Köpråd: billig off-road som är lätt att underhålla

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan tänka mig att väldigt många som äger dessa hojar lite äldre hojar det talas om har råd att ha dom och även om dom inte körs mycket så är det nog ofta lite pengar i sammanhanget. Vet inte vad jag kan få för min KLR men även om jag får jäkligt bra betalt är det nog förmodligen inte nog mycket för att det ska vara så intressant att man kan tänkas vara utan offroad hojen.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Jag hade en gång i tiden en Xtz660.
Inte så rolig, men den tuffar på fint och framförallt har den 20-literstank som gör att man kan tuffa väldigt länge, och åka helt vilse utan att oroa sig över soppan.
En på så vis härlig upptäckarmaskin som gav mig goda upplevelser.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

Var skall du på ett ungefär ha stugmoppen??

Jag har en yamaha DT80lc som är registrerad troligen den enda i sverige.

Den har stroker vev +2mm
Den har malossi bigg bore cylinder.

Så med strokerveven närmar den sig 120cc

Den har ducati tändsystem för bättre sprutt o ljus.

Den har gianelli pipa.

Större delorto förgasare o kolfiber reed.

Det finns super moto kitt med 17" fälgar o däck kompletta bara att skruva på.

Toppar ca 120km beroende på vind o vikt på ryttaren..

Startade efter mycket om o men i fjorl o piper i väg helt ok.

Finns nytt luftfilter extra motor i okänt skick. Original tändsystem och förgasare TROR!!! Original avgassystem finns också

Behöver batteri.
Lufta bromsar då den har stått still i 5-7år

Och allmän översyn högst troligt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.

Jag har en skitfin DT125 -81 som fallit ur registret = stugmoppe. Skicka medd om intresse finns!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har en skitfin DT125 -81 som fallit ur registret = stugmoppe. Skicka medd om intresse finns!
DT 125 är perfekt som stugmoppe, dock vill jag ha nåt som kan besiktigas och köras på vägen. Bara busåka på grusvägar blir lite enformigt, tanken är att kunna att en sväng in till "byn" ibland och även köra några km på landsvägen utanför.
Just såna 125or från tidigt 80-tal verkar helt ha försvunnit från marknaden, osäkert om de skrotats ut eller blivit samlarobjekt.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Just såna 125or från tidigt 80-tal verkar helt ha försvunnit från marknaden, osäkert om de skrotats ut eller blivit samlarobjekt.


Dom har blivit stugmoppar.
Dom står nedbusade och jävliga i fuktiga vedbodar och ärgar ihop under 11 av årets månader, och flåkörs på fyllan under en hektisk sommarmånad.
...när dom inte byggs om till "crossar" genom att allt el rivs loss och slängs, samt penselmålas.
Även sadeln...

Less på begreppet
:machinegu :kulspruta stugmoppe :smasha
 
Last edited:

sidekrans

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag sökte mig faktiskt hit idag för samma fråga som TS.

De jag har fastnat för hittills är:

WR250R - för motorsvag?
DRZ400S/SM - ligger bäst till men svårhittad med låga mil
TT600R - tung och gammeldags? Ingen elstart..
KTM690 / Husqvarna 701 - för motorstark (för nybörjare) och tung

Nån som har mer erfarenhet av dessa får gärna ge all möjlig feedback och förhoppningsvis ger det TS något tips också.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Påstår att vare sig TTRen eller 690n är för tunga, utifrån TS definition i första inlägget. 250 håller jag dock med om att den är för klen. Och att DRZans lämplighet beror på om du är stor och tung, eller liten och lätt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är det här, över 30 inlägg och ingen har tipsat om en R1 som den ultimata grusbusarhojen :va

images
 

Ebadi

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Ort
Alingsås
Hoj
Skogshoj
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)

Budget? Huvudsaklig användning? Tempo/karaktär på körningen? Elstart viktigt?
 

Ebadi

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2020
Ort
Alingsås
Hoj
Skogshoj
Förlåt :tungan en ganska viktig detalj.
Jag tänker under 30.000 som kan användas på stigar, åkrar, skogen, grus och även ner till torget och köpa glass :).

Gärna årsmodell 1990-2005
Elstart ett plus, men inte superviktigt
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lånar tråden lite :) Jag har en lista över skog/grus som jag vacklar mellan och skulle gärna vilja höra va ni skulle valt med motivering:
Yamaha xt600
Yamaha tt600
Honda xr600/650
Suzuki drz600
Suzuki dr650
Kawasaki klr650
Kawasaki klx650

Tack :)

Antar att du menar drz 400, för det finns ingen drz 600. Hur som, är kravet skog och grus hade jag valt den. Alla de andra tror jag blir för tunga och för mycket motor för skogen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top