. Med lite flax kanske Eliasson får en hög post i försvaret så vi kan bli av med det också.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hel ärligt alltså, Tyskland suger balle....en motorväg och lite förorenat vatten.:fyllisar
Eller så har vi kanske varit på olika ställen..
Själv kör jag helst Finland upp efter gränsälven från Haparanda mot Norge, viker ner mot Tornedalen, och...vips...där har jag fem, sex dagars trevlig körning med fin natur och trevliga människor, små grusvägar och stickspår efter smak och tycke.
Men....vi är alla olika, så jag säger inte att du har fel utifrån ditt perspektiv. :krama
-Okej då, du som har bättre upplevelser och erfarenheter av Finland än jag .. Vilken väg är trevligast om man utgår från Helsingfors och styr norrut mot Haparanda ? Tänkte kanske köra norrut genom Finland och sedan söderut genom Sverige (eller tvärtom) om det funkar till sommaren med eventuella restriktioner. Tänker mig lite fina vägar med en och annan trevlig campingplats. Har bekanta i Luleå som jag tänkte besöka, och göra en trevlig semestertripp av det hela. Tips och idéer mottages gärna :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
-Okej då, du som har bättre upplevelser och erfarenheter av Finland än jag .. Vilken väg är trevligast om man utgår från Helsingfors och styr norrut mot Haparanda ? Tänkte kanske köra norrut genom Finland och sedan söderut genom Sverige (eller tvärtom) om det funkar till sommaren med eventuella restriktioner. Tänker mig lite fina vägar med en och annan trevlig campingplats. Har bekanta i Luleå som jag tänkte besöka, och göra en trevlig semestertripp av det hela. Tips och idéer mottages gärna :)
Hej.
Tyvärr är väl inte södra delen inte min grej....ännu i alla fall, så min erfarenhet blir ju inte baserad på någon stor mängd av upplevelser.
Det enda jag har utforskat från Helsingfors är upp till Vasa.
Då körde jag via Röykkä, Isojoki, Toijala och mot Tampere.
Undvek dom stora vägarna, och njöt av det fina underlaget.
Från Tampere sneddade jag mot Vasa via Kirpu/Männistu och letade mig mot Seinäjoki, det fanns många fina vägval där.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av värde på resterande färd upp mot norr, men någon annan kanske har det?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som läget ser ut med vaccinationer och pratet om vaccinationspass så skulle inte jag lägga min semester tidigt i år...
Har du tur och får första sprutan under juni så skall du sen få nästa inom några veckor, men även där pratas ju om att upp till 4 veckor är ok. Då är du uppe i juli.
Sen kommer det säkert bli en repris från förra året med grannländer som är ute ur pandemin, medans Sverige fortfarande är i den. Så gränser stänges och öppnas lite si som så.
Tror att i år blir ett till år med redigt gränsstrul. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har vi ett pansarkompani kvar? Häftigt. Med lite flax kanske Eliasson får en hög post i försvaret så vi kan bli av med det också.
Med tanke på Moderaternas tidigare insatser för försvaret skulle Ulf Kristoffersson vara ett säkrare kort.
Eliasson gör bara vad han blir tillsagd att göra.
Polisreformen skrevs också ihop av politikerna under Reinfeldt/Moderaterna. Eliasson fick bara det trista jobbet genomföra det hela.
Får jag gissa polisreformen var helt "svensk". Ingen hade tittat på hur polisen var organiserad i andra länder, Sverige är ju bäst.
Så inget skäl kolla på andra länder.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
-Okej då, du som har bättre upplevelser och erfarenheter av Finland än jag .. Vilken väg är trevligast om man utgår från Helsingfors och styr norrut mot Haparanda ? Tänkte kanske köra norrut genom Finland och sedan söderut genom Sverige (eller tvärtom) om det funkar till sommaren med eventuella restriktioner. Tänker mig lite fina vägar med en och annan trevlig campingplats. Har bekanta i Luleå som jag tänkte besöka, och göra en trevlig semestertripp av det hela. Tips och idéer mottages gärna :)
Vad är en trevlig väg? Tar du större vägar är de raka och du matar mil i god takt. Mindre vägar kan vara krokiga i södra halvan men tar betydligt längre tid. Norrut är även de mindre vägarna raka men saknar trafik och därmed ofta även poliser. ;)

Men från Helsingfors styr du inte norrut utan österut längs Kungsvägen https://www.visitraseborg.com/sv/kungsvagen/ till Fredrikshamn.
Fredsfördraget skrevs under i rådhuset och avslutade 1808 - 1809 års krig http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texter/1808/nf1800809.htm

Sedan fortsätter du norrut mot Imatra. Ett varv runt banan och ett besök i det lilla museet är ett måste. Blir det tävling så planera in det och slå upp tältet invid banan!
https://en.wikipedia.org/wiki/Imatra_Circuit https://www.imatranajo.fi/content/en/2/10005/Etusivu.html

Punkaharju och upp till Nyslott och Slottet! Sedan har jag inga självklara vägar eftersom vi brukar köra norrut från Åbo.


Jag använder bilistens vägkarta där det går att se grusvägar. Bra när det regnar men även om du inte vanligtvis kör grus så ge de finska grusvägarna en chans!
Finska vägarbeten är inte att leka med och kartan med vägarbeten försvann och fanns bara på nätet ett tag men nu finns den återigen på bensinmackar. Är inte gratis längre men €5 är det värt att slippa köra i grov mackis.

Precis norr om Imatra stod järnvägsvagnen där Hitler och Mannerheim och den står nu i St Michel.


Fortsätter du norrut är Raatevägen en viktig del av Finlands historia. Museet är litet och har inte mycket på svenska så man bör läsa på lite innan.

Någon gång måste man besöka Oravais där det avgörande slaget stod.
Rv 8 är bevarad som museiväg förbi slagfältet. Gamla vägar är mestadels krokiga så man måste inte vara historiskt intresserad för att uppskatta dessa.

Nu vet jag inte om du kan finska men det behöver man inte vara rädd för att inte kunna. Även om många vägrar använda den lilla svenska de kan så finns det alltid någon som hjälper till. Ibland dyker det upp människor som "jåppate" i Sverige för många år sedan och bara vill prata lite.
Vår gemensamma historia gör att mycket känns igen men det finns olikheter.
Blir du bjuden av en finne är det väldigt oförskämt att tacka nej! :fakta
Man tar flaskan till munnen men behöver inte dricka. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.

Sedan är kanske landet stängt även i sommar men om du som jag tycker att planeringen är en del av resan finns det mycket planering man kan göra även om det inte blir en resa. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hönni. Sverige är enormt. Åk hela vägen upp/ner åtminstone EN gång. Finns många fina vägar och mycket att se! Jag har varit runt lite överallt i världen men Sverigeresan är ett av de bättre minnena, speciellt i de nordligaste delarna. Minns särkskilt när jag körde ikapp med en älg en gång som sprang bredvid längs vägen :) Eller när jag träffade mopedburen ungdom uppe vid Karesuando. Eller när man smäller upp sitt tält på en fjälltopp och är HELT ensam.

clouds.jpgTent.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hönni. Sverige är enormt. Åk hela vägen upp/ner åtminstone EN gång. Finns många fina vägar och mycket att se! Jag har varit runt lite överallt i världen men Sverigeresan är ett av de bättre minnena, speciellt i de nordligaste delarna. Minns särkskilt när jag körde ikapp med en älg en gång som sprang bredvid längs vägen :) Eller när jag träffade mopedburen ungdom uppe vid Karesuando. Eller när man smäller upp sitt tält på en fjälltopp och är HELT ensam.

View attachment 458789View attachment 458790

Håller med. :tummenupp Man måste inte åka till Långtbortistan för att uppleva saker. Och har man gjort det en gång så får man mersmak.
Även om jag också tycker om tält så finns det massor med övernattningsmöjligheter med hotellstandard för de som blivit lite äldre och mer spendersamma. :tungan
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Vad är en trevlig väg? Tar du större vägar är de raka och du matar mil i god takt. Mindre vägar kan vara krokiga i södra halvan men tar betydligt längre tid. Norrut är även de mindre vägarna raka men saknar trafik och därmed ofta även poliser. ;)

Men från Helsingfors styr du inte norrut utan österut längs Kungsvägen https://www.visitraseborg.com/sv/kungsvagen/ till Fredrikshamn.
Fredsfördraget skrevs under i rådhuset och avslutade 1808 - 1809 års krig http://www.nykarlebyvyer.nu/sidor/texter/1808/nf1800809.htm

Sedan fortsätter du norrut mot Imatra. Ett varv runt banan och ett besök i det lilla museet är ett måste. Blir det tävling så planera in det och slå upp tältet invid banan!
https://en.wikipedia.org/wiki/Imatra_Circuit https://www.imatranajo.fi/content/en/2/10005/Etusivu.html

Punkaharju och upp till Nyslott och Slottet! Sedan har jag inga självklara vägar eftersom vi brukar köra norrut från Åbo.


Jag använder bilistens vägkarta där det går att se grusvägar. Bra när det regnar men även om du inte vanligtvis kör grus så ge de finska grusvägarna en chans!
Finska vägarbeten är inte att leka med och kartan med vägarbeten försvann och fanns bara på nätet ett tag men nu finns den återigen på bensinmackar. Är inte gratis längre men €5 är det värt att slippa köra i grov mackis.

Precis norr om Imatra stod järnvägsvagnen där Hitler och Mannerheim och den står nu i St Michel.


Fortsätter du norrut är Raatevägen en viktig del av Finlands historia. Museet är litet och har inte mycket på svenska så man bör läsa på lite innan.

Någon gång måste man besöka Oravais där det avgörande slaget stod.
Rv 8 är bevarad som museiväg förbi slagfältet. Gamla vägar är mestadels krokiga så man måste inte vara historiskt intresserad för att uppskatta dessa.

Nu vet jag inte om du kan finska men det behöver man inte vara rädd för att inte kunna. Även om många vägrar använda den lilla svenska de kan så finns det alltid någon som hjälper till. Ibland dyker det upp människor som "jåppate" i Sverige för många år sedan och bara vill prata lite.
Vår gemensamma historia gör att mycket känns igen men det finns olikheter.
Blir du bjuden av en finne är det väldigt oförskämt att tacka nej! :fakta
Man tar flaskan till munnen men behöver inte dricka. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.

Sedan är kanske landet stängt även i sommar men om du som jag tycker att planeringen är en del av resan finns det mycket planering man kan göra även om det inte blir en resa. :tummenupp
Oj så många bra tips :tummenupp:krama
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hönni. Sverige är enormt. Åk hela vägen upp/ner åtminstone EN gång. Finns många fina vägar och mycket att se! Jag har varit runt lite överallt i världen men Sverigeresan är ett av de bättre minnena, speciellt i de nordligaste delarna. Minns särkskilt när jag körde ikapp med en älg en gång som sprang bredvid längs vägen :) Eller när jag träffade mopedburen ungdom uppe vid Karesuando. Eller när man smäller upp sitt tält på en fjälltopp och är HELT ensam.

View attachment 458789View attachment 458790
Övre bilden, är det N Tjärnberg?

Bra tältval, för övrigt.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Kan också tillägga att det finns många stugor som håller hög standard, och dom är duktiga på att förse dessa med egen bastu :tummenupp
Med en bokningsapp (finns ju flera alternativ) i mobilen brukar jag köra med ca halv dags framförhållning.
-Japp, en bastu hade jag också tänkt mig att testa :) Jag har använt Booking.com under många år och i dom allra flesta fall varit väldigt nöjd så det ska nog funka även i Finland. Ja vi får hoppas att gränserna öppnar framåt sommaren, men för tillfället känns det ju lite osäkert faktiskt. Men man får ändå sitta och planera lite olika alternativ så får man se hur det blir :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
-Japp, en bastu hade jag också tänkt mig att testa :) Jag har använt Booking.com under många år och i dom allra flesta fall varit väldigt nöjd så det ska nog funka även i Finland. Ja vi får hoppas att gränserna öppnar framåt sommaren, men för tillfället känns det ju lite osäkert faktiskt. Men man får ändå sitta och planera lite olika alternativ så får man se hur det blir :tummenupp

Det mesta funkar även i Finland! När det gäller bastu så är det njutning, ingen tävling. Kliv ner från översta laven om det blir för varmt. Gå ut och drick lite öl, tvätta av dig lite och gå in igen. Så kan man hålla på en hel kväll. Och bastun är alltid öppen. Jag kom sent till en camping en gång och allt var stängt men bastun var öppen och varm. :fakta
Det visste inte jag men med finsk ödmjukhet fick jag reda på det på morgonen.
Det fattar du väl att man aldrig låser bastun! :smasha

Samma fina ödmjukhet som lärde mig att det inte heter kaksi olut. En öl, två öl, ein bier, zwei bier, one beer, two beer på de flesta språk men inte på finska. :crash Jag hade kört ensam så två öl hade jag aldrig beställt.
När jag försökte beställa två öl blev damen inte imponerad av en Rikkinruotalainen utan svarade med finsk ödmjukhet kaksi OLUTTA! :smasha

Planering är, för mig, en stor del av resan och en trevlig sådan. Finland ligger ibland 20 år efter vilket jag gillar! :tummenupp
Men det betyder också att en del saker som vi tar för självklara inte hunnit slå igenom. Det stör mig inte men en del modärna kan bli lite irriterade när det inte kommer snabba svar. Vi tältar men senaste resan ville inte vår reskamrat tälta så det behövde bokas varje natt för honom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
När det gäller bastu så är det njutning, ingen tävling.
Får inflika här att enligt finnarna så vann man faktiskt sista Bastu VM som anordnades...
Sen att motståndaren dog och vinnaren skållades och fick vårdas med 70% brännskador är en annan sak, men man vann mot ryssen ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får inflika här att enligt finnarna så vann man faktiskt sista Bastu VM som anordnades...
Sen att motståndaren dog och vinnaren skållades och fick vårdas med 70% brännskador är en annan sak, men man vann mot ryssen ?
Med tanke på reglerna, så blev båda finalisterna diskade
Citat: Den som inte kan ta sig ut ur bastun på egen hand blir diskvalificerad. slut citat.
Citat: När de två finalisterna tillbringat mer än sex minuter i värmen valde de hälsoansvariga att avbryta tävlingen. När de öppnade dörren till bastun sjönk finalisterna ihop. slut citat.
från
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/man-omkom-under-bastu-vm
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så... vilka tror att ett system för digitalt vaccinationspass kommer finns på plats och allmänt tillgängligt i Sverige innan sommaren är slut?
Dvs. innan slutet på augusti.

Jag tror det kan dra ut på tiden. EU har ju inte ännu beslutat om någon gemensam standard.
Vissa länder som Grekland är redan långt framme med en egen variant.
Estland, Ungern och Polen utvecklar en baserad på blockkedjor.
Jag tror Sverige kommer strula till det och att det krockar med någon lag och därmed blir fördröjt. Typ. vi får inte dela med oss av medicinsk data till tredje land eller nått.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top