Hojresor och Corona....?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är det nya bud från Norge då...
Nu rödlistas sex nya svenska regioner; Dalarna, Östergötland, Blekinge, Värmland, Uppsala och Örebro.

Sen kan man iofs tycka att det är lite komiskt att Värmland t.ex. har färre antal smittade än Oslo.
Men det är säkert värre att resa till Värmland...eller nått....

Fast när man kollar runt på olika norska sidor varierar informationen. Vissa sidor hänvisar till att de endast uppdaterar varannan vecka och därför kan vissa ändringar inte synas...
Va... :va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då är det nya bud från Norge då...
Nu rödlistas sex nya svenska regioner; Dalarna, Östergötland, Blekinge, Värmland, Uppsala och Örebro.

Sen kan man iofs tycka att det är lite komiskt att Värmland t.ex. har färre antal smittade än Oslo.
Men det är säkert värre att resa till Värmland...eller nått....

Fast när man kollar runt på olika norska sidor varierar informationen. Vissa sidor hänvisar till att de endast uppdaterar varannan vecka och därför kan vissa ändringar inte synas...
Va... :va

Klart vi har norska läsare på SportHoj så nu är det ändrat, förutom Uppsala som fortfarande är rött! :)
https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...96638582-110857371.1596638582#utenlandsreiser
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast lägger man Googles Sverigekarta över norrmännens karta så hamnar Uppsala utanför rött område.
Iofs hamnar Gotland, Åland och Öland minst 50-talet sjömil utanför sin plats, men vem bryr sig vart öarna flyter iväg liksom :crash

Jag vågar mig inte på en egen tolkning men bläddrar man ner lite under kartan kan man läsa..

Tabell med regioner i Norden og land i EU/EØS/Schengen med status
for innreisekarantene gjeldende fra 8. august 2020

Klicka på Vis mer så ser man att Uppsala är grönt. Men om man reser norrut så kommer man in i rött område så det måste bli resa genom Södermanland,Örebro och Värmland eller Dalarna för att "grönt" ta sig in i Norge?

https://www.Tabell med regioner i N...6638582-110857371.1596638582#utenlandsreiser
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag är väldigt pessimistisk angående Norge, jag tror att kan vara stängt även nästa år. Jag hoppas att jag har fel.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tror knappast det , nästa sommar kommer troligtvis vara som vanligt.

Tyskar,fransmän och andra ploppade upp längs västkusten som vanligt i augusti -fast mindre skala.

Ha o sen landet är ju så coroniserat så viruset knappt kan sprids sig längre iaf om man tittar på region Sthlm och västkusten.

Man bör även plussa på att vaccinering påbörjas vid årsskiftet.

Iaf i Sverige kommer viruset ha extremt dåligt grepp nästa sommar :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är väldigt pessimistisk angående Norge, jag tror att kan vara stängt även nästa år. Jag hoppas att jag har fel.
Beror väl på vilken dag man åker in... :rofl
Dagen efter kanske det är stängt.
Fast vem vet, norrmännen kanske öppnar och stänger gränserna per timme istället för dag då.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Får bli till västkusten och Kinnekulle i stället, nästa vecka.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Får bli till västkusten och Kinnekulle i stället, nästa vecka.

Lite kul hojvägar längs Kustvägen , finns grus öster om E6 om det skall sprättas.

Fiskar du finns massa makrill så ta med telespöet

Håll dig på campingarna och orterna runt mitten om du inte är eremit :D.

Grebbestad och Fjällbacka är två orter som iaf som har lite kvällsliv och lite nattliv
om man skall ha :tuttar eller :fyllisar fast endast på fredag/lördag isfall annars mingel 1öls runda

Fetglöm Lysenil,Strömstad och så - Smögen på helgen kan funka
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Försöker få till ett inlägg på luren men det är fan inte lätt efter ett par bira.. ????????
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Eftersom jag är i Tjeckien så händer det ju att man dricker någon sådan ....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har Danmark ändrat så att man inte kommer att behöva ha 6 nätter redan bokade om man vill åka till Danmark.
När detta börjar gälla är dock oklart (för då skulle ju folk veta det i förväg liksom...)


"Turister som vill besöka Danmark ska inte behöva stanna sex nätter för att få komma in i landet.
Dessutom ska barer och restauranger återigen få hålla öppet till klockan 02, i stället för som nu till midnatt, under förutsättning att inga nya gäster släpps in efter klockan 23.
Det beslutade partierna i det danska folketinget sent på fredagskvällen. Reglerna blir en del av fas fyra i öppnandet av samhället och det är oklart när de träder i kraft.
//DN"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Finland återinför nordiska resebegränsningar

Finlands regering återinför resebegränsningarna mot flera länder. Norge, Danmark, Island, Tyskland, Grekland och Malta påverkas av beslutet, rapporterar Svenska Yle.

– Tyvärr tvingas vi se att sjukdomsläget blir sämre, säger finska inrikesministern Maria Ohisalo under en pressträff på morgonen.

Samtidigt meddelar man att de som bor i gränsområden mellan Sverige och Finland nu ska få röra sig mer fritt."


Fast vilka områden är lite luddigt...

" Sveriges radios finska redaktion frågar ännu om Sverige-trafiken: Vilka är gränsområdena? Gränskommuner eller större områden? Hur ska resenärerna bevisa de bor där? Folk har säkert lärt sig att man ska ta med sig de papper som behövs, det underlättar, säger Maria Ohisalo. Nylandsavgränsningen har lärt oss . Men några klara beslut om detta verkar inte ännu finnas. Ohisalo hoppas man överväger noga om det är nödvändigt överträda gränsen också där."

Sen är det ju det där med att Finländarna får fortsätta resa vart de vill, men för andra att resa in i Finland är :ajjabajja
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nya bud från Norge då...

"Från lördag kan de som är folkbokförda i Norrbotten resa till Norge utan att behöva sitta i karantän i tio dagar. Likaså kan norrmännen åka in i Norrbotten och slippa karantän vid hemkomst.

Sedan tidigare får även invånare i Kalmar län, Södermanland och Västerbotten resa in i Norge utan att sitta i karantän i tio dagar. Övriga 17 svenska regioner är på Norges röda lista. "


Finland har gjort det lite klarare vad som nu gäller.

"Den finska regeringen återinför inreserestriktioner för många länder efter att coronaläget åter förvärrats i Europa – men gör det samtidigt lättare för svenskar och norrmän att röra sig över gränsen till norra Finland.
Beslutet gäller från den 24 augusti."

"Det är på torsdagens regeringssammanträde som den finska regeringen väntas besluta om att underlätta för invånare i gränstrakter mot landet att ta sig över gränsen till Finland. Enligt SVT berörs kommunerna Haparanda, Pajala, Övertorneå samt delar av Kiruna kommun. "

"Enligt SVT Norrbotten avses kommunerna Haparanda, Pajala, Övertorneå och delar av Kiruna. De som passerar gränsen rekommenderas att ha med sig dokumentation över var man är folkbokförd, men det kan också räcka med att uppge var man bor och skälet för resan, skriver svenska Yle. "
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Både mitt och frugans jobb protesterade över att jag skulle åka till Tyskland - så jag tog mig en sväng runt om i Sverige istället.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top