Köpråd: billig off-road som är lätt att underhålla

bud

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kymco Zing 125
Update! Får redan bra tips, men man får gärna utveckla varför man tipsar om en viss hoj, vilka boxar av de jag efterfrågar tickar den i?

Hej! Sugen på att skaffa hoj igen. Har aldrig kört off-road men det som lockar nu är en äldre, retro, off-road.

Syftet är att åka land och rike runt under lång tid, med ett par väskor och tält, typ.

Billig att köpa, årsmodell oväsentligt men gärna lite äldre.

Framförallt! Jag vill att det finns gott om reservdelar, lätt att laga/patcha efter vägen, billig och enkel att laga och underhålla.

Har egentligen inga andra önskemål, men efter att ha sökt ett tag vet jag fortfarande inte vilken modell det här skulle kunna vara! :)

Hojar som dykt upp som jag undrar över är typ äldre Yamaha XT (Tenere 600, eller nån annan xt), Suzuki dr 650r...

Tack!
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kapar den här tråden eftersom jag går i samma tankar. "Offroad" innebär per automatik för det mesta en encylindrig hoj mellan 6-750cc, även om det finns de med två cylindrar. Det som krånglar till det en del är de dubbelförgasararrangemang som många har, de verkar vara en källa till förtret.
En annan fråga är om man vill ha kick eller elstart. Att kicka igång en 600cc enstånka kräver nog sin man.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger samma som många andra då att Kawa, yama, suzuki å Hondas gamla Luftkylda går å går, men kick kan vara problem för vissa då.. Jag tycker kick funkar alltid istället för startmotor..
Annars finns ju Suzukis Drz 400 å även Ktm 640..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De är skillnad på japansk storstånka och japansk storstånka. Suzuki Dr650se (föregångarna, bl.a. 650R, är mindre tillförlitliga) och Kawa Klr är lättskötta, har långa serviceintervall (500 mil) och kostar inte så mycket, vare sig i inköp eller drift. Dock kass fjädring och klent med effekt (samt mycket vikt vad gäller KLRen). Vill man ha något modernare (nytt) så är Yamaha XT660R det enda valet vad jag vet. Förmodligen bättre än både DR och KLR på alla punkter.

Honda XR anser jag vara i en annan klass, lättare, mer effekt, men också mycket tightare serviceintervall. Ska man köra Europa runt hade jag inte valt en XR.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en KLR650C, C modellen har vad jag vet lite kraftigare bromsar och gaffel mot den vanligare A modellen men svårare att hitta delar till C mot den i staterna populära A.

Jag har mixtrat lite med den och den är väl hyfsat lätt skruvad, det som är en svaghet är balansaxelsträckaren "doo hickley" men är man normal begåvad att skruva går det bra att byta den mot en kraftigare modell, en till nackdel som jag ser det är att man måste shimsa ventilerna vid justering och hade hellre sett gammeldags skruvar än att behöva mäta shims och köpa shims. KLR är vätskekyld det kan säkert vara en fördel ibland men det ger ju också en mer komplicerad motor med kylare, vattenpump, mm mot en luftkyld motor.

Låg effekt ger väl fördelen att vara driftsäker men nackdelen att bli lite tråkig men.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Har du aldrig kört offroad och är van vid en Kymco 125:a så lär vilken som helst av dessa uppräknade cyklar räcka med råge!
Förr hade jag en XT660R men upplevde den som klumpig och skakig och jämför nu med en DR650.
Fjädringen är inte sämre på denna men jämför man med tex KTM690 eller HVA701 är den säkert kass... men dessa sistnämnda kostar fem gånger så mycket.
DR650 är en av de allra lättaste cyklarna dessutom, finns i Kawasakiversion (KLR650) medan lilla KLR500 är tvåcylindrig och tyngre.
Honda Transalp finns som 600 och 650 och är också tvåcylindrig och därmed tyngre.
Deras 700 är en gatcykel med dubbla priset dessutom.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det självklara valet stavas luftkyld 80-talsstånka! Hur trötta de än är så blir du aldrig stående vid vägkanten. Sök främst efter Honda XL, eller Yamaha XT.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
En annan fråga är om man vill ha kick eller elstart. Att kicka igång en 600cc enstånka kräver nog sin man.

Kicken var vad som räddade min DR600 från att bli stulen. Förorts-nötterna som skulle baxa den mitt på dan klarade givetvis inte av den invecklade start-proceduren så jag hann på dem.

Föredrar ändå el-start. Kicken löser problemet urladdat batteri. Att ha en startmotor att gnugga på underlättar alla andra problem. Att ladda batteri är dessutom skitlätt.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har både KLE500 och F650dakar i garaget. För solo åkning tar jag BMWn och när jag har frugan bakpå KLEn. BMWn tål mycket last och är bekväm samt drar mindre bensin, typ 0,35 l/mil. KLEn går mjukare med sin lilla parallelltwin. Till BMWn finns hur mycket tillbehör som helst, till KLEn noll och ingenting.
Skulle satsa på en hoj nyare än 2000, åldern tar ut sin rätt på en gammal hoj, kan börja läcka och kärva på oväntade ställen.

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

bud

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kymco Zing 125
Har du aldrig kört offroad och är van vid en Kymco 125:a så lär vilken som helst av dessa uppräknade cyklar räcka med råge!
Förr hade jag en XT660R men upplevde den som klumpig och skakig och jämför nu med en DR650.
Fjädringen är inte sämre på denna men jämför man med tex KTM690 eller HVA701 är den säkert kass... men dessa sistnämnda kostar fem gånger så mycket.
DR650 är en av de allra lättaste cyklarna dessutom, finns i Kawasakiversion (KLR650) medan lilla KLR500 är tvåcylindrig och tyngre.
Honda Transalp finns som 600 och 650 och är också tvåcylindrig och därmed tyngre.
Deras 700 är en gatcykel med dubbla priset dessutom.

Tack för bra tips! Och tack för flashbacken! Jag har inte funnits här på forumet sedan dess, men det är 14 år sedan jag sålde Kymcon, och därefter hade jag en Kawasaki Ninja 900 och en Kawasaki Z750R. Kanske borde kika in här lite oftare? ;)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Även DR BIG är ett bra val om man vill ha något tillförlitligt.
Praktiskt taget odödlig och klarar allt du kastar på den, oavsett om det är bana eller skogsstigar.
Däremot kan vikten vara aningen hög om du ska ner i träsk och lera.

Annars håller jag med om vad som sagts tidigare: Valfri luftkyld japanstånka från 600 cc och uppåt.
 

bud

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kymco Zing 125
STORT tack för alla tips!

Det är lustigt, eller kanske olustigt, att alla riktigt bra tips och alla hojar som verkar superbra i sammanhanget – de är inte till salu just nu. Kanske är de för bra för att sälja? :D

Jag lägger lite bevakningar på Blocket och ska kolla runt mer, men tack! Fortsätt gärna, det jag gillar i ovanstående är keyword; "odödlig". DEN smakar bra. :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Även DR BIG är ett bra val om man vill ha något tillförlitligt.
Praktiskt taget odödlig och klarar allt du kastar på den, oavsett om det är bana eller skogsstigar.
Däremot kan vikten vara aningen hög om du ska ner i träsk och lera.

Annars håller jag med om vad som sagts tidigare: Valfri luftkyld japanstånka från 600 cc och uppåt.

DR800 BIG är ju just "big" men jäkligt rolig.
Det kan tänkas att det ev finns en i använt skick till salu i ett garage nära mig.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
STORT tack för alla tips!

Det är lustigt, eller kanske olustigt, att alla riktigt bra tips och alla hojar som verkar superbra i sammanhanget – de är inte till salu just nu. Kanske är de för bra för att sälja? :D

Jag lägger lite bevakningar på Blocket och ska kolla runt mer, men tack! Fortsätt gärna, det jag gillar i ovanstående är keyword; "odödlig". DEN smakar bra. :)

Det är väldigt magert med offroadhojar på Blocket nu, det som det finns mest av är som vanligt crossar: Yamaha WR400f, Ktm sxs 540, Suzuki RMX 250, Husqvarna wr125, sånt är det ingen brist på. Antingen körs det väldigt mycket oregistrerade hojar på våra vägar, eller så är crossåkandet Sveriges populäraste sport...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Som alternativ är jag intresserad av en sk "stugmoppe". Förr innebar det oftast en gammal 125:a, typ Yamaha RD, Suzuki GP/GT, eller liknande. Såna kunde man köpa för några tusenlappar fram till för ett par år sedan. Sånt har tyvärr försvunnit helt, antingen är de originalrenoverade i samlarskick för 25-30.000kr, eller så är det totala rishögar i närmast hopplöst skrotskick men kostar ändå oftast över 10000. Att hitta en stugmoppe idag är ett drygt jobb, minst sagt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top