Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012

Vinande/tjutande ljud från motorn

Hej

Jag hör ett vinande/tjutande ljud från motorn vid gaspådrag. När jag släpper gasen försvinner ljudet nästan direkt. Jag har också haft problem med att batteriet har laddat ur. Kan ett generatorfel orsaka ljudet?

Småvild Plasts avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Road glide special 2020. Speed triple 1050 07
    Dom flesta hojarna viner lite när man kör.
    Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

Proud to be a redneck!

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Hej
    Jo så kan det vara men ljudet uppkom nyligen och det känns konstigt att det bara uppstår vid gaspådrag även när jag står still.

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Försök att spela in ljudet och länka här, ett vinande ljud kan vara lite vad som helst.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Det första som dyker upp i huvudet är att drivkedjan varit för hårt spänd och torskat utgående lagret vid drevet - ELLER att man inte tidigare reflekterat över oljudet från de rakskurna växellådadreven.
    /anders -98gsf1371 -97gsf1157 -91vs1400 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Tack för svaren!

Jag ska försöka spela in ljudet och göra ett försök att närmare lokalisera ljudkällan.

Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Köp hoj med torrkoppling så slipper du bekymra dig för andra ljud...
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

Medlem
    Reg.datum
    apr 2016
    Hoj
    Blå och en orange
    Låter det ungefär som denna?
    Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
    https://m.youtube.com/watch?v=ygihY76vs8E

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Citat Ursprungligen postat av Liweba Visa inlägg
    Låter det ungefär som denna?
    Kan vara så att några linningar brunnit upp från statorn,,dags att byta
    Tack! Ja, det är ett liknande ljud. Är det svårt att kontrollera om statorn fungerar? Jag vet var den sitter. Finns det olja innanför kåpan som täcker statorn eller är det bara att skruva loss den? Går det att använda den här multimetern från Biltema och hur ska jag i sådana fall gå till väga?

https://www.biltema.se/verktyg/matve...IaAls0EALw_wcB

När jag var ute och körde igår stängde jag av motorcykeln med den röda brytaren. När jag sedan skulle starta igen var det som om batteriet var dött. Startmotorn orkade inte dra igång mc:n och instrumentpanelen blinkade och startade om. Kan allt detta bero på att statorn är trasig?
    Senast redigerat av Hebbe den 2020-04-21 klockan 11:41.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Du har inte ett bekymmer med att startmotorn hänger kvar i inkoppling?

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Det krävs lekmannatermer för att jag ska förstå.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    När startmotorn drar runt motorn så släpper ett kugghjul taget när motorn startar.
    Jag funderade på om det kunde vara så att det hänger kvar och då driver motorn startmotorn och knäcker den förmodligen, därav ditt startproblem.
    Någon med mer ingående kunskap om din hoj kan nog berätta om det är ett heltokig tanke.
    Senast redigerat av gundj den 2020-04-21 klockan 12:39.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.

Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Då förstår jag. Nej, när jag tar loss batteriet och laddar det (det brukar ta 5 minuter innan det är fulladdat igen) och sedan sätter det på plats startar motorcykeln på en gång.

Det verkar hända något med hela elsystemet när jag använder någon elektrisk komponent. Jag hade tidigare problem med att säkringen gick när jag satte på blinkersen (samma problem som jag nämnde ovan, gick inte att starta, instrumentpanelen blinkade). Jag köpte nya blinkers och då försvann problemet. Men nu blev det som sagt samma sak igen efter att jag dödade motorn med den röda knappen.
    Om ett tidigare fel i elen återkom när du använde dödarknappen låter det som om du har ett jordproblem nånstans tycker jag. Men det är bara en WAG.

Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03

Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Om det bara tar fem minuter att ladda upp ditt batteri från icke fungerande till fulladdat så hade jag börjat där, låter som att ditt batteri är slut. Ska inte gå så fort att ladda upp, snarare en timme eller två. Sen har det nog inget med det vinande ljudet att göra.
    Absolut sant. OM batteriet faktiskt är tomt. Det kan dock lika gärna vara dåligt jordat.
    Hur som helst har batteriet en spänningsutjämnande uppgift i ett så här pass enkelt elsystem så är det dåligt/har dålig jordanslutning kan det resultera i att lampor, säkringar och annat brinner upp.

Mät polspänningen på fulladdat batteri innan, under och efter startförsök och rapportera tillbaka i tråden. Alternativt putsa av jordanslutningen mot ramen och/eller köp ett nytt batteri.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Det är inte olja vid statorn så du kan plocka bort kåpan. Oftast kan du spåra kabeln från statorn tills vart den kopplas in i kabelstammen och kolla loss där för att mäta motståndet.
    Halv - OT men är det inte olja vid statorn?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?

here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    En uppdatering. Igår kväll tog jag hem batteriet och satte det på laddning. När det laddat klart efter ca tio minuter drog jag ur laddarsladden. Idag efter jobbet när jag skulle ut och åka satte jag dit batteriet och då orkade det inte starta motorcykeln. Jag hämtade laddaren till garaget och laddade batteriet i tio minuter och då startade motorcykeln utan problem. Jag antar att detta tyder på att batteriet är dåligt och att det lyckats ladda ur under natten hemma i vardagsrummet!

Det är dyrt med batterier och jag tänkte därför köpa ett på Biltema för att se om problemet kvarstår. Vad tror ni om det?
    Btema är lite gubben i lådan. Har haft batteri som håller länge och batteri som blev kassa rätt snabbt, typ halvår. Positiva ät väl att det sällan är några problem att byta ut om det är dåligt.
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Körde för sakta i ett bostadsområde med tätt mellan korsningarna och ingen trafik. Enligt uppkörningsmannen skulle jag gasat på mellan korsningarna och bromsa h [...]

mzkjelle660
Vill du annonsera ovan? Klicka här