Köpråd Supermoto.

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Tjena!

Ny på forumet så jag vill först säga hej till er alla. Hej!

Jag har länge suktat efter en Supermoto så jag har nu gjort slag I saken och köpt en sprillans ny 2020 KTM EXC-F 450. Köpte också FMF Factory 4.1 RCT ljuddämpare och FMF MegaBomb grenrör framför Acrapovic då jag anser att FMF inte bara låter bättre utan även har bättre design. Blev även en hel del bling-bling i form av KTMs orange anodiserade aluminiumdelar. Blev faktist allt förutom kedja, drev, lock för koppling och broms, eftersom det sistnämnda bara passar Brembo och jag inte i dagsläget vet vad det blir. Har heller inte bestämt drevning.

Nu står hon här hemma i lägenheten och inväntar omkittning till Supermoto, och hon är så läcker att jag bara måste smiska henne på stjärten varje gång jag går förbi.

Behöver lite köpråd då detta blir min första omkittning.

1. Vilka fälgar och storlek?

Alpina, Excel, Haan, DID, Talon, Warp 9, Goldspeed, SM Pro? SM Pro har jag bara hört gott om. Någon här med erfarenhet? Bakhubben måste ha cush drive oavsätt märke det blir.
17x3.5" fram och 17x5" bak? Det finns väl ett bättre däckutbud till 5" än 5.5" bak?

2. Vilka däck?

Kommer endast köra gata, ej bana, så bra livslängd är av vikt här framför att kunna ligga ner i kurvorna så att man behöver pyjamas. En uppsättning Maxxis MA-ST2 (fram och bak) kostar som endast backäcket om man köper Continental ContiAttack SM. Maxxis-däcket har fått högt betyg av kunder på däcksidor som Däckonline. Får man vad man betalar för?

3. Vilket bromsok fram och bak, 4- eller 6-kolvsok?

Brembo, Beringer, Magura, Moto Masters? Kommer köpa ett helt kit från en och samma tillverkare.

4. Vilka bromsskivor och vilken storlek?

300, 310 eller 320 mm fram? Bak?

5. Vilken motorolja och oljefilter?

Som motorolja rekommenderar KTM Motorex (eftersom man har ett samarbete) och mer exakt så rekommenderas Cross Power 4T helsyntetisk olja som har klassningen JASO T903 MA2, SAE 10W/50.

Den kostar 219 kr för 1 liter och 839 kr för 4 liter vilket jag anser är dyrt med tanke på att man kan köpa OKQ8 SBK Racing (som har samma klassning) för 80 kr litern om man köper en dunk med 20 liter.

Det gör att ett oljebyte går på 96 kr, att man sparar 156 kr. 10 st oljebyten är lika med en gratis dunk 20 liters OKQ8 SBK Racing, om man väljer OKQ8 framför Motorex.

Eftersom man byter olja varje 10-15 timmar så är det väl bara dumt att köpa Motorex? För Motorex har väl ingen fördel över OKQ8 när klassningen är densamma?

6. Vilket oljefilter?

Ska man köpa KTMs OEM-filter eller HiFlo som verkar populärt? Skiljer 30 kr i pris.

7. Vilket luftfilter?

KTMs OEM TwinAir kostar 215 kr. Motorex föroljade kostar 179 kr medan HiFlo kostar 140 kr.

8. Vilken drevning och drev?

Acceleration är av vikt men vill också kunna ligga på motorvägsfart på inte allt för höga varv. Förslag på drevning som passar?

Tror det var allt, om inte så fyller jag på senare.

Tack på förhand.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Om du bara ska köra på gatan så vore väl en 690/701 ett bättre köp? Du kommer uppleva 450 som väldigt klen på landsväg.
Glöm inte att bygga om fjädringen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Fråga 1. Gata eller bana? En 450 är grym på en Gokart eller motard-bana och värdelös på vägen. Skall du börja tävla så är det en liten men väldigt trevlig community där det finns en open-klass för rookies. 6 deltävlingar i år. (https://www.svemo.se/Sporter/Supermoto)

Fråga 2. Köp så mycket bling du vill men det mesta handlar om föraren i slutändan. På gata är valfritt sportdäck som passar att rekommendera, skurna slicks är inte lagligt (mindre viktigt) men du får inte upp temperaturen utan värmare.

Fråga 3. Skall du köra gata så finns inga gatdäck till 16.5"

Jag är trist cynisk (det är min roll här) men säger att antingen så börjar du köra bana, vilket är jäkligt kul, eller så byter du hoj. Du har lagt väldigt mycket pengar på något som är värdelöst utanför Giraffens parkeringsplats en sen kväll när bilarna är borta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ang. fälgstorleken så känns 5” onödigt stort på en 450 med 50 hk eller? 4,5” eller t.o.m. 4,25” borde vara mer än tillräckligt, finns gott om 150 och 160-däck med bra grepp för gatbruk. Ang fabrikat så vet jag att Talons lösning för cush drive har varit problematisk tidigare. Haan Wheels lösning är en mer klassisk lösning som är problemfri i min erfarenhet.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
1.
Fälgar måste jag rekomendera VMX-racing från Finland! Allt är tillverkat i kina men det är bra grejer!

https://vmx-racing.com/c/ktm-wheels_0373

5,5" fälg bak är bara att glömma att få dit på din enduro, svingen är för smal.

2.
Däcklivslängd på en supermoto och du har köpt en 450? Det går inte ihop alls. :lol
Gatåka är det Contiattack SM du ska ha utan att tveka, funkar även fint och prova på lite bana med. Även vettig profil så dom ska få plats utan att ta i sving m.m.

3-4.
Återigen kika in VMX-racing, finns kompletta bromskit med skiva, pump och bromsok. Finns ingen anledning för dig att köpa bromsar för 15 000:-, du kan även köra en enklare variant och köra 320mm skiva med adapter till ditt original bromsok.

https://vmx-racing.com/vmx-cnc-brake-kit_p0697.html

300/310mm finns ingen anledning att skaffa om inte åker på 16" eller 16,5" framfälg. Du ska ha din hoj på gata och behöver alltså en 17" fälg, så kör på 320mm! (320mm passar på en 16,5" fälg men det är riktigt tråkigt att plocka av framhjulet då..)
 
Last edited:

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Om du bara ska köra på gatan så vore väl en 690/701 ett bättre köp? Du kommer uppleva 450 som väldigt klen på landsväg.
Glöm inte att bygga om fjädringen.

690/701 är ingen riktig Supermoto utan en landvägshoj förklädd till Supermoto. Fet är den också med sina 160.5 kg blöt mot 114.7 kg. Det enda den är bättre på är att köra rakt fram, på motorväg.

Finns klipp på Youtube där 450 följer efter en Tuono (175 hk) på slingrig väg utan problem. Det är den typen av körning som är kul. Att ligga 300 km/h på raksträcka är inget för mig. 55 hk räcker.

450:n blir lättare med nya helsystemet, det blir också självklart 690/701, men inte lika mycket då det är så stort i jämförelse, speciellt ljuddämparen.

Såg ett klipp på Youtube där 450 tar en 690 upp till motorvägsfart. Det är mellan dessa hastigheter man har som roligast, anser jag.

Fjädring! Tack för tipset, det hade jag helt glömt bort. Satsa på Öhlins?

Fråga 1. Gata eller bana? En 450 är grym på en Gokart eller motard-bana och värdelös på vägen. Skall du börja tävla så är det en liten men väldigt trevlig community där det finns en open-klass för rookies. 6 deltävlingar i år. (https://www.svemo.se/Sporter/Supermoto)

Fråga 2. Köp så mycket bling du vill men det mesta handlar om föraren i slutändan. På gata är valfritt sportdäck som passar att rekommendera, skurna slicks är inte lagligt (mindre viktigt) men du får inte upp temperaturen utan värmare.

Fråga 3. Skall du köra gata så finns inga gatdäck till 16.5"

Jag är trist cynisk (det är min roll här) men säger att antingen så börjar du köra bana, vilket är jäkligt kul, eller så byter du hoj. Du har lagt väldigt mycket pengar på något som är värdelöst utanför Giraffens parkeringsplats en sen kväll när bilarna är borta.

Endast gata. Värdelös är den verkligen inte på motorväg. Köpte den för att busa helt enkelt.

Motorväg kommer endast köras vid transportsträcka till annan ort några få gånger per år. Mest blir det slingriga "50"- och "70"-vägar.

Det finns hur mycket däck som helst att välja mellan. Du har inga specifika att rekommendera?

Byta hoj? Aldrig. Kommer köra Supermoto tills det blir dags för rullator. Nej, stryk det sista, det ska stå till det blir dags för 4-hjuling.

Ang. fälgstorleken så känns 5” onödigt stort på en 450 med 50 hk eller? 4,5” eller t.o.m. 4,25” borde vara mer än tillräckligt, finns gott om 150 och 160-däck med bra grepp för gatbruk. Ang fabrikat så vet jag att Talons lösning för cush drive har varit problematisk tidigare. Haan Wheels lösning är en mer klassisk lösning som är problemfri i min erfarenhet.

Det enda negativa jag läst om 5" är att vissa däck ligger emot kedjan.

Har kollat lite mer nu och är inte Haan Wheels bara Excel-fälgar med Haans egna hubb?

Warp 9 och Goldspeed har jag nu valt bort eftersom det finns mycket tråkigt att läsa om dessa på nätet.

SM-Pro verkar i dagsläget bäst. Deras dual-fade lack är också lockande.

1.
Fälgar måste jag rekomendera VMX-racing från Finland! Allt är tillverkat i kina men det är bra grejer!

https://vmx-racing.com/c/ktm-wheels_0373

5,5" fälg bak är bara att glömma att få dit på din enduro, svingen är för smal.

2.
Däcklivslängd på en supermoto och du har köpt en 450? Det går inte ihop alls. :lol
Gatåka är det Contiattack SM du ska ha utan att tveka, funkar även fint och prova på lite bana med. Även vettig profil så dom ska få plats utan att ta i sving m.m.

3-4.
Återigen kika in VMX-racing, finns kompletta bromskit med skiva, pump och bromsok. Finns ingen anledning för dig att köpa bromsar för 15 000:-, du kan även köra en enklare variant och köra 320mm skiva med adapter till ditt original bromsok.

https://vmx-racing.com/vmx-cnc-brake-kit_p0697.html

300/310mm finns ingen anledning att skaffa om inte åker på 16" eller 16,5" framfälg. Du ska ha din hoj på gata och behöver alltså en 17" fälg, så kör på 320mm! (320mm passar på en 16,5" fälg men det är riktigt tråkigt att plocka av framhjulet då..)

Aldrig hört talas om märket. Är därför inget för mig.

En uppsättning Maxxis MA-ST2 (fram och bak) kostar som endast backäcket om man köper Continental ContiAttack SM. Maxxis-däcket har fått högt betyg av kunder på däcksidor som Däckonline. Är Continental dubbelt så bra eller är Maxxis dubbelt så dåligt (prisskillnaden)?

Att försöka få till en så bra livslängd som möjligt i förhållande till pris är väl inget att göra sig rolig på?

320mm blir det, och ett riktigt kitt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Beringer är bra och fina grejer, men det är ju Brembo och Magura också. Köp det dyraste, pengar verkar ju inte vara ett problem för dig ;) Stämmer att Haan har Excel-fälgar, samma med Talon. Excel är ju bra skit, så inget fel med det.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har en wr450f gp som supermotard. Inte en chans att en 690/701 hänger med till 150 km/h.
Sm pro fälgar med 150 425 fälg.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
f359a966a096a759b3422419dd951257.jpg
 
Last edited:

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Köp riktiga däck, inget Maxxis skit. Det är lätt att få framhjulssläpp med motarder på gatan.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Fjädring! Tack för tipset, det hade jag helt glömt bort. Satsa på Öhlins?

Aldrig hört talas om märket. Är därför inget för mig.

En uppsättning Maxxis MA-ST2 (fram och bak) kostar som endast backäcket om man köper Continental ContiAttack SM. Maxxis-däcket har fått högt betyg av kunder på däcksidor som Däckonline. Är Continental dubbelt så bra eller är Maxxis dubbelt så dåligt (prisskillnaden)?

Att försöka få till en så bra livslängd som möjligt i förhållande till pris är väl inget att göra sig rolig på?

320mm blir det, och ett riktigt kitt.

Fjädring lämnar du in original och får ombyggt till ändåmålet.

Problemet med touringdäck är att de har annorlunda profil och knappt ens kommer få plats utan att ta i kedja, contiatttack är framtaget endast för supermoto åka. Däcken är ditt minsta bekymmer.

Det är en busmaskin rätt igenom, lätt hoj & hög effekt den kommer förbruka däck oavsett däcktyp.

Vmx används av många tävlingsåkare, det var bara ett tips på prisvärda bra produkter.

Med risk för start av pajkastning men rakt framåt går absolut inte en 450 bättre än en 690/701. En 500/501 hänger inte ens på. Ganska mycket mer effekt och vrid i lc4orna.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
690/701 är ingen riktig Supermoto utan en landvägshoj förklädd till Supermoto. Fet är den också med sina 160.5 kg blöt mot 114.7 kg. Det enda den är bättre på är att köra rakt fram, på motorväg.

Finns klipp på Youtube där 450 följer efter en Tuono (175 hk) på slingrig väg utan problem. Det är den typen av körning som är kul. Att ligga 300 km/h på raksträcka är inget för mig. 55 hk räcker.

450:n blir lättare med nya helsystemet, det blir också självklart 690/701, men inte lika mycket då det är så stort i jämförelse, speciellt ljuddämparen.

Såg ett klipp på Youtube där 450 tar en 690 upp till motorvägsfart. Det är mellan dessa hastigheter man har som roligast, anser jag.

Fjädring! Tack för tipset, det hade jag helt glömt bort. Satsa på Öhlins?



Endast gata. Värdelös är den verkligen inte på motorväg. Köpte den för att busa helt enkelt.

Motorväg kommer endast köras vid transportsträcka till annan ort några få gånger per år. Mest blir det slingriga "50"- och "70"-vägar.

Det finns hur mycket däck som helst att välja mellan. Du har inga specifika att rekommendera?

Byta hoj? Aldrig. Kommer köra Supermoto tills det blir dags för rullator. Nej, stryk det sista, det ska stå till det blir dags för 4-hjuling.



Det enda negativa jag läst om 5" är att vissa däck ligger emot kedjan.

Har kollat lite mer nu och är inte Haan Wheels bara Excel-fälgar med Haans egna hubb?

Warp 9 och Goldspeed har jag nu valt bort eftersom det finns mycket tråkigt att läsa om dessa på nätet.

SM-Pro verkar i dagsläget bäst. Deras dual-fade lack är också lockande.



Aldrig hört talas om märket. Är därför inget för mig.

En uppsättning Maxxis MA-ST2 (fram och bak) kostar som endast backäcket om man köper Continental ContiAttack SM. Maxxis-däcket har fått högt betyg av kunder på däcksidor som Däckonline. Är Continental dubbelt så bra eller är Maxxis dubbelt så dåligt (prisskillnaden)?

Att försöka få till en så bra livslängd som möjligt i förhållande till pris är väl inget att göra sig rolig på?

320mm blir det, och ett riktigt kitt.
Du vill inte ha tips om prisvärda fälgar men däck ska det snålas på?
Köp KTM:s egna (Behr)hjul då så får du vettig ryckutjämnare i baknavet också.
Och jo,en 450 enduro ÄR värdelös på motorväg...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
*Cynisk mode on*
Jag vill ha råd men jag har redan bestämt mig och avfärdar kunniga svar om de inte stämmer med vad jag sett på instagram. Jag minns tiden (med saknad) när dessa trådar snabbt föll på eget grepp. Jag vidhåller min tes att Swedie borde ha ett script som skickar dessa trådar direkt till familjeliv. 90% av trådskaparna skulle aldrig märka någon skillnad.
*Cynisk mode off*
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
690/701 är ingen riktig Supermoto utan en landvägshoj förklädd till Supermoto. Fet är den också med sina 160.5 kg blöt mot 114.7 kg. Det enda den är bättre på är att köra rakt fram, på motorväg.

Finns klipp på Youtube där 450 följer efter en Tuono (175 hk) på slingrig väg utan problem. Det är den typen av körning som är kul. Att ligga 300 km/h på raksträcka är inget för mig. 55 hk räcker.

450:n blir lättare med nya helsystemet, det blir också självklart 690/701, men inte lika mycket då det är så stort i jämförelse, speciellt ljuddämparen.

Såg ett klipp på Youtube där 450 tar en 690 upp till motorvägsfart. Det är mellan dessa hastigheter man har som roligast, anser jag.

Fjädring! Tack för tipset, det hade jag helt glömt bort. Satsa på Öhlins?



Endast gata. Värdelös är den verkligen inte på motorväg. Köpte den för att busa helt enkelt.

Motorväg kommer endast köras vid transportsträcka till annan ort några få gånger per år. Mest blir det slingriga "50"- och "70"-vägar.

Det finns hur mycket däck som helst att välja mellan. Du har inga specifika att rekommendera?

Byta hoj? Aldrig. Kommer köra Supermoto tills det blir dags för rullator. Nej, stryk det sista, det ska stå till det blir dags för 4-hjuling.



Det enda negativa jag läst om 5" är att vissa däck ligger emot kedjan.

Har kollat lite mer nu och är inte Haan Wheels bara Excel-fälgar med Haans egna hubb?

Warp 9 och Goldspeed har jag nu valt bort eftersom det finns mycket tråkigt att läsa om dessa på nätet.

SM-Pro verkar i dagsläget bäst. Deras dual-fade lack är också lockande.



Aldrig hört talas om märket. Är därför inget för mig.

En uppsättning Maxxis MA-ST2 (fram och bak) kostar som endast backäcket om man köper Continental ContiAttack SM. Maxxis-däcket har fått högt betyg av kunder på däcksidor som Däckonline. Är Continental dubbelt så bra eller är Maxxis dubbelt så dåligt (prisskillnaden)?

Att försöka få till en så bra livslängd som möjligt i förhållande till pris är väl inget att göra sig rolig på?

320mm blir det, och ett riktigt kitt.

Jag har kört mycket motard och köp riktiga däck maxis är kass du har mycket lågt tryck på däcken pga hojens låga vikt. Klistriga däck är skillnaden mellan att halka av vägen i kurvor. Jag vet jag har kört av många gånger.

Ett däck som jag vet håller bra är michelin pure power och det får plats ett 160/55 i svingen på yamaha utan att ta i kedja o liknande..
 

CrashKing

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2020
Ort
Kalmar
Hoj
2020 KTM EXC-F 450 SM
Beringer är bra och fina grejer, men det är ju Brembo och Magura också. Köp det dyraste, pengar verkar ju inte vara ett problem för dig ;) Stämmer att Haan har Excel-fälgar, samma med Talon. Excel är ju bra skit, så inget fel med det.

Jag vet att dessa märken är bra, men vilken anses vara bäst?

Då går Haan och Talon bort. Har nämligen den åsikten att man inte ska blanda tillverkare när man köper en produkt för en funktion. Satsar då på en tillverkare som både gör fälg och nav.

Har en wr450f gp som supermotard. Inte en chans att en 690/701 hänger med till 150 km/h.
Sm pro fälgar med 150 425 fälg.

Precis. Upp till motorvägsfart hänger tjockisen inte med.

Däcket ser riktigt smalt ut. Beror det på vinkeln kortet är taget?

Är du nöjd med SM Pro? Inga problem eller så?

Köp riktiga däck, inget Maxxis skit. Det är lätt att få framhjulssläpp med motarder på gatan.

Har du testat just det däck jag frågade om?

Fjädring lämnar du in original och får ombyggt till ändåmålet.

Problemet med touringdäck är att de har annorlunda profil och knappt ens kommer få plats utan att ta i kedja, contiatttack är framtaget endast för supermoto åka. Däcken är ditt minsta bekymmer.

Det är en busmaskin rätt igenom, lätt hoj & hög effekt den kommer förbruka däck oavsett däcktyp.

Vmx används av många tävlingsåkare, det var bara ett tips på prisvärda bra produkter.

Med risk för start av pajkastning men rakt framåt går absolut inte en 450 bättre än en 690/701. En 500/501 hänger inte ens på. Ganska mycket mer effekt och vrid i lc4orna.

Är inte Öhlins att föredra? Verkar inte vare så mycket merkostnad.

Ja, däck kommer att gå åt, det vet jag, därför som jag vill få ner kostnaden i den mån det går utan att tumma allt för mycket.

Precis som med oljan. Att gå från Motorex till OKQ8 gör att man efter 10 oljebyten har sparat in till en gratis 20 liters dunk OKQ8.

Jag tackar för tipset men det var inget för mig.

Sedan när är ren och skär fakta pajkastning? 0-120 km/h så vinner en 450 över 690/701. Den sistnämnda har mer effekt och vrid, men väger också 50 kg mer och har annan utväxling och drevning. En 450 smiskar den därför enkelt.

Du vill inte ha tips om prisvärda fälgar men däck ska det snålas på?
Köp KTM:s egna (Behr)hjul då så får du vettig ryckutjämnare i baknavet också.
Och jo,en 450 enduro ÄR värdelös på motorväg...

Jag har aldrig frågat efter prisvärda fälgar.

Snålas? Att vara kostnadseffektiv på slitagedelar är inte att snåla. Läs tidigare svar.

Värdelös som i att köra fort rakt fram i mer än motorvägshastigheter? Ja, då håller jag med dig. Annars, nej.

*Cynisk mode on*
Jag vill ha råd men jag har redan bestämt mig och avfärdar kunniga svar om de inte stämmer med vad jag sett på instagram. Jag minns tiden (med saknad) när dessa trådar snabbt föll på eget grepp. Jag vidhåller min tes att Swedie borde ha ett script som skickar dessa trådar direkt till familjeliv. 90% av trådskaparna skulle aldrig märka någon skillnad.
*Cynisk mode off*

Du blir ledsen i ögat och får PMS bara för att jag inte köper det du vill sälja rakt av. Som Jim Carrey säger i Ace Ventura. AAAALRIGHTY THEN!

Du vet väl om att om du inte gillar det som skrivs så behöver du inte svara? Du kan faktiskt lämna tråden.

Jag har kört mycket motard och köp riktiga däck maxis är kass du har mycket lågt tryck på däcken pga hojens låga vikt. Klistriga däck är skillnaden mellan att halka av vägen i kurvor. Jag vet jag har kört av många gånger.

Ett däck som jag vet håller bra är michelin pure power och det får plats ett 160/55 i svingen på yamaha utan att ta i kedja o liknande..

Tack för tipset. Ska kolla upp det däcket.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag förstår om 450:in känns vrålsnabb om du bara åkt moppe innan...
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Jag förstår om 450:in känns vrålsnabb om du bara åkt moppe innan...
Jag har haft två 690. Enduro 2015 med motardhjul. En duke 690r 2017.
Nu en svartpil 701.

Min 450 är helt klart vassare.

Nämre 60 hp mot ca 75 med 40kg i vikt skillnad. Väger föraren 100+ så blir nog annorlunda.


Ps ang att mitt bak däck ser smalt ut är fotot.

Sm pro är klockrena. Inga lösa ekror mm



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
450 med bra effektuttag och låg vikt duger gott till under motorväg och vem fan vill köra motorväg alls? Inte ens jag med 1100 kubik tycker det är nåt att jaga. Slut om det.

Fälg;
En bredare fälg gör ett ”smalare” ( ja 150-160 är smalare) däck plattare och med mindre skuldra. Du får en plattare profil och mer fäste rakt fram, mindre vid nedlägg.

Jag skulle för ett 160 däck inte välja bredare än 4,25” av den anledningen.

Däck. Ja det är precis som med fjädring, motorer och mycket annat. Du får vad du betalar för.

Maxxis funkar bra men inom ett mycket smalare temperaturområde, min erfarenhet. För varmt, opålitligt, för kallt, halt.. (körde 450 motard förra säsongen.) Man slår sig även om det är en motard som väljer att lägga sig helt oanmält. Detta var mitt största problems maxxis däcket, det aviserade för jäkla dåligt..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet att dessa märken är bra, men vilken anses vara bäst?

Då går Haan och Talon bort. Har nämligen den åsikten att man inte ska blanda tillverkare när man köper en produkt för en funktion. Satsar då på en tillverkare som både gör fälg och nav.

Ok, jag väljer ju efter bästa funktion, inte att det är samma tillverkare av alla prylarna. Du vet väl att SMPro varken tillverkar fälgarna eller ekrarna själva förstås? Apropå att blanda tillverkare :)

Jag har Beringer bromspump med integrerad bromsvätskebehållare samt Brembo ok på min hoj för övrigt. Funkar kalas. Beringer-pumpen är utan tvekan den snyggaste, om du tycker bling är viktigt, även oken är ju riktigt snygga.
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Öhlins kontra bygga om fjädringen?! Skiljer väl en 20-25 000:- kanske.
Eftersom vi bor i Sverige så måste ju man tipsa om I.S.R
Fina bromsar! Och skivor.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har haft två 690. Enduro 2015 med motardhjul. En duke 690r 2017.
Nu en svartpil 701.

Min 450 är helt klart vassare.

Nämre 60 hp mot ca 75 med 40kg i vikt skillnad. Väger föraren 100+ så blir nog annorlunda.


Ps ang att mitt bak däck ser smalt ut är fotot.

Sm pro är klockrena. Inga lösa ekror mm



Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Om du menar Wr450 eller HM-Hondan måste du lagt ner ordentligt med jobb på motorn för att komma i närheten av 60hk.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top