Vinande/tjutande ljud från motorn

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hör jag fel eller kommer det inifrån tanken. :va

Gissar för fullt nu men hur låter det om du öppnar tanklocket? Är det nåt fel på bränslepumpen eller nivågivaren så kanske det låter mer. Kan även vara tilltäppt filter eller någon avluftningsslang som gör att pumpen får jobba hårdare.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för svaret. Jag har misstänkt att det är något med pumpen men sen fick jag höra att pumpen inte påverkas av motorns varvtal. Den arbetar med andra ord inte hårdare om man gasar. Om detta stämmer verkar pumpen inte ha med mitt problem att göra. När motorn går på tomgång hörs ingenting. Ljudet tycks bli högre ju mer man varvar.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vill nog påstå att ljudet inte följer varvtalet.

Visst, man hör skillnad mellan tomgång och inte tomgång. Alltså, den är helt tyst på tomgång men allt varv över tomgång ger ett och samma ljud oavsett läget på gashandtaget.

Mitt tips är att lyfta på tanken och dubbelkolla så att avluftningsslangarna och bränsleledingarn är rätt placerade och inte är böjda eller tilltäppta någonstans. Kontrollera även att el-kontakten till bränslepumpen inte är ärjad och att den är rätt kontakterad.

En ny pump är relativt dyr så det är lika bra att utesluta de enklaste och billigaste felorsakerna först.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Du har nog rätt. Jag ska lyfta på tanken och titta. Jag öppnade tanklocket idag medan hojen var igång och det är ganska tydligt att ljudet kommer inifrån tanken.

Jag hittade en pump på ebay. De är inte speciellt dyra. Kostar runt 300 kr.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top