Köpråd Supermoto.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Är inte Öhlins att föredra? Verkar inte vare så mycket merkostnad.

Ja, däck kommer att gå åt, det vet jag, därför som jag vill få ner kostnaden i den mån det går utan att tumma allt för mycket.

Precis som med oljan. Att gå från Motorex till OKQ8 gör att man efter 10 oljebyten har sparat in till en gratis 20 liters dunk OKQ8.

Jag tackar för tipset men det var inget för mig.

Sedan när är ren och skär fakta pajkastning? 0-120 km/h så vinner en 450 över 690/701. Den sistnämnda har mer effekt och vrid, men väger också 50 kg mer och har annan utväxling och drevning. En 450 smiskar den därför enkelt

Vad ska du med öhlins till om du endast ska åka gata? Prisskillnaden är enorm, öhlins har inga färdiga grejer utan även dessa behövs byggas om till ditt ändamål.

Det är en 450 enduro maskin du har ingen supermoto elit maskin, den hänger inte på en LC4. Viktskillnaden gör inte så stor skillnadsom man kan tro i prestanda rakt framåt. 20hk / 20nm mer är mycket.

Jag tävlar med en 701 och åker ibland mot några 450s med, så visst har jag egen erfarenhet. Min lilla hoj med bättre prestanda än din 450 har inte en suck mot min 701. Runt en motardbana blir det tvärtom.

501 vs 701, den mindre maskinen får t o m lite försprång. :tuttar

https://youtu.be/efs-MkkEIdE
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vad ska du med öhlins till om du endast ska åka gata? Prisskillnaden är enorm, öhlins har inga färdiga grejer utan även dessa behövs byggas om till ditt ändamål.

Det är en 450 enduro maskin du har ingen supermoto elit maskin, den hänger inte på en LC4. Viktskillnaden gör inte så stor skillnadsom man kan tro i prestanda rakt framåt. 20hk / 20nm mer är mycket.

Jag tävlar med en 701 och åker ibland mot några 450s med, så visst har jag egen erfarenhet. Min lilla hoj med bättre prestanda än din 450 har inte en suck mot min 701. Runt en motardbana blir det tvärtom.

501 vs 701, den mindre maskinen får t o m lite försprång. :tuttar

https://youtu.be/efs-MkkEIdE
Börjar det svamlas(igen) om att 450 går bättre än 500:an måste det fan vara Ta2d som skaffat nytt nick...
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287425-KTM-450-eller-500-EXC-F-som-Supermotard
 
Last edited:

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Jag förstår om 450:in känns vrålsnabb om du bara åkt moppe innan...

Har tidigare haft bl.a. MT-09, MT10 och R1. Moppar alltså...

Jag har haft två 690. Enduro 2015 med motardhjul. En duke 690r 2017.
Nu en svartpil 701.

Min 450 är helt klart vassare.

Sm pro är klockrena. Inga lösa ekror mm

Japp.

Låter bra. Har bara läst bra om SM Pro.

450 med bra effektuttag och låg vikt duger gott till under motorväg och vem fan vill köra motorväg alls? Inte ens jag med 1100 kubik tycker det är nåt att jaga. Slut om det.

Fälg;
En bredare fälg gör ett ”smalare” ( ja 150-160 är smalare) däck plattare och med mindre skuldra. Du får en plattare profil och mer fäste rakt fram, mindre vid nedlägg.

Jag skulle för ett 160 däck inte välja bredare än 4,25” av den anledningen.

Däck. Ja det är precis som med fjädring, motorer och mycket annat. Du får vad du betalar för.

Maxxis funkar bra men inom ett mycket smalare temperaturområde, min erfarenhet. För varmt, opålitligt, för kallt, halt.. (körde 450 motard förra säsongen.) Man slår sig även om det är en motard som väljer att lägga sig helt oanmält. Detta var mitt största problems maxxis däcket, det aviserade för jäkla dåligt..

Håller med. Att åka rakt fram på motorväg är tråååååååkigt.

Får ta en funderare angående fälgbredden bak. Tack för informationen. Samma med däckval.

Ok, jag väljer ju efter bästa funktion, inte att det är samma tillverkare av alla prylarna. Du vet väl att SMPro varken tillverkar fälgarna eller ekrarna själva förstås? Apropå att blanda tillverkare :)

Jag har Beringer bromspump med integrerad bromsvätskebehållare samt Brembo ok på min hoj för övrigt. Funkar kalas. Beringer-pumpen är utan tvekan den snyggaste, om du tycker bling är viktigt, även oken är ju riktigt snygga.

Mig veterligen tillverkar man allt själva.

smpro-makeupqok1a.jpg


"Bulldog “High Tensile” stainless steel spokes are our own “Trade Marked” product, produced in our own Birmingham (UK) factory."

Hur kom det sig att du valde olika tillverkare på bromskomponenterna?

Öhlins kontra bygga om fjädringen?! Skiljer väl en 20-25 000:- kanske.
Eftersom vi bor i Sverige så måste ju man tipsa om I.S.R
Fina bromsar! Och skivor.

Aldrig hört talas om märket.

Om du menar Wr450 eller HM-Hondan måste du lagt ner ordentligt med jobb på motorn för att komma i närheten av 60hk.

Med ett helsystem och några timmar hos Power by JJ så ger 450:n 58.8 hk.

Vad ska du med öhlins till om du endast ska åka gata? Prisskillnaden är enorm, öhlins har inga färdiga grejer utan även dessa behövs byggas om till ditt ändamål.

Det är en 450 enduro maskin du har ingen supermoto elit maskin, den hänger inte på en LC4. Viktskillnaden gör inte så stor skillnadsom man kan tro i prestanda rakt framåt. 20hk / 20nm mer är mycket.

Jag tävlar med en 701 och åker ibland mot några 450s med, så visst har jag egen erfarenhet. Min lilla hoj med bättre prestanda än din 450 har inte en suck mot min 701. Runt en motardbana blir det tvärtom.

501 vs 701, den mindre maskinen får t o m lite försprång. :tuttar

https://youtu.be/efs-MkkEIdE

Du väljer en film som visar en förare på sin nya hoj som inte kan hantera den. Han börjar på fel växel och varvtal, han går från noll gas till gas med rullgas, medan han på 701 växlar ner, är på rätt varv och ger fullgas.

Jasså, du tävlar och har erfarenhet. Om du gör det bör du veta faktumet att en 450 tar en 690/701 när det fäller 0-motorvägsfart. Du kanske önskar att det inte vore så men det ändrar inte faktumet.

Här är ett klipp där en 450 smiskar en 690, 0-motorvägsfart.

https://streamable.com/nqgj4l
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Isr tillverkar broms system i sverige och levererar garanterat bland det absolut bästa i bromsar dessutom pratar Acke svenska o kan dessutom custom tillverka rena special saker billigare än vad många andra..

Har tillomed något år i motor GP
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har tidigare haft bl.a. MT-09, MT10 och R1. Moppar alltså...
Mig veterligen tillverkar man allt själva.
Ok, men det är fel. De har underleverantörer (ospecifierad global) för fälgarna, men du kan ju fråga dem själva om du inte tror mig. Kan vara att jag hade fel ang. ekrarna, jag trodde att Bulldog var en separat firma, finns iaf att köpa från fler ställen än SMPro.

Hur kom det sig att du valde olika tillverkare på bromskomponenterna?

Det är mest för att jag hade oket liggande och hade ingen anmärkning på prestanda, men ville ha en bromspump med mer distinkt känsla. Kan hända att jag byter till Beringer fyrkolvs-ok i framtiden.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Du väljer en film som visar en förare på sin nya hoj som inte kan hantera den. Han börjar på fel växel och varvtal, han går från noll gas till gas med rullgas, medan han på 701 växlar ner, är på rätt varv och ger fullgas.

Jasså, du tävlar och har erfarenhet. Om du gör det bör du veta faktumet att en 450 tar en 690/701 när det fäller 0-motorvägsfart. Du kanske önskar att det inte vore så men det ändrar inte faktumet.

Här är ett klipp där en 450 smiskar en 690, 0-motorvägsfart.

https://streamable.com/nqgj4l

Precis lika likvärdigt som mitt klipp när det jämförs en tävlingscykel med holeshot device mot en gatåkare på en gat690. :lol

https://youtu.be/PDj6kB3cP8E
 
Last edited:

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Precis lika likvärdigt som mitt klipp när det jämförs en tävlingscykel med holeshot device mot en gatåkare på en gat690. :lol

KTM är lika mycket en tävlingshoj.

Och du jämförde inte gatåkare?

Holeshot ser jag inget om. Han skriver ju "solo scarico akra completo", alltså endast Akra helsystem.

Du kan skriva bäst du vill men det ändrar inte faktumet att en 450 tar 690/701 i dragrace mellan 0 till motorvägsfart.

Slutdiskuterat.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Varför är 0 - 110 så viktigt?
Ett schysst chassi som är lätt att köra på ett hjul och gött bottenmos i spisen är det som får mig glad:yoparty
 

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Lite sena svar. Har varit ute i det fina vädret och kört samt installerat nya prylar.

Wow!
Gillar hojar och missat I.S.R. :confused:
State of the art-prylar.
http://www.isrbrakes.se/

Ja, det är fruktansvärt att jag inte kan alla tillverkare.

Varför är 0 - 110 så viktigt?
Ett schysst chassi som är lätt att köra på ett hjul och gött bottenmos i spisen är det som får mig glad:yoparty

För att det är mellan dessa hastigheter som jag finner körningen som roligast.

Det andra uttalandet säger betydligt mer om dig än det första uttalandet, så jag föreslår att du skippar attityden och lyssnar på de svar du redan fått.

Det enda de säger är att jag inte kan alla tillverkare. Kan du?

Har man en attityd för att man ifrågassätter svar samt korrigerar faktafel, som att 690/701 tar en 450 mellan 0 och motorvägsfart? Ja, då har jag väl en attityd då.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hoppas att denna tråden leder till ett publikt dragrace mellan TS 450 och någon annans standard 690a. Lite som v-gurra vs oscar fast att det faktiskt skulle bli av. 100% allvarlig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har man en attityd för att man ifrågassätter svar samt korrigerar faktafel, som att 690/701 tar en 450 mellan 0 och motorvägsfart? Ja, då har jag väl en attityd då.

Du ställer frågor och ber om råd (hela jävla tråden heter ju "köpråd").
Du får ärliga och kompetenta svar på dina frågor.
I nästa ögonblick argumenterar du emot svaren du får.

Ja, i min värld är det en ganska taskig attityd. Om du redan tycker att Maxxis är bra däck - varför ens fråga...? Det stinker "bekräfta mitt dåliga köp" tråd lång väg, precis som tråden ovan som någon länkar till.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hjul: Alpina är de jag tycker är bäst och det dom flesta kör med i tävlingskretsar. Men alla andra funkar lika bra så köp det du hittar. Jag har har inte sett en enda trasig fälg på 10 år på SM och Tyska mästerskapet. VMX är faktiskt riktigt bra grejer så köp gärna av dom om du inte stör dig på att det står VMX på dom (köp en bling dekal :) )

Bromsar: Jag har kört de flesta märken och har nu Magura, Brembo, Beringer 6 kolv och VMX att välja på.
Tävlar faktiskt med VMX kittet då det är en kopia av Beringer 4 kolv med en hel del förbättringar samt 1/3 av priset. Med VMX kommer även distans så radial oket passar och du kan då ställa den mot 300, 310 och 320 skiva. Många kör med Beringer som passar rakt på enduro gaffeln och då passar bara 310 skiva.
Sammanfattningsvis så kommer det funka med vilken broms du än hittar. Det viktigaste är vilket belägg du kör med och utväxlingen mot pumpen. Tex hittar du beringer 4 kolvsok så kommer du behöva ca en 12-14mm pump för att få bra känsla. Beringer 6 kolvsok 14-18mm pump. Orginal exc 9mm pump gör att ett stort ok blir alldeles för svampig.

Fjädring: De flesta säger schimsa om. Men ska du åka gata och leka så funkar den ok om du skruvar in komp och retur. Skruva särskilt in returen bak max så blir det relativt stabilt. Ev byt fjädrar då (min exc hade 4,4 fram medans mx/sm har 4,8). Enduro fjädringen har faktiskt långsammare retur bak än tex en en cross i många fall pga att en crossåkare jobbar mer aktivt med att ha hjulet i backen så mycket som möjligt.

Krona: En av de viktigaste sakerna är faktiskt krona med rätt offset om du kör mycket. Orginal exc krona med 22 offset gör att hojen med supermoto hjul överstyr/faller in i kurvorna. Funkar för vanlig gatåka men vill du att den skall spåra riktigt bra och känna tillit så sök upp en krona med 14-16mm offset.

Olja: Kör SBK. Jag har gjort det i 10 år på mina 450. På alvhems livs köper vi den för ca 65kr/liter. Byt hellre ofta, det tjänar motorn mycket mer på.

Ang körning så är det många i Gbg som går till 450/500 pga lekfaktorn före 690/701. 690/701 är en rolig transport hoj för mindre landsvägar.
Ang supermono så är det 450 hojar (trimmade ca 70hk) som vinner före 690/701 (trimmade +80hk). Så det går alldeles utmärkt att åka fort med 450 även om då komfort faktorn är lägre.
Ang supermoto så går det alldeles utmärkt att tävle med en 450 exc. En 501 bänkas med enkla mods strax under 60hk och 450 exc är inte långt efter. En 450 SXF bänkas på ca 60hk org.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top