Vinande/tjutande ljud från motorn

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej

Jag hör ett vinande/tjutande ljud från motorn vid gaspådrag. När jag släpper gasen försvinner ljudet nästan direkt. Jag har också haft problem med att batteriet har laddat ur. Kan ett generatorfel orsaka ljudet?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dom flesta hojarna viner lite när man kör.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej
Jo så kan det vara men ljudet uppkom nyligen och det känns konstigt att det bara uppstår vid gaspådrag även när jag står still.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Försök att spela in ljudet och länka här, ett vinande ljud kan vara lite vad som helst.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det första som dyker upp i huvudet är att drivkedjan varit för hårt spänd och torskat utgående lagret vid drevet - ELLER att man inte tidigare reflekterat över oljudet från de rakskurna växellådadreven.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för svaren!

Jag ska försöka spela in ljudet och göra ett försök att närmare lokalisera ljudkällan.
 

Liweba

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Norr-söder-öst-väst
Hoj
Blå och en orange
Låter det ungefär som denna?
Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
https://m.youtube.com/watch?v=ygihY76vs8E
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Låter det ungefär som denna?
Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
https://m.youtube.com/watch?v=ygihY76vs8E

Tack! Ja, det är ett liknande ljud. Är det svårt att kontrollera om statorn fungerar? Jag vet var den sitter. Finns det olja innanför kåpan som täcker statorn eller är det bara att skruva loss den? Går det att använda den här multimetern från Biltema och hur ska jag i sådana fall gå till väga?

https://www.biltema.se/verktyg/matv...fClmdnwtw1weQqwAvkl-LcPmbwf-ZDoIaAls0EALw_wcB

När jag var ute och körde igår stängde jag av motorcykeln med den röda brytaren. När jag sedan skulle starta igen var det som om batteriet var dött. Startmotorn orkade inte dra igång mc:n och instrumentpanelen blinkade och startade om. Kan allt detta bero på att statorn är trasig?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du har inte ett bekymmer med att startmotorn hänger kvar i inkoppling?
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
:confused:

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Det krävs lekmannatermer för att jag ska förstå.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När startmotorn drar runt motorn så släpper ett kugghjul taget när motorn startar.
Jag funderade på om det kunde vara så att det hänger kvar och då driver motorn startmotorn och knäcker den förmodligen, därav ditt startproblem.
Någon med mer ingående kunskap om din hoj kan nog berätta om det är ett heltokig tanke.
 
Last edited:

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.

Om ett tidigare fel i elen återkom när du använde dödarknappen låter det som om du har ett jordproblem nånstans tycker jag. Men det är bara en WAG.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.

Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.

Absolut sant. OM batteriet faktiskt är tomt. Det kan dock lika gärna vara dåligt jordat.
Hur som helst har batteriet en spänningsutjämnande uppgift i ett så här pass enkelt elsystem så är det dåligt/har dålig jordanslutning kan det resultera i att lampor, säkringar och annat brinner upp.

Mät polspänningen på fulladdat batteri innan, under och efter startförsök och rapportera tillbaka i tråden. Alternativt putsa av jordanslutningen mot ramen och/eller köp ett nytt batteri.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
Halv - OT men är det inte olja vid statorn?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?

Btema är lite gubben i lådan. Har haft batteri som håller länge och batteri som blev kassa rätt snabbt, typ halvår. Positiva ät väl att det sällan är några problem att byta ut om det är dåligt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top