Köpråd: billig off-road som är lätt att underhålla

Ebadi

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Ort
Alingsås
Hoj
Skogshoj
Men jag vill inte att den enbart ska funka för skogen. Vill gärna kunna utforska längre sträckor med hinder som terräng.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/yamaha_dt_mx_125_cc_snart_besiktningsbefriad/89524966
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur är det med en tidig Kawasaki KLE500, funkar den på lite allmän grusväg/skogsväg/asfalt?
Har någon haft en eller kört en?

De kostar ju nästan inget, har 21" framhjul, väger 190 någonting i våtvikt och har ändå 44 hästar /41 Nm .
En XT600 från 90-talet har ju 21" framhjul, väger 170 någonting i våtvikt och har 45 hästar /50 Nm.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur är det med en tidig Kawasaki KLE500, funkar den på lite allmän grusväg/skogsväg/asfalt?
Har någon haft en eller kört en?

De kostar ju nästan inget, har 21" framhjul, väger 190 någonting i våtvikt och har ändå 44 hästar /41 Nm .
En XT600 från 90-talet har ju 21" framhjul, väger 170 någonting i våtvikt och har 45 hästar /50 Nm.

Framförallt har den TVÅ cylindrar... vilket gör den uthärdlig på turer även utanför kommungränsen. Finns i bekantskapskretsen. De gillar den, fjädringen är inget att skriva hem om men om man nu inte väger mer än 75-80 kilo och inte har superbråttom är det nog en rätt vettig hoj utan större brister. Ungefär som Transalp, med andra ord...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag hade en gång i tiden en Xtz660.
Inte så rolig, men den tuffar på fint och framförallt har den 20-literstank som gör att man kan tuffa väldigt länge, och åka helt vilse utan att oroa sig över soppan.
En på så vis härlig upptäckarmaskin som gav mig goda upplevelser.

Har en Xtz660 2008 den med dartvaderkåpan - kolsvart.

Snygg men lite slö spis på 45 pållar , kört den på 0.34-0.38 för o testa på landsväg
Tanken är på 23L men genom att borra i topröret vid påfyllningen får man i 25L.

Man kommer långt om man puttrar omkring lungt....

Dom ligger runt 0.45 om man inte kör som en enuk dock.

Helt ok hojar som andrahoj,pendling och fisketuren
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om du vill ha något som är litet mer enduroinriktat så skulle jag titta på Suzuki DRZ400

Ca 40 hästar och ca 145kg fulltankad så den duger även till mer avancerad offroad.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top