Hojresor och Corona....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Så..... Hur resonerar ni inför hojsäsongen när det kommer till resor i år? Bokat av helt? Reser inrikes istället? Vi hade för första gången på 15 år inte planerat nån långresa i år pga mitt jobb men då jobben varit i utlandet under våren/sommaren så har rubbet bokats av och i några fall blivit flyttade tills i höst så jag har ingenting att göra i sommar. Nästa år blir det Magadan t/r. I år vet vi inte och för första gången på rejält många år hade vi ironiskt nog inte planerat någon resa... Hur ser ni andra på den här säsongen mitt i all denna Corona-kaos?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, någon tidig juni semester lär det ju inte bli i alla fall.
Hade funderat på alla lalla runt i Europa i år, men nu har jag inte ens lämnat in mina önskemål om semester ännu.
Allt får vänta en stund till. Tills man ser vart det bär av. :(
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
stanna hemma sa Stefan
så det gör vi, så vi får stop på coronan
blir dags turer runt i skåne med fikakorg. o helvete va fin trädgården kommer bli i år, med all tid hemma :hihi
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skall ta en längre tur inom sverige med tält o sovsäck samt lite fiske atrialjer med.. ingen planering bara köra dit en intresant vägskylt pekar och helt enkelt se en massa saker som jag aldrig sett innan och framför allt ingen press på att hinna 500mil på 8dagar. Allt kommer att få ta den tid det tar.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Troligtvis ingen resa söderut tyvärr. Kan bli Norge om dom öppnar upp och Sverige såklart då :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Touring är inte min grej men skulle jag åka ut så så är ju moddlarens version lösningen. Eget tält, spritkök, frystorkat och konservburkar så man kan undvika restauranger och minimera antalet besök i butiker.

På det viset kan man ju leva mer isolerat än de flesta svenskar lever just nu.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lyssnade på vad myndigheterna sa. Så jag stannar hemma och gör inga onödiga längre resor. Det innefattar även resor till banorna för kurser/motsvarande även om deltagarantalet är satt till max 50 och formellt funkar. Eftersom det vid banorna huserar folk från när och fjärran riskerar jag ju då att, om jag insjuknar eller är smittsam utan märkbara symptom, smitta någon som sen reser hem till sin familj och föra smittan vidare.

Visst kan ovanstående ske på jobbet. Men det är nödvändiga sociala kontakter jag har. Hygienrutinen är strikt på jobbet och hemma.

Hoppas att vi snart kan återgå till normalläge och träffa våra äldre igen!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Inte många verkar fatta att de kan bära på viruset utan att vara sjuk. Det är väl inge mycket begärt av regeringen att folk tar det lugnt 1 enda år??
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har aldrig gillat att åka i större grupper än max fyra pers. Trivs bäst med att köra själv. I dagsläget oklokt att blanda sig med annat folk. Så det blir nog mest dagsturer med tankning på automatstationer. Däremot kommer jag att åka försiktigare än vanligt för att slippa trängas på akutsjukvården.
Alla bankörningar och märkesträffar jag tänkt åka på är ju inställda.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Inte många verkar fatta att de kan bära på viruset utan att vara sjuk. Det är väl inge mycket begärt av regeringen att folk tar det lugnt 1 enda år??

Så sant som det är sagt. Jag tänker även på vad min mor och far som båda är 83 år säger. "Corona är en tidstjuv för oss äldre som inte kanske har så lång tid kvar"...
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Avvaktar och ser hur det verkar. Men är inställd på endast inrikesresor.
Åker själv oavsett så jag kan ju hålla mig undan folk rätt så effektivt..
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag skall ta en längre tur inom sverige med tält o sovsäck samt lite fiske atrialjer med.. ingen planering bara köra dit en intresant vägskylt pekar och helt enkelt se en massa saker som jag aldrig sett innan och framför allt ingen press på att hinna 500mil på 8dagar. Allt kommer att få ta den tid det tar.

Det där lät som himmelriket i all sin enkelhet :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lär enbart bli i Sverige.
Av det enkla skälet att Svenskar ska väl sitta i karantän i 2 - 3 veckor vid ankomst i våra grannländer.
Eller har jag fel ?

Och att jag säger att jag haft Corona. Och är full med Anti-kroppar. Lär inte hjälpa.
(Två lätta veckor med lite ont i halsen, följt av 2 veckor när jag bla. fick sova sittande i soffan för få luft. Ingen kontakt med sjukvården för jag hade som mest bara 38,9 i feber och jag fick luft om jag satt upp. Feberfri sedan 11 april men kondisen helt borta, det är som lungorna är skadade. Jag jobbar på kondisen. Och hoppas orka köra MC i maj.)

Och statistiken för Sverige, jämfört med grannländerna lär väl inte minska karantäntiden.
För Sverige 200422 05:12 Sjuka 13007 tillfrisknade 550 döda 1765 JB
För Finland 200422 05:16 Sjuka 1873 tillfrisknade 2000 döda 141 JB
För Norge 200422 05:25 Sjuka 7027 tillfrisknade 32 döda 182 J
För Danmark 200422 05:30 Sjuka 2821 tillfrisknade 4700 döda 370 B
https://bing.com/covid/local/sweden
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte många verkar fatta att de kan bära på viruset utan att vara sjuk. Det är väl inge mycket begärt av regeringen att folk tar det lugnt 1 enda år??

Jo. Så är det ju.

Tittar man på dom senaste uppskattningarna av dödligheten (en Tysk studie som slumptestat personer för att se smittspridningen jämfört med den rapporterade och räknat på antalet döda) som säger ca 0,35% och sedan kollar på hur många vi har i Sverige som dött samt vad den genomsnittliga tiden är från insjuknande till död för dom som dör så får man fram följande.

För att Sverige ska ha det antal döda vi har idag så skulle vi haft 400 000 smittade för 20 dagar sedan.
Ställ det i kontrast mot dom ca 10 000 bekräftade fallen som rapporterats in vid den tiden.

Nu är det ju förvisso så att många av dom som insjuknat inte blivit så dåliga att dom behövt vård och då testas dom inte men det är fortfarande rejält många som aldrig märker att dom blivit smittade och därigenom potentiellt kan vara smittbärare.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det lär enbart bli i Sverige.
Av det enkla skälet att Svenskar ska väl sitta i karantän i 2 - 3 veckor vid ankomst i våra grannländer.
Eller har jag fel ?

Och att jag säger att jag haft Corona. Och är full med Anti-kroppar. Lär inte hjälpa.
(Två lätta veckor med lite ont i halsen, följt av 2 veckor när jag bla. fick sova sittande i soffan för få luft. Ingen kontakt med sjukvården för jag hade som mest bara 38,9 i feber och jag fick luft om jag satt upp. Feberfri sedan 11 april men kondisen helt borta, det är som lungorna är skadade. Jag jobbar på kondisen. Och hoppas orka köra MC i maj.)

Och inte statistiken för Sverige, jämfört med grannländerna lär väl minska karantäntiden.
För Sverige 200422 05:12 Sjuka 13007 tillfrisknade 550 döda 1765 JB
För Finland 200422 05:16 Sjuka 1873 tillfrisknade 2000 döda 141 JB
För Norge 200422 05:25 Sjuka 7027 tillfrisknade 32 döda 182 J
För Danmark 200422 05:30 Sjuka 2821 tillfrisknade 4700 döda 370 B
https://bing.com/covid/local/sweden
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Fyfan, det där lät inte kul.
Folk som resonerar att det vore bra att få viruset så "man får det gjort" verkar inte ta höjd för att det är svårt att veta precis hur sjuk man kan bli men framförallt inte att det kan ge men, i värsta fall livslånga.

Håller tummarna att du blir bra :tummenupp

Ang semester.
Jobbet slopar sommarersättare och alla ordinarie får sen sem i samband med årliga UH stoppet....
Man får väl hoppas läget är stabilare då.
Skulle åkt till Norge då vi missade det pga sjukdom förra året men det blir det inget med.

Men någon slags Sverigeresa blir det med största säkerhet om inte läget urartar totalt
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top